Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Układ elektroniczny sterujący silniczkiem krokowym samochodu

Mipel3 16 Sty 2010 09:45 2424 16
  • #1 16 Sty 2010 09:45
    Mipel3
    Poziom 12  

    Witam wszystkich.

    Jako że mam problem z wolnymi obrotami w samochodzie (nie wnikajmy dlaczego itp), chciałbym zrobić układ elektroniczny który utrzymywał by stałą ustawioną wartość wolnych obrotów , używając do tego silniczka krokowego.

    Czyli po prostu na podstawie sygnału z cewki o prędkości obrotowej sterował by napięciem na silniczku krokowym.

    Chodzi o to aby gdy obroty spadną np do 650 Obr/min układ je podniósł do wcześniej ustawionych 800 obr

    Na dzień dzisiejszy używam prostego układu podnoszącego na stałe obroty (wpiętego w przewody silniczka i zwiększający na stałe napięcie o ileś...) Ale to bez sensu bo obroty zmieniają się wraz z temperaturą silnika i obciążeniem elektrycznym (klima, radio itp)

    Proszę o pomoc gdyż znam się na elektronice raczej od strony elementów, i ich montażu a nie od projektowania układów od zera.

    0 16
  • #2 16 Sty 2010 09:50
    kami111
    Poziom 17  

    Witaj

    Kolego jesli autko nie trzyma wolnych obrotów lepiej jest usunąć usterki niż bawić sie w budowę zewnętrznych regulatorów

    0
  • #3 16 Sty 2010 09:58
    Mipel3
    Poziom 12  

    No właśnie nie o to chodzi. Auto jest na mechanicznym wtrysku i trzyma obroty. Ale nie podnosi ich gdy wzrośnie zapotrzebowanie na prąd. Sprawa jest o tyle dziwna że w tym silniku elektronika jest ograniczona do prawdziwego minimum i ciężko stwierdzić co jest nie tak.

    Po za tym mam skrzynię automatyczną

    Zostawmy temat pojazdu bo ma 21 lat i raczej ciężko dojść czemu tak się dzieje.

    Prościej będzie zamontować taki układ.

    Musi on spełniać 3 cechy:

    -Rozpoznawać prędkość obrotową silnika (na podstawie cewki lub czegoś innego)
    -Mieć możliwość ustawienia pożądanych obrotów biegu jałowego
    -Podnosić lub opuszczać obroty w zależności tego czy obroty są wyższe czy niższe niż ustalone

    0
  • #4 16 Sty 2010 10:55
    kami111
    Poziom 17  

    Niezbyt rozumiem twój wywód jakie jest to auto? jaki silnik? zadanie urządzenia o które prosisz pełni właśnie jednostka sterująca w aucie i wypada raczej dążyć do jej usprawnienia!

    Cytat:
    Ale nie podnosi ich gdy wzrośnie zapotrzebowanie na prąd


    Nie rozumiem problemu przy sprawnej regulacji obrotów w większości aut pod wpływem nawet maksymalnego obciążenia obroty spadają o kilka do kilkunastu procent, co nie jest w żaden sposób istotne jeśli chodzi o eksploatacje

    0
  • #5 16 Sty 2010 11:35
    Mipel3
    Poziom 12  

    Przy obciążeniu sterownik powinien podnieść trochę obroty. Ma to wpływ na pracę silnika z automatyczną skrzynią. Po za tym mam lpg i wtedy silnik nierówno chodzi.

    Po prostu potrzebuję układu a nie rozważań czy jest potrzebny czy nie :)

    0
  • #6 16 Sty 2010 11:57
    766630
    Użytkownik usunął konto  
  • #7 16 Sty 2010 13:37
    Mipel3
    Poziom 12  

    Nie rozumiecie. W moim poprzednim aucie było tak, że jak włączyłem klimę i inne odbiorniki prądu to obroty minimalnie spadły ale po chwili wróciły do poprzedniej wartości.

    W tym samochodzie tak nie jest i nie zamierzam szukać przyczyny bo z tego co mi wiadomo to oprócz Sterownika silnika nie ma w nim żadnej innej elektroniki. Sterownik kosztuje ładnych kilka stów, a oprócz tego niedomagania nie ma innych problemów.

    Najprościej zastąpić uszkodzony lub częściowo uszkodzony regulator biegu jałowego na własny układ .

    0
  • #8 16 Sty 2010 13:49
    rozpuszczalnik
    Poziom 17  

    Zamontuj tempomat i zasteruj go nie z impulsatora licznika , a impulsów zapłonu. Oczywiście odcinany po dodaniu "gazu" .

    0
  • #9 16 Sty 2010 14:33
    kami111
    Poziom 17  

    Kolego nie wiem czy zdajesz sobie sprawę ale na fakt iz nie masz poprawnej regulacji biegu jałowego może mieć wpływ wiele czynników (np nieszczelność układu dolotowego!)

    Jeśli chodzi o układ regulacji o którym mowa nie jest to takie proste rozwiązani układ będzie dość zaawansowany i w efekcie moim zdaniem nie wpłynie poprawnie na prace auta


    Dobrze było by gdybyś powiedział o jakim aucie mowa !


    Jeśli chodzi o tempomat nie jest to chyba takie dobre rozwiązanie gdyż w tym przypadku potrzebował by dodatkowych impulsów wzorcowych o stałej potrzebnej częstotliwości zapłon nie dawał by potrzebnej stabilności stabilności

    0
  • #10 02 Lut 2010 18:45
    Mipel3
    Poziom 12  

    Chodzi o mercedesa 124 z mechanicznym wtryskiem paliwa.

    Dodano po 1 [minuty]:

    A może dało by się zrobić układ który by dodawał napięcia gdy obroty spadną poniżej 800obr a gdy są wyższe to nie dodawał . A silniczkiem sterował by dalej komp silnika

    0
  • #11 02 Lut 2010 19:09
    romoo
    Użytkownik obserwowany

    Silnik krokowy sterowany z ATMEGA.
    Prosty układ.

    0
  • #12 02 Lut 2010 19:55
    emeryt2
    Poziom 42  

    Chłopie , nie kombinuj z żadnym osobnym sterownikiem zaworu wolnych obrotów.
    W tym systemie wtrysku , można to lekko podregulować na klapie spiętrzającej . Na środku filtra powietrza jest otwór , grzie wchodzi cieńki sześciokąt , nie pamiętam jaki rozmiar , wkładasz , pokonujesz sprężynkę aby go zazębić i kręcisz w prawo. 1/8 obrotu wystarczy. Będziesz miał obroty jak trzeba.

    0
  • #13 02 Lut 2010 22:03
    zbychu80
    Poziom 16  

    romoo napisał:
    Silnik krokowy sterowany z ATMEGA.
    Prosty układ.


    Układ prosty, ale jakże skomplikowany w budowie, wystarczy tylko znać się na elektronice, programowaniu procków, automatyce i silnikach :D

    0
  • #14 02 Lut 2010 22:07
    romoo
    Użytkownik obserwowany

    Spodziwałeś się DYI po puszcze z konserwy + gumka do włosów?
    LUB
    Wytresuj psa lub kota niech siedzi w samochodzie i łapką steruje wolne obroty.

    0
  • #15 03 Lut 2010 14:54
    kami111
    Poziom 17  

    Kolego ale po co wywarzać otwarte drzwi dodając takie urządzenia ?

    Samospełnienie? marny argument jest wiele lepszych metod spożytkowania wolnego czasu

    0
  • #16 03 Lut 2010 17:57
    emeryt2
    Poziom 42  

    Do brzegu , do brzegu Koledzy , na temat , nie lejcie wody!!

    0
  • #17 06 Lut 2010 12:30
    Mipel3
    Poziom 12  

    Dobra. Chodzi dokładnie o to, że samochód ma zamontowany wtrysk gazu III generacji. Jak wiadomo ten wtrysk ma 1 podstawową wadę a mianowicie nie lubi pracować poniżej 700obr.

    Mam również skrzynię automatyczną. Sprawa wygląda tak że gdy wrzucam drive "D" to na benzynie obroty spadają do 500 - 600obr . Natomiast na lpg spadają do około 600 i za chiny nie da się ustawić tak mapy wtrysku , żeby auta nie zalewało po dodaniu gazu .

    Mam zamontowany stabilizator minimum (jakiś niby oryginalny) na kilku rezystorach połączonych równolegle, jakimś tranzystorze i kondensatorze. Gdy ustawię obroty tak żeby na "D" były na poziomie 700-800 obr. To silnik ładnie chodzi i nie ma problemów z lpg. Natomiast denerwuje mnie to że gdy wrzucę "P" to obroty podnoszą się do 1100 a wtedy przy wrzuceniu biegu "D" następuje spore szarpnięcie.

    Po prostu potrzebował bym coś takiego jak mam teraz założone, tylko żeby było trochę bardziej inteligentne . Tzn żeby podniosło obroty po wrzuceniu "D" ale żeby nie podnosiło gdy skrzynia jest na "P"

    A błogosławieństwem byłby układ, który odczytywał by sygnały z cewki, przetwarzał na prędkość obrotową , i utrzymywał stałą wartość obrotów np 800

    0