Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Czy Bingo-M steruje attuatorem po zaniku sygnału sondy?

jsah 09 Sty 2010 23:37 2495 14
  • #1 09 Sty 2010 23:37
    jsah
    Poziom 17  

    Witam. Czy sterownik LPG Bingo-M po zaniku napięcia sygnałowego sondy lambda (0 V) przestaje natychmiast sterować silnikiem krokowym i zostawia attuator w takiej pozycji, przy której nastąpiło zaniknięcie sygnału sondy lambda? Wydaje mi się, że tak - tylko nie jestem tego w 100% pewien - dlatego też będę bardzo wdzięczny za odpowiedź.

    Wiem - bo sprawdzałem - że po odłączeniu wtyczki attuatora w czasie pracy silnika na LPG, jego tłoczek zatrzymuje się w takiej pozycji, w jakiej nastąpiło odłączenie wtyczki. W takiej sytuacji silnik na gazie będzie pracował, a jego praca będzie uzależniona od wielkości otwarcia attuatora - jeśli to otwarcie będzie małe, silnik może się dławić.

    Myślę, że podobnie będzie też przy zaniku napięcia sygnałowego sondy, czyli tak jakby ktoś odłączył w tym czasie zasilanie prądowe attuatora.

    Pozdrawiam.

    0 14
  • #2 09 Sty 2010 23:46
    tomo19811
    Poziom 18  

    W większości układów jest tak że silniczek przyjmuje pozycję PWA i pozostaje do czasu kiedy znów nie pojawi się sygnał z sondy . Poprostu z inst 2 gen robi się pierwsza {na śrubę }.

    0
  • #3 10 Sty 2010 19:19
    jsah
    Poziom 17  

    tomo19811 napisał:
    W większości układów jest tak że silniczek przyjmuje pozycję PWA i pozostaje do czasu kiedy znów nie pojawi się sygnał z sondy . Poprostu z inst 2 gen robi się pierwsza {na śrubę }.


    Jesteś pewien, że tak jest też w Bingo-M?

    0
  • #4 10 Sty 2010 20:49
    mirben
    Poziom 22  

    Czy to tak trudno odpiąć sondę od sterownika i zrobić test? Takich rzeczy jak zachowanie sterownika w tym przypadku to nawet sam producent może nie wiedzieć jak nie pomyślał o tym przy tworzeniu algorytmu.

    0
  • #5 10 Sty 2010 21:31
    jsah
    Poziom 17  

    mirben napisał:
    Czy to tak trudno odpiąć sondę od sterownika i zrobić test? Takich rzeczy jak zachowanie sterownika w tym przypadku to nawet sam producent może nie wiedzieć jak nie pomyślał o tym przy tworzeniu algorytmu.


    Widocznie trudno, skoro pytam. Po pierwsze jest zima, a samochód garażuje pod chmurką. Po drugie, mam przerobione gniazdo sondy, bo swego czasu nie było dobrego połączenia przewodu sygnałowego z gniazdem - wobec tego nie wystarczy tylko wyjąć wtyczkę, lecz trzeba jeszcze rozłączać złącze przewodu sygnałowego, które sam wykonałem.

    Jest jeszcze możliwość, żeby przeciąć na czas testu, a następnie złączyć fioletowy przewód łączący sondę z Bingo-M, ale też nie chcę tego robić na mrozie pod chmurką.

    Najłatwiej to będzie chyba zadzwonić do KME w Łodzi i zapytać. Producent powinien znać odpowiedź na to pytanie.

    0
  • #6 10 Sty 2010 22:42
    virus123456
    Poziom 16  

    a po co to chcesz wiedzieć?coś jest nie tak?

    0
  • #7 10 Sty 2010 23:34
    jsah
    Poziom 17  

    virus123456 napisał:
    a po co to chcesz wiedzieć?coś jest nie tak?


    Tak, coś jest nie tak. Czasami mi się zdarza, że samochód na gazie nie chce za bardzo ciągnąć i w tym czasie sonda stoi na ubogiej mieszance (widzę to na diodowej kontrolce sondy). Podobne objawy miałem wtedy, kiedy nie miałem dobrego połączenia przewodu sygnałowego z gniazdem sondy (w miejscu, gdzie mam przylutowany fioletowy przewód prowadzący sygnał z sondy do Bingo-M) - też na gazie samochód nie chciał ciągnąć i sonda stała na ubogiej mieszance. Po przełączeniu na benzynę sonda cały czas stała na ok. 0,5 V (napięcie trybu awaryjnego uszkodzonej sondy podstawione przez ECU), ale samochód jechał dobrze.

    W związku z tym, iż analogiczne objawy mam teraz - podejrzewam, że może też coś tam jeszcze niezbyt dobrze łączy w obwodzie sygnałowym sondy lambda.

    Jeśli przyjmiemy takie rozumowanie, które przedstawiłem w swoim pierwszym poście, to jeśli w czasie zaniku napięcia sygnałowego sondy attuator znajduje się np. w pozycji 80 (a jeszcze gorzej w pozycji zadziałania cut-off - w moim przypadku PWA: 91 - 30% PWA = 64) i w takiej pozycji zostanie, wtedy faktycznie sonda będzie stała na ubogiej mieszance i samochód za bardzo nie będzie chciał ciągnąć, a w tym drugim przypadku silnik też będzie gasł na biegu jałowym, w ogóle nie reagując na naciskanie gazu - tak jak to miałem w czasie ostatniego powrotu z trasy (po zgaśnięciu silnika i ponownym jego uruchomieniu, i jeździe na gazie wszystko było już OK, i mogłem bez problemów wrócić do domu).

    Dlatego też pytam, bo jeśli jest tak jak myślę, to bardzo prawdopodobne jest to, że znowu coś tam gdzieś nie łączy w obwodzie sygnałowym sondy lambda.

    0
  • #8 11 Sty 2010 01:29
    tomo19811
    Poziom 18  

    Weź sobie wydłuż czas nagrzewania sondy w programie i sam powinieneś zobaczyć że silnik stoi w pozycji resetu {nie brany jest wtedy sygnał z sondy }.

    0
  • #9 11 Sty 2010 08:29
    jsah
    Poziom 17  

    tomo19811 napisał:
    Weź sobie wydłuż czas nagrzewania sondy w programie i sam powinieneś zobaczyć że silnik stoi w pozycji resetu {nie brany jest wtedy sygnał z sondy }.


    W czasie nagrzewania sondy przez grzałkę napięcie na jej przewodzie sygnałowym wynosi ok. 0,45 V (takie jakie jest po włączeniu zapłonu). Jest to napięcie progu neutralnego sondy podstawione przez ECU. Jeśli po nagrzaniu sondy ECU wykryje przerwanie jej obwodu sygnałowego, podstawia napięcie 0,5 V, czyli nieco wyższe od progu neutralnego.

    0
  • #10 11 Sty 2010 13:45
    virus123456
    Poziom 16  

    mnie sie wydaje ,że poprostu grasz w zgadywankę.co znaczy?

    jsah napisał:


    może też coś tam jeszcze niezbyt dobrze łączy w obwodzie sygnałowym sondy lambda.

    musisz posprawdzać przejście prądu od sondy(kabel sygnałowy) do ECU.jak jest to jest,jak nie to szukać.
    z twego opisu wygląda na to,że czasami zawiesza się sonda.jeżeli masz miernik sondy na LED-ach,to zamontuj go gdzieś w kabinie i poobserwój.jak będzie się sygnał podwieszał ,to sonda do wymiany i tyle
    nie kombinuj tak mocno

    0
  • #11 11 Sty 2010 15:43
    jsah
    Poziom 17  

    virus123456 napisał:

    jeżeli masz miernik sondy na LED-ach,to zamontuj go gdzieś w kabinie i poobserwój.jak będzie się sygnał podwieszał ,to sonda do wymiany i tyle
    nie kombinuj tak mocno


    Kontrolka sondy jest na LED-ach i jest też w kabinie. Dzisiaj chciałem dokładnie namierzyć problem, podłączając cyfrowy miernik napięcia (umieszczony w kabinie) do przewodu sygnałowego sondy i jeżdżąc na gazie, ale wszystko było OK - sonda nigdy nie stała na gazie na ubogiej mieszance. Gdybym dzisiaj to się działo, to wtedy przełączyłbym na benzynę i widziałbym, jak się zachowuje sonda - jeśli sonda stałaby na napięciu ok. 0,5 V (tryb awaryjny ECU) na benzynie, wiedziałbym, że jest coś nie tak z sondą bądź z jej obwodem sygnałowym; natomiast jeśliby sonda na benzynie chodziła, a na gazie stałaby na ubogo, przyczyny szukałbym w instalacji LPG.
    Kolego virus123456, to że sonda jest do wymiany, mówili już dla mnie niektórzy "fachowcy" 3 lata temu, ale sonda dalej chodzi i spełnia swoją rolę. Mam oryginalna 4-przewodową sondę Bosch-a i na razie dopóki chodzi zarówno na benzynie jak i na gazie, nie ma najmniejszego sensu jej wymieniać.

    0
  • #12 11 Sty 2010 23:36
    virus123456
    Poziom 16  

    [quote="jsah"]

    virus123456 napisał:

    Mam oryginalna 4-przewodową sondę Bosch-a i na razie dopóki chodzi zarówno na benzynie jak i na gazie, nie ma najmniejszego sensu jej wymieniać.

    to ja już nic nie rozumiem co kombinujesz.wcześniej pisałeś,że staje na ubogiej mieszance,a teraz piszesz,że hula.

    -1
  • #13 12 Sty 2010 09:44
    jsah
    Poziom 17  

    [quote="virus123456"]

    jsah napisał:
    virus123456 napisał:

    Mam oryginalna 4-przewodową sondę Bosch-a i na razie dopóki chodzi zarówno na benzynie jak i na gazie, nie ma najmniejszego sensu jej wymieniać.

    to ja już nic nie rozumiem co kombinujesz.wcześniej pisałeś,że staje na ubogiej mieszance,a teraz piszesz,że hula.


    Wcześniej napisałem: 'Czasami mi się zdarza, że samochód na gazie nie chce za bardzo ciągnąć i w tym czasie sonda stoi na ubogiej mieszance (widzę to na diodowej kontrolce sondy)'. Wyrażenie "czasami się zdarza" nie oznacza, że sonda zawsze staje na ubogiej mieszance, tylko sporadycznie, od czasu do czasu - dosłownie kilka razy mi się to zdarzyło.

    0
  • #14 12 Sty 2010 11:06
    virus123456
    Poziom 16  

    jsah napisał:
    tylko sporadycznie, od czasu do czasu - dosłownie kilka razy mi się to zdarzyło.

    moim zdaniem jest to,że sondzie powoli przychodzi 'kaput'.w danej sytuacij wymieniasz sondę lub musisz pogodzić się z sytuacja którą masz.

    0
  • #15 12 Sty 2010 15:22
    jsah
    Poziom 17  

    virus123456 napisał:
    jsah napisał:
    tylko sporadycznie, od czasu do czasu - dosłownie kilka razy mi się to zdarzyło.

    moim zdaniem jest to,że sondzie powoli przychodzi 'kaput'.w danej sytuacij wymieniasz sondę lub musisz pogodzić się z sytuacja którą masz.


    Niewątpliwie żywot sondy lambda zbliża się do swego kresu, lecz może jeszcze trochę pochodzi. Szkoda mi wyrzucać oryginałkę, a wstawiać podróbkę. Sondę lambda wymienię wtedy, kiedy przestanie spełniać swoją rolę.

    Dodano po 51 [minuty]:

    jsah napisał:
    Witam. Czy sterownik LPG Bingo-M po zaniku napięcia sygnałowego sondy lambda (0 V) przestaje natychmiast sterować silnikiem krokowym i zostawia attuator w takiej pozycji, przy której nastąpiło zaniknięcie sygnału sondy lambda? Wydaje mi się, że tak - tylko nie jestem tego w 100% pewien - dlatego też będę bardzo wdzięczny za odpowiedź.

    Wiem - bo sprawdzałem - że po odłączeniu wtyczki attuatora w czasie pracy silnika na LPG, jego tłoczek zatrzymuje się w takiej pozycji, w jakiej nastąpiło odłączenie wtyczki. W takiej sytuacji silnik na gazie będzie pracował, a jego praca będzie uzależniona od wielkości otwarcia attuatora - jeśli to otwarcie będzie małe, silnik może się dławić.

    Myślę, że podobnie będzie też przy zaniku napięcia sygnałowego sondy, czyli tak jakby ktoś odłączył w tym czasie zasilanie prądowe attuatora.

    Pozdrawiam.


    Już wszystko wiem, dowiedziałem się od producenta Bingo-M. Jest dokładnie tak, jak przypuszczałem.

    W momencie zaniku napięcia sygnałowego sondy lambda sterownik Bingo-M natychmiast odłącza sterowanie attuatorem na p-wie sygnału z sondy i zatrzymuje attuator w pozycji zastanej w chwili zaniku sygnału sondy. Z chwilą pojawienia się sygnału sondy sterownik wznawia sterowanie silnikiem krokowym na jego podstawie.


    Wydaje mi się jednak, że mimo zaniku sygnału sondy attuator nadal może być jednorazowo sterowany (jeden skok do określonej pozycji) przez funkcję cut-off i funkcję "Skok att. do zadanej pozycji", tj. funkcję wzbogacania mieszanki podczas przyśpieszania.

    Teraz mam już wszystko jasne i poukładane jak logicznej układance. Zamykam temat.

    0