Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
FotowoltaikaFotowoltaika
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Jak zrobić bezpieczne ładowanie dodatkowego akumulatora?

grippen123 23 Sty 2010 11:39 53498 60
  • #31
    RSP
    Poziom 27  
    Kolego faradek , kilka pytań ?

    1. Czy kolega kiedykolwiek mierzył rezystancję żarówki halogenowej o mocy 50W i napięciu znamionowym 12V

    2. Czy kolega zdaje sobie sprawę z tego że przy różnicy napięć rzędu 1V przez taką żarówkę może popłynąć prąd około 3A , dlatego napisałem że żarówka o mocy powyżej 50W

    3. W jaki sposób prąd ma popłynąć do webasta z akumulatora głównego .

    4. Czy kolega doczytał że autor ma już oddzieloną instalację webasta od instalacji samochodu i jedynym problemem jest ograniczenie prądu ładowania rozładowanego przez webasto dodatkowego akumulatora !

    Jak zrobić bezpieczne ładowanie dodatkowego akumulatora?
  • FotowoltaikaFotowoltaika
  • #32
    klamotolo
    Poziom 12  
    Witam ktoś już tam wspomniał wcześniej, radzę spojrzeć na instalacje np.T4 w wersjach multiwan czy california ,westfalia są tam ogrzewania postojowe podpięte na drugim niezależnym akumulatorze.
    Powiem inaczej posiadam takowe auto i ładowanie drugiego akumulatora 80-tki wcześniej była 50-tka odbywa się przez przekaźnik 30A cała filozofia, nigdy nie mierzyłam mocy alternatora jak już to napięcie w voltach czy i jaki jest stopień ładowania.Przy wyjściu alternator podaje 14,5 V na głównym akumulatorze maleje do 14,3 V a na dodatkowym pokazuje 14,1 przy pracy silnika 900-1000 obr. w zależności jakie obciążenia są zadane tak ładowanie maleje lub wzrasta
    Ogrzewanie używam przy dzisiejszych warunkach codziennie i wiem że mogę go zostawić na całą noc a alternator doładuje go w trybie pracy używania auta .
    akumulator wymieniłem na większy bo 50-tka starczała mi na dobry dzień grzania bez pracy silnika, teraz na dłużej, dodam że auto to posiada dwa ogrzewania na silnik hydro i drugie air na kabine i ciekawe że ładowanie i akumulator dają sobie radę tym warunkom. Przy pełnych obciążeniach zaznaczam, od czasu do czasu muszę podładować aku. na prostowniku
    Panowie to co podajecie w niektórych wypocinach nie chce tu nikogo obrażać bo nie jestem specem od elektryki, to układy takie stosuje się w autach typu terenowe z wyciągarkami które żrą prąd jak oszalałe lub w karetkach gdzie trzeba życie podtrzymać. Kolega chce się tylko ogrzać bo zapewne auto to jego drugi dom.
    Podobny układ ładowania zastosowałem w moim drugim aucie terenowym bazując na przkaźniku takim jak w T4 30A zakładając ogrzewanie postojowe BN4 nigdy nie mierzyłem mocy alternatora i wszystko działa, zakładam że ogrzewanie to strasznie pochłania prąd jak się ktoś zna to wie
    Zastosowałem taki schemacik do dwóch akumulatorów 80-tek i nie widzę żadnych negatywnych reakcji typu niedoładowania czy tam innych dodałem tylko w razie W bezpiecznik na linii + a 87,drugiego aku i dodatkowo przed odbiornikiem
    Pozdrawiam serdecznie
  • #33
    RSP
    Poziom 27  
    Kolego klamotolo , wszystko się zgadza poza jednym.
    Jeden z przewodów spinających akumulatory może być w wersji opornościowej , tak jak było rozwiązane zasilanie cewki niskoomowej w maluchu , taki przewód pozornie niczym nie różni się od pozostałych . Wystarczy że producent dysponuje przewodem w jakiejś nietypowej izolacji która potrafi wytrzymać temperaturę powyżej 100 stopni Celsjusza i gitarka , jak to mawia pewien pan . Do tego jakiś bezpiecznik uniemożliwiający przepływ prądu który mógłby doprowadzić do zapalenia instalacji i po sprawie . Dlatego podałem propozycję z żarówkami , bo tak można to najbezpieczniej zrobić samodzielnie . Od plusa każdego z akumulatorów dałbym koniecznie bezpiecznik , proszę pamiętać że ewentualne zwarcie dowolnie grubego przewodu do masy może spowodować pożar więc bezpiecznik jest konieczny . W przypadku twojego rozwiązania akumulatory są spinane na ostro , prawdopodobnie cienkie przewody ograniczają prąd wyrównawczy . Pytanie co się stanie z twoją instalacją gdy dodatkowy akumulator dostanie zwarcie na jednej celi i z 12 V zrobi się 10V i to podczas jazdy .

    Wszelkie pożary są skutkiem awarii a nie prawidłowej pracy instalacji !

    Tak na marginesie .
    Podpinanie zasilania dodatkowego przekaźnika z obwodu wzbudzenia może powodować brak ładowania . W starych samochodach wzbudzenie było zasilane przez żarówkę 12V 1,2W i dzięki temu w obwodzie wzbudzenia płynął prąd pomocniczy o wartości 100mA , w nowoczesnych samochodach coraz częściej w tym obwodzie pojawia się dioda świecąca z opornikiem ograniczającym ten prąd do 25-30mA .
  • #34
    grippen123
    Poziom 14  
    Witam posiadam Vebasto suche (wbudowana dmuchawa). Zrobiłem tak jak pisał kolega Stary1952 na razie działa. Zobaczę jak będzie w praktyce.

    Dodano po 25 [minuty]:

    Można zmierzyć pobór prądu rozładowanego akumulatora . Rozładować dodatkowy do 11V podłączyć do klem aku.w aucie poprzez amperomierz . W mierniku mam tylko 10A , więc nie będę ryzykował bo się na 100% spali . Gdy podłączamy dodatkowy aku. np. za pomocą kabla rozruchowego to porządnie iskrzy.
  • FotowoltaikaFotowoltaika
  • #35
    saabik74
    Poziom 10  
    Witam wszystkich. Śledzę dyskysje od początku. Akurat ostatnio pojawia się sporo problemów z ogrzewaniami postojowymi.alternatorami,rozrusznikami-wiadomo zima. Kolaga Gimak nie widzi związku z nadmiernym zużyciem szczotek alternatora a dużymi prądami ładowania tegoż urządzenia. Jest to prosta i logiczna zależnośc-nic nie ma za darmo,rozładowana bateria która zasila ogrzewanie postojowe po uruchomieniu silnika pobiera b.duży prąd,co wymusza też znacznie większe prądy w układzie wzbudzenia alternatora co przekazywane jest na wirnik za pomocą szczotek. Osobiście skłaniałbym się do rozwiązania podanego przez Klamotolo,czyli odseparowania obydwu baterii przekaznikiem i dodatkowo zamontowania prostego ograniczenia prądowego baterii zasilającej webasto.Poprzedniej zimy coś takiego montowałem. Spróbuję odszukac schemat.Nie było skomplikowane.
  • #36
    edward1941
    Poziom 2  
    Witam !! znalazłem takie urządzenie mam zamiar zamontować drugi akumulator i poszukuje rozwiązania tematu

    Separator baterii 100A SP1314
    Dostępność: tydzień od wpłaty
    Producent: Leab
    Kod producenta

    1304011314

    Separator do układów ładowania dodatkowych akumulatorów w czasie jazdy pojazdu, przeznaczenie: pojazdy terenowe, turystyczne , specjalne

    System zasilania 12V
    zakres pracy 9-16V
    napięcie wyłączenia 12,8V
    napięcie załączenia 13,2V
    Max obciążenie stałe 100A
    przeciązenie --/10s 300A/1s
    pobór prądu wyłączony 3mA / załączony 0,7A
    typ - normalnie otwarty
    dodatkowe funkcje - awaryjny rozruch
    wymiary 66x66x80
    masa 265g

    Separator do rozdziału układów dodatkowych baterii. Pozwala na doładowanie baterii dodatkowych z głónego żródła zasilania (alternator, ładowarka) i zabezpiecza główną baterię przed rozładowaniem przy korzystaniu z batrii na postoju.

    Dodano po 23 [minuty]:

    http://www.intelle.pl/separator_bezstratny_2_sekcje.pdf
    następny separator
  • #37
    Użytkownik usunął konto
    Użytkownik usunął konto  
  • #38
    klamotolo
    Poziom 12  
    Witam to w takim razie ten schemacik jest Ok czy nie? skoro go zastosowałem i zdaje egzamin nic się nie grzeje nic się nie pali akumulatory są w dobrym stanie naładowania nie ma oznak przeładowania czy też rozładowania, autko pali na dotyk nawet przy dzisiejszych mrozach. Układ ten działa już dobre pół roku tylko ogrzewanie stosuje wiadomo od niedawna czyli gdzieś od listopada, i stosuję go krótko przed jazdą i ewentualnie dogrzewam w trakcie jazdy, czasami chodzi załóżmy godzinę na postoju parkingowym, Nie doprowadzam do rozładowania akumulatora tzw. całonocnym grzaniem.
    Czy to ma wpływ na poprawną eksploatację owej instalacji?
    Pozdrawiam serdecznie
  • #39
    mczapski
    Poziom 39  
    Skrobię się w głowę i nie pojmuję jaką rolę tutaj pełni dioda. Nie widzę możliwości wypływu energii z akumulatora pomocniczego do głównego, natomiast w drugą stronę owszem tak. Czyli akumulator główny dalej jest obciążany. Oczywiście w takim stopniu na jaki pozwala opór. Więc może tylko opór zastosować. Wówczas osiągniemy stan, kiedy dla zerowego obciążenia akumulatora pomocniczego i przy małym prądzie napięcie na obu akumulatorach będzie bardzo zbliżone.
  • FotowoltaikaFotowoltaika
  • #40
    grippen123
    Poziom 14  
    Witam system z rezystorem zbytnio się nie sprawdził. Ładować ładuje ale jak aku. rozładowany do 11V rez. prawie " czerwony" . Zrobię testy z żarówką.

    Dodano po 7 [minuty]:

    Jeżeli ma ktoś schemat jak zrobić separator to proszę o info.
  • #41
    mczapski
    Poziom 39  
    Zastosowanie żarówki to nic innego jak ograniczenie prądu. Zakładając, ze mowa o typowej samochodowej reflektorowej to ograniczenie gdzieś do 8 A. Więc czego się spodziewasz? Jeśli nie chcesz pchać sie w kosztowne rozwiązania to tylko osobista kontrola stanu akumulatorów, czyli odłączanie i załączanie ręczne.
  • #42
    Stary1952
    Poziom 32  
    grippen123 napisał:
    Witam system z rezystorem zbytnio się nie sprawdził. Ładować ładuje ale jak aku. rozładowany do 11V rez. prawie " czerwony" . Zrobię testy z żarówką.

    Witam .
    Mam pytanie , jakiej mocy dałeś ten opornik ? , podałem Ci link do sklepu z opornikiem 0.22Ω 100W wyposażonym we własny radiator . Zakładając , że moc tracona na nim wyniesie 50 - 70 W to i tak zostaje zapas . Temperatura będzie spora ale " czerwony " ? coś mi tu nie pasuje . Ten opornik mocy należy przymocować do jakiejś blachy nadwozia , wtedy temperatura powinna znacznie spaść . :D
    Jak zrobić bezpieczne ładowanie dodatkowego akumulatora?

    Pozdrawiam .
  • #43
    WITEK1952
    Poziom 28  
    Witam serdecznie. Zostawił bym ten przekaźnik z małą modyfikacją. Możesz go załączać ręcznie jak będzie mniejszy pobór prądu ( wyłaczą się podgrzewacze i doładuje się akumulator rozruchowy) lub dorobić prosty układzik sterowany napieciem. Szczotki nie miały prawa się zużyć wskutek przeciążenia alternatora. W kość mogły dostać diody i uzwojenie i nic więcej. Przypomnę tylko milicyjne Nyski. Tam marny alternator z PF 125 ( chyba 63A) usiłował naładować 2 akumulatory 120 Ah na stałe połączone równolegle co dawało 240 AH. . Skutek był taki, że nie były doładowane ale mimo to wytrzymywały średnio 5 lat. Alternator znosił to dzielnie. Patent z przekaźnikiem widzialem też w Fordach. Tam alternator 100A ładował dwa akumulatory 62 Ah . Ten dodatkowy był załączany przekaźnikiem Bosch 100A. Pozdrawiam.
  • #44
    romoo
    Użytkownik obserwowany
    A dlaczego nie weźmiecie sygnału - kontrolki ładowania jaki sterowanie przekaźnikiem łączącym obydwa akumulatory?
  • #45
    WITEK1952
    Poziom 28  
    romoo napisał:
    A dlaczego nie weźmiecie sygnału - kontrolki ładowania jaki sterowanie przekaźnikiem łączącym obydwa akumulatory?

    Tak jest w wersji z przekaźnikiem. Tutaj chodziło o załączanie drugiego akumulatora dopiero wtedy gdy już jest mniejszy pobór prądu przez odbiorniki w celu odciążenia alternatora. Pozdrawiam.
  • #46
    romoo
    Użytkownik obserwowany
    Alternator ma samoograniczenie prądu a te w T4 są wyjątkowo mocne i stabilne na przeciążenia.
    Można też zrobić tak że masa cewki przekaźnika podłaczona jest do + świec podgrzewacza i przekaźnik się załączy dopiero jak wyłaczy sie podgrzewanie i będzie ładowanie.
  • #47
    mirek2005
    Poziom 11  
    Twój alternator 150-cio A jest wystarczającym, by naładować akumulatory w granicach 250 A/h. Po przeczytaniu kilkunastu postów najlepszym rozwiązaniem jest połączenie równoległe z diodą między akumulatorami. W takim wypadku jeden akumulator służy do obsługi elektr. samochodu drugi tylko (do rozruchu lub webasta). Jezdzilem samochodami ktore do alternatorow 80 A mialy podlaczane akumulatory rownolegle dwa razy 160A/h i alternatory sie nie palily. Wiec to co powiedzieli na serwisie jest dla mnie bzdura.
  • #48
    bartolos
    Poziom 9  
    cześć grippen123 :)
    też się przymierzam do podłączenia drugiego akku 100Ah, też mam webasto... tu mój wątek: https://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?p=7654995#7654995
    ale rozłożyła mnie dopiero lodóweczka.
    zmusiła mnie do przyjrzenia się lepiej ładowaniu i samemu akumulatorowi.
    przeciez webasto bierze prąd rzędu 7-8A tylko w trakcie rozpalania (max ok.2 min), póżniej ciągnie tylko dmuchawa; i tak cyklicznie powiedzmy 4x na godzinę. wychodzi jakieś 192 minuty poboru prądu rzędu 8A
    czyli pobór to jakieś 30Ah/dobę
    czy reszta nie wystarcza na rozruch i oświetlenie? a może akumulator niedoładowywany? na swoim zrobiłem test rozładowania przez żarówkę H4 monitorując napięcie aż do spadku do 10,80V.
    tak się tylko zastanawiam...
    powodzenia
    b:)
  • #49
    grippen123
    Poziom 14  
    Witam odp. do kol. Stary . Nigdzie nie mogłem dostać takiego identycznego opornika zastosowałem polski zamiennik (działanie podobne) . Po zamontowaniu mocniejszego faktycznie mniej się grzeje ale ładowanie jest bardzo kiepskie. Przejechałem 500km i aku . prawie wcale nie naładowany Obecnie zamontowałem aku. na pace na nadkolu . Połączyłem go z głównym poprzez przekaźnik i ręczny włącznik. Pomiędzy aku. jest 6m kabla 1/5mm i to daje stratę ogranicza pobór prądu. Ładowanie zaczynam po przejechaniu 30km od momentu uruchomienia silnika aż główny trochę się naładuje .Sprawdzę w praktyce jak to będzie .

    Dodano po 52 [sekundy]:

    Kol. bartolos z lodówkami przerabiałem rożne tematy .Obecnie mam na gaz propan butan 2kg gazu wystarcza średnio na 12 dni pracy ciągłej w zależności od ustawionej temp. Działa na gaz, 12v i 220v koszt około 800zł ale warto.
  • #51
    keikan
    Poziom 12  
    Jeśli chodzi o separator / izolator akumulatorów to jeszcze coś znalezione w sieci:

    Gotowy szwajcarski system IBS Dual Battery System...
    Dostępny do instalacji 12V oraz 24V.. 200 A

    Z wyświetlaczem i panelem sterującym z kabiny:
    http://rxv.com.pl/sklep//index.php?products=product&prod_id=656

    Sam przekaźnik z okablowaniem:
    http://rxv.com.pl/sklep//index.php?cat_id=125&page=0&view=0&sort=default

    Można go łączyć z instalacjami solarnymi.
    Gwarancja 6 lat.
  • #52
    Jarek79kk
    Poziom 12  
    klamotolo napisał:
    ...
    Podobny układ ładowania zastosowałem w moim drugim aucie terenowym bazując na przkaźniku takim jak w T4 30A zakładając ogrzewanie postojowe BN4 nigdy nie mierzyłem mocy alternatora i wszystko działa, zakładam że ogrzewanie to strasznie pochłania prąd jak się ktoś zna to wie
    Zastosowałem taki schemacik do dwóch akumulatorów 80-tek i nie widzę żadnych negatywnych reakcji typu niedoładowania czy tam innych dodałem tylko w razie W bezpiecznik na linii + a 87,drugiego aku i dodatkowo przed odbiornikiem
    Pozdrawiam serdecznie


    Witam

    mialem kiedys multivana wlasnie z taka instalacja, wszystko dzialalo bez zarzutow. Sprzedajac go po wypadku wymontowalem webasto i instalacje dodatkowego aku. Teraz chcialem to wszystko podlacyc w VW Crafterze i wszystko dziala jesli chodzi o webasto, pojawil sie natomiast problem z dodatkowym akumulatorem. Podlaczylem to wg schamatu - wydaje mi sie ze dobrze, ale jednak dodatkowy akumulator sie nie laduje. W instalacji dodakowego aku jest oryginalny przekaznik VW nr 426 i do styku 30 podlaczylem + z dodatkowego akumulatora, do styku 87 + z akumulatora wlasciwego z samochodu, styk 85 do masy pojazdu a do styku 86 przewod z alternatora, i tu wlasnie mialem problem, bo sa tam (przy alternatorze) 2 cienkie przewody i gdzies wyczytalem ze trzeba podlaczyc sie do tego na ktorym jest wieksze napiecie, wiec tak zrobilem (jest tam 14,6). nastepnie uruchamiam silnik i slysze ze przekaznik styka wiec dziala ale mierzac miernikiem napiecie na akumulatorze w aucie jest 14,3 a na tym dodatkowym 12,1 jak wlacze webasto to spada do 10,6 i generalnie nie dziala

    co zrobilem zle?
    gdzie jest przyczyna?
  • #53
    zibi410
    Poziom 10  
    mczapski napisał:
    Zastosowanie żarówki to nic innego jak ograniczenie prądu. Zakładając, ze mowa o typowej samochodowej reflektorowej to ograniczenie gdzieś do 8 A. Więc czego się spodziewasz? Jeśli nie chcesz pchać sie w kosztowne rozwiązania to tylko osobista kontrola stanu akumulatorów, czyli odłączanie i załączanie ręczne.


    Witam. Wiem że temat zakurzony ale na pewno zawsze aktualny.
    Kolego napisałeś tak jak ja to mam od kilku lat i wszystko chodzi zarąbiście nic się nie pali nie nagrzewa a alternator wymieniłem dopiero raz po 10 latach.

    Zamontowałem drugi aku w sprinterze i wyłącznik tylko na tym aku.
    Taki ręczny hebel. Używam zawsze fabrycznego aku do webasta i innych rzeczy.
    Jak zabraknie prądu przekręcam hebel i pali na drugim na dotyk.
    Też myślałem o jakimś separatorze. Ale odpuściłem temat. Szkoda kasy
    A koszt hebla do 100 zł/
  • #54
    JACHO
    Poziom 22  
    @ Jarek79kk
    Sprawdż masę dodatkowego aku lub wymień przekażnik bo chyba nie zwiera styków(a przekażnik zwierający czy rozwierający masz ) sprawdż kontrolką najlepiej po pdpięciu aku ze styku 30 czy podaje tam zasilanie z właściwego aku .
  • #55
    cooduaty
    Poziom 9  
    Mam zamiar zrobić ładowanie drugiego akumulatora tak jak zaproponował kolega Stary1952, z użyciem opornika mocy. Chcę go ładować prądem max 5A, obliczyłem, że będzie potrzebny opornik około 0,8 ohm / 20W.
    Moje wątpliwości dotyczą doboru przewodów. Prąd 5A powinien wytrzymać nawet przewód 1,5mm2, ale pytanie, czy przed opornikiem też mogę zastosować taki przekrój, czy tam się pojawia większy prąd?
    Czy ze względu na spadek napięcia lepiej zamontować opornik bliżej źródła czy odbioru?




    Moderowany przez T5:

    3.1.19. Nie wysyłaj wiadomości w tematach archiwalnych, jeśli jest to kolejne pytanie, w szczególności inne niż osoby pytającej. Z racji szacunku do pytającego załóż własny temat. Możesz dopisać tylko sposób rozwiązania problemu.

  • #56
    lsw00840
    Poziom 10  
    Ja osobiście "kupuję" taki schemat.
    Jak zrobić bezpieczne ładowanie dodatkowego akumulatora?
    Czyli ładowanie przez przekaźnik , z tą różnicą że w nowszych autach jest EPC itp..
    czyli regulacja prądu wzbudzenia jest nadzorowana przez jakiś komputerek.
    Żeby tam nie mieszać pod maską przy alternatorze to kupujemy taki wynalazek.
    Przekaźnik sterowany poziomem napięcia 7NRM ,bierzemy wersję 12 V czyli regulacja miedzy 11 a 14 i styki NO(normal open)
    Dodatkowo kupujemy tzw....Hebel
    Jak zrobić bezpieczne ładowanie dodatkowego akumulatora?
    Łączymy kablem dwa akumulatory grubym kablem (10mm) i pomiędzy wstawiamy taki właśnie hebel,który przy normalnej pracy jest wyłączony.
    Oczywiście ten cieńszy plus do ładowania przez przekaźnik też ciągniemy,i dajemy kaskadowo przekaźnik ponad-napięciowy załącza nam przekaźnik wysoko prądowy 40A(chyba że ktoś znajdzie ponad napięciowy 30A styki)

    Tak zmodyfikowany układ daje nam możliwość podłączenie webasta i co tam nam sobie wymarzymy pod drugi aku który naładuję się po odpaleniu (napięcie po którym ma ładować się drugie aku ustawiamy na tym ponadnapięciowym ok 13v)
    Gdyby akumulator rozruchowy padł i nie możemy odpalić załączamy hebel ,wtedy mamy spięte dwa do kupy na ostro
    Odpalamy auto i wyłączamy hebel ,podczas jazdy doładuje się jeden i drugi.
    Co wy na to ???? Proszę tylko obiektywną krytykę
    Aha cena? Przekaźnik 30 zł Hebel 30 zł Przewody koło 60zł zaciski ,taśma,podstawki klemy inne duperele to razem ze 200 wyjdzie
    Wersja dla ubogich ,ruszaj na złom szukaj diesla ,przekaźnik świec żarowych albo wentylatorów, kable długie grube siedzą w
    bmw i mercedesach gdzie aku jest z tyłu.Taki przekaźnik ponad napięciowy też w autach są ale nie mam pojęcia jak go szukać.
    Mam zamiar to popełnić więc proszę o uwagi "mądre" pleeessss

    Dodano po 22 [minuty]:

    Zaletą tego rozwiązania jest to że można stosować dwa różne akumulatory,obciążenie alternatora można wyregulować ,a w razie awarii spiąć obydwa i odjechać.
    Zastanawia mnie jednak czy alternator dostanie po ..... jak załączy ładowanie na drugi aku przy 5000obr/min.??
    Nic się nie stanie gdy autko będzie chodziło na wolnych obrotach gdyż alternator nie da max prądu.(tylko proszę nie pisać że szczotki się szybko zużyją bo wyśmieje)
  • #57
    gimak
    Poziom 38  
    lsw00840 napisał:
    Zastanawia mnie jednak czy alternator dostanie po ..... jak załączy ładowanie na drugi aku przy 5000obr/min.??

    Dlatego ja bym ten akumulator załączał do instalacji zaraz po odpaleniu silnika gdy tylko napięcie w instalacji będzie powyżej np 13V. Wtedy nie ma tego szoku, a altek ładuje równocześnie obydwa akumulatory. Do tego wystarczy jakiś mały układzik kontroli napięcia w instalacji (o wąskiej histerezie) sterujący zwykłym przekaźnikiem.
    Pomysł mi się podoba i zastosowałbym go (gdyby była taka potrzeba) z powyższą zmianą.
  • #58
    goras
    Poziom 11  
    Witam
    Zastanawia mnie co ma zużycie szczotek do poboru mocy z alternatora. Szczotki są w obwodzie wzbudzenia nie w obwodzie twornika, więc obciązenie altka ma tutaj znikomy wpływ na przyśpieszone zużycie.
  • #59
    imagine007
    Poziom 1  
    Też myślałem połączalny 2 akumulatory na sztywno. Oczywiście zrobić przełącznik spinający te akumulatory. Po uruchomieniu samochodu przełącznikiem spinać 2 akumulatory a zaraz przed wyłączeniem zapłonu rozłączyć te akumulatory. Wtedy w trakcie jazdy 2 akumulatory są ładowane a w trakcie postoju rozruchowy jest odłączony. Nie wiem czy to rozwianie odpowiednie.