Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Wybór sposobu pomiaru prędkości obrotowej

12 Sty 2010 18:42 1169 6
  • Poziom 2  
    Cześć.

    Rozglądam się za metodami pomiaru prędkości obrotowej. Ze względu na to, że prędkość będzie wysoka (do 160 000 rpm, a może nawet więcej (jest to wał modelarskiego silnika odrzutowego)), muszę ograniczyć się do czujników bezdotykowych.

    Z tego co się zorientowałem to można zastosować czujnik optyczny albo hallotron.
    Przeglądam różne noty katalogowe i wydaje mi się że oba rodzaje by się nadawały, i że problem będzie leżał w tym, czy urządzenie będzie w stanie sczytać taką ilość impulsów na sekundę.

    Inny problem jest taki, że zamocowanie magnesów do tak szybko wirującego wału może być dosyć problematyczne, o ile nie niemożliwe.

    Moje pytanie brzmi: czy to są jedyne metody pomiaru prędkości obrotowej dla tego przypadku?

    Zastanawiałem się jeszcze nad sposobem pomiaru częstotliwości generowanego dźwięku, ale wydaje mi się że z dokładnością pomiaru prędkości na tej podstawie może być dosyć krucho.

    Z góry dziękuję za wszelką pomoc.
  • Poziom 39  
    A może zastosować transoptor odbiciowy ( lub jego zasadę i np diode laserową) a odbijać od łopat turbiny- trochę to podniesie częstotliwość ( nie wiem ile jest łopat) ale da wynik bez obciążania turbiny,
    Ew na wale turbiny wykonać znak w innym niż wał kolorze i znowu układ jak wyżej.
    Trochę bedzie kłopot z czystością..
    Pozdr.J.
    ta myśl o częstotliwości dźwięku też jest kusząca....
  • Poziom 2  
    Też się nad tym zastanawiałem, ale wtedy z kolei rośnie ilość sygnałów 17 razy - bo tyle jest łopatek w sprężarce, a trzeba by to zamontować z przodu silnika, bo na wylocie, przy turbinie jest temperatura rzędu kilkuset stopni.

    A z czystością raczej nie będzie problemu - pomiary mają być przeprowadzane na hamowni, a nie w locie.
  • Poziom 39  
    No to masz niezły zakres pomiarowy - od zera do ...2,7MHz....
    A ten akustyczny - gdyby dotyczy jednego silnika ożna by wyskalować ale nie masz gwarancji że każdy będzie brzmiał tak samo.
    Pozdr.J.
    Ps
    a z czego są łopatki turbiny - może indukcyjnie ... ( ale to pewnie lekki stop dualuminiowy)
  • Poziom 2  
    Do mniej więcej 45kHz - rpm to ilość obrotów na minutę, więc nie jest aż tak źle :)

    Pytanie tylko czy układ sczytujący obrobi 45 tysięcy sygnałów na sekundę.

    Łopatki sprężarki są z aluminium, a turbiny ze stopu niklu, renu i tantalu, ale jak już wspominałem mocowanie czegokolwiek z tyłu silnika odpada ze względu na temperaturę.
  • Poziom 39  
    O sorrry - myślałem ze to 160 000 na sekundę :cry:
    50 kHz to nie jest dużo, można do tego zatrudnić czestościomierz cyfrowy, a jeżeli da się od dołu odciąc to przy np 1000Hz to już upraszcza układ pomiarowy.
    Co prawda z pomiarem akustycznym byłby problem ( mikrofony przenoszą do 20 kHz)
    a to faktycznie przechodzi w utradźwięki ?
    Pozdr.J.
  • Poziom 2  
    Rzeczywiście, chyba tak jest. Nie pomyślałem o tym. Ale pewnie są jakieś mikrofony/czujniki, które zmierzyłyby tę częstotliwość dźwięku, która by nas interesowała.

    Tylko nie znalazłem jeszcze jak z dokładnością tego. I na ile można temu wierzyć. Bo jak się silnik za bardzo rozbiega to będzie problem ;)