Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

pytanie o prostownik z rozruchem

kajoj6661 11 Jan 2010 19:08 8400 28
  • #1
    kajoj6661
    Conditionally unlocked
    Mam pytanie co lepiej kupić do prostownik z możliwością rozruchową(dioda mi jedna padła)czy lepiej kupić diode prostowniczą czy tyrystor?I jakie diody lub tyrystory,miałem 2diody 50amper-600volt
  • #2
    niutat
    Level 36  
    Tyrystor to inaczej "dioda sterowana" i w prostownikach służy do regulacji prądu. Jeśli były diody to nie ma potrzeby stosowania tyrystora chyba że chcesz dorobić jakąś regulację.
  • #3
    kajoj6661
    Conditionally unlocked
    A jakie diody polecacie,ma służyć do wspomagania rozrucu aut z silnikiem diesla(osobowe),wystarczą 2diody 50amper?
  • #4
    niutat
    Level 36  
    To zależy jakiego prądu dostarcza ten prostownik ale większe diody nie zaszkodzą, będzie bardziej odporny na ew. przeciążenia czy zwarcia.
  • #5
    kajoj6661
    Conditionally unlocked
    Ten prostownik ma na wyjściu 12volt i 24v,służył także do rozruchu nagrzewnicy na ON,
  • #6
    darek_wp
    Level 28  
    W pytaniu nie tyle chodzi o napięcie co o wydajność prądową prostownika.
    A jaka była oryginalna dioda?
  • #7
    Stary1952
    Level 32  
    kajoj6661 wrote:
    Mam pytanie co lepiej kupić do prostownik z możliwością rozruchową(dioda mi jedna padła)czy lepiej kupić diode prostowniczą czy tyrystor?I jakie diody lub tyrystory,miałem 2diody 50amper-600volt

    Witam .
    Jeżeli " padła " jedna dioda to nie ma czym się za bardzo przejmować , wymienić i tyle .
    Dla pewności wstawiłbym dwie diody 100A , na znanej nam aukcji często można spotkać za nieduże pieniążki porządne diody produkcji Laminy czy inne np. rosyjskie . :D
    Pozdrawiam .
  • #8
    on117
    Level 27  
    kajoj6661 wrote:
    ma służyć do wspomagania rozrucu aut z silnikiem diesla(osobowe),wystarczą 2diody 50amper?


    Stary1952 wrote:
    Dla pewności wstawiłbym dwie diody 100A , na znanej nam aukcji często można spotkać za nieduże pieniążki porządne diody produkcji Laminy czy inne np. rosyjskie


    Na dwóch diodach 50amper - 100A to sobie fiacika odpalisz. Do diesla osobowego to potrzeba z 300 amper. Najlepsze rozwiązanie jest z kablami i akumulatorem.
  • #9
    niutat
    Level 36  
    on117 wrote:

    Na dwóch diodach 50amper - 100A to sobie fiacika odpalisz. Do diesla osobowego to potrzeba z 300 amper. Najlepsze rozwiązanie jest z kablami i akumulatorem.

    Tylko nadal nie wiemy jaką wydajność prądową ma transformator, być może dioda została uszkodzona na skutek odwrotnego podłączenia akumulatora :wink:
  • #10
    kajoj6661
    Conditionally unlocked
    czli lepiej 4x100amper ,czy 2x100amper wystarczy?
  • #11
    on117
    Level 27  
    spyrytus40v wrote:
    nielepiej zrobić rozruchu samemu ???
    alternator ma 55A disla jak sie podłonczy kilka alternatorów do silnika elektrucznego to morzna sobie zrobić rozruch !!!!


    Prostownik ma 30A-50A jak sie podłączy kilka prostowników do prądu 240V to można sobie zrobić rozruch.

    darek_wp wrote:
    W pytaniu nie tyle chodzi o napięcie co o wydajność prądową prostownika.

    kajoj6661 wrote:
    czli lepiej 4x100amper ,czy 2x100amper wystarczy?

    Ile amper ma prostownik?
  • #12
    Stary1952
    Level 32  
    on117 wrote:

    Na dwóch diodach 50amper - 100A to sobie fiacika odpalisz. Do diesla osobowego to potrzeba z 300 amper. Najlepsze rozwiązanie jest z kablami i akumulatorem.
    :
    Dla wyjaśnienia dwudiodowy prostownik dwupołówkowy jak i czterodiodowy prostownik dwupołówkowy ( w zależności od konstrukcji transformatora ) zbudowany z diod 100A daje nam średnią wartość prądu 200A . W przypadku urządzeń wspomagających rozruch a o takim tu mówimy , krótkotrwały pobór prądu ( kilka do kilkunastu sekund ) może być dwukrotnie większy . :?:
    Daje nam to ok. 400A , jak do tego jeszcze dodamy akumulator to rozrusznik będzie kręcił jak wściekły . :D
    Dalej nie znamy mocy tego transformatora , ale tak jak napisał kol. " niutat " prawdopodobnie pierwotna dioda została uszkodzona poprzez zwarcie lub odwrotne podłączenie do akumulatora . :|
  • #13
    on117
    Level 27  
    niutat wrote:
    Tylko nadal nie wiemy jaką wydajność prądową ma transformator

    Stary1952 wrote:
    Daje nam to ok. 400A


    O ile akumulator jest padnięty to do diesla to jest na styk. Jakby diody miały 50A to nic z tego, ale transformator ile amper ma bo diody miały po 50A?
    Wniosek taki, że jak zmieni diody na 100A, to następny temat będzie ile amper transformator żeby nie spalił się przy odpalaniu diesla. Przecież producent pisze na prostowniku ile ma amper.

    Moderated By Mirek Z.:

    Amperów!!

  • #14
    Stary1952
    Level 32  
    on117 wrote:

    O ile akumulator jest padnięty to do diesla to jest na styk.

    Wniosek taki, że jak zmieni diody na 100A, to następny temat będzie ile amper transformator żeby nie spalił się przy odpalaniu diesla.

    Nie należy nigdy podłączać urządzenia rozruchowego ( a zwłaszcza jednofazowego ) bez akumulatora :!: , grozi to uszkodzeniem elektroniki samochodu .
    Akumulator nawet " padnięty " spełnia bardzo pożyteczną funkcję filtra , dosyć skutecznie eliminuje tętnienia .
    Co do transformatora to obawy o spalenie są bezzasadne - nie " zdąży " się spalić , lub po prostu nie zakręci rozrusznikiem i tyle . :D
  • #15
    on117
    Level 27  
    Stary1952 wrote:
    Nie należy nigdy podłączać urządzenia rozruchowego ( a zwłaszcza jednofazowego ) bez akumulatora :!: , grozi to uszkodzeniem elektroniki samochodu

    Nie napisałem, że tak podłączać.
    Stary1952 wrote:
    Co do transformatora to obawy o spalenie są bezzasadne - nie " zdąży " się spalić , lub po prostu nie zakręci rozrusznikiem i tyle

    Jak się nie spali to ok, a co w przypadku jak kolega będzie trzymał pozycji rozruchu i czekał aż rozrusznik zacznie kręcić?
  • #16
    Stary1952
    Level 32  
    on117 wrote:

    Jak się nie spali to ok, a co w przypadku jak kolega będzie trzymał pozycji rozruchu i czekał aż rozrusznik zacznie kręcić?

    Na głupotę ludzką nie ma rady . :cry:
    Uważam , że dalsza dyskusja jest zbędna - autor tematu milczy . :?:
  • #17
    kajoj6661
    Conditionally unlocked
    oryginalna dioda była 50amper, 2szt
  • #18
    Stary1952
    Level 32  
    kajoj6661 wrote:
    oryginalna dioda była 50amper, 2szt

    Witam .
    Proponuję dla pewności założyć diody 100A , na znanej nam aukcji dostaniesz takowe bez problemu i stosunkowo tanio . :D
    Pozdrawiam .
  • #19
    kajoj6661
    Conditionally unlocked
    DIODA 161-320A Z RADIATOREM KOMPLET 4 SZTUKI (numer 888242457) czy te diody są godne polecenia?
  • #20
    Stary1952
    Level 32  
    Witam .
    Powiem tak te diody są na 320A , oczywiście , że się nadają zawsze można założyć większe . :D
    Pozdrawiam .
    Zastanów się , oryginalne diody były 50A - czy jest sens zakładać diody 320A . :?:
  • #21
    waldekg
    Level 28  
    Witam. Zbyt częste korzystanie z prostownika rozruchowego powoduje przedwczesne zużycie rozrusznika. Pozdrawiam.
  • #22
    Adam_nowotko
    Level 2  
    Odpalisz nawet na 30 amperowych diodach- największy pobór trwa tylko kilkanaście sekund
  • #23
    kajoj6661
    Conditionally unlocked
    Czyli diody30amper czy diody 100amper?
  • #24
    andrzej_w_k
    Level 15  
    Zalecane dwie diody 100A skoro Ci 50A padła,weź też pod uwagę gabaryty diody +radiatory czy mieszczą się do prostownika ,jeśli wejdą to osobiście zalecam 2 x100A a jak masz dużo miejsca to i 2 x320A nie zawadzi, nadmiar prądu diod nie ma nic wspólnego z wydajnością trafo prąd będzie taki jak wcześniej (przed uszkodzeniem diod) no może ciut większy ze względu na nieliniową charakterystyką diody (przy tym samym płynącym prądzie dioda 100A czy 320A ma mniejszy spadek napięcia niż 50A różnica może 0,1~0,2V a to zawsze coś czyli większy nieznacznie prąd)

    Ogólnie wstaw 2 x100A lub jeśli masz miejsca 2 x320A

    Ja mam osobiście prostownik mający max 30A przy rozruchu (diody 4x 25A) kręciłem nie raz na Polonezie Caro i działa bez zarzutu nic sie nie popaliło.
  • #25
    kajoj6661
    Conditionally unlocked
    akurat do tych starych diod nie miałem radiatora,i teraz wypadałoby do większych zakupić od razu radiator
  • #26
    Stary1952
    Level 32  
    kajoj6661 wrote:
    akurat do tych starych diod nie miałem radiatora,i teraz wypadałoby do większych zakupić od razu radiator

    W prostowniku z funkcją rozruchu radiatory pod diody wcale nie muszą być duże , krótkotrwały pobór dużego prądu po prostu nie zdąży ich rozgrzać . :?:
    Radiatory można samemu zrobić , wystarczy kawałek aluminiowej blachy czy jakieś gotowe profile - kątownik , ceownik itp.
    Pozdrawiam .
  • #27
    andrzej_w_k
    Level 15  
    Polecam również ofertę "numer 892147116" APT 2X101DQ60J 2X100A 600V.Dane techniczne APT2X101_100DQ60J_G.pdf : Link

    Proste mocowanie i podpięcie zacisków,nadaje się pod płaski radiator,dodatkowa zaleta obie diody (są to dwie diody w jednej obudowie) są izolowane od radiatora.
    Rozmiar 3.8 cm x 2,5cm ,a to że szybka "Ultrafast" nie powinno przeszkadzać
    A wygląda tak:

    pytanie o prostownik z rozruchem
  • #28
    kajoj6661
    Conditionally unlocked
    czy te diody na powyższym zdjęciu nadają sie do prostownika(rozruchowego) ?
  • #29
    andrzej_w_k
    Level 15  
    Niestety na 100% nie mogę tego zapewnić gdyż została ona zaprojektowana do zasilaczy impulsowych wysokich częstotliwości(np.spawarki inwerterowe, przemysłowe zasilacze (do 100V) dużej mocy do ładowania akumulatorów ołowiowych).Na szczęście parametrami (wiem ma bardzo małe wymiary) odpowiada do Twojego zastosowania użyj tylko odpowiednio dużego radiatora (mile widziany wentylator) + pasta silikonowa termoprzewodząca.
    Jak chcesz mieć 100% pewności to załóż te dwie 320A one Ci się nie spalą.
    Tak nawiasem mówiąc trochę doświadczeń by Ci nie zaszkodziło :-).