Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Radmor 5412 problem z diodami oraz głosem.

xxjontxx 17 Sty 2010 16:26 7188 54
  • #1 17 Sty 2010 16:26
    xxjontxx
    Poziom 10  

    Odkupiłem od kumpla Radmora 5412 z spalonymi bezpiecznikami wszystko ładnie ale mam 2 problemy mianowicie zamiast jednej diody świeci się więcej i popsuty potencjometr od pogłaśniania narazie zrobiłem mostki tak żeby mi grał na full cały czas i wszystko gra ładnie ale przez jakieś pierwsze parę sekund po chwili gra ciszej, bas strasznie charczy, niewyraźnie strasznie :/ i tak jakby coś "jechało" jak ściszę na komputerze xD czy to może być spowodowane tym że zrobiłem mostki zamiast potencjometra ?
    Bardzo proszę o takie jakby jasne odp. nie jestem żadnym zaawansowanym elektronikiem (tak żebym zrozumiał) jak mam coś sprawdzić.

    A tutaj filmik jak się to dzieję... :/ Link

    0 29
  • #2 17 Sty 2010 20:14
    elektryku5
    Poziom 37  

    Tutaj wygląda na uszkodzony wskaźnik wysterowania.
    Możesz jeszcze sprawdzić tranzystory sterujące i końcowe.

    0
  • #3 17 Sty 2010 20:34
    xxjontxx
    Poziom 10  

    Wskaźnik wysterowania to co to ?
    I jak byś mógł to powiedz mi najlepiej które to tranzystory i jak je sprawdzić
    aha i zapomniałem dodać że jak podłączam bezpośrednio do końcówki mocy to cały czas czysto gra ... xD :(
    (mój sprzęt do pomiarów to Link )

    Jeszcze na początku grzały sie strasznie tranzystory te na dużym radiatorze (T503, T502, T506, T505 dokładnie to nie wiem które z tych ale przyczyną był za duży prąd spoczynkowy ustawiłem jakoś na +- 47mA i problem znikł ale nadal mi się grzeją i to strasznie T515 i T510 jak temu zapobiec ?

    0
  • #4 17 Sty 2010 20:39
    elektryku5
    Poziom 37  

    Wskaźnik wysterowania to te diody migające w rytm muzyki i układ nimi sterujący.
    Jak na samej końcówce gra dobrze to chyba uszkodziłeś przedwzmacniacz.
    Do naprawy tego sprzętu ten multimetr powinien wystarczyć. :D

    0
  • #5 17 Sty 2010 20:42
    xxjontxx
    Poziom 10  

    Tzn wskaźnik działa ok te diody na filmiku to są diody z radia skali, które też bym chciał naprawić :)
    I na moje oko to wina leży po stronie przed wzmacniacza tak jak mówisz tylko nie wiem jak się zabrać do jego naprawy mógł byś pomóc jakoś ?

    0
  • #6 17 Sty 2010 20:46
    elektryku5
    Poziom 37  

    Nie mam dokładnego schematu napisz typ tych tranzystorów.(T515 i T510)

    0
  • #7 17 Sty 2010 20:53
    xxjontxx
    Poziom 10  

    T515 to BDP283, T510 to BDP285 może trzeba coś ustawić bo widzę tu jakieś R524 oraz R523 do regulacji xD i jakoś dziwnie są poprzekręcane jeden prawie na maxa w lewo drugi w prawo xD
    Schemat

    0
  • #8 17 Sty 2010 21:01
    shadow0013
    Poziom 34  

    Naprawę zacznij od naprawy (wymiany) potencjometru - charczenie może być od zasilacza (wyschnięte elektrolity), przesterowania (za duży sygnał na końcówkę lub przedwzmacniacz), głośniki w kolumnach są za słabe (lub mają 4 zamiast 8 Ohm), w przedwzmacniaczu też zdarzają się do wymiany elektrolity (te które się grzeją - widać po koszulkach termokurczliwych), zaśniedziałe styki w złączach i przełącznikach - to najczęściej spotykane przyczyny.

    0
  • #9 17 Sty 2010 21:09
    xxjontxx
    Poziom 10  

    Wiem że do wzmacniacza 8Ohm nie podłącza się głośników 4Ohm mam do niego kolumny ZGC40-8-580 i jak rozpoznać po tej termokurczcze ? Bo wszystkie mi tak samo wyglądają .. :/ I co z tymi diodami od radia oraz T510 i T515 ??

    0
  • #10 17 Sty 2010 21:13
    elektryku5
    Poziom 37  

    Koszulki kondensatorów powinny być nieco pomarszczone.
    Kondensatory mogą też mieć wyciśnięte wieczko.
    T510 zasila przedwzmacniacz, jeżeli się grzeje to w przedwzmacniaczu może być zwarcie.
    Takie napięcia powinny być na T510, 515. (zbliżone)
    T510
    C 53,2V
    E 42V
    B 43V

    T515
    C 26V
    B 19,2V
    E 18V

    0
  • #11 17 Sty 2010 21:24
    xxjontxx
    Poziom 10  

    No to jeżeli w przed wzmacniaczu jest jakieś zwarcie to to jest może główny problem tego charczenia ? i buczenia ?
    Jak byś mógł mi powiedzieć to jak je mam szukać ?
    I co do kondensatorów to niema żadnych z wybrzuszeniem i pokurczoną termokurczką.

    0
  • #12 17 Sty 2010 21:26
    elektryku5
    Poziom 37  

    Nie ma widocznych uszkodzeń ale elektrolity mogą być wyschnięte lub przebite.
    Pomierz jeszcze napięcia na T510, 515.

    0
  • #13 17 Sty 2010 21:34
    xxjontxx
    Poziom 10  

    Widok z przodu tranzystora jadąc od lewej nóżki
    T510 32.8V \ środkowa 0.00V / 33.7V
    T515 18.5V \ środkowa 0.00V \ 19V
    Mierzyłem to w ten sposób że jednym kabelkiem miernika dotykałem radiatora do którego jest tranzystor przykręcony a drugim nóżki nie wiem czy dobrze .. :|

    Odkryłem następną rzecz że jak komputer jest odłączony to nic nie zaczyna buczeć nawet jak zacznie to jak odłączę kabel to działa, ale dziwne to jest bo na Amplitunerze Rema Toccata 2x25Wat normalnie śmiga wszystko jutro podłącze coś innego jakieś DVD i zobaczę co się stanie.

    0
  • #14 17 Sty 2010 21:41
    elektryku5
    Poziom 37  

    Wyprowadzenia TO-220:
    1B baza
    2C kolektor
    3E emiter
    Źle to mierzysz, większość pomiarów dokonujemy względem masy ,znajduje się ona m.in. na radiatorze końcówki i obudowie.

    0
  • #15 17 Sty 2010 21:48
    xxjontxx
    Poziom 10  

    Radmor 5412 problem z diodami oraz głosem.
    taka kolejność?
    Jeżeli tak to:
    T515 b-11.3v c-29.4v e-10.8v
    T510 b-26.4v c-60.7v e-25.9v

    0
  • #16 17 Sty 2010 21:59
    elektryku5
    Poziom 37  

    Rożnicę są dość drastyczne, chyba należy wylutować i sprawdzić oba tranzystory.
    Kolejność dobra.

    0
  • #17 17 Sty 2010 22:01
    xxjontxx
    Poziom 10  

    A jak je sprawdzić ?? Tak jak najprostszym sposobem mi to wytłumacz :)

    0
  • #18 17 Sty 2010 22:13
    elektryku5
    Poziom 37  

    Najlepiej tak: Radmor 5412 problem z diodami oraz głosem.
    Na mierniku ustawiasz taką diodę , jak masz tranzystor pnp to do bazy przytykasz minus miernika, a jak npn to do bazy dajesz plus.
    Do E i C (nie jednocześnie) przykładasz pozostały kabelek i masz napięcie przebicia (ok.700mV)
    sprawdzasz też czy przebija w drugą stronę jeżeli nie to tranzystor jest ok.

    0
  • #19 17 Sty 2010 22:23
    xxjontxx
    Poziom 10  

    Między B-C pokazło mi 890-899 co przylozylem to inaczej a miedzy B - E około 906 oczywiscie kabelek czerwony na B i pozniej czarnym po kolei .. To był T515. T510 musze wylutować. A ten dobry czy nie ? A miernik miałem ustawiony tam gdzie mierzy sie opór pod 2000 była ta dioda namalowana.
    Radmor 5412 problem z diodami oraz głosem.
    Jeszcze jedno jak teraz będę samrował go pastą termo przewodzącą to tak cieńko bardzo czy gdzieś z 1mm i żeby wycisło ją bokami ?

    0
  • #20 17 Sty 2010 22:30
    elektryku5
    Poziom 37  

    Czyli tranzystor jest sprawny posprawdzaj jeszcze czy między C i E niema przebicia, jak jest to tranzystor do wyrzucenia.
    Pastą posmaruj z umiarem, nie za dużo, nie za mało.

    0
  • #21 17 Sty 2010 22:38
    xxjontxx
    Poziom 10  

    Jak teraz przykładam + do C a minus do E to nic nie pokazuje i na odwrót jak przykładam to też nic :/ Wydaje mi się że na dzisiaj dosyć tego :) xD jutro sprawdzę ten T510 i napisze.
    Dzięki za pomoc !! mam nadzieje że jutro też pomożesz.

    0
  • #22 18 Sty 2010 00:23
    Wojtek(KeFir)
    Poziom 41  

    Te BD to stabilizatory +18V i +40V. Jest tam błąd projektowy i mają za małe radiatory. Nie da się zapobiec ich grzaniu się, bez wymiany radiatorów. Wiele świecących diod oznacza, że spalony jest ich sterownik. Układ jest wlutowany na tej samej płytce co diody. Należy go wymienić. Zwieranie potencjometru nie jest dobrym pomysłem. Sprawdź, czy stabilizatory dają poprawne napięcia. I czy opornik ograniczający stabilizatora +40V nie jest nadpalony.

    0
  • #23 18 Sty 2010 06:47
    xxjontxx
    Poziom 10  

    Kurcze nie wiele z tego zrozumiałem mógł byś mi napisać weź sprawdź np R345 ;p xD ? a a Ten T510 to uszkodzony wynika z moich pomiarów bo nie ma żadnego przejścia pomiędzy C - E ale między B - C i E jest ? Potencjometr to wymienię jak tylko będę miał kasę. A co do grzania się tych T515 i T510 to raczej nie powinny się aż tak grzać że jak je dotykam to się prawie smażę? Jeżeli chodzi i te rezystory z regulacją R523 oraz 524 to wyglądają dobrze niema nic nadpalonego na nich, ale jak mierzyłem te napięcia:

    • Każdorazowo przed naprawą i strojeniem oraz regulacją
    odbiornika należy sprawdzić i ewentualnie ustawić napię¬cia zasilania na wyprowadzeniach 3 i 4 nasadki W501 we¬
    tkniętej w płytkę bloku zasilaczy i wzmacniaczy mocy (B5).
    Wartości tych napięć powinny wynosić: +18V na nóżce 3-
    W501 oraz +42V na nóżce 4-W501. Do regulacji napięcia
    +42V służy potencjometr nastawny R523, a do regulacji
    napięcia +18V potencjometr R524 na płytce bloku zasila¬
    czy i wzmacniacza mocy (B5).

    To na 3 nóżce maksymalnie potrafię ustawić 10.7V a min. to 7V (powinno być 18V) a na 4 nóżce zamiast 42V to jakoś 33V bodajże maksymalnie da się ustawić. I zmierzyłem ten T510 i taki sam wynik jak z T515 jak przykładam + z miernika do B a minus do C i E to coś pokazuje między chyba 700-800 nie pamiętam już :/ a jak daje + miernika do E a minus do C i B to nic nie pokazuje.

    0
  • #24 18 Sty 2010 15:45
    elektryku5
    Poziom 37  

    Tranzystor bodajże jest dobry między C i E bez wysterowania nie może być żadnego przebicia.

    0
  • #25 18 Sty 2010 15:53
    xxjontxx
    Poziom 10  

    T co z tymi napięciami ?
    (Ja to sprawdzałem z ten sposób, że minus od miernika na obudowę a + na te nóżki)

    0
  • #26 18 Sty 2010 16:01
    elektryku5
    Poziom 37  

    A sterujące sprawdzałeś :?:
    Powinieneś posprawdzać wszystkie należące do stabilizatora.

    0
  • #27 18 Sty 2010 16:35
    xxjontxx
    Poziom 10  

    Teraz sprawdziłem T506 (BD650) co jest na Radiatorze tym dużym z tyłu to jak przytykam minus z miernika do B a plus do C i E to pokazuje coś tam ponad 1200 a później jak dotknąłem minusem do E a plusem C to też mi pokazało coś koło 800 może tak być ??

    W T505 (BD649) znów jak przykładam + miernika do B, - do C i E to pokazuje ponad 1200 też jakoś a jak przykładam + do E, - do C to nic w T506 jak przykładałem + do B a - do C i E to nic nie pokazało dopiero czyli jest chyba uszkodzony co ?

    W 502 (BD649) jak przykładam + do B, - do C i E to pokazuje coś kolo 1000 i również pokazuje jak przyłożę + do E i - do C koło 800

    Z moich pomiarów wychodzi na to że każdy z nich (T503, T502, T506, T505) ma przebicie (jak je sprawdzałem to nie odkręcałem ich od radiatora tylko kabelki odlutowałem od wszystkich) czy to możliwe ?
    OO teraz włączam muzykę przed tego Radka z komputera słucham słucham i ku mojemu zdziwieniu nic nie zaczyna charczeć ! Pewnie dlatego, że zwiększyłem te napięcie ile się dało na pinie 4 i 3, ale i tak mi spokoju to nie daje że zamiast 42V jest 30V coś i zamiast 18V jakoś z 10V :(:(:(

    0
  • #28 18 Sty 2010 17:51
    Wojtek(KeFir)
    Poziom 41  

    Ja to robię tak. wszystkie kondensatory WEG. Tranzystory zmieniam na BD911. Sterujące też daję nowe. Sprawdzam, czy wartości pozostałych elementów zgadzają się ze schematem. Szczególnie potencjometrów. Diodę zenera wymieniam na taką samą, ale 0,5W, lepsza stabilność temperaturowa. Daję inne radiatory. Blacha Aluminiowa 2mm i szlifierka kontowa się kłaniają. Potem dokręcam do tej konstrukcji spory kawałek użebrowanego radiatora, tak, aby zaczynał się przy tych szarych kondensatorach, a kończył na krawędzi płytki po prawej. W tym celu trzeba wymienić ten duży, srebrny kondensator na nowy, bo nowy będzie dużo mniejszy, i tak zamontować, aby wszystko weszło. uruchomienie zasilaczy, to podstawa przy rozpoczęciu reanimacji dalszych bloków. Napięcia mogą być zaniżone od przeciążenia. (Zwarcie w jakichś blokach). Albo gorzej, stabilizator spalił się, na skutek przegrzania wywołanego zwarciem. To najprawdopodobniejszy scenariusz. Opornik ograniczający to R528 powinien mieć 10Ohm. i 2W. Jak uda ci się kupić w jego miejsce 5W na tyle mały aby się tam zmieścił, to to zrób. Czasem nie mam przed oczami schematu, dla tego opisuję funkcję danych elementów a nie ich oznaczenia. Całkowity koszt nowych części do bloków zasilania to 40zł.

    0
  • #29 18 Sty 2010 17:59
    xxjontxx
    Poziom 10  

    Wojtku jak byś mógł to odezwij się do mnie na GG 457 89 25 ponieważ widzę że masz ogarnięty ten wzmacniacz a ja dałem za niego 40zł tylko więc jeszcze z jakieś 60zł mogę spokojnie włożyć tylko żeby to miało sens :) i wszystko działało jak należy. :):) aha a co do tych diud od skali radia to tam są 2 układy jakiś który jest uszkodzony albo jak sprawdzić który jest uszkodzony co ? i ewentualnie na jaki go wymienić ?

    0
  • #30 18 Sty 2010 18:09
    LemuRR 11
    Poziom 26  

    Mam ten sprzęt (wg mnie najlepszy z polskich) i wiem jak trudny jest w naprawie.
    Wg mnie multimetr nie wystarczy,jeżeli nie wiesz nawet co to wskaźnik wysterowania....
    to radze go oddać do najbliższego serwisu (dla jego dobra :D)

    0