Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Zmniejszenie napięcia z 14V na 1,5V

Mimitron 07 Sty 2010 16:31 13051 18
  • #1 07 Sty 2010 16:31
    Mimitron
    Poziom 20  

    Witam.

    Chce zamontować w samochodzie termometr który jest zasilany baterią AG10 ale zasilanie chce pociągnąć z instalacji samochodu i potrzebuje zmniejszyć napięcie z 12V do 1.5V

    Czy coś takiego da rade i się nie spali ?

    Zmniejszenie napięcia z 14V na 1,5V

    0 18
  • #2 07 Sty 2010 16:43
    UBL21
    Poziom 19  

    Brak rezystora na którym ma się odłożyć nadmiar napięcia. Powinien się znajdować przed diodą zenera od strony zasilania. W zasadzie zamiast zenerki 3V wystarczą dwie szeregowo połączone diody w kierunku przewodzenia. Otrzymasz ok 1.4V i nie będzie potrzebny dzielnik napięcia.

    1
  • #4 07 Sty 2010 16:53
    Szybki Elektron
    Poziom 25  

    Witam. Niestety, to wadliwy projekt. W takim układzie dioda zenera ulegnie uszkodzeniu. Jeśli dysponujesz diodą jedynie na 3V, to należy przed nią, w przewodzie od +12V dołożyć rezystor ok. 500R. Należy jeszcze ustalić, na jaki prąd znamionowy jest dioda (żeby wydzielana moc nie była zbyt duża). Moc pobieraną przez termometr ciekłokrystaliczny można na ogół pominąć, bo jest bardzo mała. Moc każdego z rezystorów nie mniej, niż 1/4W. Proponuję zacząć od montażu i sprawdzenia napięcia na wyjściu. Pozdrawiam

    1
  • #5 07 Sty 2010 17:07
    Paweł Es.
    Pomocny dla użytkowników

    Przydało by się sprawdzić ile prądu pobiera ten termometr, tj. włączyć szeregowo z baterią miliaperomierz, najlepiej ustawiony na najniższy zakres, bo pewnie jest to prąd rzędu kilkudziesięciu mikroamperów.

    Czy ten termometr ma podświetlenie ? Jeżeli tak, to zmierz prąd także z podświetleniem, to już pewnie będzie zakres dziesiątek miliamperów.

    0
  • #6 07 Sty 2010 18:15
    sebastiansebastian
    Poziom 10  

    Postanowiłem pomóc i podsunąć inne rozwiązanie o nieco lepszych własnościach
    Zmniejszenie napięcia z 14V na 1,5V
    Podejrzewam że trudno będzie znaleźć diodę o napięciu 1.5V (ale może ;) ). Poza tym na powyższym schemacie należy pamiętać o dopuszczalnym prądzie tranzystora (sam tranzystor może być dowolny) oraz o tym że napięcia na bazie tranzystora musi być o około 0.6V wyższe. Zatem chcąc mieć np. 5V na wyjściu, wstawiamy Zenera o wartości 5,6V. Dodatkowo dodam, że na wyjściu w celu osiągnięcia wskazanego przez Ciebie napięcia można zastosować dzielnik napięcia (jeśli prądy nie są zbyt duże) lub dołożyć diody w szereg z obciążeniem spolaryzowane w kierunku przewodzenia.

    1
  • #7 07 Sty 2010 20:19
    Paweł Es.
    Pomocny dla użytkowników

    Tyle, że kolega szukał układu na 1.5V, a 1N750 jest na 4.7V.

    Poza tym podany układ pobiera 3.65 mA dla polaryzacji diody Zenera, a ten typ wymaga 20mA (dla minimalnego napięcia wejściowego, które może wynosić i 11V jak akumulator będzie rozładowany). I w tym układzie wychodzi 0.48 Ah na dobę na samą polaryzację diody (zegar wymaga ciągłego zasilania) a niech samochód postoi kilka dni ...

    Najpierw dowiedzmy się ile ten zegar pobiera prądu.

    0
  • #8 07 Sty 2010 22:13
    Mimitron
    Poziom 20  

    Zmierzyć poboru prądu nie mam jeszcze jak bo dopiero czekam na paczkę z termometrem.
    Z baterii jest tylko zasilany termometr i wyświetlacz, podświetlenie jest osobno podpinane bezpośrednio do instalacji samochodowej więc nie trzeba go brać pod uwagę. Co do napięcia zasilania to będzie się kształtować od 14V przy zapalonym silniku do 11V przy rozładowanym akumulatorze podczas postoju.

    A może zastosować zwykły stabilizator napięcia na 5V i dzielnik napięcia na opornikach do tego ?

    Zmniejszenie napięcia z 14V na 1,5V

    0
  • #9 07 Sty 2010 22:23
    Stary1952
    Poziom 33  

    Mimitron napisał:
    Zmierzyć poboru prądu nie mam jeszcze jak bo dopiero czekam na paczkę z termometrem.
    A może zastosować zwykły stabilizator napięcia na 5V i dzielnik napięcia na opornikach do tego ?

    Witam .
    Po co sobie komplikować , poczekaj spokojnie aż przyjdzie przesyłka zmierz jaki prąd pobiera termometr i daj odpowiedź , wtedy coś się wymyśli . :D

    0
  • #10 08 Sty 2010 00:12
    narasta
    Poziom 21  

    Bez przesady - skoro jest to bateria typu AG10 to wiadomo, ze nie pobiera dużego prądu - wręcz znikomy.

    Poza tym od kiedy to w samochodzie masz 12 V. Takie napięcie panuje tylko podczas zgaszonego silnika. Gdy pracuje alternator (czyli podczas racy silnika) napięcie to rośnie do 14.4 V.


    Ja proponuje coś takiego.
    Zmniejszenie napięcia z 14V na 1,5V
    Diody 4148
    Potencjometr 1k liniowy
    Rezystor 1k 0,25W

    Wydajność? A z 1mA... Starczy. Termometr będzie pobierał prądy rzędu uAmperów.

    Jeśli chcemy porządny stabilizator to może być coś takiego. Wydajność zależy od mocy wzmacniacza czyli od dobrania odpowiedniego modelu.
    Zmniejszenie napięcia z 14V na 1,5V
    Dioda zennera na 3,0V

    0
  • #11 08 Sty 2010 10:22
    Mimitron
    Poziom 20  

    Zależy mi na jak najmniejszej ilości elementów z powodu dostępnego miejsca. Czy mój pomysł ze stabilizatorem LM78L05 i opornikami o wartości 110R i 50R, przy takich wartościach prąd dzielnika będzie 0.03A a może leprze wartości będą 1,1k i 0.5k i prąd wtedy będzie 0.003A Nada się czy mam sobie wybić z głowy go ?

    Zmniejszenie napięcia z 14V na 1,5V

    0
  • Pomocny post
    #12 08 Sty 2010 11:10
    narasta
    Poziom 21  

    Jeśli już bardzo chcesz, to możesz tak zrobić. Pamiętaj jednak, żeby na wyjściu LM78L05 dać jakiś kondensator około 10uF. Na wyjściu dzielnika daj sobie 1uF.

    Pamiętać tez musisz o tym, że wydajność takiego układu jest dość niska. max 2mA. Dla wyższych obciążeń będzie Ci już zbytnio spadać napięcie wyjściowe.

    Zostaw wartości 110 i 50 OHm. Dla 1100 i 500 dziesięciokrotnie spadnie Ci wydajność prądowa układu. Wtedy też musiałbyś zastosować mneijsze pojemnosći co odbije się negatywnie na filtracji napięcia.


    P.S. I nie 14-11 V tylko od 12V - 14.4V.

    -1
  • #13 08 Sty 2010 13:42
    Stary1952
    Poziom 33  

    Witam .
    Prościej będzie to zrobić na LM317 , nie potrzeba dzielnika , nie ma ograniczenia prądu ( do 1.5A ) . Zakres napięcia wyjściowego 1.2 - 37 V
    Zmniejszenie napięcia z 14V na 1,5V
    Wydaje mi się , że to rozwiązanie będzie korzystniejsze . :D
    Pozdrawiam .

    1
  • #14 08 Sty 2010 17:51
    Paweł Es.
    Pomocny dla użytkowników

    Jeżeli to jest taki termometr zasilany z baterii to one pobierają prąd impulsowo (pomiar jest przeprowadzany co jakiś czas a potem układ sterujący jest usypiany dla zmniejszenia poboru prądu. Działa tylko przetwornica podwyższająca napięcie do zasilania wyświetlaczy LCD, które działają jak pojemności więc pobór prądu jest znikomy.

    Zmierzyłem właśnie taki dwupunktowy termometr zasilany z jednego paluszka 1.5V, pobór pradu jest impulsowy a impulsy nie przekraczają 100 µA. Proponuję więc takie rozwiązanie:

    Zmniejszenie napięcia z 14V na 1,5V

    Stabilizatorem jest źródło referencyjne 1.235V.

    http://www.semiconductors.pl/web/pliki/LM285_LM385.pdf

    Napięcie to powinno spokojnie wystarczyć do zasilania termometru.
    Rezystor R1 ogranicza prąd zasilający do ok 230 µA przy zasilaniu 11V (praca przy rozładowanym akumulatorze). Kondensator C1 z R1 tworzą filtr wygładzający wszelkie zakłócenia. C1 służy za rezerwuar prądu przy impulsowym poborze prądu przez termometr i dodatkowo podtrzymuje zasilanie termometru przy krótkich przerwach zasilania. Dioda D1 zapobiega rozładowywaniu C1 przez obwody samochodu a dodatkowo zabezpiecza przed odwrotnym podłączeniem zasilania.

    0
  • #15 08 Sty 2010 19:45
    narasta
    Poziom 21  

    Ale kombinujecie na 10. stronę... Co jeden pomysł to 'lepszy'.

    Tak jak napisał Stary1952 - najlepiej zastosować LM117 bądź LM317.
    - minimalna ilość elementów
    - minimalny koszt
    - duża sprawność
    - prosty schemat
    - w miare sensowna dokładność

    Nie ma co ciągnąć tego tematu bez sensu.

    0
  • #16 08 Sty 2010 20:56
    balonika3
    Poziom 36  

    Zastanów się, czy jest sens ciągnąć pajęczynę w aucie, skoro trwałość baterii może wynieść z rok, albo i lepiej. Może najpierw nic nie kombinować? Tym bardziej, że obecnie w samochodach jest wystarczająco dużo pasożytów, które po paru dniach postoju potrafią nam zrobić kuku.

    0
  • #17 08 Sty 2010 21:59
    neo_dc
    Poziom 32  

    Paluszek R20 i starczy Ci aż Ci się auto rozpadnie.

    0
  • #18 03 Lut 2010 20:55
    marekpriv
    Poziom 11  

    Podłączę się pod temat z podobną sprawą.
    Do instalacji samochodowej chcę wstawić przekaźnik bistabilny o napieciu cewki 5V.
    W jaki prosty sposób dostosować / zmniejszyć napięcie instalacji do cewki przekaźnika?

    0
  • #19 03 Lut 2010 21:01
    Konsul
    Poziom 23  

    Najprostszy będzie chyba stabilizator LM7805.

    0