Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Citroen Xantia tdiesel '95 z klim± nie działa wentylator.

Serwik 07 Jan 2010 18:24 8802 16
lampy.pl
  • #1
    Serwik
    Level 12  
    Witam
    Samochód jak temacie. Nie działa klimatyzacja a co za tym idzie wentylator. Brak głównego napięcia zasilaj±cego na silniku i bezpieczniku F20. Mam kilka pytań :
    1. Sk±d jest brane to napięcie zasilaj±ce silnik poprzez bezpiecznik F20 ? (napewno nie bezpo¶rednio ze stacyjki-sprawdzałem).
    2.Gdzie znajduje się sterownik klimy?(podejrzewam że stamt±d jest brane to napięcie).
    3.Czy wentylator działa dopiero po uruchomieniu silnika, czy wystarczy zapłon ?
    Niestety żaden schemat który posiadam nie pasuje do tej instalacji. Proszę o sugestie, może który¶ z kolegów spotkał się z tym problemem. Z góry dziękuję.
  • lampy.pl
  • #2
    milejow
    Level 43  
    Żeby klima zadziałała potrzeba przynajmniej czynnika w układzie i plusowej temperatury otoczenia (od 5 w górę) Spełniłe¶ te warunki?
  • lampy.pl
  • #3
    Serwik
    Level 12  
    Czyli z tego co napisałe¶ wynika że wentylator wewnętrzny nie będzie działał jak nie będzie czynnika ? Mam w±tpliwo¶ci co do tej tezy.
  • Helpful post
    #4
    milejow
    Level 43  
    Większo¶ć pod nazw± wentylator, rozumie, ze masz na my¶li wiatrak na chłodnicy/skraplaczu. Je¶li chodzi o dmuchawę powietrza to sprawa jest oczywi¶cie inna

    Dodano po 12 [minuty]:

    Jaka by nie była klima(auto/manual), na F20 ma być +15 czyli zapłon. Stacyjka ci się wysypała albo okablowanie padło
  • #5
    Serwik
    Level 12  
    Jak napisałem wcze¶niej stacyjkę sprawdzałem, a napięcie na bezpiecznik F20 owszem jest brane z "zapłonu" ale napewno nie bezpo¶rednio ze stacyjki. Przepraszam że nie wyraziłem się jasno, że chodziło o wentylator kabiny. Może Który¶ z kolegów miałby jakie¶ konkretniejsze odpowiedzi na moje pytania, chociaż na drugie z nich ?
  • #6
    User removed account
    User removed account  
  • #7
    User removed account
    User removed account  
  • #8
    User removed account
    User removed account  
  • #9
    Serwik
    Level 12  
    Dzięki wielkie za sugestie. Też tak przypuszczałem że napięcie na bezpiecznik F20 jest zał±czane przekażnikiem. Niestety nie wiem gdzie on się znajduje, na pewno nie w pobliżu kabinowej skrzynki bezpiecznikowej. Wyjmowałem skrzynkę i sprawdzałem przekażniki w jej pobliżu. Może znajduje się w komorze silnika ?Czy klimatronic w tym samochodzie ma osobny sterownik czy jest sterowany z komputera? Schematy które sa dostępne obejmuj± wersję z manualn± klim±. Do wersji z klimatronikiem nie mogłem znależć schematu.
  • #10
    User removed account
    User removed account  
  • #11
    lukas.komp
    Level 2  
    Witam! Posiadam długi czas Xantię, mnóstwo już przy niej zrobiłem, tak więc służę pomoc±. Pytania:
    1. Czy panel od regulacji temperatury jest zwykły, czy też posiada regulację temperatury (od 18 do 26 stopni)?

    Jeżeli posiada regulację, to s± dwie możliwo¶ci, albo BEHR to robił albo Valeo Thermique. Jeżeli podasz mi swój VIN 17-cyfrowy, to mogę Ci od ręki sprawdzić na fabrycznym serwerze Citroena jaki masz układ. Przy regulacji jest sterownik, z tego co pamiętam, umieszczony pod desk± w samym urz±dzeniu.
    W skład regulacji temperatury wchodzi:

    1. Panel zarz±dzaj±cy, który ma mechaniczne poł±czenie za pomoc± linek do nawiewów i recyrkulacji (obiegu zamkniętego) oraz poł±czenie elektryczne (idzie nim sygnał jaka ma być temperatura zadana oraz tryb pracy wentylatora, tzn. AUTO, 0, 1,2,3 MAX. Automatyczna regulacja temperatury działa tylko wtedy jeżeli zadana temperatura mie¶ci się w przedziale 18-26 stopni i wentylator ustawiony jest w tryb auto.

    2. Kabinowy czujnik temperatury wewnętrznej, umieszczony obok zegarka i przycisków, to taka mała krateczka. Po wł±czeniu zapłonu, jeżeli będzie cisza, powinno się słyszeć szum małego silniczka, który jest tam umieszczony i wdmuchuje powietrze z kabiny do czujnika (pewnie jakiego¶ rezystora termicznego). Warto sprawdzić też te elementy.

    3. I najważniejsze, sterownik, który decyduje o stopniu otwarcia nagrzewnicy, pracy klimatyzacji czy obrotach wentylatora. Wiem, że wentylator jest sterowany konkretnie jakim¶ triakiem, i ten element często też ulega uszkodzeniu i wentylator raz działa, raz nie, albo nie ma obrotów albo ma maksymalne i nie idzie zmniejszyć.

    Co do bezpieczników to podaje numery tych, które mog± być z tym zwi±zane:
    F12 20A Grzanie,chłodzenie + Klimatyzacja + ¦wiatło cofania + ¦wiatła stopu
    F14 5A Sterowanie wentylatorem chłodnicy + przekaĽnik klimatyzacji
    (pewnie zasilanie cewki skoro tylko 5A)
    F20 30A dmuchawa powietrza (moc)

    Nic więcej nie przychodzi mi do głowy. Zwróć też uwagę, czy prawidłowo działaj± wentylatory chłodnicy po wł±czeniu klimy (oczywi¶cie jeżeli jest czynnik, inaczej się nie wł±czy). Powinny chodzić na pewno dwa razem i na szybkim biegu. W wersji z klim± zawsze pracuj± dwa wentylatory, jeżeli jest inaczej to znaczy że który¶ nie działa. A jak nie działa to ECU nie pozwoli uruchomić klimy, żeby nie przegrzał się silnik.

    Na zimnym silniku nie pracuje żaden wentylator, na nagrzanym powyżej 80stopni wł±czaj± się oba, ale poł±czone szeregowo, tzn. na każdy idzie po 6V i tak uzyskuje się niski bieg wentylatora.
    Na bardzo nagrzanym silniku powyżej 100stopni wł±czaj± się też 2 wentylatory ale równolegle, czyli po 12V na każdy, i wtedy chodz± bardzo szybko, w 2.1TD każdy ma 300Watt.
    Przy wł±czonej klimie też zawsze chodz± dwa na pełnym biegu.
    Piszę o tym dlatego, że warto to sprawdzić przy okazji, ponieważ jeżeli jest to niesprawne to powoduje znaczne zaburzenia w układzie chłodzenia silnika i układzie ogrzewania/chłodzenia kabiny.
    Mam nadzieje, że nie zanudziłem. Pozdrawiam!
  • #12
    Serwik
    Level 12  
    Witam
    Dzięki lukas.komp za tak obszerny opis. Jeżeli chodzi o Twoje pytanie ,to jest wersja z regulacj± temperatury 18-26 C. Prawie na wszystkie moje pytania już uzyskałem odpowiedż wcze¶niej. W większo¶ci przypadków samodzielnie doszedłem, ale wcze¶niejsze sugestie kolegów zweryfikowały moje diagnozy za co dziękuję. Cenn± informacj± jak± mi podałe¶ jest, gdzie znajduje się czujnik temperatury wewnętrznej.
    Jeżeli chodzi o pkt 3 Twojego postu, obroty wentylatora kabiny regulowane s± przy pomocy dwóch tranzystorów bipolarnych mocy poł±czonych równolegle i wiem na pewno że s± sprawne. Wykorzystałem je do tymczasowej regulacji jak± zamontowałem w tym samochodzie, do momentu znalezienia sterownika klimatyzacji (o którym wspomniałe¶) w którym podejrzewam uszkodzenie.
    Przy okazji może orientujesz się, sk±d jest brane napięcie do bezpiecznika F20 30A? Napewno nie ze stacyjki i nie z przekażników które znajduj± się blisko skrzynki bezpiecznikowej. Może orientujesz się gdzie znajduje się ten przekażnik? Ewentualnie posiadasz schemat instalacji elektrycznej dla tego modelu?Wszytkie schematy które posiadam pokazuj± że bezpiecznik F20 jest zasilany z zapłonu co nie jest prawd±.
  • #13
    bula2
    Level 11  
    Witam. Sterownik klimy znajduje się po lewej stronie filtra powietrza kabiny i wysuwany jest w dół z obudowy nagrzewnicy. Schematy mam, ale w żadnym nie ma klimatyzacji, natomiast ten co mam jest nie zgodny z instalacj±. AD podaje że do steru idzie sygnał z sens.temp.zewn. W rzeczywisto¶ci idzie tylko do wy¶wietlacza temp i czasu. Pytanie- czy ten ster reguluje temp. tylko na podstawie temp wewnętrznej i ż±danej?
    Pozdrawiam
  • #14
    Serwik
    Level 12  
    Dzięki kolego Bula. Może faktycznie żle się wyraziłem. Jak pisałem "do czasu znalezienia" miałem na my¶li zakup sterownika. Dla zainteresowanych: żeby wyj±ć sterownik klimy, który znajduje się pod desk± nie trzeba jej demontować, wystarczy zdemontować schowek od strony pasażera.
  • #16
    Serwik
    Level 12  
    Witam
    Schematy które wskazałe¶ wszystkie przegl±dałem wcze¶niej. Niestety nie pokazane jest na nich sk±d konkretnie jest zasilany bezpiecznik F20. A na nim nie mam napięcia. Cóż będę musiał skorzystać z metody - po nitce do kłębka. :)
  • #17
    Serwik
    Level 12  
    milejow wrote:

    Jaka by nie była klima(auto/manual), na F20 ma być +15 czyli zapłon. Stacyjka ci się wysypała albo okablowanie padło

    Okazało się że kolega milejow miał rację. Uszkodzony jeden zestaw styków w stacyjce.