Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Jakie kable rozruchowe do tira?

peugeot40666 07 Sty 2010 10:25 9926 18
  • #1 07 Sty 2010 10:25
    peugeot40666
    Poziom 10  

    Witam.
    Zamieszczam ten temat w tym dziale ponieważ jest ich tak dużo tutaj na forum, że nie potrafiłem zbytnio dopasować :)

    Do rzeczy.
    Chce wykonać kable rozruchowe do tira, myślę o przewodzie linkowym, o przekroju LGY 35 mm² - jest wiele fabryk w Polsce u których można kupić ów kable, ale są różne różniste i nie wiem które wybrać, czy ktoś może mi pomóc w tej sprawie?

    0 18
  • #2 07 Sty 2010 10:42
    jsah
    Poziom 17  

    peugeot40666 napisał:
    witam
    zamieszczam ten temat w tym dziale ponieważ jest ich tak dużo tutaj na forum, że nie potrafiłem zbytnio dopasować :)

    Do rzeczy.
    Chce wykonać kable rozruchowe do tira, myślę o przewodzie linkowym, o przekroju LGY 35 mm² - jest wiele fabryk w Polsce u których można kupić ów kable, ale są różne różniste i nie wiem które wybrać, czy ktoś może mi pomóc w tej sprawie?


    Witam. Nie kupuj kabli rozruchowych, jeśli nie będziesz wiedział, jaki mają przekrój. Większość sprzedawanych przewodów rozruchowych to kompletny szajc o przekroju ok. 4 mm kw., z tym, że maja bardzo grubą izolację dla zmylenia i napisy, np 200 A (ale te 200 A to chyba prąd, przy którym ten przewód sie przepala, a nie wytrzymuje bez istotnego spadku napięcia). Wiem o tym, bo sam na takich kablach się sparzyłem, także literalnie, i to przy uruchamianiu samochodu osobowego.
    Zrób sobie samodzielnie kable rozruchowe z przewodu-linki o przekroju 35 mm kw. - tak jak ja to zrobiłem - i będziesz miał super kable rozruchowe do wszystkich pojazdów. Pozdrawiam.

    0
  • #3 07 Sty 2010 10:48
    peugeot40666
    Poziom 10  

    no wlasnie o to mi chodzi zeby zrobic samemu tylko nie wiem z jakiego !konkretnie! kabla mialoby to byc :)
    bo zabki na klemy nie musza byc dostosowane do kabla w zaden sposob?

    0
  • #4 07 Sty 2010 10:49
    zuzek1
    Poziom 14  

    Witam :)
    Na pewno musisz wziąć pod uwagę izolacje takiego przewodu która będzie miękka w niskich temperaturach , ułatwi to ci prace w np. w zimie.Taki przewód może być izolowany w gumie tak jak kable spawalnicze.

    0
  • #5 07 Sty 2010 10:50
    kierbedz4
    Poziom 33  

    Przekrój przewodu prawidłowy a nawet może być o jeden stopień wyższy.Żaby do zakończenia kabli możesz nabyć w sklepach i punktach Agromy lub w sklepach ze sprzętem spawalniczym.W tych drugich sklepach są jakośćiowo lepsze gdyż posiadają na swoich końcówkach do zakładania na klemy wkład miedziany. Zakup żaby o największym prądzie pracy a unikniesz spadków napięcia przy odpalaniu.Przewody zakończ najpierw miedzianymi końcówkami kabla zaciskając końcówki kabli na kablach i oblutuj je a następnie przymocuj śrubami jak najbliżej końcówek żab zakładanych na klemy akumulatorów.

    0
  • #6 07 Sty 2010 10:55
    serwis_gh
    Specjalista - układy wtrysku Diesel

    Witam.
    Przekrój 70mm² długość max 2,5÷3m zaciski 1200A.

    0
  • #7 07 Sty 2010 10:57
    peugeot40666
    Poziom 10  

    przy niektorych kablach jest napisane 35mm, ale tak na prawde w srodku jest cieniutki drucik - jakies srednicy musi byc drut w srodku :)
    rowniez nie wiem co przy oznaczeniach znaczy to
    450-750V

    0
  • #8 07 Sty 2010 11:02
    kierbedz4
    Poziom 33  

    W okresie letnim mogą to być przewody w osłonie polwinitowej lecz w okresie zimowym polecam przewody w gumie jak zaznaczył mój poprzednik lecz one wymagają odpowiedniego użytkowania gdyż guma w połączeniu z olejami po prostu puchnie.

    Dodano po 3 [minuty]:

    To jest napięcie pracy tych przewodów na jakie te przewody posiadają certyfikat.Jak zakupisz przewody w serwisie spawalniczym to nie ma pudła gdyż tam posiadają przewody od 16 do 50 mm2 w pancerzu gumowym.

    0
  • #9 07 Sty 2010 11:06
    peugeot40666
    Poziom 10  

    czy mozecie tlumaczyc mi to wszystko w jezyku zwyklego czlowieka :) nie jestem elektromechanikiem :P

    to nie ma pudla ? co to znaczy?
    napiecie pracy? mozesz mi to wytlumaczyc - jakie jest potrzebne do takiego dopalania?

    1
  • #10 07 Sty 2010 12:25
    wopor
    Poziom 32  

    witam, średnio mozna przyjąć dobierając przekrój przewodu 1mm²/10A, jeżeli przyjmiesz prad rozruchu 500A to przekrój około 50mm², jezeli jest wiekszy to mozna wziąść 75mm², i jak koledzy piszą najwazniejsze są zaciski te 1200A powinny być akuratne :D, przwód w izolacji gumowej ponieważ używa się najcześciej w zimę takich kabli a plastyk robi sie sztywny i mało poręczny, przewody zakuj w końcówki i dopiero skręć z zaciskami, te w sklepach z artykułami motoryzacyjnymi to jest popelina i porazka w jednym, poniewaz zbyt słaby docisk do klemy spowoduje duzy Ω i grzanie sie styku i .... nawet pozar, w sklepach ze sprzetem spawalniczym dobierzesz odpowiednie , powodzenia

    0
  • #11 07 Sty 2010 12:59
    peugeot40666
    Poziom 10  

    a skad mam wiedziec jaki mam przyjac prad rozruchu? :)

    0
  • #12 07 Sty 2010 13:13
    mczapski
    Poziom 38  

    Zatem jeździsz owym "tirem", czy furmanką? Jeśli nie wiesz popatrz na akumulatory. Spojrzyj na moc rozrusznika. Przecież my nie wiemy co używasz. Nie wiemy też w jakich okolicznościach chcesz używać tych wspomagaczy. Załóż sobie, ze winny wytrzymać trwale 300 A. A długość rozsądna tj taka aby sięgnąć do źródła i tyle. Długi przewód spowoduje, że większość pobieranej energii zamienisz na ciepło. I coś tam piszesz o beztlenowych. Chyba nieporozumienie albo żart. Po pierwsze pewno nie robi się takich w osłonie gumowej a po drugie po co?
    Jeśli nie rozumiesz to ciężko będzie się dogadać. A więc minimum 35 mm², linka miedziana w osłonie gumowej. Może być a nawet lepiej 50 mm². Jeśli zechcesz aby pokazać wykonanie to już nie licz.

    1
  • #13 07 Sty 2010 13:15
    peugeot40666
    Poziom 10  

    mczapski w ogole ale to w ogole nie rozumiem co napisales

    liczylem na odp.
    musisz miec taki i taki kabel do takiego i takiego akumulatora, mozesz to obliczyc w nastepujacy sposob

    jezeli chcesz aby kabel ten pasowal i aut osobowych jak i do tirow a nawet statkow kosmicznych tozrob to tak i tak

    0
  • #14 07 Sty 2010 14:23
    on117
    Poziom 27  

    peugeot40666 napisał:
    mczapski w ogole ale to w ogole nie rozumiem co napisales

    liczylem na odp.
    musisz miec taki i taki kabel do takiego i takiego akumulatora, mozesz to obliczyc w nastepujacy sposob

    jezeli chcesz aby kabel ten pasowal i aut osobowych jak i do tirow a nawet statkow kosmicznych tozrob to tak i tak


    wopor napisał:
    średnio mozna przyjąć dobierając przekrój przewodu 1mm²/10A


    Proponuję przeczytać:
    http://pl.wikipedia.org/wiki/Rozrusznik_silnika
    Cytat:
    Pobór prądu w chwili uruchamiania silnika w samochodach osobowych wynosi 200-600 A. W zależności od rodzaju pojazdu moc rozrusznika wynosi 0,4-10 kW.


    Do samochodów osobowych np. prąd rozruchu 600A to kabel o przekroju 60mm2 powinien być OK.

    Do tira to zobacz na rozrusznik ile pobiera prądu, albo na akumulator ile ma amper, kabel też powinien mieć tyle amper ile akumulator, żeby to zadziałało. Kabel potrzebny będzie 90 mm2 albo więcej. Albo zobacz jaki kabel idzie do rozrusznika, to zrób kable z takiego samego.

    0
  • #15 07 Sty 2010 14:34
    peugeot40666
    Poziom 10  

    60mm do samochodu osobowego? przepraszam, ale nie wypowiadaj sie bo nie mam ochoty czytac takich glupot

    0
  • #16 07 Sty 2010 15:00
    on117
    Poziom 27  

    peugeot40666 napisał:
    60mm do samochodu osobowego? przepraszam, ale nie wypowiadaj sie bo nie mam ochoty czytac takich glupot


    Może być i 35mm2 jak zadziała. Wszystko zależy od tego samochodu osobowego.

    Zgodnie z zaleceniami kolegi wopor:
    wopor napisał:
    średnio mozna przyjąć dobierając przekrój przewodu 1mm²/10A


    Rozrusznik pobiera 600A : 10A = 60mm2

    0
  • #17 07 Sty 2010 15:16
    forestx
    VIP Zasłużony dla elektroda

    on117 napisał:
    Rozrusznik pobiera 600A : 10A = 60mm2
    - wiesz wikipedia nie jest alfą i omegą :twisted:
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?p=2212973#2212973 - a mrozik wynosił wtedy -28° Celsjusza :twisted:
    Peugeot - dobry sklep "spawarki i akcesoria" - będą mieli kabel (taki jak w spawarkach) i "żaby", które ci na miejscu zacisną.

    0
  • #18 07 Sty 2010 15:35
    on117
    Poziom 27  

    forestx napisał:
    wiesz wikipedia nie jest alfą i omegą :twisted:
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?p=2212973#2212973 - a mrozik wynosił wtedy -28° Celsjusza


    forestx napisał:
    golfie 1,6 benzyna wyszło mi 230A, 3,0 diesel w Fordzie wziął 390A (i nie odpalił ).Oba samochodziki stoją na mroziku -28.


    Są jeszcze samochody osobowe terenowe, może o pojemności 4 litry. Wydaje mi się, że 600A to jest poprawnie. Może poprzeliczać i zrobić tabelą jakie kable trzeba w zależności od litrów pojemności silnika. Wtedy każdy będzie mógł sobie sprawdzić jakie zakupić, nawet kolega z Tira.

    Co do tego wynalazku:

    forestx napisał:
    Znajomy ma w warsztacie samochodowym spawarkę która ma „opcję rozruchową” i daje 160A przy 12V – jest to stanowczo zbyt mało (w praktyce podpięcie tego wynalazku do samochodu niewiele daje).


    To może fiacik by nawet odpalił. Albo golf o ile by w akumulatorze miał kilkadziesiąt dodatkowych amper. Co jednak by mu nie wystarczało do samodzielnego odpalenia, a z wynalazkiem by się udało.

    Tak samo z kablami, jak komuś golf czy ford odpali na 35mm2 to może sobie takie zakupić do własnego użytku.

    0
  • #19 07 Sty 2010 16:19
    robokop
    Moderator Samochody

    Uważam temat za wyczerpany. Zamykam.

    0