Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Budowa przyczepki sam - potrzebne rysunki, schematy itp.

pio102201 23 Feb 2020 15:49 644809 806
  • #722
    Dioduss Electric
    Level 14  
    Zobacz sobie dla przykładu przyczepki amerykańskie - zdecydowana większość (ale mowa o dwu osiowych) ma tak, że przednia oś jest typowo na środku paki (dyszla nie bierzemy pod uwagę) a druga oś jest po prostu za nią. Ja dokładnie tak zrobiłem i jestem mega zadowolony! Jeździ się bardzo dobrze - o wiele lepiej niż jakąkolwiek europejską przyczepką co ma koła na środku zamiast z tyłu. Od tamtej pory zastanawiam się dlaczego europejscy producenci na to nie wpadli żeby po prostu ściągnąć pomysł z USA, nawet bez wnikania w szczegóły - po prostu jeździ się super. Filmik masz kilka postów wyżej.
  • #723
    cinek505241
    Level 10  
    Widziałem ten filmik tylko jak to mi diagnosta powiedział że mogę zrobić remont przyczepki ale liczba osi musi się zgadzać z tym co jest w dowodzie a ja mam jedną. Widzę większość osób robi na prostej belce zamocowanej na resorach i dają koło idealnie na środku.
    Belka w Twingo jest taka jak na zdjęciu.
    Wprasowałem nowe tuleje metalowo-gumowe. Z przodu będzie przykręcona do ramy i pracowała na tych tulejach a z tyłu będzie amortyzator i bycze jajo.
    Budowa przyczepki sam - potrzebne rysunki, schematy itp.
  • #724
    matrixml
    Level 1  
    Witam.

    Przeczytałem wszystko od początku i zastanawia mnie jedno:
    Dlaczego nikt na forum nie rozważył zastosowania ramy z profili Aluminiowych zamkniętych.
    Wszyscy zwracacie uwagę na wagę, więc czemu nie aluminiowa rama i podłoga. Wszystko ładnie można pospawać i skręcić na śruby jeśli chce ktoś być pewniejszy.
    Jeśli moja wiedza jest nie stosowna, proszę o argumenty.

    Mam plan na przyczepkę, dostałem stary caravan. Po demontażu wszystkiego została właśnie podstawa aluminiowa.
    I mój plan jest na tę podstawę założyć poprzeczne profile aluminiowe powiedzmy 40 x 20 x 2 i na zewnętrzej części wzmocnić kątówkami 40 x 30 x 2 zasłanmiając boki i tworząc ramę przy okazji.
    Myślę, że należałoby wstawić 5m profil po środu dla wzmocnienia, ale nie wiem czy tak naprawdę to coś zmieni.

    Przyczepka duża 5m x 2m, lekka do 750kg jednoosiowa. Pomijam prawo, proszę się nie odnosić do niemożności rejestracji itp.
    Budowa przyczepki sam - potrzebne rysunki, schematy itp.

    Mam nadzieję uda mi się kilka zdjęć złomu załączyć.
    Ponieważ duża paka zakładam zrobienie przegród, by można było łatwo rozłożyć ciężar w wypadku przewozu cięższych małych przedmiotów, nie tylka styropianu.

    proszę o sugestie. Dziękuję z góry za konstruktywną krytykę.
  • #725
    bearq
    Level 38  
    matrixml wrote:
    Wszyscy zwracacie uwagę na wagę, więc czemu nie aluminiowa rama i podłoga. Wszystko ładnie można pospawać i skręcić na śruby jeśli chce ktoś być pewniejszy.
    Jeśli moja wiedza jest nie stosowna, proszę o argumenty.

    Myślę że z bardzo wielu powodów. Dostępność materiału, jego cena, ewentualne problemy przy spawaniu ponieważ trzeba posiadać nie tylko odpowiednią spawarkę ale i trochę wiedzy na temat spawania aluminium. Do tego kwestia nośności względem stali no i ewentualne problemy z malowaniem.
    Sama waga przyczepki nie jest jakimś dużym problemem, pomijając ładowność przyczepki w papierach to i tak mocno jesteśmy ograniczeni możliwościami pojazdu ciągnącego.
  • #726
    roy_
    Level 16  
    Witam .
    Buduje przyczepkę z hamulcem najazdowym - oś pochodzi z fiata ducato z 96 roku .
    Rama (300x140cm) wykonana z profil 60x40x3mm+ dodatkowe poprzeczki 60x30x2mm. Na to przyjdzie sklejka antypoślizgowa o grubości 12mm.
    Mam pytanie czy ktoś ma jakiś pomysł na przymocowanie resorów do ramy ?
    Czekam na wasze sugestie
    Budowa przyczepki sam - potrzebne rysunki, schematy itp. Budowa przyczepki sam - potrzebne rysunki, schematy itp.
  • #727
    bearq
    Level 38  
    Najlepiej to daj pod poprzeczki blachę. Resor obnizy Ci się o grubość blachy ale rozwiązanie będziesz miał toporne.
  • #728
    roy_
    Level 16  
    Z przodu dałem blachę 5mm i myślę ze jest ok .Natomiast z tyłu mocowanie wygląda nieco inaczej niż z przodu...
    Może dołożyć jeszcze jedna poprzeczkę i do niej przykręcić mocowanie .
    Może ktoś robił z takiej osi przyczepę i ma jakiś patent
    Attachments: To view the material on this forum you must be logged in.
  • #729
    mietek440
    Level 17  
    Mocowanie w blaszce 5mm to zdecydowanie za liche, Blacha pod ciężarem załadowanej przyczepy będzie się odkształcać, z czasem może nawet od drgań pękać.
  • #730
    bearq
    Level 38  
    roy_ wrote:
    Z przodu dałem blachę 5mm i myślę ze jest ok .Natomiast z tyłu mocowanie wygląda nieco inaczej niż z przodu...
    Może dołożyć jeszcze jedna poprzeczkę i do niej przykręcić mocowanie .

    Jak masz tylko przyłapane poprzeczki to tak je rozmieśc aby miejsce mocowanie amortyzatora wychodziło pod poprzeczką i problem z głowy. Co do blachy to ja również radzę ~10mm. Bierz pod uwagę że cały ciężar będzie spoczywał na tych 4 mocowaniach.
  • #731
    Dioduss Electric
    Level 14  
    roy_ wrote:
    Może ktoś robił z takiej osi przyczepę i ma jakiś patent

    Przewiń temat i poczytaj kilka postów wyżej ;) Było o propozycjach mocowania resora :)
    Gdzieś tam wyżej masz link do filmiku - robiłem wielką przyczepę na dwóch takich osiach, ale od nowego ducato z obecnych roczników ;) 10 odcinków się nazbierało - może akurat coś Ci się przyda ;)
  • #732
    roy_
    Level 16  
    Witam ponownie i dziękuję za wszystkie podpowiedzi :)
    Poradziłem sobie z zamontowaniem resorów i amortyzatorów.
    Chce aby paka była z "kiprem " to znaczy chce móc wjeżdżać na przyczepkę bez najazdów .
    Nie wiem czy to nie przesada ale mam dwie tulejki metalowo-gumowe o średnicy zew.30mm i wew 14mm które zamontowane by były w profilu dyszla 60x40x3mm i do tego jakieś solidne mocowanie do paki przyczepki .
    Ktoś może robił coś podobnego ?
    Każda rada mile widziana :)
    Budowa przyczepki sam - potrzebne rysunki, schematy itp.
    Budowa przyczepki sam - potrzebne rysunki, schematy itp. Budowa przyczepki sam - potrzebne rysunki, schematy itp.
  • #733
    mietek440
    Level 17  
    Połączenie tulei z ramą zbyt delikatne, z czasem pęknie. Jeżeli już tuleja powinna być wprasowana w gniazdo jak to ma miejsce w samochodzie. Osobiście wykorzystałem belkę z golf 4. W temacie wrzuciłem gotowy projekt.
  • #734
    djbully
    Level 20  
    Witam, potrzebuję przyczepki typowo do przewozu motocykli na treningi i zawody, maksymalnie zatem 320kg ładowności i nic więcej. Ma być jak najlżejsza i jak najmniejsza, narysowałem coś takiego jak poniżej w skali 1:10 rama i trzy rynny blaszane na motocykle. Praktycznie na stanowisku 1 i 3 pół koła motocykli będzie wystawać do tylu.
    Pytanie z jakich najmniejszych najlżejszych profili zamkniętych można to zrobić. 40x30x1,5? dyszel 50x50? Dyszel musiałbym zrobić i tak gięty, chyba że dołożę resory. Tu kolejne pytanie iść w resory ewentualnie plus amory? Niestety nie jeżdzę powoli, ma to być stabilne podczas jazdy, a przyczepkę będzie ciągnęło 300konne auto :wink:


    Budowa przyczepki sam - potrzebne rysunki, schematy itp.
  • #735
    Dioduss Electric
    Level 14  
    djbully wrote:
    nie jeżdzę powoli

    To z przyczepką się nauczysz :D
    Zaledwie 1% dróg w Polsce pozwala jechać z przyczepką szybciej niż 70km/h :) A ŻADNA nie pozwala na poruszanie się szybciej niż 80km/h :D
    Więc nie ma znaczenia czy będziesz miał Lambo 600 konne czy Malucha 24 konnego ;) ;) ;)
    No chyba że chcesz się również pochwalić posiadaniem własnej drogi :D :D
    A wracając do sedna sprawy lepiej zrób dłuższe rynienki aby koło motocykla nie wystawało - towar wystający za pojazd to też nie najlepsze wyjście ;)
    Za lekka też nie może być bo będzie pieruńsko skakać gdy będziesz chciał się wybrać na pusto np po motocykle - zwłaszcza że rozważasz opcję braku resorowania ;)
  • #736
    mietek440
    Level 17  
    Co do wagi sama. Moja waży 250 kg i nawet jak ciągnę pustą 120km/h, pomijam że wolno 70. Jedzie jak po szynach, nie skacze dzięki amortyzatorom.
  • #737
    djbully
    Level 20  
    moja obecna też wazy 250 na samych resorach, tyle ze za wielka i ciężka, według mnie niepotrzebne 100kg. Oczywiście będę jeździł 70km/h autostradą :D Z drugiej strony nawet nie wiedziałem że zmienili na 70, 20 lat temu mówili że 80km/h. Pomińmy ten temat.
    Chodzi o konstrukcję, patrząc na przyczepki z giętej blachy w ceowniki, nie wyglądają za solidne i bardziej wytrzymałe niż by miały być zrobione z rury 40x30, ale mogę się mylić, czekam na opinie doświadczonych. Oś umieścić dokładnie w środku?
  • #738
    mietek440
    Level 17  
    Oś powinna być przesunięta do przodu. Dyszel też waży.
  • #739
    djbully
    Level 20  
    No raczej do przodu bym nie przenosił, myślałem bardziej o tyle. Istnieje mniejsze prawdopodobieństwo przeciążenia przyczepy za osią, co raczej nie jest zalecane.
  • #740
    bearq
    Level 38  
    Oś powinna być przesunięta do tyłu o około 5% długości przyczepy. Mam przyczepkę z drugiej reki w której oś jest na środku i przy załadowaniu piachem na równo z burtami rwie tył samochodu do góry, po dwóch takich kursach (6km) pokrzywiło dyszel i zaczep! Można sobie i komuś takim tworem zrobić krzywdę.
  • #741
    Dioduss Electric
    Level 14  
    mietek440 wrote:
    Oś powinna być przesunięta do przodu.

    Z choinki żeś się urwał?
    bearq wrote:
    Oś powinna być przesunięta do tyłu o około 5% długości przyczepy.

    Dokładnie! :)
  • #742
    Jacdiag
    Level 22  
    bearq wrote:
    Mam przyczepkę z drugiej reki w której oś jest na środku i przy załadowaniu piachem na równo z burtami rwie tył samochodu do góry, po dwóch takich kursach (6km) pokrzywiło dyszel i zaczep!

    Nie podałeś wymiarów Twojej przyczepki, więc obliczyłem dla niewiadowskiej 410B o DMC 560kg (2x1,2x0,35m) co daje 0,84m³. Przyjmując wagę 1m³ mokrego piachu jako 1640kg to pełna przyczepa to ~1377 kg. Rzadko który zaczep obliczany na 750 kg wytrzyma ponad 2 x więcej :!:

    kalkulator: objętość <-> waga piachu http://iletowazy.pl/piasek-mokry/
  • #743
    bearq
    Level 38  
    Jacdiag wrote:
    Rzadko który zaczep obliczany na 750 kg wytrzyma ponad 2 x więcej

    Tu nie chodzi o to ile wytrzyma zaczep tylko o zachowanie się przyczepki załadowanej. Podrywanie tyłu samochodu jest niedopuszczalne a takie efekty mamy przy osi albo po środku albo przesuniętej do przodu, z chęcią zobaczę fabryczną konstrukcję przyczepy z takim rozmieszczeniem osi. Oś ma być przesunięta do tyłu i to raczej nie powinno podlegać dyskusii.
  • #744
    Jacdiag
    Level 22  
    bearq wrote:
    Podrywanie tyłu samochodu jest niedopuszczalne a takie efekty mamy przy osi albo po środku albo przesuniętej do przodu,
    Takie efekty powstają po złym rozmieszczeniu ładunku :!: Przykład na poniższym filmiku



    PoRD wrote:
    Art. 61
    1. Ładunek nie może powodować przekroczenia dopuszczalnej masy całkowitej lub dopuszczalnej ładowności pojazdu.
    2. Ładunek na pojeździe umieszcza się w taki sposób, aby:
    1) nie powodował przekroczenia dopuszczalnych nacisków osi pojazdu na drogę;
    2) nie naruszał stateczności pojazdu;

    3) nie utrudniał kierowania pojazdem;
    4) nie ograniczał widoczności drogi lub nie zasłaniał świateł, urządzeń sygnalizacyjnych, tablic rejestracyjnych lub innych tablic albo znaków, w które pojazd jest wyposażony.
  • #745
    Magister_123
    Level 36  
    Pusta lub załadowana przyczepa zawsze musi wywierać nacisk na hak. Nie może dochodzić do sytuacji gdzie odczepiamy przyczepkę a zaczep samoczynnie ucieka do góry.
    Nacisk na hak oczywiście nie może być za duży ale to już określa producent.
  • #746
    mietek440
    Level 17  
    Nadmierny nacisk na hak będzie powodować unoszenie przodu samochodu. Przesunięcie być powinno ile procent nie pamiętam.
  • #747
    bearq
    Level 38  
    Jacdiag wrote:
    Takie efekty powstają po złym rozmieszczeniu ładunku Przykład na poniższym filmiku

    Napisz jak rozmieścić równomiernie materiał sypki na przyczepce
  • #748
    Jacdiag
    Level 22  
    bearq wrote:
    jak rozmieścić równomiernie materiał sypki
    Grabkami, ale przypuszczam, że chodzi o stabilne rozmieszczenie, co wymaga przepis
    Quote:
    3. Ładunek umieszczony na pojeździe powinien być zabezpieczony przed zmianą położenia lub wywoływaniem nadmiernego hałasu. Nie może on mieć odrażającego wyglądu lub wydzielać odrażającej woni.

    Wioząc przywołany wcześniej piach, dla łatwego i trwałego ustawienia nacisku na hak część można nasypać do worków i odpowiednio położyć na przyczepie.
  • #749
    lukasz_vip
    Level 10  
    No to wpadła mi w końcu w łapy oś z Renault Master. W planach budowa przyczepki 1,4x2,5m.
    Co dajecie na podłogę? Myślałem o sklejce wodoodpornej 20mm.
    Co na burty? Lepsza sklejka wodoodporna 10mm czy blacha prosta czy może blacha trapezowa?
    Czym malować? Myślałem o podkładzie epoksydowym a na to Raptor, który stosuje się do terenówek.

    Tutaj zdjęcia tego co chcę zbudować.
    Budowa przyczepki sam - potrzebne rysunki, schematy itp. Budowa przyczepki sam - potrzebne rysunki, schematy itp.
  • #750
    bearq
    Level 38  
    lukasz_vip wrote:
    Co na burty? Lepsza sklejka wodoodporna 10mm czy blacha prosta czy może blacha trapezowa?

    Trapez
    lukasz_vip wrote:
    Czym malować?

    Niczym, oddaj do ocynkowania.

    Masz papier na przyczepkę?