Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
IGE-XAO
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Budowa przyczepki sam - potrzebne rysunki, schematy itp.

pio102201 29 Apr 2019 20:09 642064 803
  • #691
    ziemek56
    Level 22  
    berdol wrote:
    Powie mi ktoś jak powinna być zamontowana oś skrętna?

    Odpowiedź jest banalnie prosta. Oś skrętna to oś przednia dużej przyczepy dwuosiowej i jest odpowiedzialna (poprzez dyszel) za skręcanie przyczepy za pojazdem.
    Chyba nie o to Tobie chodziło. Nazwij rzecz jak należy albo opisz tę oś własnymi słowami ... bo niepanimaju.
  • IGE-XAO
  • #692
    berdol
    Level 10  
    Witam chodzi mi o oś typu alko lub knoty. Taka co wszystkie przyczepki marketowe mają 😉
  • #693
    Magister_123
    Level 36  
    berdol wrote:
    Witam chodzi mi o oś typu alko lub knoty. Taka co wszystkie przyczepki marketowe mają 😉

    Podjedź do marketu budowlanego i zmierz.
  • #694
    ziemek56
    Level 22  
    berdol wrote:
    chodzi mi o oś typu alko lub knoty
    to dalej nic technicznie nie mówi ... może jestem upierdliwy, ale w temacie trzeba nazywać rzeczy po imieniu nie po pseudonimie.
  • #696
    ziemek56
    Level 22  
    Takie rozwiązanie się nazywa wahacz skrętny lub oś z wałkiem skrętnym.
  • IGE-XAO
  • #697
    berdol
    Level 10  
    Tak o taką oś mi chodzi. Przy osiach z resorami piórowymi zaleca się przesunięcie środka osi do tyłu o kilka cm. Ja to jest w tych osiach o które mi chodzi? Koło w takiej osi i tak jest z trochę z tyłu.
  • #698
    ziemek56
    Level 22  
    Podparcie jakiejkolwiek osi powinno być w połowie skrzyni ładunkowej (+ - kilka cm) chodzi o rozkład ciężaru
    Przesunięcie osi w tył celem wymuszenia "wleczenia" jej a więc samoczynnego prowadzenia w osi holownika i tak uzyskujemy poprzez przedłużenie przyczepki dyszlem.
    Nie ma więc żadnego znaczenia kilka centymetrów w stosunku do długości dyszla często ponad metr. Przy osiach wleczonych (te skrętne też należą do wleczonych) przesunięcie podparcia kół jezdnych o podłoże umożliwia wykonanie krótszego dyszla z zachowaniem poprawności "wleczenia" przyczepki. Nie znam teoretycznych założeń ale pomiary "marketowe" w zupełności wystarczą. Przecież uzyskały homologację.
    Mam nadzieję, że rozwiałem ew. niepokoje Pana Konstruktora. Powodzenia.
  • #699
    berdol
    Level 10  
    Dzięki za odpowiedź. Przejadę się do jakiegoś marketu pomierzyć sobie. Pozdro
  • #701
    dodek10
    Level 15  
    F|ajna solidna przyczepka
    oś musi być przesunieta kilka cm do tyłu wzg środka paki , tworzy to tzw dodatni nacisk na hak - inaczej jak załadujemy cała przyczepkę np cała pakę weglem dyszel nie może podnosić tyłu auta a własnie ma naciskać lekko na hak .
    Max może to być chyba 70kg ale to zależy od haka i auta.
  • #703
    ziemek56
    Level 22  
    Bez liczenia 1,5 T spoko. Ale i tak zarejestruj dla 750 by pominąć kłopoty użytkowe. Chyba, że masz "C". :)
  • #705
    freebsd
    Level 38  
    fragi.zary wrote:
    Najlepsze jest to że kwit na nią ma 205 kg ładowności
    Istnieje zwyczajowe określenie na przyczepy o dużych wymiarach i małej ładowności: dłużyca. Nazwa zaczerpnięta od transportu drewna. W końcu nie zawsze wozimy ołów - czasami jest to styropian :-D
  • #706
    ziemek56
    Level 22  
    Co pewnie z jej masą własną daje sumę 750. Ha.
    Osobiście mam przyczepkę na dwóch osiach bliźniaczych (jedna zaraz za drugą) i bardzo dużą ale tylko 750. Właśnie dla gabarytów lekkich ją kiedyś stworzyłem. I nie ma kłopotu Kto i czym ją ciągnie. :)
  • #708
    Kreono
    Level 1  
    Witajcie, chciałbym zrobić przyczepkę SAM ale nie wiem jaką oś wybrać. Musi być niehamowana i odpowiednio szeroka. Czy coś takiego wystarczy unitrailer.pl/product-pol-190-Os-niehamowana-do-przyczepki-KNOTT-VG7-750-kg-1400-mm-do-przyczepki.html do w miarę spokojnego podróżowania? Szczerze mówiąc nie znam się na tych markach osi i nie wiem czy te wałki skrętne wystarczą, czy też jednak lepiej zrobić ją na resorach.
  • #709
    fragi.zary
    Level 10  
    Kreono wrote:
    Witajcie, chciałbym zrobić przyczepkę SAM ale nie wiem jaką oś wybrać. Musi być niehamowana i odpowiednio szeroka. Czy coś takiego wystarczy unitrailer.pl/product-pol-190-Os-niehamowana-do-przyczepki-KNOTT-VG7-750-kg-1400-mm-do-przyczepki.html do w miarę spokojnego podróżowania? Szczerze mówiąc nie znam się na tych markach osi i nie wiem czy te wałki skrętne wystarczą, czy też jednak lepiej zrobić ją na resorach.

    Zależy co chcesz wozić jak w świetle prawa to taka wystarczy.
    Jak wiesz, że będzie przeładowana to taka jest zasłaba. Na resorach jest znowu bardziej komfortowo nie podskakuje na pusto. Ale jest wyższa.
  • #710
    Dioduss Electric
    Level 14  
    fragi.zary wrote:
    Na resorach jest znowu bardziej komfortowo nie podskakuje na pusto. Ale jest wyższa.

    Wcale na resorach nie musi być wyższa. Ani trochę.
    Jest wiele sztuczek dla resorów... Przykład:
    - zobacz fiata ducato (ma obniżoną oś, poniżej środka koła),
    - zobacz Iveco 35 (ma resory montowane obok ramy, a nie pod ramą),
    - zobacz nowe sprintery (mają wieszak resoru montowany od dołu a resor od góry),
    - zobacz znany przyczepkowy trik (resor przymocowany pod osią)
    - zobacz przyczepy amerykańskie (często oprócz obniżonej osi jak w fiacie ducato, mają też jednocześnie resor przykręcony pod osią - wtedy jest mega nisko. :) Swoją drogą - mają też bardzo fajne rozwiązanie - tzw "equalizer" między resorami).
  • #712
    Dioduss Electric
    Level 14  
    Znamy znamy ;) U-haul to jedna z najbardziej znanych wypożyczalni pojazdów w USA, zwłaszcza na południu ;) To też i filmiki mają :) U nich na stronie można pobrać całe poradniki w pdf'ach o prawidłowym eksploatowaniu przyczep, o podłączaniu, o rozmieszczeniu ładunku, o prędkości, o zabezpieczeniach... itp ;)
    Ale filmik fajny - krótko i na temat pokazuje z czym to się je - dla wszystkich - nawet dla odpornych na czytanie :D

    Dodano po 11 [godziny] 9 [minuty]:

    To może pokażę jeszcze jak ja sobie zrobiłem jakiś czas temu :) Wstawiam pierwszy odcinek, a w sumie już jest ich 9 (i może jeszcze będą kolejne), więc jak ktoś będzie chciał to pozostałe znajdzie ;)
  • #713
    stachu9669
    Level 2  
    Witam , mam pytanie, może ktoś podrzucić jakieś wzory do obliczenia nacisku na hak i przesunięcia osi względem środka skrzyni ładunkowej ? Może ktoś ma jakąś książkę lub inne źródło gdzie to znajdę ? Pozdrawiam
  • #714
    motyka8
    Level 11  
    Oś przesuń o 10cm do tyłu od środka skrzyni I będzie ok.
  • #715
    stachu9669
    Level 2  
    motyka8 wrote:
    Oś przesuń o 10cm do tyłu od środka skrzyni I będzie ok.


    Może i będzie ok ale pisze pracę i potrzebuje czegoś czym to mogę poprzeć ;)
  • #717
    saskia
    Level 38  
    Chodzi o pozytywny nacisk zaczepu pustej przyczepy na hak.
    Dlatego pustej, ze wlasnie niie zaladowana przyczepa tez musi troche naciskac na hak, nie za duzo, ale musi naciskac, by zaczep pracowal prawidlowo i auto prowadzace przyczepe nie bylo unoszone w gore za tylna os bo moze stracic przyczepnosc, co podczas prowadzenia przyczepy moze byc niebezpieczne.
    Jesli przyczepa jest zaladowana to te roznice powinny wynikac juz z samego rozmieszczenia ladunku, ktory takze powinien byc zabezpieczony przed przemieszczaniem sie podczas jazdy.
    Zbyt duzy nacisk na hak moze powodoowac przeciazenie osi pojazdu ciagnacego, wiec tez nie jest to bezpieczne. Takze moze dochodzic do poodnoszenia przodu pojazdu ciagnacego przy zbyt duzym nacisku na hak, zwlaszcza gdy pojazd ciagnacy nie jest zaladowany a przyczeppa ciezka, szczegolnie gdy pojazd ciagnacy ma tyl wystajacy daleko poza tylna os, lub krotki pojazd.
    Ogolnie, to oznaczenia na hakach na ile jest kg dotycza nie wytrzymalosci haka, tylko obciazenia dodatkowego osi auta, a sam hak powinien byc dobrany do auta, a nie potencjalnej przyczepy. Kazde auto ma okreslona max. mase przyczepy ktora moze ciagnac, a oznaczenia na haku maja odnosic sie do auta, szczegolnie o wytrzymalosci mocowan belki hz hakiem do nad-pod wozia i obciazalnosci osi zaladowanego auta, ktore przyczepa dodatkowo dociska. W sumie kazdy hak wytrzymuje wielokrotnie wieksze obciazenia np. przy gwaltownym hamowaniu czy zmianie biegow w dol o 2 biegi na podjezdzie pod stroma gorke. Na hak dzialaja wtedy tony, a nie kilogramy.
    W ogolle to nie powinno sie ciagnac zaladowanej przyczepy pustym pojazdem, choc mozna, ale wlasnie szeczegolnie wtedy trzeba prawidlowo ja zaladowac.

    Innaczej to wszystko wyglada jesli chodzi o przyczepe z podwoojna osia, bo praktycznie nie opada na zadna strone, mimo roznicy wagowej miedzy tylem a przodem. Dobrze jest wtedy miec, albo regulowany zaczep, albo regulowany hak i ustawic ktores do poziomu aktualnej wysokosci zaczepu , czy haka.
  • #718
    cinek505241
    Level 10  
    Witam, przejrzałem wątek od początku ale mam parę pytań.
    Posiadam starą przyczepkę "SAM" zarejestrowaną w 1990 roku, posiadam DR, i nr nabity na dyszlu jednak nie ma tabliczki znamionowej.
    Przyczepka z racji wieku nie nadawała się do eksploatacji więc postanowiłem zrobić nową. Jak to wygląda z tabliczką znamionową? Wie ktoś czy do tego rocznika jest obowiązkowa? Druga sprawa to DMC 500kg i masa własna 100kg w DR. Po remoncie masa wzrośnie,

    Kolejne pytanie o położenie kół. Czy koła (nie oś) powinny wychodzić do 10cm w tył od środka paki? Belke mam z Twingo, dodatkowo bycze jajo i krótki amortyzator i nie wiem jak to rozmieścić względem paki tak aby nie przeciążać haka.
  • #720
    cinek505241
    Level 10  
    Ale ile z tyłu? Nowa rama ma 2.6m długości profil ocynk 60x80x3 (paka w środku 2,5). A byłeś w starostwie po wniosek o duplikat normalnie?