Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Silnik od wentylatora z szafy chłodniczej... -jak podłaczyć

wlodek 14 Jul 2004 15:45 6815 11
  • #1
    wlodek
    Level 12  
    Mam w posiadaniu silnik wentylatora od szafy chłodniczej. Chcialbym go podłaczyć do sieci 220 V i wykorzystać . Silnik oryginalnie był zamontowany w szafie chłodniczej zasilanej z "siły". Wychodzi z niego 6 przewodów. Trzy z nich były zlutowane ze sobą (oznaczone C4, C5, C6) a pozostałe trzy (nie oznaczone) podłączone do instalacji elektrycznej szafy. Na tabliczce znamionowej silnika widnieją napisy: ~50 Hz/ 220/ 380 V 16 W 1 300 obr.\ min. Nie mogę go rozebrać. Silnik jest produkcji radzieckiej. BARDZO PROSZĘ O POMOC I Z GÓRY DZIĘKUJĘ !!!
  • #3
    wlodek
    Level 12  
    Dzieki za pomoc ale co mam zrobić z aż sześcioma przewodami ?? Z tego co sie doczytalem potrzebne sa tylko 3 przewody (sorki ale jestem zupelnie zielony w tych sprawach). Czy te trzy ktore byly wczesniej zlutowane ze sobą mam zostawic, a kondensator podlaczyc tylko do tych od szafy ?? Jeżeli kondensator ma byc podlaczony do przewodów od szafy to skad mam wiedziec który do czego podłączyć (do tej pory stosowalem metodę prób i błędów- czy taka metoda jest skuteczna??? ) Z GÓRY DZIĘKI !!!! :)
  • #5
    POL02
    Home appliances specialist
    Witam.
    Przewody,które były połączone pozostaw połączone.
    Pozostałe trzy przyłączasz:
    -dwa do sieci 230V.
    - pozostały przez kondensator do sieci
    W podanym linku masz opisane wszystko jak podłączyć i jak dobrać kondensator jakiej wartości.
  • #6
    wlodek
    Level 12  
    Czy kondensator rozruchowy różni sie czymś od kondensatora pracy ?? Jeśli tak to jaki kondensator byłby najodpowiedniejszy do tego rodzaju instalacji??
  • #7
    POL02
    Home appliances specialist
    Witam.
    Kondensator pracy włączony jest przez cały czas pracy silnika.
    Kondensator rozruchowy włącza się dodatkowo (równolegle do kondensatora pracy) na czas rozruchu silnika w celu zwiekszenia momentu rozruchowego.
    Po rozruchu nkondensator jest odłaczany.
    Do twojego silnika zastosuj kondensator około 12uF/400V.
    Dobierz najlepiej poprzez pomiar prądu w fazach.Pod obciążeniem powinny byc w przyblizeniu jednakowe.Dobierając kondensator możesz uzyskać prąd w tej fazie taki jak w pozostałych.Wtedy będzie OK.
  • #8
    wlodek
    Level 12  
    Podłączyłem go według waszych wskazówek i wszystko chodzi jak należy !!! :) WIELKIE DZIEKI ZA POMOC !!!
    -----------------------------------------------------------------------
    Czy jakieś negatywne skutki na silnik wywoła zastosowanie kondensatora rozruchowego (odłączanego oczywiście tuż po rozruchu silnika) z zawyżonymi parametrami ??? Oryginalnie powinien być - 28 uF 320 V - a jest - 47 uF 350 V . Silnik dziala na nim dobrze i nie ma problemów z jego rozruchem ale czy na dłużej można używać kondensatora z zawyżonymi parametrami bez uszczerbku na sprawności silnika ?? POZDRAWIAM !!!!
    Posty połączyłem POL02 Nie pisz jeden po drugim.
    Masz do tego przycisk "zmień"
  • #9
    POL02
    Home appliances specialist
    Witam.
    Nie bardzo Ciebie teraz rozumiem.
    Co to za kondensator i do jakiego silnika.
    Czy to nowy problem?
    W poprzednich postach pisałeś,że masz silnik trójfazowy i chcesz go przyłączyć do sieci jednofazowej.Więc skąd wziął się orginalny kondensator 28uF )od czego on jest).
  • #10
    wlodek
    Level 12  
    Bardzo przepraszam za niejasnosci ktore wynikly. Postaram sie wyjaśnić dokładnie. Mam agregat od szafy chlodniczej(wiatrak- silnik połączony w gwiazdę o ktory pytalem wczesniej jest z jeszcze innej szafy chlodniczej i uzylem go do chlodzenia agregatu)Agregat posluzyl mi za sprezarke powietrza. Ten agregat ma cala instalacje elektryczna zrobiona fabrycznie. Jedną z części instalacji elektrycznej agregatu jest "puszka" (w środku jest cos takiego jak magnes elektryczny) ktora odlacza kondensator rozruchowy gdy agregat zacznie pracować. Styki w tej "puszce" (odłączające kondensator)byly za blisko siebie i nie odłączały kondensatora rozruchowego od instalacji. Kondensator sie grzał i w koncu poszedł z niego dym. Kondensator ten mial parametry 27- 33 uF 320V. Jak poszedł z niego dym :) wpadlem na pomysl zeby wymontowac kondensator o podobnych parametrach ze starego telewizora. Niestety w telewizorze najbliższy parametrami byl tylko kondensator 47uF 350V. Silnik agregatu ma 400W. Więc mam pytanie. Czy agregatowi nic sie nie stanie jezeli bedzie dzialal na tym kondensatorze (47 uF 350V) przez dluzszy czas (wiem ze sie rozlacza podczas pracy ale czy po kilkudziesieciu uruchomieniach nie wpłynie to negatywnie na agregat) ????? POZDRAWIAM !!!!!!!!! P.S. "Puszka" została naprawiona i już rozłącza kondensator :) :)
  • #11
    POL02
    Home appliances specialist
    Witam.
    To o czym piszeszesz jest to wyłącznik elektromagnetyczny ,odlączający kondensator rozruchowy silnika sprężarki po dokonaniu rozruchu.
    Kondensator od TV to jest elektrolityczny czyli istotne dla niego są bieguny + i -.Natomiast do sprężarki potrzebny jest kondensator na prąd przemienny czyli niespolaryzowany.
    W związku z powyższym nie można stosować kondensatora elektrolitycznego w to miejsce.
    Wartości nie należy zmieniać.Powinna być taka jaka została dobrana do konstrukcji tego silnika.Zmniejszenie wartości obniży moment rozruchowy silnika co może spowodawać brak rozruchu sprężarki przy spadlku napięcia w sieci.Zwiększenie spowoduje być może nieznaczny wzrost momentu ale i wzrost prądu rozruchowego w silniku.Prąd ten przepływając przez styki przekaźnika może spowodować wcześniejsz jego zużycie (wypalenie styków).
  • #12
    wlodek
    Level 12  
    Bardzo dziekuje za wszelkie informacje bez ktorych nie dalbym rady nic zrobic!!! JESZCZE RAZ GORĄCO DZIEKUJĘ I POZDRAWIAM !!!!!!!!
    wlodek