Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Relpol przekaźniki
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Citroen Xantia tdiesel '95 z klimą nie działa wentylator.

07 Sty 2010 18:24 8256 16
  • Poziom 12  
    Witam
    Samochód jak temacie. Nie działa klimatyzacja a co za tym idzie wentylator. Brak głównego napięcia zasilającego na silniku i bezpieczniku F20. Mam kilka pytań :
    1. Skąd jest brane to napięcie zasilające silnik poprzez bezpiecznik F20 ? (napewno nie bezpośrednio ze stacyjki-sprawdzałem).
    2.Gdzie znajduje się sterownik klimy?(podejrzewam że stamtąd jest brane to napięcie).
    3.Czy wentylator działa dopiero po uruchomieniu silnika, czy wystarczy zapłon ?
    Niestety żaden schemat który posiadam nie pasuje do tej instalacji. Proszę o sugestie, może któryś z kolegów spotkał się z tym problemem. Z góry dziękuję.
  • Relpol przekaźniki
  • Poziom 43  
    Żeby klima zadziałała potrzeba przynajmniej czynnika w układzie i plusowej temperatury otoczenia (od 5 w górę) Spełniłeś te warunki?
  • Poziom 12  
    Czyli z tego co napisałeś wynika że wentylator wewnętrzny nie będzie działał jak nie będzie czynnika ? Mam wątpliwości co do tej tezy.
  • Pomocny post
    Poziom 43  
    Większość pod nazwą wentylator, rozumie, ze masz na myśli wiatrak na chłodnicy/skraplaczu. Jeśli chodzi o dmuchawę powietrza to sprawa jest oczywiście inna

    Dodano po 12 [minuty]:

    Jaka by nie była klima(auto/manual), na F20 ma być +15 czyli zapłon. Stacyjka ci się wysypała albo okablowanie padło
  • Poziom 12  
    Jak napisałem wcześniej stacyjkę sprawdzałem, a napięcie na bezpiecznik F20 owszem jest brane z "zapłonu" ale napewno nie bezpośrednio ze stacyjki. Przepraszam że nie wyraziłem się jasno, że chodziło o wentylator kabiny. Może Któryś z kolegów miałby jakieś konkretniejsze odpowiedzi na moje pytania, chociaż na drugie z nich ?
  • Relpol przekaźniki
  • Użytkownik usunął konto  
  • Użytkownik usunął konto  
  • Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 12  
    Dzięki wielkie za sugestie. Też tak przypuszczałem że napięcie na bezpiecznik F20 jest załączane przekażnikiem. Niestety nie wiem gdzie on się znajduje, na pewno nie w pobliżu kabinowej skrzynki bezpiecznikowej. Wyjmowałem skrzynkę i sprawdzałem przekażniki w jej pobliżu. Może znajduje się w komorze silnika ?Czy klimatronic w tym samochodzie ma osobny sterownik czy jest sterowany z komputera? Schematy które sa dostępne obejmują wersję z manualną klimą. Do wersji z klimatronikiem nie mogłem znależć schematu.
  • Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 2  
    Witam! Posiadam długi czas Xantię, mnóstwo już przy niej zrobiłem, tak więc służę pomocą. Pytania:
    1. Czy panel od regulacji temperatury jest zwykły, czy też posiada regulację temperatury (od 18 do 26 stopni)?

    Jeżeli posiada regulację, to są dwie możliwości, albo BEHR to robił albo Valeo Thermique. Jeżeli podasz mi swój VIN 17-cyfrowy, to mogę Ci od ręki sprawdzić na fabrycznym serwerze Citroena jaki masz układ. Przy regulacji jest sterownik, z tego co pamiętam, umieszczony pod deską w samym urządzeniu.
    W skład regulacji temperatury wchodzi:

    1. Panel zarządzający, który ma mechaniczne połączenie za pomocą linek do nawiewów i recyrkulacji (obiegu zamkniętego) oraz połączenie elektryczne (idzie nim sygnał jaka ma być temperatura zadana oraz tryb pracy wentylatora, tzn. AUTO, 0, 1,2,3 MAX. Automatyczna regulacja temperatury działa tylko wtedy jeżeli zadana temperatura mieści się w przedziale 18-26 stopni i wentylator ustawiony jest w tryb auto.

    2. Kabinowy czujnik temperatury wewnętrznej, umieszczony obok zegarka i przycisków, to taka mała krateczka. Po włączeniu zapłonu, jeżeli będzie cisza, powinno się słyszeć szum małego silniczka, który jest tam umieszczony i wdmuchuje powietrze z kabiny do czujnika (pewnie jakiegoś rezystora termicznego). Warto sprawdzić też te elementy.

    3. I najważniejsze, sterownik, który decyduje o stopniu otwarcia nagrzewnicy, pracy klimatyzacji czy obrotach wentylatora. Wiem, że wentylator jest sterowany konkretnie jakimś triakiem, i ten element często też ulega uszkodzeniu i wentylator raz działa, raz nie, albo nie ma obrotów albo ma maksymalne i nie idzie zmniejszyć.

    Co do bezpieczników to podaje numery tych, które mogą być z tym związane:
    F12 20A Grzanie,chłodzenie + Klimatyzacja + Światło cofania + Światła stopu
    F14 5A Sterowanie wentylatorem chłodnicy + przekaźnik klimatyzacji
    (pewnie zasilanie cewki skoro tylko 5A)
    F20 30A dmuchawa powietrza (moc)

    Nic więcej nie przychodzi mi do głowy. Zwróć też uwagę, czy prawidłowo działają wentylatory chłodnicy po włączeniu klimy (oczywiście jeżeli jest czynnik, inaczej się nie włączy). Powinny chodzić na pewno dwa razem i na szybkim biegu. W wersji z klimą zawsze pracują dwa wentylatory, jeżeli jest inaczej to znaczy że któryś nie działa. A jak nie działa to ECU nie pozwoli uruchomić klimy, żeby nie przegrzał się silnik.

    Na zimnym silniku nie pracuje żaden wentylator, na nagrzanym powyżej 80stopni włączają się oba, ale połączone szeregowo, tzn. na każdy idzie po 6V i tak uzyskuje się niski bieg wentylatora.
    Na bardzo nagrzanym silniku powyżej 100stopni włączają się też 2 wentylatory ale równolegle, czyli po 12V na każdy, i wtedy chodzą bardzo szybko, w 2.1TD każdy ma 300Watt.
    Przy włączonej klimie też zawsze chodzą dwa na pełnym biegu.
    Piszę o tym dlatego, że warto to sprawdzić przy okazji, ponieważ jeżeli jest to niesprawne to powoduje znaczne zaburzenia w układzie chłodzenia silnika i układzie ogrzewania/chłodzenia kabiny.
    Mam nadzieje, że nie zanudziłem. Pozdrawiam!
  • Poziom 12  
    Witam
    Dzięki lukas.komp za tak obszerny opis. Jeżeli chodzi o Twoje pytanie ,to jest wersja z regulacją temperatury 18-26 C. Prawie na wszystkie moje pytania już uzyskałem odpowiedż wcześniej. W większości przypadków samodzielnie doszedłem, ale wcześniejsze sugestie kolegów zweryfikowały moje diagnozy za co dziękuję. Cenną informacją jaką mi podałeś jest, gdzie znajduje się czujnik temperatury wewnętrznej.
    Jeżeli chodzi o pkt 3 Twojego postu, obroty wentylatora kabiny regulowane są przy pomocy dwóch tranzystorów bipolarnych mocy połączonych równolegle i wiem na pewno że są sprawne. Wykorzystałem je do tymczasowej regulacji jaką zamontowałem w tym samochodzie, do momentu znalezienia sterownika klimatyzacji (o którym wspomniałeś) w którym podejrzewam uszkodzenie.
    Przy okazji może orientujesz się, skąd jest brane napięcie do bezpiecznika F20 30A? Napewno nie ze stacyjki i nie z przekażników które znajdują się blisko skrzynki bezpiecznikowej. Może orientujesz się gdzie znajduje się ten przekażnik? Ewentualnie posiadasz schemat instalacji elektrycznej dla tego modelu?Wszytkie schematy które posiadam pokazują że bezpiecznik F20 jest zasilany z zapłonu co nie jest prawdą.
  • Poziom 10  
    Witam. Sterownik klimy znajduje się po lewej stronie filtra powietrza kabiny i wysuwany jest w dół z obudowy nagrzewnicy. Schematy mam, ale w żadnym nie ma klimatyzacji, natomiast ten co mam jest nie zgodny z instalacją. AD podaje że do steru idzie sygnał z sens.temp.zewn. W rzeczywistości idzie tylko do wyświetlacza temp i czasu. Pytanie- czy ten ster reguluje temp. tylko na podstawie temp wewnętrznej i żądanej?
    Pozdrawiam
  • Poziom 12  
    Dzięki kolego Bula. Może faktycznie żle się wyraziłem. Jak pisałem "do czasu znalezienia" miałem na myśli zakup sterownika. Dla zainteresowanych: żeby wyjąć sterownik klimy, który znajduje się pod deską nie trzeba jej demontować, wystarczy zdemontować schowek od strony pasażera.
  • Poziom 12  
    Witam
    Schematy które wskazałeś wszystkie przeglądałem wcześniej. Niestety nie pokazane jest na nich skąd konkretnie jest zasilany bezpiecznik F20. A na nim nie mam napięcia. Cóż będę musiał skorzystać z metody - po nitce do kłębka. :)
  • Poziom 12  
    milejow napisał:

    Jaka by nie była klima(auto/manual), na F20 ma być +15 czyli zapłon. Stacyjka ci się wysypała albo okablowanie padło

    Okazało się że kolega milejow miał rację. Uszkodzony jeden zestaw styków w stacyjce.