Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Seicento 1.1 - kiepskie ogrzewanie

Delikwent 13 Jan 2010 08:57 27727 17
  • #1
    Delikwent
    Level 9  
    Witam wszystkich. W Seicento mojej żony jest strasznie kiepskie ogrzewanie. nie wiem co może być przyczyną.
    1.Termostat został sprawdzony i na pewno jest dobry.
    2.Nie ma ubytków płynu chłodzącego.
    3.Instalacja jest odpowietrzona.
    4.Układ chłodzenia był płukany jakimś świństwem do tego celu.

    Ciekawe jest to że przy ustawieniu nawiewu na "nogi" leci prawie całkiem zimne powietrze, natomiast jeśli ustawie nawiew na "twarz i nogi" z kratek leci dość mocno ciepłe natomiast u dołu tak samo prawie całkiem zimne. Przy ustawieniach na "szybę" - lekko ciepłe.
    Ciężko jeździć przy ustawieniu "twarz i nogi" bo z jednej strony głowę masz ciepłą a nogi zamarzają.

    Co może być przyczyną?
  • #2
    pioart
    Level 38  
    Witam
    Wymiana nagrzewnicy powinna załatwić ten problem ,
  • #3
    krzych1-b
    Level 21  
    Możesz rozszerzyć temat o co chodzi z tą nagrzewnicą? Może nie jest dokładnie oczyszczona? Mam pytanie .A może wina regulacji cięgła ,ew.wadliwy zawór nagrzewnicy?Gdzieś czytałem na ten temat forum fiata .
  • #4
    Delikwent
    Level 9  
    Chłodnica była czyszczona płynem "KleenFlo - rad flush" Made in Canada. Po czyszczeniu wypłynął z niej straszny żur. Potem napełniłem z powrotem starym płynem.
  • #5
    krzych1-b
    Level 21  
    Ja miałem podobne objawy w córki seicento. Z tym ,że zalałem świeży płyn (traci swoje właściwości chemiczne) i odpowietrzałem ze dwa razy ( wejdź na stronę http://www.seicento.pl/ ,tam jest dokładny i rzetelny opis odpowietrzania i sprawdzenia całego układu chłodzenia ) Nie chcę dublować tematu na elektrodzie .
    Powtórzę jeszcze raz dostań się do zaworu nagrzewnicy i ustaw cięgło ( lubi nie otwierać do końca zaworu ,ew. zawór do wymiany i koniecznie wymień płyn na nowy !Pozdrawiam.
    P.S.Jeżeli nagrzewnica po płukaniu miała dobry przepływ , to nie ma potrzeby jej wymieniać .
  • #6
    Delikwent
    Level 9  
    Zastanawia mnie tylko jedno. Jeżeli przy ustawieniu klap na "twarz i nogi" powietrze leci bardzo ciepłe. Nie wiem czy maksymalnie ciepłe natomiast bardzo przyjemnie grzeje. Gdyby nie to że na nogi zimne to myślę że dałbym spokój.
    I teraz pytanie. Jeżeli z nagrzewnicy w jednym położeniu klap jest ciepłe powietrze tu chyba nagrzewnica jest ok i zawór otwiera to gdzie jest błąd?
    Wydaje mi się że ustawienia klap zmieniają tylko kierunek przepływu powietrza. Jeżeli się mylę proszę poprawić.
    ps. Proszę link do tematu na seicento.pl
  • #7
    pioart
    Level 38  
    Witam
    W tym modelu raczej nie ma problemu z odpowietrzeniem / dodatkowy wężyk z chłodniczki / i raczej jak wie się jak to zrobić to nie ma problemu a chyba kolega wie / z wypowiedzi / . Pisałeś o żurku , czy dobrze przepłukałeś układ / głównie nagrzewnicę / ? Ten płyn do płukania czasem robi więcej szkód niż pożytku i jak może on przeczyścić układ w chłodnicy / większe przepusty / silnik to wiadomo kanały szerokie to z nagrzewnica może być problem . Oczywiście trudno dopatrywać się analogi z Passatem / inne położenie nagrzewnicy /, ale robiłem w zeszłym tygodniu z takimi samymi objawami , zimne nogi letnie ręce a podszybie powiedzmy ciepłe . Płukania nie robiłem z punktu wymiana nagrzewnicy , a nie muszę pisać co to za robota , po wymianie usterka ustąpiła .
    Pozdrawiam
  • #8
    krzych1-b
    Level 21  
    Delikwent ,popatrz wyżej ,przecież podałem adres.Szukaj w " warsztat" .A najlepiej to się tam zaloguj ,jest kupa rzeczy do przeczytania .
    U mnie po prawidłowym odpowietrzeniu (chyba ze trzy razy),z kratek nad sterowaniem ,leci wręcz gorące powietrze ( nie ciepłe !).Przy odpowietrzaniu ma lecieć ukrop z wężyków! (jeden wężyk jest przy akumulatorze , drugi przy wlewie do spryskiwacza) i ma się załączyć (troszkę później)wentylator!
    Co do nagrzewnicy , to bym się pokusił o jej zdemontowanie i jeszcze raz odkamienienie ( może być teraz ocet 10%) i przedmuchanie jeszcze raz powietrzem .Może siedzi jakiś "paproch" , albo jest przytkany zawór.
    I jeszcze jedno, nie otwieram wentylatora na cały regulator ,chyba ,że na początku jazdy. Do tego wszystkiego, zasłoniłem chłodnicę paskami z ...wykładziny PCV, bo to autko jeździ po mieście na krótkich odcinkach .
    Na razie zrób to co ci radzę ,a na końcu wymień nagrzewnicę.
  • #9
    Delikwent
    Level 9  
    krzych1-b wrote:

    Co do nagrzewnicy , to bym się pokusił o jej zdemontowanie i jeszcze raz odkamienienie


    Chyba żartujesz. Po to demontować nagrzewnicę żeby ją odkamieniać. Jeśli miałbym stracić cały dzień żeby zdemontować nagrzewnicę to wymieniłbym ją na nową.
    Myślę że układ chłodzenia z nagrzewnicą jest odpowietrzony. poświęciłem na to trochę czasu i przyłożyłem się do tego.

    Najbardziej zastanawiające w tym przypadku jest chyba cięgno do zaworu nagrzewnicy.
    Wydaje mi się że pokrętło sterowania temperaturą w końcowym zakresie temperatur jest jakby trochę "gumowate". Na początku jest odczuwalny dość duży luz, ok 20%, potem czuje cię lekki opór a przy końcu jakby było na gumce.

    Tylko czy dostanę się do niego? gdzie go szukać?
  • #10
    krzych1-b
    Level 21  
    Po pierwsze, nagrzewnicy nie demontuje się cały dzień tylko 20 min. ,a i tak się musisz dostać do zaworu bo ci się cofa jak piszesz.A jak już się dostaniesz do zaworu , to wypada przedmuchać , wtedy będziesz miał 100% pewności czy jest drożna i czy coś w niej nie siedzi. Mam rację ?
    Po drugie. Jeżeli mi nie wierzysz ,to zajrzyj tam , gdzie cię odsyłałem na początku ,a więc na stronę Fiata .Ludziska mają seja w małym palcu .
    Po trzecie .Demontaż i montaż zaworu znajdziesz właśnie tam ,krok po kroku .
    P.S. W "szukaj" ,wpisz słowo ogrzewanie.
  • #11
    Delikwent
    Level 9  
    Dzisiaj pokusiłem się o demontaż nagrzewnicy.
    Wyjąłem ją nie bez problemów. Nagrzewnica czyściutka, nie zakamieniona, nie uszkodzona.
    Zawór nagrzewnicy sprawny otwiera i zamyka bez problemów.
    Wyjąłem również cały układ ogrzewania. Wszystkie klapy zdziałają bez zarzutu.
    Układ zalany nowym płynem i odpowietrzony.

    I dalej nic. Ciągle brak konkretnego ogrzewania.

    Zaraz za wentylatorem nawiewu znalazłem pewien układ elektroniczny. Nie wiem do czego on służy?

    Dodano po 46 [minuty]:

    Przypomniałem sobie jeszcze coś. W aucie jest zamontowany LPG. Na jesień gdy było jeszcze ciepło był wymieniany reduktor do gazu. W wężu doprowadzającym podgrzewanie do termostatu była włożona stalowa spirala o dł. ok 50cm. Nie wiem do czego ona służyła lecz mechanik ją usunął. Powiedział że jest nie potrzebna.
    W zasadzie nie wiem po co ona była. Może miała ograniczyć przepływ cieczy chłodzącej? Czy mogło to mieć wpływ na dolegliwości grzewcze auta mojej żony?
  • #12
    pioart
    Level 38  
    Witam
    Ta sprężyna jest po to żeby się wąż nie zamykał . Trzeba było wymienić chłodniczkę coś było by pewnego sprawnego .
    Pozdrawiam
  • #13
    krzych1-b
    Level 21  
    Jeżeli ten układ wygląda jak trzy oporniki porcelanowe owinięte drucikami , to jest to opornica dmuchawy wentylatora i steruje prędkością nawiewanego powietrza do wewnątrz samochodu.Jeżeli byłaby uszkodzona (np.przepalony jeden z drucików) ,to nie działałby np. pierwszy bieg nadmuchu.Jak ci działa na wszystkich biegach ,tzn.że jest dobry.
    A co do ogrzewania,to w tym aucie muszą być sprawne takie rzeczy jak:
    1.termostat ( czasami nowy potrafi być zepsuty)
    2.dokładnie odkamieniona ,oczyszczona (ew.nowa ale to już ostateczność) chłodnica.
    dodam tylko ,że w całości nie da się usunąć kamienia ze ścianek rurek .A jak już się uda,to trzeba się liczyć z jej nieszczelnością.
    3.nowy płyn
    4.ustawione prawidłowo cięgła na niezacinającym się zaworze
    5.dobrze odpowietrzony układ (nawet dwa,trzy razy -chodzi o usunięcie bąbla powietrza)
    Przy odpowietrzaniu,należy zbiorniczek napełnić płynem po sam korek
    I NIE MA CUDÓW MUSI GRZAĆ.
    Na koniec dodam ,że fiaty w swojej konstrukcji nie miały dobrze rozwiązanego ogrzewania (najwięcej gorącego powietrza idzie w okolice panela sterowania),ale i też nie było zimno.
    P.S.Ten samochodzik lubi obroty a nie spacerową jazdę.Dokładnie sprawdź jeszcze prawidłowe ustawienie kierownic powietrza na górę i na dół,możliwe ,że coś nie jest zgrane z pokrętłem regulacji.
    Co do LPG , to tylko znikoma część powietrza idzie na ogrzanie prawidłowo zamontowanego parownika ,więc nie ma to zbytnio wpływu na ogrzanie wnętrza .Spróbuj jeszcze regulować kratkami nawiewu i prędkością nadmuchu .I to by było na tyle z mojej strony.Pozdrawiam.
  • #14
    piotrekwd
    Level 2  
    Ja zrobiłem tak ,wymontowałem nagrzewnice
    odgiąłem blaszki pokrywy bocznej(tej z zaworem)
    wyciągnąłem z rurek nagrzewnicy "makaron"
    zamontowałem pokrywę
    zamontowałem nagrzewnice.
    Efekt nawet w najniższe temperatury po ustawieniu na szybę można sobie oparzyć
    rękę,grzeje lepiej niż nowy,jest tylko jedno ale,ta nagrzewnica ma poprostu zbyt małą powierzchnię grzewczą i choć byśmy podgrzali ja do 150 stopni c to i tak w seju bedzie nie dostatecznie ciepło.Zapomniałem dodać że wyjęcie makaronu powoduje zwiększenie przepływu płynu przez nagrzewnice przez co nawet wentylator na trzecim biegu nie zdąży wychłodzic płynu.Makaron dławi rurki do 1/3 ich rzeczywistego przepływu około.
  • #15
    Krzysztof37
    Level 1  
    Witam
    Ja juz problem z brakiem ogrzewania zlokalizowałem. Okazało się, że cięgno do zaworu nagrzewnicy zamyka tylko ten zawór (stąd brak ogrzewania) natomiast już go nie otwiera tzn. po przesterowaniu na pokrętle na gorące powietrze cięgno nie przesuwa się i nie otwiera zaworu nagrzewnicy. Zawór nagrzewnicy można tylko otworzyć ręcznie i wtedy jest ciepłe powietrze w kabinie. Co robić w tej sytuacji? Czy na pokrętle jest jakaś sprężyna przesuwająca linkę aby otworzyć zawór nagrzewnicy? Proszę o pomoc.
  • #16
    krzych1-b
    Level 21  
    Krzysztof37 Są dwie rzeczy do sprawdzenia i ew. wymiany na nowe : Linka albo zawór .Jedno z nich ma defekt ( stawiam na zawór). Pozdrawiam
  • #17
    Paka2
    Level 12  
    Nagrzewnica jest powyżej zbiorniczka wyrównawczego, dlatego się zapowietrza. Zaciekawił mnie ten makaron. Zawór jest przepływowo zamykający
  • #18
    Paka2
    Level 12  
    Sprawdziłem w nagrzewnicy jest makaron. Osiem rurek połączonych równolegle, makaron służy do zwolnienia przepływu i wyrównania przepływu. Jak ktoś jezdził na zwykłej wodzie to na bank ma kamień w nagrzewnicy. Bardzo łatwo się zatyka. Ta stalowa spirala w wężu mogła być dla zwolnienia przepływu przez parownik