Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Budowa przyczepki sam - potrzebne rysunki, schematy itp.

pio102201 23 Feb 2020 15:49 694099 913
Computer Controls
  • Computer Controls
  • #722
    Anonymous
    Level 1  
  • Computer Controls
  • #723
    cinek505241
    Level 11  
    Widziałem ten filmik tylko jak to mi diagnosta powiedział że mogę zrobić remont przyczepki ale liczba osi musi się zgadzać z tym co jest w dowodzie a ja mam jedną. Widzę większość osób robi na prostej belce zamocowanej na resorach i dają koło idealnie na środku.
    Belka w Twingo jest taka jak na zdjęciu.
    Wprasowałem nowe tuleje metalowo-gumowe. Z przodu będzie przykręcona do ramy i pracowała na tych tulejach a z tyłu będzie amortyzator i bycze jajo.
    Budowa przyczepki sam - potrzebne rysunki, schematy itp.
  • #724
    matrixml
    Level 1  
    Witam.

    Przeczytałem wszystko od początku i zastanawia mnie jedno:
    Dlaczego nikt na forum nie rozważył zastosowania ramy z profili Aluminiowych zamkniętych.
    Wszyscy zwracacie uwagę na wagę, więc czemu nie aluminiowa rama i podłoga. Wszystko ładnie można pospawać i skręcić na śruby jeśli chce ktoś być pewniejszy.
    Jeśli moja wiedza jest nie stosowna, proszę o argumenty.

    Mam plan na przyczepkę, dostałem stary caravan. Po demontażu wszystkiego została właśnie podstawa aluminiowa.
    I mój plan jest na tę podstawę założyć poprzeczne profile aluminiowe powiedzmy 40 x 20 x 2 i na zewnętrzej części wzmocnić kątówkami 40 x 30 x 2 zasłanmiając boki i tworząc ramę przy okazji.
    Myślę, że należałoby wstawić 5m profil po środu dla wzmocnienia, ale nie wiem czy tak naprawdę to coś zmieni.

    Przyczepka duża 5m x 2m, lekka do 750kg jednoosiowa. Pomijam prawo, proszę się nie odnosić do niemożności rejestracji itp.
    Budowa przyczepki sam - potrzebne rysunki, schematy itp.

    Mam nadzieję uda mi się kilka zdjęć złomu załączyć.
    Ponieważ duża paka zakładam zrobienie przegród, by można było łatwo rozłożyć ciężar w wypadku przewozu cięższych małych przedmiotów, nie tylka styropianu.

    proszę o sugestie. Dziękuję z góry za konstruktywną krytykę.
  • #725
    bearq
    Level 38  
    matrixml wrote:
    Wszyscy zwracacie uwagę na wagę, więc czemu nie aluminiowa rama i podłoga. Wszystko ładnie można pospawać i skręcić na śruby jeśli chce ktoś być pewniejszy.
    Jeśli moja wiedza jest nie stosowna, proszę o argumenty.

    Myślę że z bardzo wielu powodów. Dostępność materiału, jego cena, ewentualne problemy przy spawaniu ponieważ trzeba posiadać nie tylko odpowiednią spawarkę ale i trochę wiedzy na temat spawania aluminium. Do tego kwestia nośności względem stali no i ewentualne problemy z malowaniem.
    Sama waga przyczepki nie jest jakimś dużym problemem, pomijając ładowność przyczepki w papierach to i tak mocno jesteśmy ograniczeni możliwościami pojazdu ciągnącego.
  • #726
    roy_
    Level 16  
    Witam .
    Buduje przyczepkę z hamulcem najazdowym - oś pochodzi z fiata ducato z 96 roku .
    Rama (300x140cm) wykonana z profil 60x40x3mm+ dodatkowe poprzeczki 60x30x2mm. Na to przyjdzie sklejka antypoślizgowa o grubości 12mm.
    Mam pytanie czy ktoś ma jakiś pomysł na przymocowanie resorów do ramy ?
    Czekam na wasze sugestie
    Budowa przyczepki sam - potrzebne rysunki, schematy itp. Budowa przyczepki sam - potrzebne rysunki, schematy itp.
  • #727
    bearq
    Level 38  
    Najlepiej to daj pod poprzeczki blachę. Resor obnizy Ci się o grubość blachy ale rozwiązanie będziesz miał toporne.
  • #729
    mietek440
    Level 18  
    Mocowanie w blaszce 5mm to zdecydowanie za liche, Blacha pod ciężarem załadowanej przyczepy będzie się odkształcać, z czasem może nawet od drgań pękać.
  • #730
    bearq
    Level 38  
    roy_ wrote:
    Z przodu dałem blachę 5mm i myślę ze jest ok .Natomiast z tyłu mocowanie wygląda nieco inaczej niż z przodu...
    Może dołożyć jeszcze jedna poprzeczkę i do niej przykręcić mocowanie .

    Jak masz tylko przyłapane poprzeczki to tak je rozmieśc aby miejsce mocowanie amortyzatora wychodziło pod poprzeczką i problem z głowy. Co do blachy to ja również radzę ~10mm. Bierz pod uwagę że cały ciężar będzie spoczywał na tych 4 mocowaniach.
  • #731
    Anonymous
    Level 1  
  • #732
    roy_
    Level 16  
    Witam ponownie i dziękuję za wszystkie podpowiedzi :)
    Poradziłem sobie z zamontowaniem resorów i amortyzatorów.
    Chce aby paka była z "kiprem " to znaczy chce móc wjeżdżać na przyczepkę bez najazdów .
    Nie wiem czy to nie przesada ale mam dwie tulejki metalowo-gumowe o średnicy zew.30mm i wew 14mm które zamontowane by były w profilu dyszla 60x40x3mm i do tego jakieś solidne mocowanie do paki przyczepki .
    Ktoś może robił coś podobnego ?
    Każda rada mile widziana :)
    Budowa przyczepki sam - potrzebne rysunki, schematy itp.
    Budowa przyczepki sam - potrzebne rysunki, schematy itp. Budowa przyczepki sam - potrzebne rysunki, schematy itp.
  • #733
    mietek440
    Level 18  
    Połączenie tulei z ramą zbyt delikatne, z czasem pęknie. Jeżeli już tuleja powinna być wprasowana w gniazdo jak to ma miejsce w samochodzie. Osobiście wykorzystałem belkę z golf 4. W temacie wrzuciłem gotowy projekt.
  • #734
    djbully
    Level 20  
    Witam, potrzebuję przyczepki typowo do przewozu motocykli na treningi i zawody, maksymalnie zatem 320kg ładowności i nic więcej. Ma być jak najlżejsza i jak najmniejsza, narysowałem coś takiego jak poniżej w skali 1:10 rama i trzy rynny blaszane na motocykle. Praktycznie na stanowisku 1 i 3 pół koła motocykli będzie wystawać do tylu.
    Pytanie z jakich najmniejszych najlżejszych profili zamkniętych można to zrobić. 40x30x1,5? dyszel 50x50? Dyszel musiałbym zrobić i tak gięty, chyba że dołożę resory. Tu kolejne pytanie iść w resory ewentualnie plus amory? Niestety nie jeżdzę powoli, ma to być stabilne podczas jazdy, a przyczepkę będzie ciągnęło 300konne auto :wink:


    Budowa przyczepki sam - potrzebne rysunki, schematy itp.
  • #735
    Anonymous
    Level 1  
  • #736
    mietek440
    Level 18  
    Co do wagi sama. Moja waży 250 kg i nawet jak ciągnę pustą 120km/h, pomijam że wolno 70. Jedzie jak po szynach, nie skacze dzięki amortyzatorom.
  • #737
    djbully
    Level 20  
    moja obecna też wazy 250 na samych resorach, tyle ze za wielka i ciężka, według mnie niepotrzebne 100kg. Oczywiście będę jeździł 70km/h autostradą :D Z drugiej strony nawet nie wiedziałem że zmienili na 70, 20 lat temu mówili że 80km/h. Pomińmy ten temat.
    Chodzi o konstrukcję, patrząc na przyczepki z giętej blachy w ceowniki, nie wyglądają za solidne i bardziej wytrzymałe niż by miały być zrobione z rury 40x30, ale mogę się mylić, czekam na opinie doświadczonych. Oś umieścić dokładnie w środku?
  • #738
    mietek440
    Level 18  
    Oś powinna być przesunięta do przodu. Dyszel też waży.
  • #739
    djbully
    Level 20  
    No raczej do przodu bym nie przenosił, myślałem bardziej o tyle. Istnieje mniejsze prawdopodobieństwo przeciążenia przyczepy za osią, co raczej nie jest zalecane.
  • #740
    bearq
    Level 38  
    Oś powinna być przesunięta do tyłu o około 5% długości przyczepy. Mam przyczepkę z drugiej reki w której oś jest na środku i przy załadowaniu piachem na równo z burtami rwie tył samochodu do góry, po dwóch takich kursach (6km) pokrzywiło dyszel i zaczep! Można sobie i komuś takim tworem zrobić krzywdę.
  • #741
    Anonymous
    Level 1  
  • #742
    Jacdiag
    Level 27  
    bearq wrote:
    Mam przyczepkę z drugiej reki w której oś jest na środku i przy załadowaniu piachem na równo z burtami rwie tył samochodu do góry, po dwóch takich kursach (6km) pokrzywiło dyszel i zaczep!

    Nie podałeś wymiarów Twojej przyczepki, więc obliczyłem dla niewiadowskiej 410B o DMC 560kg (2x1,2x0,35m) co daje 0,84m³. Przyjmując wagę 1m³ mokrego piachu jako 1640kg to pełna przyczepa to ~1377 kg. Rzadko który zaczep obliczany na 750 kg wytrzyma ponad 2 x więcej :!:

    kalkulator: objętość <-> waga piachu http://iletowazy.pl/piasek-mokry/
  • #743
    bearq
    Level 38  
    Jacdiag wrote:
    Rzadko który zaczep obliczany na 750 kg wytrzyma ponad 2 x więcej

    Tu nie chodzi o to ile wytrzyma zaczep tylko o zachowanie się przyczepki załadowanej. Podrywanie tyłu samochodu jest niedopuszczalne a takie efekty mamy przy osi albo po środku albo przesuniętej do przodu, z chęcią zobaczę fabryczną konstrukcję przyczepy z takim rozmieszczeniem osi. Oś ma być przesunięta do tyłu i to raczej nie powinno podlegać dyskusii.
  • #744
    Jacdiag
    Level 27  
    bearq wrote:
    Podrywanie tyłu samochodu jest niedopuszczalne a takie efekty mamy przy osi albo po środku albo przesuniętej do przodu,
    Takie efekty powstają po złym rozmieszczeniu ładunku :!: Przykład na poniższym filmiku





    PoRD wrote:
    Art. 61
    1. Ładunek nie może powodować przekroczenia dopuszczalnej masy całkowitej lub dopuszczalnej ładowności pojazdu.
    2. Ładunek na pojeździe umieszcza się w taki sposób, aby:
    1) nie powodował przekroczenia dopuszczalnych nacisków osi pojazdu na drogę;
    2) nie naruszał stateczności pojazdu;

    3) nie utrudniał kierowania pojazdem;
    4) nie ograniczał widoczności drogi lub nie zasłaniał świateł, urządzeń sygnalizacyjnych, tablic rejestracyjnych lub innych tablic albo znaków, w które pojazd jest wyposażony.
  • #745
    Magister_123
    Level 36  
    Pusta lub załadowana przyczepa zawsze musi wywierać nacisk na hak. Nie może dochodzić do sytuacji gdzie odczepiamy przyczepkę a zaczep samoczynnie ucieka do góry.
    Nacisk na hak oczywiście nie może być za duży ale to już określa producent.
  • #746
    mietek440
    Level 18  
    Nadmierny nacisk na hak będzie powodować unoszenie przodu samochodu. Przesunięcie być powinno ile procent nie pamiętam.
  • #747
    bearq
    Level 38  
    Jacdiag wrote:
    Takie efekty powstają po złym rozmieszczeniu ładunku Przykład na poniższym filmiku

    Napisz jak rozmieścić równomiernie materiał sypki na przyczepce
  • #748
    Jacdiag
    Level 27  
    bearq wrote:
    jak rozmieścić równomiernie materiał sypki
    Grabkami, ale przypuszczam, że chodzi o stabilne rozmieszczenie, co wymaga przepis
    Quote:
    3. Ładunek umieszczony na pojeździe powinien być zabezpieczony przed zmianą położenia lub wywoływaniem nadmiernego hałasu. Nie może on mieć odrażającego wyglądu lub wydzielać odrażającej woni.

    Wioząc przywołany wcześniej piach, dla łatwego i trwałego ustawienia nacisku na hak część można nasypać do worków i odpowiednio położyć na przyczepie.
  • #749
    lukasz_vip
    Level 10  
    No to wpadła mi w końcu w łapy oś z Renault Master. W planach budowa przyczepki 1,4x2,5m.
    Co dajecie na podłogę? Myślałem o sklejce wodoodpornej 20mm.
    Co na burty? Lepsza sklejka wodoodporna 10mm czy blacha prosta czy może blacha trapezowa?
    Czym malować? Myślałem o podkładzie epoksydowym a na to Raptor, który stosuje się do terenówek.

    Tutaj zdjęcia tego co chcę zbudować.
    Budowa przyczepki sam - potrzebne rysunki, schematy itp. Budowa przyczepki sam - potrzebne rysunki, schematy itp.
  • #750
    bearq
    Level 38  
    lukasz_vip wrote:
    Co na burty? Lepsza sklejka wodoodporna 10mm czy blacha prosta czy może blacha trapezowa?

    Trapez
    lukasz_vip wrote:
    Czym malować?

    Niczym, oddaj do ocynkowania.

    Masz papier na przyczepkę?