Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Multimetr FlukeMultimetr Fluke
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Elektroniczne wskaźniki do samochodu.

09 Jan 2010 12:56 4268 9
  • Level 9  
    Witam wszystkich.
    Po pierwsze dopiero stawiam tu pierwsze kroki więc jeszcze do końca nie wiem co i jak.

    Na wiosnę rozpoczynam pewien projekt przeróbek Fiata 126p czyli malucha. Fiacik przejdzie znaczne modyfikacje a wszystko celem nauki. Nie będę kupował przecież golfa czy innego tego typu samochodu za parę tysięcy i w nim grzebał. Do nauki wystarczy mi na razie najprostszy i najtańszy malar. Ale nie o tym tutaj będę pisał.
    Problem natury elektronicznej:
    Chciałbym wykonać w nim elektroniczne wskaźniki na tablicy rozdzielczej. Dokładniej mówiąc to wszystko na wyświetlaczach 7 segmentowych. Poniżej opis poszczególnych części o które mi chodzi:
    1) Prędkościomierz - największy problem :cry: . Do standardowego prędkościomierza dochodzi linka. Po pierwsze trzeba zrobić na niej układ który zmieni ruch mechaniczny na sygnały elektryczne i przekaże dalej ruch do prędkościomierza - niestety diagnosta raczej nie przepuści samochodu z prędkościomierzem własnej roboty dlatego w desce zamontuje seryjny prędkościomierz wraz z licznikiem kilometrów który będzie ukryty za jakąś osłoną a w czasie kontroli szybko się ją zdejmie. Domyślam się że układ na podobnej zasadzie co muszka z kulką (czyli koło z dziurkami i czujnik optyczny). Tylko dalej jak to zrobić i jak wyskalować żeby prędkość zobaczyć na 3 siedmio segmentowych wyświetlaczach. Dodatkowo po wykonaniu czegoś takiego można spróbować zrobić czujnik wstecznego biegu i na pierwszym wyświetlaczy będzie wtedy - ale to już później jak się zrobi najpierw zwykły do przodu.
    2) Obrotomierz - zero problemu - widziałem na internecie rożne zestawy zrób to sam i jeden mnie zaciekawił - 4 wyświetlacze 7 segmentowe, prócz obrotów może wyświetlać godzine oraz ma 2 diody udające alarm za trochę ponad 50 złotych - pisze tylko po to żebyście zrozumieli moją koncepcie.
    3 a zarazem 4) czyli termometry. Dokładnie dwa wskaźniki temperatury na 3 wyświetlaczach 7 segmentowych. Pierwszy do pomiaru temperatury zewnętrznej czyli musi pokazywać na pierwszym - (czy jest temp dodatnia czy ujemna) a na pozostałych dwóch temperaturę. Drugi od temperatury oleju lub z innego miejsca w silniku. Też na 3 wyświetlaczach z tym że tu może przekroczyć 100 stopni a raczej nie pokaże ujemnej. Oba mogą być wykonane w tak samo tylko żeby działały tak jak potrzeba (żeby po rozgrzaniu oleju powyżej 100 st C nie zaczęły wariować)
    5) wskaźnik poziomu paliwa - również na 3 wyświetlaczach. Chyba coś w rodzaju odpowiednio wyskalowanego woltomierza ale nie jestem pewien. Standardowy wskaźnik jest elektryczny tak więc domyślam się że wskazówka wychyla się zależnie od napięcia. Chodzi mi o coś takiego żeby po wlaniu max ilości paliwa i zmierzeniu napięcia jakie poda oraz zmierzeniu tego napięcia przy pustym baku zrobić coś takiego czo będzie wyświetlać od 0 do 100% zależnie od tego ile jest. Czyli przyjmijmy że pusty bak to 1V a pełny 12V to to ma być coś takiego jak woltomierz tylko nie ma pokazywać 12V tylko 100, przy połowie czyli 5,5V ma pokazać 50. Wartości chwilowo z głowy i podam prawdziwe dopiero jak uda mi się je zmierzyć.

    Tak więc proszę o wszelką możliwą pomoc, linki, schematy, inne propozycje rozwiązania ale zastrzegam że wszystko chcę wykonać na 7 segmentowych wyświetlaczach.
    Ma to wyglądać mniej więcej tak że na samej górze po środku będzie obrotomierz (4 wyświetlacze), poniżej będzie z lewej prędkościomierz a z prawej wskaźnik paliwa (oba po 3 wyświetlacze). Dokładnie pod nimi będą wskaźniki temperatury. Ma to wyglądać ładnie i symetrycznie. Zobaczymy czy się uda. Mam nadzieję że tak. Ewentualnie później umieszczę to za jakąś ciemną pleksią tak żeby dopiero po włączeniu silnika coś się tam pojawiało.
    Pozdrawiam.
  • Multimetr FlukeMultimetr Fluke
  • Level 36  
    Wszystko da się zrobić, tylko trzeba się zastanowić jaki to ma sens. Z ergonomicznego punktu widzenia migające/zmieniające się cyferki bedą bardzo męczące w czasie jazdy, i tak naprawdę nie dają "wyczucia" samochodu. Nic pod tym względem nie zastąpi klasycznej wskazówki. Patrząc na klasyczny, wskazówkowy prędkościomierz, obrotomierz, i inne, jest intuicyjne wyczucie stanu samochodu, nie trzeba się zastanawiać. Poza tym, podnoszenie sie, lub opadanie wskazowki (tempo zmian) dużo mowi o zachowaniu samochodu w czasie jazdy.
  • Multimetr FlukeMultimetr Fluke
  • Level 9  
    a gdzie mogę kupić takie zestawy????
  • VIP Meritorious for electroda.pl
    W sklepach z gratami do tuningu aut masz całą gamę wszelkich dodatkowych wskaźników. Zwie je się humorystycznie "gajgerkami" od ich angielskiej nazwy "gauge".
    Deski elektroniczne występowały w kilku modelach aut: fiat tipo electronic, opel kadet gsi i któryś vw golf. Jednak ze względu na ich małą przejrzystość i męczenie wzroku, nie przyjęły się.
  • Level 9  
    Co do męczenia wzroku i małej przejrzystości to zależy jak się je wykona chyba albo jak ktoś jest przyzwyczajony. Wszystkie te samochody które podałeś są dość stare kiedy komputer był czymś wyjątkowym. Teraz kompy są w prawie każdym domu, ludzie się przyzwyczajają do nowej techniki. Teraz Citroen i inne firmy powoli wprowadzają elektroniczne wskaźniki. Co do tego że wskazówka jaj tempo opadania dużo mówi - tak, że ktoś się nie postarał i źle ją złożył bo w starych fiatach - miałem cienkiego, w maluchu pewnie też tak będzie - wskazówka od prędkościomierza przy stałej prędkości latała w zakresie 20km/h zaś wskaźnik paliwa przy ruszaniu pokazywał pusty bak, przy hamowaniu pełny. Ogółem najchętniej zrobiłbym coś takiego jak ma w 42s
    http://www.youtube.com/watch?v=nWCJF6WpzuQ
    Jest przejrzyste ale będzie droższe w wykonaniu. Mam 15" matryce ale do tego potrzebny jeszcze jakiś komp z oprogramowaniem i w maluchu by śmiesznie wyglądało. Dlatego ten pomysł zostawię do samochodu który już docelowo będę robił dla siebie. Malar jest szkoleniowy.
  • Level 16  
    Za kilkadziesiąt PLN można kupić używane fajne (od jakiegoś japończyka) wskaźniki (oczywiście normalne wskazówkowe), średnio zelektronizowane (żadnych CAN-ów). Sygnał prędkości i obrotomierza, to zwykłe przebiegi prostokątne. Łatwe w podłączeniu itd. i tanie.
  • VIP Meritorious for electroda.pl
    :kd44kd - porównywanie wskaźników elektronicznych do ZEPSUTYCH mechanicznych, to jakaś bzdura! Porównaj sobie sprawne do sprawnych. A to, co podałaś... Zauważ, że to też są wskaźniki ANALOGOWE! tylko, że wyświetlane. Ale dalej jest wskazówka, a nie wartość cyfrowa. Bo dużo łatwiej odczytać wartość parametru, widząc w którym miejscu skali się znajduje. Łatwiej i szybciej zauważysz, że wskazówka temperatury wkracza na czerwone pole, niż sobie przetłumaczysz, że 98 stopni, to już dużo (udowodniono to w badaniach).
  • Level 9  
    Założyłem temat żeby uzyskać jakąś pomoc w zaprojektowaniu układu ale jak na razie to wszyscy traktują to jakbym ich zmuszał do jeżdżenia potem tym samochodem.
    Po drugie mi chodziło o takie wskaźniki jak w Yarisie albo Citroenie (w którym nie pamiętam) ale tak jest że masz po środku ekranik i na nim jest wyświetlana prędkość i inne badziewia. Z tym że prędkość w 100% jest wyświetlana jako cyfra.
    Co do czytelności to zawsze można zastosować diodę ostrzegającą o przekroczeniu temperatury, obrotów czy innej ustalonej wielkości, potem mogę nawet pomyśleć żeby woków tych wyświetlaczy umieścić jakiś okrągły który zastąpi tradycyjną wskazówkę i wtedy będę miał i to i to. Będę mógł zobaczyć jak rośnie niby wskazówka ale i sczytać dokładną wartość z wyświetlacza. Ale wszystko po kolei. Najpierw chciałem zacząć od samych liczb a potem dodawać odpowiednie części.
    Jest nawet projekt kina samochodowego ale na to szkoda mi trochę kasy. Maluszek ma o tyle dobrze że maska otwiera się do przodu i nie ma pod nią silnika, można wrzucić tam jakiś ekran i coś do odtwarzania. Potem wystarczy się zatrzymać gdzieś w ustronnym miejscu, otworzyć maskę i zapodać film. I z fotela kierowcy i pasażera miejsca w pierwszym rzędzie.
    Niestety posiadam kilka matryc 15" które jeszcze nie wiem ale będą do tego projektu za małe, łączenie ich raczej też odpada a na kupno czegoś większego raczej nie mam ochoty wydawać kasy.
  • Level 36  
    Coś w tym chyba jest "na rzeczy", ze producenci najnowszych aut bardzo chętnie stosują klasyczne wskazówki, a nie inne rozwiązania. Te klasyczne wskazówki są tylko z pozoru "klasyczne", ponieważ są napędzane silniczkami krokowymi, a te silniczki są sterowane za pomocą specjalnego mikroprocesora. Czasy linek napędowych i magnetoelektrycznych mierników ze wskazowką już odeszły, ale sama wskazowka ma się dobrze. Np. w Octavii i innych, silniczkami krokowymi są napędzane nawet wskażnik temperatury i wskażnik paliwa, nie mówiąc już o obrotomierzu i prędkościomierzu.
  • VIP Meritorious for electroda.pl
    Bo wskazówka jest intuicyjna - patrzysz i widzisz w którym miejscu skali, między minimum, a maksimum jest wskazywana wartość. A jak masz podane wartości cyfrowe, to musisz pamiętać, jaki masz zakres pomiarowy, musisz wiedzieć, że ciśnienie jest podane w takich jednostkach i do takiej wartości cyfrowej, temperatura do takiej wartości, prędkość tak... Na skali masz min - max i po problemie.