Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Podłączenie gniazdek w starej instalacji elektrycznej

_DaveR_ 17 Jan 2010 11:52 15009 16
Testo
  • #1
    _DaveR_
    Level 10  
    Witam,
    1.
    Zwracam się z prośbą o podpowiedź jak podłączyć gniazdka w instalacji w bloku z lat 70-80. Moim celem jest podłączenie ich z uziemieniem. Problem w tym że kable tam poprowadzone mają kolor czarny brązowy i niebieski z czego tylko niebieski jest minusowy a dwa pozostałe przewodzą prąd. Pomyślałem że może w głównej skrzynce jest coś źle podłączone ale znalazłem na forum inny temat gdzie gość miał podobną sytuację tylko że z podłączeniem lampy. Ale również miał prąd w 2 kablach. Czy jedynym wyjściem aby zrobić uziemienie to mostek niebieskiego kabla do bolca, a brązowy kabel zostawić nie podłączony?? W takim razie po co jest ten brązowy kabel.
    2.
    W dalszej kolejności mam zamiar zmienić rozdzielnie elektryczną w tym mieszkaniu.
    Oto opis jednej która mógłbym zakupić. Pytanie czy taka jest odpowiednia do mieszkania i ma wystarczające zabezpieczenia?

    Rozdzielnica RW-1-P
    Wyposażenie: - deska pod licznik 1- fazowy, - euroszyna TH-35 - miejsce na 6 zabezpieczeń typu S z osłoną plombowaną, - listwy zaciskowe N, PE ( 4 otwory do 16 mm2 )

    3.
    Kolega również przeprowadza remont i wspominał że u siebie zainstaluje wyłącznik różnicowo-prądowy. Czy jest to wskazane czy można sobie to darować i czy gdybym sie na to zdecydował to czy ta rozdzielnia będzie do tego właściwa.

    Dziękuję za odpowiedzi i ewentualne porady.
    Pozdrawiam
    [28-30.06.2022, targi] PowerUP EXPO 2022 - zasilanie w elektronice. Zarejestruj się za darmo
  • Testo
  • #2
    tymek95
    Level 15  
    Witam
    Jak chcesz zrobić pseudo uziem to zmostkuj bolec z zerem... tak sie kiedyś robiło.
    No chyba, że sie zdecydujesz na różnicówke (naprawde warto) to wtedy podłącz bolec do różnicówki:)
    Pozdrawiam
    Tymek
  • Testo
  • #3
    serwisant73
    VIP Meritorious for electroda.pl
    tymek95 wrote:
    Witam
    Jak chcesz zrobić pseudo uziem to zmostkuj bolec z zerem... tak sie kiedyś robiło.
    No chyba, że sie zdecydujesz na różnicówke (naprawde warto) to wtedy podłącz bolec do różnicówki:)
    Pozdrawiam
    Tymek


    To się kolega wygłupił... Co to za brednie?
  • #4
    unemake
    Level 16  
    _DaveR_ wrote:

    2.
    W dalszej kolejności mam zamiar zmienić rozdzielnie elektryczną w tym mieszkaniu.

    Mam nadzieję, że zlecisz to elektrykowi, bo z tego co widzę to nie posiadasz stosownych kwalifikacji a to grozi tragedią.
    _DaveR_ wrote:
    Kolega również przeprowadza remont i wspominał że u siebie zainstaluje wyłącznik różnicowo-prądowy. Czy jest to wskazane czy można sobie to darować i czy gdybym sie na to zdecydował to czy ta rozdzielnia będzie do tego właściwa.

    To nie kwestia rozdzielni.
  • #5
    tymek95
    Level 15  
    kolego serwisant73 co dla ciebie jest w tym głupiego?
    Naprawde większość starych mieszkań ma tak zrobione...
  • #6
    _DaveR_
    Level 10  
    Nadal nie wiem dlaczego w 2 przewodach z 3 jest napięcie :/ (czarny, brązowy, niebieski)
  • #8
    tymek95
    Level 15  
    Dlaczego?
    Na to odpowiedzieć ci może tylko instalator:)
    Kurcze przecież musisz podłączyć uziemienie poprzez różnicówke...
    Bo ona ma działać jak będzie przebicie np. na obudowe
    Możesz uciąć jeden kabel prądowy i podłączyć tylko dwa... a niebieski zmostkować z bolcem
  • #9
    Piciu1
    Level 12  
    Witam.

    Zastosowanie wył. różnicowo-prądowego jest wskazane.
    Jeżeli chodzi o "stare" bloki i budynki wiąże się to z wymianą instalacji ( jeżeli takowej nie ma ) o odpowiednim przekroju i klasie izolacji.

    Podaję linka do podłączenia wyłącznika różnicowo-prądowego:
    http://www.bud-forum.pl/najlepsze-forum-budowlane/index.php?topic=57.0



    Kiedyś łączyło się przewód neutralny z bolcem ( tzw. zerowanie ), jednak ze względów bezpieczeństwa ( przy braku "zera" na metalowej obudowie urządzenia pojawiała się "faza" ) dodano trzecią ( lub piątą ) żyłę do podłączenia PE czyli uziemienia.

    Pozdrawiam.

    Kolego tymek95 uziemienie nie przechodzi przez różnicówkę, a po zmostkowaniu "zera" do bolca ( tak jak opisujesz ) po podłączeniu urządzenia które posiada uziemienie różnicówka zadziała i się wyłączy.
  • #10
    unemake
    Level 16  
    Piciu1 wrote:

    Jeżeli chodzi o "stare" bloki i budynki wiąże się to z wymianą instalacji ( jeżeli takowej nie ma ) o odpowiednim przekroju i klasie izolacji.

    A może kolega uściślić w jakiej klasie izolacji należałoby wykonać taką instalację?

    Piciu1 wrote:
    Kiedyś łączyło się przewód neutralny z bolcem ( tzw. zerowanie ),

    Łączyło się PEN, a nie N
  • #11
    Piciu1
    Level 12  
    Kolega unemake:

    "W załączniku nr 1 do rozporządzenia Ministrów Energetyki i Energii Atomowej oraz Administracji, Gospodarki Terenowej o Ochrony Środowiska z dnia 9 kwietnia 1977 r. (PBUE stan prawny na 05.05.1997) paragraf 6 - Jeżeli przepisy szczególne nie stanowią inaczej, przy stosowaniu przewodów izolowanych należy przestrzegać zasady, że napięcie znamionowe izolacji powinno być równe co najmniej największemu napięciu roboczemu między przewodami w danej linii, lecz nie może być niższe od 750 V przy układaniu przewodów jednożyłowych w rurach stalowych lub otworach prefabrykowanych elementów budowlanych oraz 250 V w razie innego sposobu układania."

    PEN - fakt, mój błąd.
  • #12
    _DaveR_
    Level 10  
    O wymianie czy pociągnięciu nowym kabli nawet nie myślę. To blok z płyty :) nie ma bata żebym tam kuł jeśli wszytko działa poprawnie. Chodzi o to że niewiele wcześniej zmieniałem instalacje na innym mieszkaniu i kupiłem tam kabel 3x2,5 dla gniazdek i 3x1,5 na oświetlenie. Czarny kabel przewodził prąd, niebieski był minusowy a żółto-zielony podłączałem do bolca w gniazdkach. Robiąc remont u siebie po rozebraniu gniazdek zauważyłem że są podłączone tylko 2 kable. Czarny i niebieski a brązowy jest ucięty. Myślałem że brązowy spełnia taką samą role jak żółto-zielony z poprzedniej istalacji a jest ucięty bo nie miałem żadnych gniazdek z bolcem. Ale okazuje się że przewodzi prąd. I dlatego pytam dlaczego tak jest.
  • #13
    unemake
    Level 16  
    Piciu1 wrote:
    Kolega unemake:

    "W załączniku nr 1 do rozporządzenia Ministrów Energetyki i Energii Atomowej oraz Administracji, Gospodarki Terenowej o Ochrony Środowiska z dnia 9 kwietnia 1977 r. (PBUE stan prawny na 05.05.1997) paragraf 6 - Jeżeli przepisy szczególne nie stanowią inaczej, przy stosowaniu przewodów izolowanych należy przestrzegać zasady, że napięcie znamionowe izolacji powinno być równe co najmniej największemu napięciu roboczemu między przewodami w danej linii, lecz nie może być niższe od 750 V przy układaniu przewodów jednożyłowych w rurach stalowych lub otworach prefabrykowanych elementów budowlanych oraz 250 V w razie innego sposobu układania."
    PEN - fakt, mój błąd.

    I jak się to ma do utworzonego przez kolegę pojęcia "klasa izolacji instalacji"?
    Norma troszkę przestarzała...
    _DaveR_ wrote:
    Ale okazuje się że przewodzi prąd. I dlatego pytam dlaczego tak jest.

    A czym kolega to sprawdził?
  • #14
    _DaveR_
    Level 10  
    Próbówka - śrubokręt
  • #15
    speco
    Level 17  
    W przewodzie indukuje się napięcie ze sąsiednich przewodów fazowych i próbówka neonowa to niestety pokaże, więc do sprawdzania lepsza jest żarówka na 230v z kablami zakończonymi próbnikami lub miernik uniwersalny cyfrowy
  • #16
    jag61
    Radiation protection specialist
    Znaczy tzw. "próbnik" z neonówką ? A kolega słyszał o indukcji elektromagnetycznej ? Jak kolega chce sprawdzić to np próbnik z żarówką (15 W/220V wystarczy - oczywiście dwuprzewodowy) lub miernik...
  • #17
    _DaveR_
    Level 10  
    Sprawa zakończona :)
    W rozdzielni był mały bałagan i wszystko już poukładane tak jak chciałem.
    Dzięki za porady
    pozdro