Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Audi80 B4 TDI 1Z ECU nie reguluje kąta wtrysku. Twarda praca

virus_lx 12 Lut 2011 18:49 32009 54
  • #31 12 Lut 2011 18:49
    pico1
    Poziom 14  

    Rano zabrałem się za podmianę N108 ale zrezygnowałem bo znalazłem inną nieprawidłowość - tak mi się wydaje.Przed odpaleniem zmierzyłem napięcie na trzypinowej wtyczce od N108 (drugi i trzeci pin patrząc od góry).Ukazało się napiecie akumulatora ,czyli ok.Drugi to minus trzeci to plus.Tknęło mi by sprawdzić jak ma się napięcie na wtyczce względem zacisków akumulatora i tu małe zdziwienie.Przykładając miernik do drugiego pina wtyczki i do plusa akumulatora pokazało się napiecie 12 v (czyli ok) ale jak przyłożyłem do minusa akumulatora (cały czas druga końcówka miernika na drugim pinie) znowu pokazało 12v.Czyli by prościej wytłumaczyć jeżeli przyłożę miernik do drugiego pinu wtyczki to obojętnie czy dotknę plusa czy minusa akumulatora i tak pokazuje 12v.Po nagrzaniu sprawdziłem jeszcze raz i pomiar taki jak według mnie powinien być czyli napięcie 12v jet tylko wtedy gdy przyłożę drugi pin wtyczki do plusa akumulatora.
    Wydaje mi się że cały problem wynika z tych napięć na wtyczce w niskich temperaturach.Jeszcze raz jutro to sprawdzę. Tylko teraz co dalej gdzie to szukać.Bo raczej tak nie powinno być ?

  • #32 13 Lut 2011 08:56
    emeryt2
    Poziom 42  

    Nauka radziecka znała takie wypadki - od poniedziałku do niedzieli jest 7 dni , a od niedzieli do poniedziałku 1 dzień!
    Napięcie pokazuje bez wyróżnika + /plus/ - / minus/?

  • #33 13 Lut 2011 13:13
    pico1
    Poziom 14  

    Dzisiaj ponowny pomiar i jest tak jak powinno być czyli napięcie 12v jest tylko jak dam minus z w tyczki i plus akumulatora ale i tak jak zapalił to poszarpuje czyli to nie to.Już sam nie wiem co się dzieje.Możliwe że pochrzanione jest coś w instalacji .W skrzynce bezpieczników nie mam bezpiecznika nr 28 jak go założę na pracującym silniku auta nie zgaszę z kluczyka dopiera jak wyjmę bezpiecznik auto gasnie ale zapala się kontrolka CHECK pomimo wyłączonej stacyjki - to faktycznie coś w stylu radzieckiej nauki.
    Teraz to już nie wiem na czym się skupić na instalacji czy mechanice.Wniosek na pewno jest jeden jak zapalam z odciętym N108 pali od kopa i nie poszarpuje.Dlaczego ?

  • #34 14 Lut 2011 17:08
    SAWEK101
    Poziom 31  

    A może zacznijmy od początku, jeśli wszystko jest ok to ecu podczas rozruchu silnika powinno załączać zawór n108 podając masę czy nie, chciałbym żeby osoby z doświadczeniem wypowiedziały się w tej sprawie.

    Fakt faktem że odcinając zawór podczas rozruchu auto znacznie lepiej odpala, tylko zastanawiam się czy tak naprawdę wina nie leży po stronie zużytej głowiczki pompy wtryskowej.

  • #35 14 Lut 2011 17:57
    seat21
    Poziom 26  

    kolego podjedż do kogoś kto ma oscyloskop i wszystko będzie jasne czy jest sterowanie czy nie ,ale chyba problem leży w przestawionym rozrządzie dolne koło wału jeżeli to jest 1Z należy też doprowadzić do porzadku ecu czyli nawiązać diagnozę to może wiele powiedzieć pozdrawiam

  • #36 14 Lut 2011 19:51
    pico1
    Poziom 14  

    seat21 napisał:
    kolego podjedż do kogoś kto ma oscyloskop i wszystko będzie jasne czy jest sterowanie czy nie

    Mam miernik z pomiarem współczynnika wypełnienia tylko nawet nie wiem jakie powinny być prawidłowe parametry

    seat21 napisał:
    ale chyba problem leży w przestawionym rozrządzie dolne koło wału jeżeli to jest 1Z

    Koło sprawdzone na warsztacie i niby ok
    Wartość w 2 pozycji grupy 000 nie pływa utrzymuje sie na stałym poziomie
    seat21 napisał:
    należy też doprowadzić do porzadku ecu czyli nawiązać diagnozę to może wiele powiedzieć pozdrawiam

    Komunikacja jest.Tylko tyle że to audi na boschu i dostępna tylko grupa 000
    Zastanawia mnie tylko dziwna przypadłość że nie widzę różnic w kącie między przechodzeniem z BS a MS -niezależnie czy ustawiam pompę na 51 70 czy nawet 90 bo też tak próbowałem.Jak ustawiam na 90 w BS i przejdę do MS wartość jest taka sama.

    Dodano po 9 [minuty]:

    SAWEK101 napisał:
    tylko zastanawiam się czy tak naprawdę wina nie leży po stronie zużytej głowiczki pompy wtryskowej.

    No nie wiem .Jak odetnę n108 to głowiczka raczej wyrabia bo przestawia na max wczesny.W czasie jazdy też nie ma problemu auto jest w miarę dynamiczne

  • #37 14 Lut 2011 20:23
    seat21
    Poziom 26  

    czyli co pokazuje miernik jaki współczynnik

  • #38 14 Lut 2011 21:15
    SAWEK101
    Poziom 31  

    Na obrotach może być ok a przy rozruchu jeżeli głowiczka jest zużyta i ucieka paliwko to może mieć to znaczenie, ale niech specjaliści od pomp się wypowiedzą.

    U ojca auto też jest na boschu i na razie jedyne co mogłem zrobić to odciąć zawór przy rozruchu, auto pali, niestety też czasami jak i wcześniej potrafi troszkę puszczać dymka na niebiesko ale tylko na zimnym (wtryski są ok).
    92rok więc to pierwsze tdi z tej stajni, dopiero się uczyli :D, więc jakieś wady muszą być :D

  • #39 14 Lut 2011 21:40
    pico1
    Poziom 14  

    Cytat:
    jedyne co mogłem zrobić to odciąć zawór przy rozruchu, auto pali, niestety też czasami jak i wcześniej potrafi troszkę puszczać dymka na niebiesko ale tylko na zimnym

    Właśnie też odcinam go przed rozruchem włącznikiem w kabinie.Jak zapali to po kilku sekundach włączam go z powrotem i jest ok.Ale na wyłączonym dymka nie puszcza

    Cytat:
    czyli co pokazuje miernik jaki współczynnik


    Dzisiaj po pracy dolutowałem kabelki do n 108 i na ciepłym coś około 40-50 stopni C współczynnik wypełnienia wynosił 96 %.
    Jutro sprawdzę na zimnym zaraz po odpaleniu.
    Mam nadzieję że dobrze mierze .Miernik pokrętłem daję na Hz i zmieniam przyciskiem na %.

  • #40 18 Lut 2011 15:46
    pico1
    Poziom 14  

    Wykonałem pomiar o który pytał ,,seat21"
    Zmierzyłem współczynnik wypełnienia N108 na zimnym silniku.
    Na dworze było -5 stopni.Po przekręceniu stacyjki współczynnik wynosi 96%.Po zapaleniu skacze trudno jednoznacznie dostrzec bo się szybko zmienia ale można zauważyć dwie wartości raz 25% raz 45%.Podczas zmieniania się wartości silnik poszarpuje.Po upływie 15-20 sekund wskazania stabilizują się na 35% -i silnik chodzi już równo.W miarę nagrzewania się wartość systematycznie idzie w górę aż osiągnie po kilku minutach 96% i tak już zostaje.W czasie jazdy po wciśnięciu gazu wartość spada .Podczas jazdy ze stałą prędkością około 100km/h wartość utrzymuje się w granicach 50%.
    Jasno wynika z pomiarów że jak wartość skacze to silnik szarpie.
    I co z tym fantem dalej robić ??

  • #41 18 Lut 2011 16:10
    seat21
    Poziom 26  

    wrzuć zdięcia z VAGa wartość skacze bo sterownik prubuje utrzymać równomierność pracy , ciepły pali na dotyk ,

  • #42 18 Lut 2011 16:29
    SAWEK101
    Poziom 31  

    Wreszcie jakieś konkrety, u mnie też jest podobnie, z tym że wygląda na to że mam jeszcze za wczesny zapłon na pompie, bo ecu prawie cały czas próbuję go opóźnić, bo tak na oko :D widzę podłączając próbówkę że ecu nawet na obrotach daje wypełnienie sygnału ok 70-80 procent, i w sumie by to się zgadzało bo zapłon opóźniłem ale jeszcze chodzi trochę za twardo.
    No niestety ale wygląda na to że albo coś z pompą nie tak albo kompresja padła (chociaż jak na ciepłym odkręcę korek wlewu oleju to jest ok) , ale jest tak że dobry diesel gorzej odpala na wczesnym zapłonie, a u mnie może być kont 30st i też odpala, trochę to dziwne ale tak jest, na razie to zostawiam jak będzie się zmieniać rozrząd to pompa pójdzie na warsztat i sprawdzę sprężynki i głowiczkę.
    Na razie jest odcięcie zaworu i ojciec śmiga.

  • #43 18 Lut 2011 16:49
    pico1
    Poziom 14  

    seat21 napisał:
    wrzuć zdięcia z VAGa wartość skacze bo sterownik prubuje utrzymać równomierność pracy , ciepły pali na dotyk ,

    O jaki logi chodzi ?zimny ciepły ?
    Robiłem zimnego tylko tyle że logi są jak już chodzi równomiernie.Po przekręceniu na rozruch rozłącza mi komunikację i nim ponownie się zobaczy ze sterownikiem to już chodzi dobrze.Te logi są w temperaturze 0 stopni około 30 sekund po odpaleniu czyli jak chodzi już równomiernie.
    1-47
    2-82
    3-0
    4-47
    5-112
    6-118
    7-225
    8-53
    9-60
    10-176
    Jeżeli trzeba to spróbuję zrobić nowe bezpośrodnio po zapłonie
    Nie wiem jeszcze czy komunikację gubi ze względu na odcięcie napięcia na vag czy w momencie przekręcenia stacyjki gubi kable K L.Sprubóję jeszcze kabel zasilający do vag dać bezpośrednio od akumulatora.Może się uda zrobić logi bezpośrednio po zapaleniu.O ile te podane wyżej nie wystarczą.

  • #44 18 Lut 2011 21:28
    seat21
    Poziom 26  

    podaj jeszcze po nagrzaniu do 80C w BS

  • #45 18 Lut 2011 22:26
    pico1
    Poziom 14  

    Ciepły 80 stopni BS.

    1-41
    2-68
    3-0
    4-15
    5-117
    6-120
    7-67
    8-74
    9-120
    10-182

  • #46 19 Lut 2011 07:35
    seat21
    Poziom 26  

    no wygląda to poprawnie tylko ten kąt mógłby byc ok55 jeżeli nie będzie poprawy pozostaje sprawdzanie mechaniczne silnika tzn ciśnienie sprężania ,stan wtryskiwaczy ,czy nie cofa sie paliwo , świece na pewno grzeją ?

  • #47 19 Lut 2011 12:33
    pico1
    Poziom 14  

    seat21 napisał:
    tylko ten kąt mógłby byc ok55


    Kąt dla mojego silnika według tego wykresu dla temperatury około 120 kąt wychodzi około 70.Na dzień dzisiejszy mam 60 by przetestować ale na 70 palił lepiej.
    Audi80 B4 TDI 1Z ECU nie reguluje kąta wtrysku. Twarda praca

    seat21 napisał:
    wartość skacze bo sterownik prubuje utrzymać równomierność pracy

    Równomierność pracy to chyba regulowana jest dawką a nie kątem ale tu nie będę się sprzeczać bo nie jestem pewien.
    Czy możliwe jest że źle odczytywany jest sygnał z wtrysku sterującego albo z czujnika wału ?Myślę sobie że może wyglądać to tak .Ecu zadaje jakiś kąt wyprzedenia realizuje to n108 - zapłon się przyśpiesza jakiś czujnik odczytuje kąt ( myślę że zawyżony według zadanego z Ecu )i ecu go opóźnia by osiągnąć wymagany i z tąd te 25%-45% wypełnienia .Ale to tylko takie moje przemyślenia.

    Co do świec wykręcane sprawdzane na krótko plus podłączone i pomiar miernikiem cęgowym.
    Ciśnienie sprawdzane wszędzie równe można przyjąć 22 bary plus minus 0,5 bara.
    Wtryski sprawdzone ale nie widziałem tego i niby Ok
    Paliwo tu chyba nie jest na 100 procent ale nie wydaje mi się żeby to był powód.Pa zapaleniu nie widać bombli ,piany jedynie za jakiś czas jeden mały na zasilaniu.Widziałem już o wiele mocniejsze i nie było z tym problemu

  • #48 26 Lut 2011 07:36
    piotr32
    Poziom 13  

    Czy ktoś może zmierzyć jaki jest okres przebiegu sterujacego zaworkiem n108?
    Bardzo proszę. Kombinuję sterownik do pompy w ktróej ten zaworek jest już sprawny, ale brak jest sterownika bo ci co przekałdali silnik stwierdzili że elektronika do niczego nie służy a wręcz przeszkadza.
    Nie wspomne już o osocylogramach ale pomiar współczynnika wypelnienia wystarczy.
    Pompa jest ze sterowaniem mechanicznym ale wyposażona w potencjometr i n108.

    Poniżej schemat n108

  • #49 26 Lut 2011 10:04
    pico1
    Poziom 14  

    Zrobiłem zrzut, może coś pomoże. A mój pomiar współczynnika pisałem wyżej.
    Audi80 B4 TDI 1Z ECU nie reguluje kąta wtrysku. Twarda praca

  • #50 27 Lut 2011 08:34
    piotr32
    Poziom 13  

    Pico dzięki, z obserwacji których kiedyś dokonywalem na golfie brata to okres wydawał mi się dłuzszy (100- 500ms) bo tu wychodzi bez mała czestotliwość prawie 50Hz. jak na reakcje zaworu i bezwaladność hudrauliki to zbyt dużo . możesz zmieżyć to miernikim bo to chyba jest przedruk - tak? .

  • #51 02 Mar 2011 18:06
    pico1
    Poziom 14  

    Prosiłeś o pomiar i dzisiaj miałem czas i zmierzyłem.Częstotliwość N108 to 48-50Hz

  • #52 11 Mar 2011 13:12
    piotr32
    Poziom 13  

    Dzięki , jest mi to pomocne bo konstruuję uproszczony sterownik tego zaworka do mojego zabytkowego auta. Aż 50Hz zacznę od tej częstotliwości.
    Jeszcze jedno pytanko czy jak przekręcisz zapłon w stacyjce na włączony, ale bez uruchamiania silnika to ten zaworek "pyka" tzn jest sterowany?

  • #53 11 Mar 2011 15:19
    pico1
    Poziom 14  

    Po przekręceniu stacyjki zaworek pyknie.Współczynnik wypełnienia na mierniku 97 - 98% .

  • #54 26 Lis 2011 17:11
    SAWEK101
    Poziom 31  

    Chciałem poinformować że w moim 1Z, w końcu coś się dzieje :D , pisałem wcześniej że pracuje bardzo głośno , a jak próbowałem przyspieszać zapłon to praca jałowa była nawet cichsza, ale pod obciążeniem brrrr, opóźnienia zapłonu w ogóle nie toleruje, podczas wymiany rozrządu okazało się że wtryski są jeszcze jednosprężynowe i są nie od tego silnika, ponadto po spuszczeniu płynu pokazał się osad z oleju w zbiorniczku niby nie dużo ale głowica już ściągnięta, do wymiany uszczelka, dalej znów góra tłoka ma duży luz pewnie prawie 1mm w bloku i też mogą walić jak cho.....a, muszę gdzieś znaleźć jaka jest tolerancja, zaczynam się zastanawiać czy składać ten silnik czy szukać drugiego.
    Dziwne ale auto paliło nawet przy -23st od strzała, ale widać że nie mało przeszło.
    Jeszcze chyba spróbuję założyć wtryski od nowszego modelu , może coś pomogą, na twardą pracę.

  • #55 06 Mar 2012 18:35
    SAWEK101
    Poziom 31  

    Wtryski zmienione na dwusprężynowe, jest znośnie ale wciąż to nie to, zaznaczam że to 1z na boschu pierwszy wypust, zapłon sprawdzony czujnikiem zegarowym i jest w porządku, ale silnik wciąż rechocze pod małym obciążeniem na średnich obrotach, jak dostanie po garach to szum jak w każdym tdi.
    I tu pytanie czy przyczyna twardej pracy jest w pompie paliwowej, a konkretnie w stromości miseczki tłokorozdzielacza, czy ta miseczka test inna niż w młodszych modelach 1z.