Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

warsztat samochodowy - kanał warsztatowy jakie napięcie ?

stockie 08 Sty 2010 20:51 10736 9
  • #1 08 Sty 2010 20:51
    stockie
    Poziom 2  

    Witam, mam pytanie: jak to jest z instalacją elektryczną w warsztacie samochodowym, a w szczególności w kanale warsztatowym, w którym odbywają się naprawy aut ? Jakie musi być napięcie: 12V czy może być 230V ? Spotkałem się z różnymi teoriami na ten temat i jestem w kropce. Z góry dziękują za odpiweidź i pozdrawiam

    0 9
  • #2 08 Sty 2010 20:56
    Ricardo290366
    Poziom 15  

    Zgodnie z przepisami nie ma różnych teorii ,-napięcie bezpieczne, czyli 24 V .

    0
  • #3 08 Sty 2010 20:59
    stockie
    Poziom 2  

    Wielkie dzięki.

    1
  • #4 08 Sty 2010 21:10
    Rysio4001
    Specjalista - systemy grzewcze

    Witam.
    Tak jak napisał kolega wyżej - 24V.
    Jednakże jest wiele urządzeń na 230V które się przydają w kanale, a nie występują na 24V, wtedy stosuje się transformator bezpieczeństwa separujący. Jest to transformator o przełożeniu 1:1, tak więc na wyjściu jest nadal 230V, ale odseparowane galwanicznie od instalacji zasilającej, a więc także od ziemi. Przy użyciu takiego transformatora, aby doszło do porażenia, trzeba się dotknąć jednocześnie oby żył przewodu za transformatorem (przypadkowe takie dotknięcie jest bardzo mało prawdopodobne). Bez transformatora wystarczy dotknąć jednego przewodu (L) żeby doszło do porażenia, a do tego może dojść bardzo łatwo.
    Najlepiej żeby było bezpiecznie i zgodnie z przepisami do oświetlenia używać światła na 24V zasilanego z transformatora separującego na 24V, a narzędzi używać napędzanych sprężonym powietrzem.
    Pozdrawiam.

    1
  • #5 22 Paź 2010 21:49
    jajacekk1972
    Poziom 2  

    Szanowni Koledzy.
    Można instalować oświetlenie o napięciu znamionowym 230 V i wcale tego nie zabraniają przepisy!!!!!.
    Otóż powołujecie się na stronę www.ciop.pl i słusznie - tylko tam napisano:

    Kanał naprawczo - przeglądowy powinien być wyposażony w:
    oświetlenie zapewniające:
    - światło możliwie rozproszone, oświetlające miejsce pracy,
    - światło skupione o bezpiecznym napięciu zasilania, kierowane w razie potrzeby na elementy pojazdu;
    lampy przenośne zasilane bezpiecznym napięciem;
    półki wewnętrzne na narzędzia i klucze;
    :


    Jeśli dobrze wczytacie się w ten przepis to zuważycie, że bezpieczne napięcie zasilania odnosi się jedynie do lamp przenośnych a nie do lamp oświetlających kanał, czy tez jak to ujęto "miejsce pracy".


    Ponieważ sam szukałem tych informacji i przyznam szczerze, że trochę uwierzyłem w teorię 24 V, chociaż na własne oczy widziałem kanał w SKP o oświetleniu 230V z zabezpieczeniem różnicowoprądowym, postanowiłem zadzwonić go doradcy technicznego Stacji Kontroli Pojazdów, który poinformował mnie w sposób kategoryczny, że może być 230V. Jeśli macie wątpliwości proponuję odnaleźć na stronach internetowych taką osobę i po prostu zapytać.

    0
  • #6 22 Paź 2010 22:53
    Anonymous
    Użytkownik usunął konto  
  • #7 24 Paź 2010 21:29
    jajacekk1972
    Poziom 2  

    Tak- jest tylko wymóg, by oprawy oświetleniowe mialy stopień ochrony IP 65.

    0
  • #8 10 Kwi 2012 20:47
    vikon
    Poziom 14  

    Jak jest w przypadku gniazd w kanale? Wpadł mi w ręce projekt stacji diagnostycznej podstawowej, w którym wszystkie gniazda i oświetlenie jest na 230V. Obwody te zabezpieczone są nadprądówka i wyłącznikiem różnicowo-prądowym.

    1
  • #9 10 Kwi 2012 21:30
    mar_cik
    Specjalista elektryk

    Oświetlenie podstawowe w kanale wykonujemy na napięcie 230V, oczywiście z wykorzystaniem opraw szczelnych IP-65 ale nie tylko. Oprawy kanałowe wykonywane są w drugiej klasie izolacji i takie powinniśmy stosować. Muszą to też być oprawy nie dające efektu stroboskopowego.
    Do lamp przenośnych wykonujemy gniazda 24V zasilane z transformatora bezpieczeństwa.
    Co do gniazd 230V to ich zabudowa w kanale niczym nie jest uzasadniona a jest poważnym błędem. Do robót wykonywanych z poziomu kanału służą narzędzia pneumatyczne.

    0
  • #10 10 Kwi 2012 22:59
    1677373
    Użytkownik usunął konto  
  Szukaj w 5mln produktów