Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Relpol przekaźniki
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Różnica w siłownikach

20 Lip 2004 00:14 4484 7
  • VIP Zasłużony dla elektroda
    Tak mnie coś natchnęło. Jaka jest różnica między siłownikiem dwu a trzyprzewodowym (oprócz ilości przewodów)? Czy chodzi o wyprowadzenia masy? I czy, jeśli dobrze myślę, to za pomocą dwóch diód można przerobic dwuprzewodowy na trzy?
    I chciałbym zaproponować coś w rodzaju rankingu zestawów zamków centralnych do montażu. Dużo tego na rynku i dobrze byłoby wiedzieć, co który jest wart żeby nie wlecieć na minę.
    Ja ostatnio montuje TERMINATORY. Mają obrotową głowiczkę co ułatwia ustawienie cięgła, choć dzięki temu są o około 1 cm dłuższe. Małą centralkę, z wbudowanym bezpiecznikiem silikonowym. Sama centralka jest jednak dość niechlujnie wykonana. Po uruchomieniu pracuja bez chrakterystycznego "odbicia" przy otwieraniui zamykaniu.
  • Relpol przekaźniki
  • Poziom 25  
    ...chyba różnica między dwu- a pięcio- przewodowym :) .
    Bo jeśli tak to różnica jest w dodatkowym przełączniku elektr. w środku, gdzie jeden styk jest wolny tzn. Normalnie Otwarty (NO) w stanie spoczynku, drugi jest zwarty tzn. Normalnie Close (NC) z trzecim wspólnym dla obydwu (COM) - podobnie jak w przekażniku.
    Podczas pracy siłownika góra-dół (tzn wysterowania z alarmu bądź z kluczyka) biegunowość powyższych styków sie zmienia.
    Można to wykorzystać zazwyczaj poprzez dodatkowy - niezalezny od alarmu interface (np. ST1000) do zamykania/otwierania poprzez kluczyk wszystkich pozostałych drzwi centralnie.
    Pozostałych - no bo przecież drzwi kierowcy zamykamy wtedy mechanicznie poprzez przekręcienie bębenka w zamku.
    I stąd z resztą nazwa siłowników dwuprzewodowych SLAVE gdzie jest tylko silniczek (+ ew. zębatki) oraz silniczek z przełącznikiem elektr. MASTER.
    pozdrawiam
    commor
  • Poziom 11  
    Pracuję w tej dziedzinie długo i nigdy nie widziałem silownika z dwoma przewodami MASTER, SLAVE. Widziałem natomiast siłowniki 4 przewodowe. 2 przewody to silnik a dwa to przełącznik, tak jak napisał kolega powyżej. Ciekawie jest zrealizowane wyjście COM(wspólny przełącznika) Dwie diody dołączone do wyprowadzeń silnika. Tam zawsze z jednej stronyjest albo masa, albo plus(w zależności od tego czym jest sterowana centralka zamka). Te siłowniki to jednak przeszłość, dawno takiego nie widziałm. Obecnie spotykane to albo 5 przewodowe MASTER-SLAVE, albo 2 przewodowe. Oczywiście wszystkie rozważania dotyczą siłowników tzw uniwersalnych, nie oryginalnych. Te mogą mieć przeróżne rozwiązania :)
  • Relpol przekaźniki
  • Poziom 12  
    JA DO KOLEGI WTYCZKA
    chyba ze ja to żle interpretuje

    nie tam zawsze z jednej strony jest masa, tylko na obydwu jest masz cały czas a plus pojawia się tam tylko w momencie ruchu siłownika ale wtedy nam już nie zależy na masie COM bo impuls poszedł i sterownik zadziałał, a diody są tylko po to żeby nie doszedł + do wejścia sterującedo strownika, (podczas pierwszej fazy ruchu siłownika styki zostają jeszcze zwarte)

    A teraz do wszystkich

    Ja bardzo często stosuje taki chwyt jak przyjeżdża kolo n amontaż domykania szyb, i żeby nie ciągnąć dodatkowego plusa wykorzystuje już istniejący przewód masy siłownika ( pod warunkiem że przyciski do szyb są w drzwiach kierowcy) i w drzwiach montuje domykacz :) impuls zamykania biore z siłownika i jest GIT
  • Poziom 11  
    ....ja nie napisałem zawsze jest masa tylko masa albo plus. Tak!! nie pomyliłem się plus!! Ze dwa miechy temu przyjechał do mnie klient (juz nie pamiętam jaki to był samochod). Należało wymienić silownik w drzwiach kierowcy. Potem dowiedziałem się, że samochód został zakupiony co dopiero za granicą. Pierwsze moje zdziwienie było takie że to tak zwany zamek uniwersalny a nie fabryczny. Kto np. babrałby się u Niemców z taką robotą?? Moje zdziwienie jeszcze bardziej wzrosło gdy się okazalo, że zamek jest sterowany plusem( czyli tzw wspólny plus, zresztą w uładzie podnośników szyb jest podobnie , może być wspólny +albo -) Zdziwiłem się dlatego,że u nas w kraju najpopularniejszy standard to własnie sterowanie -em. Teraz co do samej zasady działania sterownika w kontekście przychodzących sygnałów z silownika. Otóż wygląda to tak że są oczywiście 2 przekażniki. Przypuśćmy, że całość popularnie sterowana -. Dotąd kolega ma rację. na obu końcówkach silnika jest -. kiedy działa jeden przekaźnik i podaje + to drugi pozostaje w spoczynku i na nim jest minus.Sytuacja się odwraca gdy sterujemy drugie wejście steronika. Diody w tym momencie spełniają na pewno rolę "przewodzenia" masy wiejścia COM do jenego z końcówek silnika czyli właśnie w kierunku przekażnika w spoczynku. Całą sytuację można odwrucić i będziemy mieli sterowanie plusem. Myśle, że Kolega trochę namieszał w teorii. Mogłbym to wszystko narysować ale po co??
    PREPRASZAM ZA TEN DŁUGI WYWÓD. jeśli ktoś doczytał do tego miejsca to NAPRWDĘ ma cierpliwosć. :wink: Pozdro..
  • Poziom 12  
    no chcyba nie tak coś napisałeś , albo znowu nie zrozumiałem :)
    gdy sterujemy drugie wejście sytuacja się nie odwraca pozostaje taka sama!! !! a diody są tylko po to żeby + nie poszedła do sterownika :) na wejście sterujące:)
  • Poziom 25  
    Posłuchajcie koledzy!
    Jeśli chodzi o UNIWERSALNE z.c. - rozmawiacie o prehistorii.
    Nie stosuje się obecnie w TYPOWYCH siłownikach żadnych diod - a NIETYPOWE są robione na wymiar, na zamówienie do odpowiedniego modelu pojazdu.

    Technika posunęła się już tak daleko, że np. w Golfie IV, Passacie (od 96) siłownik oraz WIELE mikroprzełączniczków (a zapewne i diod) mieści się w samym zamku.
    Związane to jest np. z dodatkowym ryglowaniem wszystkich drzwi.
    Jest to urządzienie praktycznie nierozbieralne (a w zasadzie nieskładalne), niezastępowalne oraz nie do wykorzystania w żadnym innym pojeździe.

    Pikanterii dodaje fakt, że w tym samym zamku mieści się również tzw. wyłącznik drzwiowy oświetlenia wnętrza, który też nie występuje jako część zamienna.
    Kiedyś jako tzw. krańcówka kosztowałą z 5 zł, a teraz koszt takiego zamka to w GolfieIV ok. 300 zł, a Passacie słyszałem o 450.

    OD 10 LAT - Zwykły, normalny siłownik SLAVE ma w sobie silnik elektr.(+ opowiednie krzywki służące do zwiększenia siły), a MASTER taki sam silnik i przełącznik o trzech wyprowadzeniach.
    Jak pisałem powyżej, przełącznik ma styk NormalnieOtwarty (NO), NormalnieZamkniety (NC) - tzn. zwarty w stanie spoczynku ze wspólnym COM - dla tych ON i NC.
    I teraz całe sterowanie INNYCH SIŁOWNIKÓW odbywa się poprzez zadziałanie MASTERA...
    A odbywa się to albo napięciem na silnik - cięgło przesunie się np. w górę
    albo kluczykiem w drzwiach lub "pipkiem" od wewnątrz na płacie drzwi.
    NIE MA TAM ŻADNYCH DIOD - jest on prosty jak konstrukcja cepa.

    Sorry za przydługie troszkę wywody, no ale temat woda... :)
    pozdr.
  • Poziom 25  
    A nie wiem po co ja to pisałem - jak można zrobić photo...
    Specjalnie dla Was rozebrałem siłownik.
    Na załączonym obrazku widać:
    rozebrany SIŁOWNIK typu SLAVE.
    W prawym górnym rogu widać dołożony przeze mnie przełącznik o działaniu którego pisałem ciut wyżej.
    Dokładnie taki przełączniczek powinien tam być fabrycznie (+ trzy przewody) w siłowniku typu MASTER.
    Są do tego specjalne bolczyki trzymające taki przełącznik.
    Jak się przyjrzycie zobaczycie, że to dżwignia popycha i zamyka bądź otwiera ten przełącznik.
    pozdr. :D