Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

BMW E36 318is - czujnik wałka rozrządu.

Mariusz O 17 Sty 2010 22:08 14275 17
  • #1 17 Sty 2010 22:08
    Mariusz O
    Poziom 17  

    Witam
    Mam problem z uruchomieniem zimnego silnika, tzn silnik uruchamia się za pierwszym razem ale mocno szarpie, pracuje nierówno, wygląda to tak jak by pracował na dwóch cylindrach. Aby tak się działo auto musi się wychłodzić i postać ok 8 godzin, natomiast kiedy silnik jest lekko ciepły lub bardziej nagrzany albo gorący mam problem z uruchomieniem ciepłego silnika, tzn raz na 10 uruchomień ciepłego lub gorącego silnika zdarzy się że trzeba długo kręcić rozrusznikiem aby silnik załapał.
    W aucie sprawdzałem ciśnienie sprężania w cylindrach przy wykręconych świecach i odłączonej pompie paliwa oraz odłączyłem sterownik DME, na zimnym silniku na wszystkich cylindrach miałem ciśnienie po 16 barów i na ciepłym również było po 16 barów na każdym cylindrze. Następnie silnik został podłączony pod komputer i wyskoczyły dwa błędy: wypadanie zapłonów oraz błąd czujnika wałka rozrządu.
    Błędy zostały skasowane, minęło kilka tygodni silnik podłączyłem do komputera i pojawiły się błędy:

    112 Nockenwellen Positionsgeber
    101 Steuergerat defekt (Master-iRAM)
    62 Aussetzer-Erkennung, Summe, abgasrelevant
    52 Aussetzer-Erkennung, Zyl 3, abgasrelevant

    Do diagnozy użyłem Carsoft 6.5.
    Dziś postanowiłem wyjąc czujnika wałka rozrządu z bloku silnika a w jego miejsce włożyłem korek od wina aby silnik nie łapał lewego powietrza. Auto stało dwa dni aby się dobrze schłodziło. Silnik uruchomiłem i żadnych drgań nie było, pracował równo jak nowy, aż byłem zaskoczony. Silnik pracował tak kilka minut potem go wyłączyłem. Wyczyściłem szmatką czujnik wałka rozrządu i wkręciłem na miejsce. Uruchomiłem silnik ale już lekko zagrzany z czujnikiem i uruchomił się normalnie.
    Doszedłem do takiego wniosku że komputery wskazują na problem z czujnikiem wałka rozrządu ale tak naprawdę czujnik jest dobry leczy problem jest z łańcuchem, czyli problem jest z synchronizacją impulsów czujnika wału korbowego z impulsami wałka rozrządu potrzebne do odpowiedniego zapłonu.
    Nie jestem pewny czy dobrze myślę i czy jest to problem mechaniczny ( łańcuch ) czy elektryczny ( czujnik ), uważam że wina leży w wyciągniętym łańcuchu rozrządu, jeśli tak to zamierzam wymienić łańcuch. Czy do czasu wymiany łańcucha można odłączyć czujnik wałka rozrządu tak aby nie trzęsło silnikiem i nie szarpało w momencie gdy jest zimny?
    Dodam że silnik to M44B19 z 97r czyli BMW E36 318is

    0 17
  • #2 19 Sty 2010 23:29
    sławol
    Poziom 17  

    BMW nie poleca wymiany łańcucha rozrządu, jest dożywotni. Wymień i przekonaj się sam że problem nie zniknie.

    0
  • #3 20 Sty 2010 14:18
    Mariusz O
    Poziom 17  

    Zamierzam wymienić czujnik wałka rozrządu na nowy oryginalny. Mam nadzieje że problem zniknie.

    2
  • #4 30 Wrz 2011 22:29
    diesel753
    Poziom 9  

    Może Pan zdradzić w jaki sposób rozwiązano problem? Mam identyczne objawy.

    1
  • #5 01 Paź 2011 00:07
    panam
    Poziom 29  

    Mariusz, rozwijasz dwa tematy i tak naprawdę nie wiem o co ci chodzi, Jeżeli pokazyje ci błąd czujnika wałka to może być vanos albo wyciągnięty łańcuch( brak synchronizacji), albo złe ciśnienie oleju podczas startu( napinacz hydrauliczny)

    1
  • #6 01 Paź 2011 06:58
    fructon
    Poziom 33  

    miałem kiedys podobny problem ,przyczyną było lekko rozwulkanizowane koło pasowe wału

    0
  • #7 01 Paź 2011 09:40
    diesel753
    Poziom 9  

    fructon napisał:
    miałem kiedys podobny problem ,przyczyną było lekko rozwulkanizowane koło pasowe wału


    rozwulkanizowane? - oznacza nieszczelne - uszczelniacz koła pasowego wału, tego na dole był uszkodzony?

    U mnie jest tak, że w momencie jak wyciągam czujnik wałka rozrządu to silnik pracuje idealnie (bez względu na jego temperaturę). Wymieniłem na inny używany i wciąż jest to samo.
    Nie wiem czy przyczyny problemu nie powinienem szukać pod pokrywom zaworową? Może coś z kołkiem, z którego czujnik czyta sygnał?

    Zbadałem oporność czujników pomiędzy stykami 1 i 2:
    dla starego i nowego czujnika wałka rozrządu uzyskałem wartość około 1,25 [20k Ω]
    dla czujnika wału około 0,54 [20k Ω]

    1
  • #8 01 Paź 2011 12:32
    fructon
    Poziom 33  

    koło pasowe składa sie z dwóch czesci oddzielonych od siebie gumą w przypadku uszkodzenia sygnał z czujnika wału głownego przekłamuje swoje położenie co skutkuje błedem wałka rozrządu

    0
  • #9 01 Paź 2011 14:20
    diesel753
    Poziom 9  

    to ma sens: olej wydostający się z uszczelniacza koła mógł uszkodzić "gumę"
    dziękuję :) sprawdzę i dam znać

    0
  • #10 17 Paź 2011 13:03
    Mariusz O
    Poziom 17  

    Czy udało się coś stwierdzić ?

    0
  • #11 17 Paź 2011 18:04
    diesel753
    Poziom 9  

    Tak, okazało się, ze przyczyna była banalna: ktoś wcześniej zamienił przewody zapłonowe - pierwszy z czwartym cylindrem - długość przewodów to umożliwia. Za nim do tego dotarłem wydałem 600 PLN na rożnego rodzaju czujniki wałka, w tym oryginalny.
    Jak ktoś potrzebuje używany, oryginalny, na 100% sprawny czujnik wałka to chętnie tanio sprzedam.
    pozdrawiam i dziękuję za zainteresowanie tematem

    1
  • #12 19 Paź 2011 12:20
    Mariusz O
    Poziom 17  

    Witam.

    Więc jak podłączyć prawidłowo przewody WN?


    Na poniższym zdjęciu jest cewka WN i kolejność cylindrów, od lewej ZS1 do ZS4
    Przewody WN są ponumerowane, przewód pierwszy połączony jest do cewki ZS1, drugi przewód do ZS2 itd.
    BMW E36 318is - czujnik wałka rozrządu.


    Na zdjęciu kolejnym nie ma opisu.
    Więc który cylinder jest pierwszym, drugim, trzecim i czwartym?.
    BMW E36 318is - czujnik wałka rozrządu.

    Mariusz.

    0
  • #13 19 Paź 2011 20:28
    kovii
    Poziom 10  

    silniki BMW czterocylindrowe mają kolejność 1-3-4-2 :)

    1
  • #14 22 Paź 2011 09:53
    diesel753
    Poziom 9  

    u mnie kolejnosc poczynajac od korka oleju jest nastepujaca: 1-2-3-4 (zgodnie z numerami na przewodach WN)

    0
  • #15 22 Paź 2011 19:22
    Don de Leon
    Poziom 23  

    Numer na cewce odpowiada numerowi cylindra ( ZS1 to pierwszy), numeracja prowadzona jest rosnąco poczynając od strony rozrządu. W Renault jest odwrotnie, ale to nie istotne.

    0
  • #16 24 Paź 2011 21:12
    Mariusz O
    Poziom 17  

    Jeśli dobrze rozumiem to powinienem podłączyć z godnie z poniższym schematem?

    BMW E36 318is - czujnik wałka rozrządu.

    0
  • #18 28 Lis 2011 22:59
    Mariusz O
    Poziom 17  

    Witam.

    Problem po ponad dwóch latach w końcu jest rozwiązany :)
    Problem był z prowadnicami zaworów w głowicy, czyli wszystkie zawory zacierały się gdy silnik był zimny.
    Badanie ciśnienia sprężania w cylindrach na zimnym silniku wykryło tą usterkę.
    Silnik był wiele razy sprawdzany pod kątem ciśnienia sprężania w cylindrach.
    Po zdjęciu głowicy okazało się że gdy głowica jest chłodna, zawory ciężko się otwierają a jak już się otworzą to same nie mogą się do końca zamknąć, była szczelina na ok 1mm. Żeby zamknąć zawory trzeba było je ręcznie mocno pchnąć.
    Głowica została oddana do regeneracji.
    Obecnie silnik ma wlany olej pełny syntetyk Petro Canada 5W40.
    Silnik odpala z "pierwszego kopa" i pracuje równo z czego jestem bardzo zadowolony :)

    Mariusz.

    0