Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

silnik komutatorowy hamowanie rezystorem

oldwit73 07 Sty 2010 09:53 4058 6
  • #1 07 Sty 2010 09:53
    oldwit73
    Poziom 9  

    Witam,
    mam pytanie dotyczące hamowania silnika komutatorowego.
    W maszynie którą posiadam zamontowany jest silnik komutatorowy żywcem wyjęty ze szlifierki kątowej (1200 W). Urządzenie - gietarka działa w ten sposób że silnik napędowy przed osiągnięciem przez wał odpowiedniej pozycji - zwalnia. W obwodzie silnika znajduje się rezystor 1kOm. Hamowanie (zmniejszenie obrotów) jest jednak niewystarczające. Czy aby jescze bardziej zmniejszyć obroty należy zastosować rezystor o większej wartości czy odwrotnie ?
    Całość jest sterowana przez płytkę elektroniczna do której nie mam schematu. Czy rezystor ten jest włączany w obwód szczotek (twornika) ? Czy zmiana wartości tego rezystora nie grozi zniszczeniem silnika ?
    Z góry dziękuję z odpowiedzi, pozdrawiam.

    0 6
  • #2 07 Sty 2010 18:24
    spirytusik84
    Poziom 23  

    Co prawda nie miałem do czynienia za dużo z metodami hamowania takich silników ale do silników asynchronicznych rezystory mają o wiele mniejsze wartości żędu 50-200ohm więc wątpię czy to rezystor od hamowania.

    0
  • #3 08 Sty 2010 14:31
    oldwit73
    Poziom 9  

    Znalazłem schemat ogolny tego układu :
    silnik komutatorowy hamowanie rezystorem

    jak widać rezystor włączony jest pomiędzy szczotki. W układzie występuje dynamo, jest to chyba układ do pomiaru prędkości wału. Transformator zasila płytkę sterującą. Pozostałe podłączenia do płytki to gniazdo pedałów starujących i enkoder zliczający obroty. Nadal jednak nie wiem jak ten silnik jest hamowany. Czy macie może jakieś pomysły.

    0
  • #4 08 Sty 2010 16:03
    1078231
    Użytkownik usunął konto  
  • #5 08 Sty 2010 17:26
    czesiu
    Poziom 33  

    Moim zdaniem ten rezystor służy tłumieniu przepięć pojawiających się na szczotkach w chwili przerwania prądu, a za zmniejszenie prędkości odpowiada układ, który ogranicza prąd/napięcie silnika.

    0
  • #6 08 Sty 2010 17:38
    tos18
    Poziom 37  

    Na schemacie jest tachoprądnica więc regulacja obrotów prawdopodobnie jest "elektroniczna" - nie ma tam gdzieś regulacji ? (jakiś potencjometr ,rezystor nastawny na płycie)

    0
  • #7 08 Sty 2010 17:43
    1078231
    Użytkownik usunął konto