Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Relpol przekaźniki
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Wykonywanie PCB z napisami i soldermaską.

piotrekp90 04 Mar 2010 15:41 75348 81
  • #61
    suhy13
    Poziom 2  
    Ja polecam juz po przepuszczeniu przez laminator lub po żelazku kompiel w occie 10% zamiast w wodzie i mydle papier schodzi idealnie puzniej wystarczy troszeczke palcem poszorowac i nie zostaja żadne ślady po papierze komiel w occie ma jedna wade zapach :| komiel musi trwac conajmniej 20 min.
  • Relpol przekaźniki
  • #62
    AoT_Hunter_PL
    Poziom 21  
    Witam mam pytanie do osób już doświadczonych w wykonywaniu soldermaski.

    Zakupiłem sobie farbę do szkła koloru "zieleń właściwa" firmy DECO.

    Mój problem polega na tym, że farba za szybko zasycha na płytce PCB i pozostają smugi, już nie wspomnę o równomiernym rozłożeniu jej pędzlem nylonowym.

    Próbowałem rozcieńczać rozpuszczalnikiem, ale efekty podobne.
    (albo za bardzo rozcieńczone albo mniej to znowu rozpuszczalnik wyparował i farba przysycha na płycie) - chyba ze dałem nie właściwe proporcje.

    Zastanawiam się czy nie lepiej zakupić farbę typowo termoutwardzalną do ceramiki.
    niby te DECO też można utwardzać w piekarniku ale jakoś się zraziłem do niej.

    A w ogóle to są farby na bazie wody czy alkoholu bo czym to właściwie fachowo rozcieńczać wiem, że są do dokupienia w plastycznym środki do rozcieńczania takich farb.

    Jeśli macie jakieś swoje spostrzeżenia to proszę o polecenie sprawdzonej firmy lub rodzaju farby.
  • #63
    wiertacz
    Poziom 34  
    Jakby to kogoś interesowało to sprawdzonym tonerem do termotransferu do drukarki HP1100 jest toner firmowany marką VISION. Kupiłem go na znanym portalu aukcyjnym i sam sobie zregenerowałem pustą kasetę. Teraz płytki wychodzą bezproblemowo, brak jakichkolwiek przeżarć ścieżek.
    Laminat czyszczę albo czyścikiem do rurek miedzianych albo czyścikiem który znajduje się na gąbkach do zmywania naczyń( można kupić również sam czyścik który jest przyklejony do tych gąbek ). Potem dokładnie odtłuszczam izopropanolem i prasuję żelazkiem. Żelazko ma 1000W i ustawione jest na 2 kropki.
    Potem do wody z proszkiem i octem. Papier ładnie schodzi.
  • #64
    knr10
    Poziom 10  
    Mam takie jedno pytanie. Zamiast papieru można użyć folii do drukowania ?
  • #65
    profesorek_96
    Poziom 16  
    Czy w tym laminatorze KH 4410 trzeba coś przerabiać aby można było robić pcb czy można od razu po otwarciu pudełka przystąpić do pracy?
    Ile razy trzeba przepuścić przez laminator?
  • #66
    pawelcb33
    Poziom 24  
    Od razu po otwarciu i włączeniu możesz zacząć działać. Ja przepuszczam laminat 20 razy i płytka wychodzi świetnie.
  • Relpol przekaźniki
  • #67
    profesorek_96
    Poziom 16  
    Czy jest rozwiązanie lepsze od żelazka i jakiej szerokości max zrobisz ścieżki?
  • #68
    pawelcb33
    Poziom 24  
    Jak dla mnie o wiele lepsze bo żelazkiem jest trochę zabawa aby odcisnąć równo na całej powierzchni laminatu druk, a tu przepuszczasz przez laminarkę i masz ładnie całą powierzchnię laminatu wygrzaną.
    nie wiem ile, jakoś nie mam miarki aby to zobaczyć, ale cienkie też elegancko wychodzą. Cienkie czyli takie pod smd 0805 lub pady pod atmege8 i trochę cieńsze ścieżki niż te pady.
    Ja robię na papierze o gramaturdze 100, polecam. Po odbiciu na laminarce wkładam do gorącej wody i po max. 5min papier sam odchodzi zostawiając cały druk na laminacie, nic nie zostaje na papierze.
    Trochę testowałem z ilością przepuszczeń i papierem i teraz już tylko tak robię płytki bo wcześniej wychodziły tak sobie.
  • #69
    krzkomar
    Poziom 25  
    No to dorzucę swoje trzy grosze do robienia płytek :)

    Ja po ściągnięciu papieru, jeszcze raz daję na żelazko i trzymam tak kika minut. Ma to na celu likwidację prześwitów, toner się wówczas lekko rozpływa zaklejając mikropory (trzymam tak długo aż cieżki lekko ściemnieją). Wcześniej zdażały mi się nadżerki, szczególnie na dużych powierzchniach pokrytych tonerem.
  • #70
    profesorek_96
    Poziom 16  
    Mam do was pytanie?
    Zrobiłem właśnie płytkę pcb. Kiedy już wywierciłem otwory wiertłem 1mm i mini szlifierką verto okazało się że są nie równo i nie chce scalak wejść.
    Wiertarkę ustawiłem na 12 000 obrotów i troszkę się częsła?
    Czy jak wymienię co mam na na tą http://sklep.avt.pl/p/pl/481779/wiertarka+miniaturowa++akcesoria.html to problem zniknie czy coś jeszcze trzeba zrobić. Dysponuje gotówką tylko 100zł więc proszę o propozycję do tej ceny.
  • #71
    Chilihead
    Poziom 14  
    Jeżeli wierciłeś "z ręki" to zmiana wiertarki na niewiele się zda.
  • #72
    yogi009
    Poziom 42  
    Kolega profesorek_96 wystawia nasze oczy na ortograficzną podpuchę :-) Ale do rzeczy, wiercenie jest kwestią wprawy, sam używam taniej miniwiertarki od Vellemana i otwory od 0,7mm wiercę z ręki, może nie mają idealnego kąta 90 stopni, ale na pewno wszystkie elementy trafiają w swoje dziurki. W każdym razie na pewno polecam rękę z wiertarką dodatkowo podeprzeć na stole, tak żeby zminimalizować ruchy boczne wiertła.
  • #73
    profesorek_96
    Poziom 16  
    czy ta wiertarka vellmana bardzo wibruje. Czy łatwo jest trafić w otwór?
  • #74
    piotrekp90
    Poziom 14  
    Kiedyś używałem takiej wiertarki i nie miałem problemów z trafieniem ;) Ale jeśli chodzi o jej jakość to jest słabo ułożyskowana i szybko wyciera się jej łożysko ślizgowe przez co z biegiem czasu wiertło zaczyna coraz bardziej wibrować.
  • #75
    profesorek_96
    Poziom 16  
    Przepraszam że zadaje czasami błahe pytania.
    Czy da się wykonać opis na pcb przy użyciu żelazka?
    Czy wykonane przy pomocy żelazka warstwa opisowa może się równać wykonanej przez laminator?
  • #76
    Marco_zg
    Poziom 18  
    Ja znalazłem farbę Lefranc Glass & Tile Link typowa farba termoutwardzalna do szkła i ceramiki, jest ona wodorozcieńczalna co nie przeszkadzało by znacznie w zamaskowaniu punktów lutowniczych tonerem z drukarki laserowej.:idea: Nie testowałem jej jeszcze.
  • #77
    Galareta
    Poziom 21  
    A ja mam odmienną metodę tzn zamiast laminatora używam 2 blach skręcanych razem. ->

    Wykonywanie PCB z napisami i soldermaską.

    Blachy po skręceniu w nich płytek (wkładamy parę papierów nad ostatnią płytkę od strony robienia napisu. I rozgrzewamy piekarnik do 160-180*C wyłączamy i zostawiamy niech sobie wystygnie ;) Otwieramy i potem do wody jak zawszę:) Jak chcemy aby się napisy "świeciły" należy je jeszcze potem raz wygrzać toner się roztopi i uzyska połysk.
  • #78
    gsmfun
    Poziom 15  
    Przepraszam ze odgrzewam temat. Podpowiedzcie jak nakładacie farbę. Ja używam pędzelka nylonowego wszystko pięknie ładnie ale zostają mi mimo wszystko smugi i jakoś ta farba nie pokrywa się na płytce idealnie, czy powodem może być to, że wcześniej ją polerowałem pasta polerską na błysk ? Powierzchnię przed malowaniem trzeba jakoś przygotować specjalnie ? Zmatowić czy jak ?
    Jak długo grzać w piekarniku i jaka temp ?

    Pozdrawiam

    EDIT: zmatowiłem i to samo, nie mogę sobie z tymi smugami poradzić po nałożeniu farby
  • #79
    wiertacz
    Poziom 34  
    Możesz spróbować nakładać farbę na wirówce.
    Na przykład na starym gramofonie lub czymś podobnym.
    Płytkę przymocuj centralnie na talerzu, włącz obroty i na środek nalej farby.
    Siła odśrodkowa rozłoży farbę. Musisz poeksperymentować z ilością farby i obrotami.
  • #80
    Użytkownik usunął konto
    Użytkownik usunął konto  
  • #82
    silvvester
    Poziom 24  
    PROFOLIO napisał:
    A co powiedzie na metodę, która zapewnia profesjonalną wytrzymałość i wygląd (samej soldermaski jak i warstwy opisowej) ?


    Metoda wymaga sita, stołu, gumy, pieca, trzeba zlecić naświetlanie kliszy.Dla 1 sztuki wyjdzie drożej niż byśmy komuś zlecili. Do tego sito prawdopodobnie nie wytrzyma u początkującego więcej niż 10-20 płytek, bo ostre krawędzie laminatu je przetną i będzie po zabawie, chyba że krawędzie zostaną oszlifowane. Dla krótkich serii najlepsza jest sucha maska i sucha soldermaska nakładana laminatorem, albo maski ciekłe nakładane metoda natryskową. Sitodruk jest dla średnich serii. Dla dużych serii jest metoda kurtynowa. Dla jednego prototypu wcale bym się nie bawił w opis i soldermaskę. Zwyczajnie szkoda czasu.