Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Sklep ElwronSklep Elwron
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Naprawiany dysk HDD z BadSektorów sprawia dalej problemy

07 Sty 2010 21:44 8636 36
  • Poziom 11  
    Po świętach pojawił mi się problem z dyskiem który teoretycznie został rozwiązany za pomocą HDD Regenerator ale ... tak wiem te forum neguje jego działanie i nie polecacie go ale będąc odciętym od netu nie sposób było przed tym/nim ustrzec (a może program dobrze zadziałał).
    Zanim opiszę sytuację to może trochę faktów sprzed awarii. W sierpniu 2008r. kupiłem laptop DELL XPS M1530 + Vista Ultimate. Specyfikacja myślę, że nie jest tak istotna, jako HDD jest dysk SAMSUNGA HM320JI (info: http://www.samsung.com/pl/consumer/pc-periphe....idx?pagetype=prd_detail&tab=spec&fullspec=F). Już po kupnie zauważyłem wyraźny trzask wydobywający się z dysku, czytając internet znalazłem informacje, że dotyczy to parkowania głowicy (niby ze względów bezpieczeństwa), ponadto jak ktoś chce niby można to wyłączyć w BIOS.
    Jakiś czas temu (mniej więcej koniec lata 2009) zauważyłem że filmy FullHD potrafią się czasami przycinać a dysk bardzo mocno się nagrzewał (choć temp. pracy wg producenta do 55st.C a to już przecież gorąco), absolutnie wykluczam uszkodzenia plików z filmami bo dotyczyło to kilku filmów i w powtórkach czy też na chwilowej pauzie film już szedł płynnie. Zamknięcie zbędnych programów i uniesienie laptopa rozwiązało niemal ten problem.
    Tuż po świętach komputer po restarcie miał problemy z uruchomieniem się - jakby problemy z plikami systemowymi. Vista Ulimate wstawała tylko w trybie awaryjnym lub na 2-3 minuty w normalnym trybie później zwalniając aż się restartowania się komputera (następnie jedno z kont się zablokowało (problem z usługa profili - rozwiązany później).
    W ruch poszła płytka DELLa z dodatkami m.in. programami diagnostycznymi - diagnostyka HDD wykazała kilka bad bloków (bad sektorów). Zadzwoniłem w sylwestra do znajomego i opisałem problemy i że znalazłem bad'y na HDD. Wszystkie problemy zwalił na bad'y i polecił programik do naprawy dysku - HDD Regenerator. Znajomy pracował swego czasu na uczelni i wielokrotnie korzystał(li) z tego programu i wiele razy im pomógł.
    Zapuściłem program jeszcze w Sylwestra ... skanowanie/naprawa trwała 33 godz. dysku 320GB - znalazł i naprawił 6 bad sektorów (5 w początkowej części i jeden w ok. 55% HDD). System się odpalił, następnie uporałem się z błędem usługi ładowania profili. Wydawało by się że jest OK.
    Ale widzę że dysk lubi pracować, nazywam to tak bo niby stan bezczynny a coś tam kręci. Raz wysypał się niebieski ekran a z 3-4 razy samoczynnie restartował się, Eksplorator czasami się wysypuje (najczęściej po prawokliku) ale później działa OK i jeszcze inne anomalie może nie uciążliwie tak bardzo ale nie naturalne chyba.
    Na 3 dzień zapuściłem ponownie skanowanie diagnostyczne HDD z płytki DELLa - wszystko OK tzn. brak bad bloków. Jednak dalej coś mi tu podpada, ściągnąłem program diagnostyczny do HDD samsunga (wg linku powyżej do specyfikacji w zakładce support). Wypaliłem botowalny CD i odrazu uruchomienie CD ładuje program, pojawia się okno "powitalne":
    Naprawiany dysk HDD z BadSektorów sprawia dalej problemy
    następny krok dalej i nie chce nic załadować tylko wyrzuca błędy:
    Naprawiany dysk HDD z BadSektorów sprawia dalej problemy Naprawiany dysk HDD z BadSektorów sprawia dalej problemy

    Postanowiłem popróbować kilku darmowych programów do odczytu SMART ale niewiele potrafiły odczytać w zasadzie nic, m.in. HD Tune (SMART nie odczytał a test nie znalazł błędów) czy MHDD 32 ver.4.6, ten to po wybraniu opcji rozruchu:
    Naprawiany dysk HDD z BadSektorów sprawia dalej problemy
    odpalił się ale nie znajduje dysku więc nic nie można sprawdzić!?!?!?

    Prosił bym o podpowiedź jak zdiagnozować ten dysk i ewentualnie jak go naprawić.

    Puki co mam dostęp do dysku i wszystkich danych niby wszystko mogę podziałać.
    Co do zerowania/formatowania itp to nie jest tak proste (chyba), teraz tak: HDD ma 2 widoczne partycje: C: ok 285GB, oraz D: recovery dla Visty ok. 10GB oraz 2 ukryte: jedna 125MB druga większa 2559MB - gdzieś czytałem, że na jednej są sterowniki czy jakoś tak, możliwe że jedna jest do programu DELLa Media Direct (pozwala odpalić np. film DVD bez uruchamiania systemu) - nie mam pojęcia jak z tych partycji się korzysta i jakie mają znaczenie, czy też jak je zachować. Chciałby w przypadku pełnego czyszczenia dysku aby ta struktura była zachowana/odtworzona.

    Kolejna rzecz to gwarancja - nie dzwoniłem jeszcze do della, przecież niby naprawiłem dysk z badów, a i dellowski program diagnostyczny też ich nie pokazuje, może jak bym miał jakieś dowody z innego programy jakieś podparcie że coś jest nie tak. Niemniej myślałem aby im przesłać informacyjnie, że coś takiego miało miejsce i zostało naprawione - gwarancja mija pod koniec wakacji.
    Prosił bym o podpowiedź jak podziałać z HDD.
  • Sklep ElwronSklep Elwron
  • Poziom 43  
    Cytat:
    odpalił się ale nie znajduje dysku więc nic nie można sprawdzić!?!?!?

    Wejdź do Biosu i sprawdź czy masz opcję SATA Native Mode lub podobną. Jeśli tak, to ustaw ją na IDE. Następnie ponownie uruchom MHDD i przedstaw SMART dysku.
  • Poziom 11  
    No zrestartowałem ... wejście do BIOSU F2 lub "szersze menu" F12. W BIOS DELLa jakoś ubogo z ustawieniami same pierdoły praktycznie ... oczywiście nic takiego jak SATA Native Mode nie ma jest tylko skąpe info dysk taki i taki, możliwość założenie hasła i chyba to wszystko.
    Za to w F12 zauważyłem opcję Digonstyki - wchodzę (bo wcześniej zapuszałem z CD) i zaczyna coś działać i wywala zaraz to:
    Naprawiany dysk HDD z BadSektorów sprawia dalej problemy
    Dalsza dignostyka w pewnym momecie ... wyłączyła komputer hmmm przypominam sobie że miałem już taki przypadek.
    Jutro popróbuje diagnostykę zapodać ale to tylko kody błędów DELLa. Do SMART nadal nie ma jak się dostać.

    Ostatni raz to napiszę: zdjęcia dodajemy za pomocą przycisku "Dodaj obrazek". Zastosuj się do tego i popraw wiadomości!! mat_ed
  • Spec od pamięci masowych
    A Hutilem też Kolega próbował (choć ten model nie widnieje w wykazie dysków, dla których przewidziany jest ten program diagnostyczny) odczytać SMART? Jeszcze pozostaje Victoria i HDDScan v3.2 spod Windowsa.
    adadur napisał:
    ..nie mam pojęcia jak z tych partycji się korzysta i jakie mają znaczenie, czy też jak je zachować. Chciałby w przypadku pełnego czyszczenia dysku aby ta struktura była zachowana/odtworzona.

    - pozostaje wykonać kopię posektorową tego dysku.
  • Specjalista HDD Recovery
    1)
    Cytat:
    Zapuściłem program jeszcze w Sylwestra ... skanowanie/naprawa trwała 33 godz. dysku 320GB - znalazł i naprawił 6 bad sektorów (5 w początkowej części i jeden w ok. 55% HDD). System się odpalił, następnie uporałem się z błędem usługi ładowania profili. Wydawało by się że jest OK.
    Nic nie naprawiło i nic dobrego nie zrobiło.

    2) Tutaj od razu kopie posektorową robić jak najszybciej na inny dysk lub oddać na gwarancje (podać dla pewności S.M.A.R.T.)
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic1467175.html

    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic1330304.html
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic1330869.html
  • Sklep ElwronSklep Elwron
  • Poziom 11  
    OK wrócę z pracy to zajmę się wywaleniem zbędnych rzeczy i kopią ważniejszych danych oraz następnie kopią posektorową - ile taka kopia potrzebuje miejsca. Dalej popróbuje odczytać S.M.A.R.T. proponowanymi programami. Niemniej skłaniam się do zgłoszenia reklamacji tylko nie bardzo wiem jak mam ją opisać bo jeszcze powiedzą że przez próbę naprawy sam coś zwaliłem i się wymigają.

    ps. kolego mat_ed - zdaje mi się że w ostatnim poście skorzystałem z opcji dodaj obrazek, następnym razem przypilnuje bardziej tego. Niemniej do imageshack od lat wstawiam obrazki i po dziś dzień są dostępne.
  • Spec od pamięci masowych
    Przedstawienie odczytu SMART prawdopodobnie wystarczy do uznania reklamacji.
    Jak Kolega chce zachować całą strukturę dysku to kopia powinna być wykonana na dysk o tej samej wielkości lub większy i to też jest ważne, że po jej wykonaniu zachowujesz system i partycję recovery (nowy dysk może wystartować od razu po włożeniu do laptopa)!
  • Poziom 27  
    adadur napisał:
    Wypaliłem botowalny CD i odrazu uruchomienie CD ładuje program, pojawia się okno "powitalne":
    Naprawiany dysk HDD z BadSektorów sprawia dalej problemy
    następny krok dalej i nie chce nic załadować tylko wyrzuca błędy:
    Naprawiany dysk HDD z BadSektorów sprawia dalej problemy


    Przeczytałeś co tam pisało na 1 ekranie? Że może usunąć wszystkie dane z dysku, dobrze że nie poszedł dalej, tylko wyskoczył błąd.


    adadur napisał:
    Puki co mam dostęp do dysku i wszystkich danych niby wszystko mogę podziałać.
    Co do zerowania/formatowania itp to nie jest tak proste (chyba), teraz tak: HDD ma 2 widoczne partycje: C: ok 285GB, oraz D: recovery dla Visty ok. 10GB oraz 2 ukryte: jedna 125MB druga większa 2559MB


    Póki co to radzę skopiować wszystkie dane. Można by również spróbować naprawy przez partycję recorvery, jeżeli producent przewidział taką możliwość.
  • Poziom 11  
    pidar napisał:
    [...] kopia powinna być wykonana na dysk o tej samej wielkości lub większy [...]
    rozumiem że tyczy się to kopi posektorowej - to lipa bo mam zew. dysk ale 200MB a ten ma 320MB

    on117 napisał:

    Przeczytałeś co tam pisało na 1 ekranie? Że może usunąć wszystkie dane z dysku, dobrze że nie poszedł dalej, tylko wyskoczył błąd.
    [...]
    Póki co to radzę skopiować wszystkie dane. Można by również spróbować naprawy przez partycję recorvery, jeżeli producent przewidział taką możliwość.


    No ostrzeżenie jest ale trochę dziwne było by to że narzędzie diagnostyczne będzie coś działać z dyskiem.

    Naprawa przez partycję recovery wg mnie chyba jest raczej dla systemu a nie dla HDD.
  • Poziom 27  
    adadur napisał:
    Naprawa przez partycję recovery wg mnie chyba jest raczej dla systemu a nie dla HDD.


    Jak nie pomoże naprawa przez recorvery, to laptop na gwarancję. Możesz im powiedzieć, że recorvery nie pomogła, np. dysk nie działa. Na razie spróbuj recorvery. Nie masz pewności, że dysk jest uszkodzony poza bad-sektorami, które kiedyś były a teraz nie ma ich.

    Jak nie skopiujesz danych, a będziesz uruchamiał takie sobie programiki to dane znikną. Poza tym jak laptop wróci z gwarancji to będzie miał czysty system.
  • Specjalista HDD Recovery
    Cytat:
    Nie masz pewności, że dysk jest uszkodzony poza bad-sektorami, które kiedyś były a teraz nie ma ich.


    Skąd ten wniosek ? może przed napisaniem zastanów się nie ma co wróżką być. Pamiętaj nie podano jeszcze S.M.A.R.T.

    BAD-y nie znikają !! jeśli są to już są.
  • Poziom 27  
    migol21 napisał:

    Pamiętaj nie podano jeszcze S.M.A.R.T.


    Nie wiadomo czy koledze uda się odczytać i podać S.M.A.R.T.

    Nie masz pewności w tym sensie, że na razie nie wiadomo jak jest, więc jak z gwarancją? Może posłać, ale oni mogą odesłać z powrotem wgrywając tylko czysty system. Dlatego propozycja z partycją recorvery, o ile uda się koledze zrobić kopię danych i dysku. Dalsze testy z poziomu Widowsa tego co kolega potrafi. W tym sensie czy zawiesza się czy działa w innym trybie niż awaryjny. Do tego jest potrzebny czysty system.
  • Poziom 11  
    Próby odczytu S.M.A.R.T. programem Victoria:
    Rozumiem że program chodzi pod Windowsem, o ile tak to wyrzuca komunikat:
    "Driver file not found. Please manually copy driver to your system32/driver directory"
    dalej OK ... wyskakuje:
    "Error! Can't install Port Talk driver! Availableonly API access. So that this message did not appear - replace a line in an ini-file [Setup] AutoInstallDriver=0 (1 - install driver; 0 - don't install)".
    dalej OK ...
    "Yo must have administrator rights"
    dalej OK ...
    PORTTALK Error. Invalid drive handle.
    dalej OK ...
    PortTalk driver not installed! Available only API access
    dalej OK ...
    "integer overflow"
    OK i okienko programu Victoria: Error reading S.M.A.R.T.! Opcje API i PIO nie aktywne.
    Zaraz spróbuje Crystal Disk Info.

    Dodano po 12 [minuty]:

    No to coś mam:
    Naprawiany dysk HDD z BadSektorów sprawia dalej problemy

    Nie bardzo przemawiają do mnie te wartości, może do was...?
    opis dla C5 - liczba sektorów niestabilnych (oczekujących na remapowanie) 6246
    dla C6 - ilość nie naprawionych błędów: 28281

    Dodano po 2 [minuty]:

    wyniki z Crystal:
    ----------------------------------------------------------------------------
    CrystalDiskInfo 3.3.0 (C) 2008-2010 hiyohiyo
    Crystal Dew World : http://crystalmark.info/
    ----------------------------------------------------------------------------

    OS : Windows Vista Ultimate Edition SP2 [6.0 Build 6002] (x86)
    Date : 2010/01/09 17:18:40

    -- Controller Map ----------------------------------------------------------
    - Ricoh SD/MMC Host Controller [ATA]
    - Ricoh Memory Stick Controller [ATA]
    - Ricoh xD-Picture Card Controller [ATA]
    + Intel(R) ICH8M Ultra ATA Storage Controllers - 2850 [ATA]
    + Kanał IDE (0)
    - Optiarc DVD+-RW AD-7640A ATA Device
    + Intel(R) 82801HEM/HBM SATA AHCI Controller [ATA]
    - SAMSUNG HM320JI
    + ACVEBB24 IDE Controller [SCSI]
    - OXELEL 23CXY7SXAJ SCSI CdRom Device
    + AMGA5UAN IDE Controller [SCSI]
    - VEPONO 7STQ7ODAFO SCSI CdRom Device
    - Inicjator iSCSI firmy Microsoft [SCSI]

    -- Disk List ---------------------------------------------------------------
    (1) SAMSUNG HM320JI : 320.0 GB [0-1-0, pd1]

    ----------------------------------------------------------------------------
    (1) SAMSUNG HM320JI
    ----------------------------------------------------------------------------
    Model : SAMSUNG HM320JI
    Firmware : 2SS00_01
    Serial Number : S19FJD0Q704628
    Total Disk Size : 320.0 GB (8.4/137.4/320.0)
    Buffer Size : 8192 KB
    NV Cache Size : ----
    Queue Depth : 32
    Number of Sectors : 625142448
    Rotation Rate : Unknown
    Interface : Serial ATA
    Major Version : ATA8-ACS
    Minor Version : ATA/ATAPI-7 T13 1532D version 0
    Transfer Mode : SATA/150
    Power On Hours : 4846 godzin
    Power On Count : 922 count
    Temparature : 43 C (109 F)
    Health Status : uwaga
    Features : S.M.A.R.T., APM, AAM, 48bit LBA, NCQ
    APM Level : 0080h [OFF]
    AAM Level : FE80h [ON]

    -- S.M.A.R.T. --------------------------------------------------------------
    ID Cur Wor Thr RawValues(6) Attribute Name
    01 100 100 _51 000000000013 Częstotliwość pojawiania się błędów podczas odczytu RAW
    03 252 252 _25 000000000AFC Czas potrzebny do "rozkręcenia" talerzy dysku
    04 _98 _98 __0 000000007080 Ilość cykli start/stop
    05 252 252 _10 000000000000 Ilość realokowanych sektorów
    09 _92 _92 __0 0000000012EE Liczba godzin pracy dysku
    0C 100 100 __0 00000000039A Llość skończonych operacji start/stop
    BF 100 100 __0 0000000005CC Częstotliwość występowania błędów spowodowanych wstrząsem
    C0 100 100 __0 000000000025 Ilość naprawionych cykli wyłączenia
    C2 109 _70 __0 0038000C002B Temperatury dysku (ogólna)
    C4 100 100 __0 000000046FE4 Liczba remapowanych operacji
    C5 100 100 __0 000000001866 Liczba sektorów niestabilnych (oczekujących na remapowanie)
    C6 100 100 __0 0000000062C1 Ilość nie naprawionych błędów
    C7 252 252 __0 000000000000 Liczba błędów CRC podczas pracy w trybie Ultra DMA
    C8 252 252 __0 000000000000 Liczba błędów zapisu

    -- IDENTIFY_DEVICE ---------------------------------------------------------
    +0 +1 +2 +3 +4 +5 +6 +7 +8 +9 +A +B +C +D +E +F
    000: 5A 04 FF 3F 37 C8 10 00 56 88 2A 02 3F 00 00 00
    010: 00 00 00 00 20 20 20 20 20 20 31 53 46 39 44 4A
    020: 51 30 30 37 36 34 38 32 03 00 00 40 04 00 53 32
    030: 30 53 5F 30 31 30 41 53 53 4D 4E 55 20 47 4D 48
    040: 32 33 4A 30 20 49 20 20 20 20 20 20 20 20 20 20
    050: 20 20 20 20 20 20 20 20 20 20 20 20 20 20 10 80
    060: 00 00 00 2F 00 40 00 02 00 02 07 00 FF 3F 10 00
    070: 3F 00 10 FC FB 00 10 01 FF FF FF 0F 00 00 07 00
    080: 03 00 78 00 78 00 78 00 78 00 00 00 00 00 00 00
    090: 00 00 00 00 00 00 1F 00 02 05 00 00 4C 00 4C 00
    0A0: FE 01 1E 00 6B 74 09 7F 23 61 69 74 01 BE 23 61
    0B0: FF 40 3D 00 3D 00 80 00 00 00 00 00 80 FE 00 00
    0C0: 00 00 00 00 00 00 00 00 B0 EA 42 25 00 00 00 00
    0D0: 00 00 00 00 00 00 00 00 F0 50 00 00 96 31 01 A4
    0E0: 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 1E 40
    0F0: 1E 40 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00
    100: 29 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00
    110: 00 00 00 00 00 00 00 00 FF FF 00 04 00 97 00 00
    120: 00 00 00 9A 00 03 00 24 00 00 00 00 00 00 00 00
    130: 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00
    140: 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00
    150: 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00
    160: 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00
    170: 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00
    180: 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00
    190: 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 3F 00 00 00
    1A0: 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00
    1B0: 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 0F 10 00 00
    1C0: 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00
    1D0: 00 00 00 00 01 00 00 04 00 00 00 00 00 00 00 00
    1E0: 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00
    1F0: 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 A5 6F

    -- SMART_READ_DATA ---------------------------------------------------------
    +0 +1 +2 +3 +4 +5 +6 +7 +8 +9 +A +B +C +D +E +F
    000: 00 01 0F 00 64 64 13 00 00 00 00 00 00 03 07 00
    010: FC FC FC 0A 00 00 00 00 00 04 32 00 62 62 80 70
    020: 00 00 00 00 00 05 33 00 FC FC 00 00 00 00 00 00
    030: 00 09 32 00 5C 5C EE 12 00 00 00 00 00 0C 32 00
    040: 64 64 9A 03 00 00 00 00 00 BF 32 00 64 64 CC 05
    050: 00 00 00 00 00 C0 32 00 64 64 25 00 00 00 00 00
    060: 00 C2 22 00 6D 46 2B 00 0C 00 38 00 00 C4 32 00
    070: 64 64 E4 6F 04 00 00 00 00 C5 12 00 64 64 66 18
    080: 00 00 00 00 00 C6 30 00 64 64 C1 62 00 00 00 00
    090: 00 C7 36 00 FC FC 00 00 00 00 00 00 00 C8 0A 00
    0A0: FC FC 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00
    0B0: 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00
    0C0: 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00
    0D0: 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00
    0E0: 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00
    0F0: 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00
    100: 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00
    110: 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00
    120: 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00
    130: 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00
    140: 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00
    150: 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00
    160: 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 70 7B 00 00 5B 03
    170: 00 01 00 02 7B 00 7B 00 00 00 00 00 00 00 00 00
    180: 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00
    190: 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00
    1A0: 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00
    1B0: 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00
    1C0: 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00
    1D0: 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00
    1E0: 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00
    1F0: 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 CA 20

    -- SMART_READ_THRESHOLD ----------------------------------------------------
    +0 +1 +2 +3 +4 +5 +6 +7 +8 +9 +A +B +C +D +E +F
    000: 00 01 33 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 03 19 00
    010: 00 00 00 00 00 00 00 00 00 04 00 00 00 00 00 00
    020: 00 00 00 00 00 05 0A 00 00 00 00 00 00 00 00 00
    030: 00 09 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 0C 00 00
    040: 00 00 00 00 00 00 00 00 00 BF 00 00 00 00 00 00
    050: 00 00 00 00 00 C0 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00
    060: 00 C2 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 C4 00 00
    070: 00 00 00 00 00 00 00 00 00 C5 00 00 00 00 00 00
    080: 00 00 00 00 00 C6 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00
    090: 00 C7 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 C8 00 00
    0A0: 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00
    0B0: 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00
    0C0: 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00
    0D0: 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00
    0E0: 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00
    0F0: 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00
    100: 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00
    110: 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00
    120: 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00
    130: 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00
    140: 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00
    150: 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00
    160: 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00
    170: 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00
    180: 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00
    190: 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00
    1A0: 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00
    1B0: 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00
    1C0: 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00
    1D0: 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00
    1E0: 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00
    1F0: 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 59 00
  • Poziom 27  
    Coś nie tak z dyskiem. Chyba zostaje ci gwarancja.
  • Poziom 11  
    C5 i C6 moga faktycznie świadczyć o problemach z dyskiem ale jak poważnych ... liczę że ktoś mi podpowie w jakiej kondycji jest ten dysk.

    Dodam że program HDDScan również nie widzi dysku. Także jedynie pozostaje to co wypluwa Victoria.
  • Poziom 27  
    adadur napisał:
    C5 i C6 moga faktycznie świadczyć o problemach z dyskiem ale jak poważnych ... liczę że ktoś mi podpowie w jakiej kondycji jest ten dysk.


    Nie tylko to, poszukaj sobie opisów jak interpretować ten odczyt. Wydaje mi się, że nie ma się sensu bawić tylko wydrukować to co masz i razem z komputerem posłać na gwarancję. Napisać, że Windows wiesza sią, sprawdziłeś dysk i masz potwierdzenie.
  • Spec od pamięci masowych
    on117 napisał:
    Coś nie tak z dyskiem. Chyba zostaje ci gwarancja.

    Mało powiedziane wg.:
    "Atrybut 196 ( C4 )
    Reallocation Event Count
    Ilość operacji remapowania (przenoszenia danych z uszkodzonego sektora do specjalnego zarezerwowanego obszaru - obszaru rezerwowego). Wartość RAW tego atrybutu określa łączną ilość prób transferu danych z relokowanego sektora do obszaru rezerwowego. Liczone są zarówno próby udane jak i nieudane.
    Krytyczny: Tak (Im niższa wartość tym lepiej)"
    - 290778
    , dysk nadaje się tylko do wymiany!

    Wcześniej napisałem:
    "A Hutilem też Kolega próbował" - czy tym programem producenta tego dysku też nie udało się odczytać SMARTa?
  • Poziom 11  
    HUTILem nie próbowałem bo tak jak podałem w pierwszym poście link do info o dysku tam jest inny program diagnostyczny Samasunga dla tego dysku - zrzuty z niego właśnie też są umieszczone w pierwszym poście.

    Zatem postanowione jest w poniedziałek zgłaszam dysk do reklamacji.

    Pocieszające jest to że jak widać dysk/system pracuje i komputer śmiga od jakiegoś czasu też się nie zwiesił ;)
    Jakby ktoś miał chęc ocenić jeszcze jego stan to proszę bardzo. Ja ze swej strony dam znać jak reklamacja w DELLu zadziała.
  • Spec od pamięci masowych
    Przed oddaniem na gwarancję proponuję jeszcze scan ponowny przy pomocy programu Vivard (jest np. na UBCD).
    Hutil też tam jest. Lepiej mieć wyniki z dwóch programów, bo jak do tej pory wg. SMARTa nie do końca wiemy jakie to są "bady" (fizyczne, czy logiczne?).
  • Poziom 27  
    Co dotyczy SMARTa to odczyt z dowolnego programu będzie taki sam, ważne że jest. Ale spróbuj skanować i sprawdzać te bady.
  • Poziom 11  
    No to się trochę sprawy skomplikowały. Laptop był kupowany na firmę z Niemczech z gwarancją Next Buisness Day na rok czasu - zatem już jest po Europejskiej gwarancji. Wysłałem zapytanie do DELL Polska czy przyjmą zgłoszenie w ramach odpowiedzialności sprzedawcy wynikającej z zapisów w ustawie Konsumenckiej, która mówi że sprzedawca odpowiada przez okres 2 lat od sprzedaży.
    Jak pisałem sprzedawcą jest DELL Niemcy zatem nie wiem czy coś z tego będzie.
    Polskie prawo było adaptowane do wymogów Unijnych zatem rozeznaję sprawę czy w Niemczech również jest zgłoszenie reklamacji w oparciu na prawne zapisy.

    Wielce prawdopodobne że zostanę na lodzie i teraz... czy coś z tego dysku jeszcze będzie czy myśleć o zakupie drugiego (coś polecacie?)?
  • Moderator Samochody
    Jeśli laptop nie jest na gwarancji, sprawdź czy czasem sam dysk nie ma jeszcze gwarancji producenta.
  • Poziom 11  
    tzok napisał:
    Jeśli laptop nie jest na gwarancji, sprawdź czy czasem sam dysk nie ma jeszcze gwarancji producenta.

    A niby jak to zrobić i czym podpierać się przy zgłoszeniu?
  • Spec od pamięci masowych
    Nie wiem czemu nie chcesz wykonać skanu tego dysku w programie Vivard?
    Przecież analiza wyników po skanowaniu da nam możliwość podjęcia decyzji: czy z tym dyskiem da się coś jeszcze zrobić (jeśli nie wykryje "badów" fizycznych to pozostaje ewentualne zerowanie całego dysku) lub próbować dalej z tą jeszcze nie wyjaśnioną gwarancją?
    Tu masz Ultimate Boot CD (a TU link do bezpośredniego pobrania obrazu ISO płyty),
  • Poziom 11  
    pidar napisał:
    Nie wiem czemu nie chcesz wykonać skanu tego dysku w programie Vivard?
    [...]

    OK już się płytka wypala zapodam wyniki ze skanowania.

    tzok napisał:

    Tam jest napisane: "[...]Samsung limited warranty does not covered these drives.[...]" wg mnie 3 letnia gwarancja (jaką widziałem dla nowego takiego dysku) nie obejmuje dysków instalowanych w laptopach. Pisze też tam by zgłosić się ewentualnie przez producenta laptopa. Hmmm może tą drogą - ale dalej trudno powiedzieć co z tym dyskiem.

    Aha reklamacja z Ustawy Konsumenckiej (polskiej czy niemieckiej) w zasadzie odpada bo dotyczy konsumentów, czyli osób prywatnych a laptop był kupiony na firmę niemiecką.

    Także trzeba dobrze się dowiedzieć co z tym dyskiem się dzieje bo jestem coraz bliższy kupna nowego.
  • Moderator Samochody
    Niektórzy producenci laptopów stosują "dedykowane" dyski (jest na nich naklejka lub na właściwej etykiecie dysku jest wskazane, że to dedykowany komponent do laptopa danej marki), tak robi np. HP/Compaq inni stosują zwykłe dyski, nie wiem jak robi Dell - wymontuj dysk i zobacz czy ma jakieś oznaczenia Della.

    Moim zdaniem ten raport SMART jest wystarczający do reklamacji dysku.
  • Spec od pamięci masowych
    tzok napisał:
    Moim zdaniem ten raport SMART jest wystarczający do reklamacji dysku.

    Postanowiłem przejrzeć jeszcze raz te wyniki z SMARTa tego dysku i co się okazuje (wcześniej nie zwróciłem na to uwagi, po prostu przeoczyłem) a to najważniejsza informacja:
    "Atrybut ID 191 ( BF )
    G-sense error rate
    Częstotliwość błędów w wyniku oddziaływania przeciążenia. Atrybut ten informuje o błędach pracy dysku w wyniku drastycznego przeciążenia (np. Upadek).
    Krytyczny: Nie (Im niższa wartość tym lepiej)" - 1484
    I teraz zachodzi pytanie: Czy reklamacja zostanie uznana?
  • Poziom 11  
    Przeskanowałem Vivard i zero błędów - to tak jak skanowałem programami z płytki DELL, HDD Regenerator poradził sobie z bad sektorami więc ich niby teraz nie ma.
    Co do przeciążeń - kurna lapek używany 95% w domu kilka razy podpinałem auta do diagnostyki i kilka razy był wieziony w aucie w specjalnej torbie Logitecha do laptopów. To skąd te błędy kurcze.

    Jak nie ma błędów to może te zerowanie dysku przeprowadzić?
  • Spec od pamięci masowych
    adadur napisał:
    Jak nie ma błędów to może te zerowanie dysku przeprowadzić?

    Nic nie pisałeś co było w przypadku użycia programu Victoria: ponownie SMART i skan (Tests).
    Tak jak wcześniej pisałem:
    pidar napisał:
    Przedstawienie odczytu SMART prawdopodobnie wystarczy do uznania reklamacji.
    Jak Kolega chce zachować całą strukturę dysku to kopia powinna być wykonana na dysk o tej samej wielkości lub większy i to też jest ważne, że po jej wykonaniu zachowujesz system i partycję recovery (nowy dysk może wystartować od razu po włożeniu do laptopa)!

    Przed ERASE w Vivard należy wykonać kopię dysku !:1!

    Nie wiem czy pomoże zerowanie, czy to nie będzie tylko strata czasu i pieniędzy na nowy dysk?
    Może jednak próbować dalej z tą gwarancją - decyzję podejmij już sam.