Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Jaki to rodzaj silnika ? 4 przewody i kondensator

09 Sty 2010 07:13 10439 10
  • Poziom 12  
    Mam problem z rozpoznaniem silnika - silnik jest od wentylatora ściennego

    - konkretnie Tywent WOK 50/6 - 550W zasilanie 1 faza 230V - akurat aktualnie nie dostępny w produkcji są dostępne inne WOK.

    To adres jednego z producentów silnika chiny - http://www.chinaelectricmotor.com/ nie potrafie znaleźć tego modelu
    silnik jest specyficzny - aluminiowa obudowa gładka bez żeber , kondensator i kostka z
    przyłączami schowana pod pokrywą w miejscu gdzie zwykle jest wentylator do chłodzenia użebrowania. Inny producent to EPM Motor & Pump ale nie potrafie znaleźć - chyba że inna nazwa EMP ??? też chiny.

    Co to za silnik orginalnie 1 fazowy czy 3 fazowy z kondensatorem ?

    Czy to kondensator roboczy czy rozruchowy 20uF / 450V

    Z silnika wychodzą 4 przewody

    Do U2 i U1 jest podłączone zasilanie 230v
    do U2 i Z1 jest podłączony kondensator
    U1 Zwarte z Z2

    Szukam tych informacji ponieważ chcę zmniejszyć jego prędkość - próbowałem regulacji fazowej ale się grzeje - przy 85*C zrezygnowałem - normalna temperatura to 36*C do 65*C latem przy 30*C na zewnątrz i dużym obciążeniu.

    Chodzi mi o odpowiedź np : asynchroniczny , 3 fazowy , 6 biegunowy , w trójkąt ,
    kondensator rozruchowy - tak abym mógł szukać właściwego sposobu regulacji - czy ten kondensator można usunąć zastąpić ?

    Gdy te wentylatory się włączają przygasa światło - prędkość też nie jest stabilna np: obroty zwalniają gdy włącza się następny . Chciałbym mieć pewne stabilne obroty wolniejsze od orygilalnych.

    Jaki to rodzaj silnika ? 4 przewody i kondensator Jaki to rodzaj silnika ? 4 przewody i kondensator
  • Pomocny post
    Poziom 15  
    To jest na pewno silnik 1-fazowy a kondensator rozruchowym odłączanym po uzyskaniu przez silnik odpowiednich obrotów poprzez wyłącznik rozruchowy

    Dodano po 6 [minuty]:

    Sorka wyłącznik odśrodkowy
  • Poziom 13  
    Regulować możesz tylko napięciowo. Spróbuj przez włącznik od wiertarki z płynną regulacją obrotów, tam jest triak, ale może da rade.
  • Poziom 12  
    triakiem reguluje się pięknie i płynnie ale - silnik się grzeje i jego temperatura stale rośnie.
    - może trzeba odłączyć ten kondensator po rozruchu gdy chce się regulować triakiem - sprawdze w poniedziałek - silnika nie rozbierałem - ale wątpie aby był tam wyłącznik odśrodkowy , ten kondensator jest chyba podłączony na stałe - ale sprawdze to .

    Regulowałem tym , prosze nie posądzać mnie o reklame - RF 15 -209 Link
  • Pomocny post
    Poziom 15  
    Na pewno jest wyłącznik odśrodkowy widzę po schemacie połączeń na stałe się w inny sposób go podpina
  • Pomocny post
    Poziom 39  
    skit123 napisał:
    Chodzi mi o odpowiedź np : asynchroniczny , 3 fazowy , 6 biegunowy , w trójkąt ,
    kondensator rozruchowy - tak abym mógł szukać właściwego sposobu regulacji - czy ten kondensator można usunąć zastąpić ?

    Silnik asynchroniczny, klatkowy, 1-fazowy z fazą pomocniczą. Kondensator jest włączony w szereg z fazą pomocniczą - zapewnia przesunięcie fazy w uzw. fazy pomocniczej (rozruchowym) i wytworzenie pola wirującego w stojanie.
    Czy faza pomocnicza jest odłączana po rozruchu możesz sprawdzić sam, włączając szeregowo z kondensatorem amperomierz prądu przemiennego.
  • Poziom 12  
    czy o tym silniku można powiedzieć 4 polowy (są 4 przewody ) ? czy to nie dotyczy tych silników ?

    Czy po osiągnięciu obrotów nominalnych 1400/min odłączenie kondensatora wpłynie na prace silnika ( obniży temperature ?, moc ?, zmieni sprawność)
    Jaką literature polecacie - jestem zielony kompletnie interesuje mnie tylko ten rodzaj silnika i ten właśnie model )
  • Poziom 15  
    jak już pisałem jestem wręcz przekonany ze ten kondensator jest odłączany po rozruchu ale dla pewności możesz to sprawdzić tak jak pisał kolega zetdeel. a że się grzeje bardziej jak próbujesz nim sterować za pomocą tego prostego regulatora to się nie dziw po prostu ten silnik nie jest skonstruowany do tego typu regulacji i nie zmieni tego kombinowanie przy kondensatorze
  • Poziom 2  
    Witam,
    Testowałem silnik podobny silnik w kombinacjach:
    - sterowanie triakiem - można regulować obroty, jednak silnik się grzeje
    ( po pewnym czasie zacierały się łożyska)
    - odłączałem kondensator - sinik tracił moc,
    - zasiliłem z falownika ze sterowaniem U/f i maszyna
    działała jak ta lala - pełna regulacja obrotów, niewielkie grzanie.
  • Poziom 15  
    wszystko się zgadza ale nie każdy posiada taki falownik
  • Poziom 12  
    dziś poświęciłem silnikowi chwile w realu

    1. sprawdziłem czy pod kostką są jakieś połączenia uzwojeń -- NIE MA
    2. Odczytałem ile się dało z tabliczki znamionowej - nie była to typowa tabliczka aluminiowa z nabitymi danymi tylko srebrna "holograficzna" naklejka z nadrukiem
    nadruk z czasem został zmyty ale przy oświetleniu i patrzeniu pod kątem dało się zauważyć ślady po nadruku w części tabliczki bo nie ma całej .
    Treść : SILNIK JEDNOFAZOWY Z KONDENSATOREM ROBOCZYM
    TYP YY7144
    NAPIĘCIE 230V
    KW 0,55
    HP 0,75
    PRĄD 4,1 A
    CZĘSTOTLIWOŚĆ 50Hz
    IP 55 lub 56 nie widać dokładnie
    KONDENSATOR 20uF/450V

    Z boku Schemat podłączenia CW lub OW widoczny postaram się narysować
    Jaki to rodzaj silnika ? 4 przewody i kondensator
    Poniżej schemat podłączenia CCW urwany fragment.
    Logo EPM motor & pump
    Naklejka naklejona przez Tywent, chyba bo po Polsku.

    Jaki to rodzaj silnika ? 4 przewody i kondensator

    3. Pomiar Prądu na lini z kondensatorem i na lini bez kondensatora.
    Silnik obciążony tylko śmigłem bez obudowy , bez konieczności wytwarzania podciśnienia/nadciśnienia pomieszczenie otwarte , bez żaluzji .

    Silnik rozbiega się w około 3-4 sekundy maksymalnie do prędkości nominalnej.
    a. Na lini z kondensatorem prąd rośnie od zera do 0,85A w ciągu tych 4 sekund i taki stale się utrzymuje ok 0,84 A do 0,9 A.
    Jaki to rodzaj silnika ? 4 przewody i kondensator
    b. Na lini bez kondensatora prąd rośnie w ciągu 4s od 0 do 12,5A i potem spada do ok 5A i taki się utrzymuje.
    Jaki to rodzaj silnika ? 4 przewody i kondensator Jaki to rodzaj silnika ? 4 przewody i kondensator

    4. Pomiar oporu uzwojeń :

    Między : Z1 a Z2 - 10 Ω
    U1 a U2 - 7,4 Ω

    Pozostałe kombinacje albo 150 do 200MΩ albo nieskończenie wielki .



    Czy można te uzwojenia podłączyć pod 2 fazy z 3 faz bez kondensatora i jeśli tak to w jaki sposób ?
    R Z1
    S Z2
    T U1
    0 U2