Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
IGE-XAOIGE-XAO
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Toledo I 1.6 AFT 1998r brak napięcia na grzałce sondy lambda

22 Sty 2010 22:34 7805 21
  • Poziom 17  
    Witam serdecznie.
    Mam problem z Seatem Toledo 1.6 z silnikiem AFT (ten sam silnik co w niektórych golfach jedynie głowica nieco inna). Auto pali jak smok dlatego podłączyłem je pod Vag'a (Polski Vag 4.9). Otrzymałem stały błąd 635 - ogrzewanie sondy lambda przed katalizatorem, przerwa lub zwarcie do plusa. Zmierzyłem parametry sondy. Na grzałce (pomiędzy białymi kablami - sonda odłączona) impedancja ok 5ohm czyli w normie, odczyty sondy na ciepłym silniku są, choć nieco leniwe, sonda wolno reaguje. Sprawdziłem napięcie na zasilaniu grzałki po przekręceniu kluczyka na odpiętej sondzie i jest tylko 4.37 V natomiast po podłączeniu sondy i odpaleniu auta napięcie to praktycznie spada do zera. Niestety nie dysponuje schematem elektrycznym do tego auta więc nie mam nawet jak poszukać przekaźnika bądź bezpiecznika odpowiedzialnego za obwód podgrzewania sondy. Bardzo proszę o jakiekolwiek informacje pomocne w zdiagnozowaniu opisanej usterki. Będę niezmiernie wdzięczny za każdą pomoc.
    Pozdrawiam!
  • IGE-XAOIGE-XAO
  • Pomocny post
    Poziom 16  
    + spod bezpiecznika pompy paliwa, masa sterownik pin 20. Od 0-12 wartość taktowana.
  • IGE-XAOIGE-XAO
  • Poziom 17  
    Niby jasno zwięźle i na temat ale o który sterownik chodzi i jak go zlokalizować. W aucie jest założony gaz i to tak niechlujnie ze nie ma do niczego dostępu ;/ Raz jeszcze dziękuje za pomoc.
  • Poziom 16  
    Sterownik silnika.
  • Poziom 17  
    Rozumiem że chodzi o komputer :) Jeszcze takie pytanie mam czy to podłączenie wyeliminuje wskazania komputera na błąd w obwodzie sondy czy jest to tylko obejście przywracające prawidłową pracę sondy?
  • Poziom 16  
    Jest to fabryczne połączenie, sprawdź i napraw.
  • Poziom 17  
    Rozumiem. Sprawdzę najpierw czy na opisanym obwodzie masy w oryginalnych przewodach nie ma przerwy jeśli takowa będzie to puszczę obejście. Jeśli napotkam problemy na pewno napiszę. Serdecznie dziękuję za pomoc!
  • Poziom 42  
    Z tego wynika , że nie masz 12V na grzałkę , poszukaj uszkodzopnego bezpiecznika , przekaznik zostaw w spokoju , daję on zasilania na wtryski i sondę.
    Jesteś elektronikiem , jaki p[roblem zobaczyć kablomanię z 20 sterownika przez sondę do bezpieczników? Po drugie , masz schemat.
  • Poziom 17  
    Na schemacie nie doszukałem się obwodu zasilania grzałki sondy lambda a co do przeszkód w diagnozowaniu to największą jest mróz na poziomie -20 i brak swojego garażu ;/ jutro zabiorę się za szukanie przerw w opisanym obwodzie. Wszystkie bezpieczniki sprawdziłem w grę wchodzi jakiś brak połączenia na stykach pod skrzynka bezpieczników.
  • Poziom 17  
    Witam po raz kolejny!

    W końcu mróz nieco mniejszy toteż udało mi się przeprowadzić pewne pomiary.
    Co sprawdziłem:
    - obwód masy grzałki sondy - jest połączenie pomiędzy wtykiem sondy a pinem 20 w sterowniku,
    - obwód plusa grzałki sondy - jest połączenie pomiędzy wtykiem sondy a bezpiecznikiem pompy paliwa.

    Na schemacie brak jakiegokolwiek przekaźnika pomiędzy sondą a bezpiecznikiem pompy (od strony sondy - rysunek poniżej), więc skoro pompa działa to plus na sondzie być musi.

    Toledo I 1.6 AFT 1998r brak napięcia na grzałce sondy lambda

    Mam natomiast inną wątpliwość. Dopiero teraz sobie zdałem sprawę, że mój miernik w miarę poprawnie mierzy napięcia stałe (jak chyba większość) oraz sinus do ok 100Hz.

    Stąd mam kilka pytań:

    Czy nie jest tak, że sygnał ze sterownika ma większą częstotliwość i po prostu miernik nie potrafi go zmierzyć? Może powinienem postarać się o jakiś oscyloskop i zbadać taką możliwość?

    Czy istnieje zatem taka możliwość że to jednak grzałka w sondzie jest uszkodzona?

    Zwykły zamiennik sondy na 4 kable i zakres do 1V kosztuje ok 100 zł, nie jest to kosmos jeszcze, ale moje próby odkręcenia sondy skończyły się całkowitą dewastacją porządnego klucza płasko-oczkowego :/. Innymi słowy ciężko będzie to wykręcić.

    Czy da się jakoś inaczej sprawdzić grzałkę w samej sondzie tak żeby mieć pewność zanim zniszczę starą przy rozbiórce :D

    Bardzo proszę o jakiekolwiek rady, z góry przepraszam jeśli coś zawile napisałem, wiedza książkowa ze studiów to jedno a praktyka to już inna bajka :)

    Pozdrawiam!
  • Poziom 42  
    Nie przyznawaj się ,że kończyłeś studia o kierunku technicznym , bo to wstyd aby nie umieć zmierzyć obwód grzałki sondy. To że miernik mierzy częstotliwość to wiesz , a nie wiesz ,że mierzy też obwód / dioda/.?
    Musiałeś na tych studiach podstawiać kolegę na egzaminach.
  • Poziom 17  
    Pomiar działania grzałki metodą na "diode" jest bez sensu. Rezystancja sondy nowej zgodnie z katalogami waha się pomiędzy 4 do ok 10 ohm. Jeżeli multimetr wskazuje rezystancję grzałki w mojej starej sondzie ok. 5 ohm to funkcja "diody" przy tak małej rezystancji pokaże zamknięcie obwodu. Nie oznacza to jednak że grzałka jest sprawna ponieważ nie wiadomo jak jest ona fizycznie zrealizowana. Pozdrawiam "Kolegę" krytyka.
  • Poziom 42  
    Nie bierz sobie do serca tego , tak jakoś pomyślałem o tych studiach .
    Właśnie jeżeli jest obwód na grzałce , to fizycznie nie przerwana / spalona/.
    Już wcześn iej podałem , że sterownik silnika Simos , pin nr. 20 podaje masę na grzałkę sondy , natomiast plus po przekażniku pompy paliwa. Sonda zasilanie grzałki to dwa białe kable.
    Schemat /fragment / ,który zamieściłeś , cosik nie pasuje do tego sterownika.
  • Poziom 17  
    To jest kawałek schematu od 1.6 monotronic, ale podłączenie sondy jest takie same (masa pod inny pin sterownika, reszta bez zmian). W tym właśnie problem, że obwód jest, a nie grzeje. Do tego jest to sonda 4-ro kablowa czyli z izolowaną masą. Element grzejny może być spalony, ale obwód może zamykać się po jakimś wewnętrznym elemencie sondy. Zwarcia do plusa się nie doszukałem w żadnym z obwodów, o których już pisałem. Pozostaje albo wadliwa sonda albo coś nie tak z komputerem. Auto mam lata zeszłego roku. Kiedy było ciepło, auto się sprawowało dobrze, jak tylko się zrobiły mrozy zaczęło palić jak smok, przekraczając wszelkie racjonalne granice. Spróbuje jeszcze sprawdzić kształt sygnału ogrzewania sondy, muszę tylko zorganizować jakiś oscyloskop :(
  • Poziom 28  
    kolego niekupuj super oscyloskopów żeby sprawdzic grzałke sondy lub też zasilanie weź najzwyklejszą żaróweczke 12v o mocy 3w na przewodzie o przekroju 0.75mm2 i długości 1m zakończony z jednej strony szpikulcem dalej poszukaj złączki pomiędzy sondą a sterownikiem(silnika oczywiście) rozepnij ją wsadz szpikulec w biały konektor nr1 i do aku biegun ujemny załącz stacyjke w poz II świeci ok nie świeci zmień konektor na nr2 świeci ok nie świci kable nie ok oczywiście sprawdzaj po stronie wtyku idącego do sterownika! tam kolory już są inne plus na sąde idzie z przekażnika od wtryskiwaczy aby sprawdzic przewód masowy zrób wszystko odwrotnie się rozpisałem pozdr

    Dodano po 1 [minuty]:

    z zapomniałem dodac że jest bezpiecznik po drodze oddzielny dla sondy za przekaźnikiem
  • Poziom 17  
    Dla sondy nie znalazłem żadnego dodatkowego bezpiecznika.
  • Poziom 16  
    Sprawdź obwód pod obciążeniem.To 4,37V miałeś na pracującym silniku czy tylko na włączonym zapłonie?
  • Poziom 42  
    Bez oscyloskopu też zmierzysz , awaryjnie , czy chodzi sonda.
    Nastawiasz miernik na 2 V , prąd stały , miernik wpinasz - plus na czarny przewód sondy , - minus na masę lub pod szary przewód sondy.
    Silnik rozgrzany , wahania napięcia od 0,2 do 0,8 V o częstotliwości 1 Hz.
  • Poziom 17  
    W sondzie jako takiej czujnik tlenu działa poprawnie tyle że pracuje bez podgrzewania, toteż na zimnym silniku odczyty są zbyt leniwe. Podane wcześniej, zmierzone napięcie ok. 4V jest przy przekręconym kluczyku bez podłączonej sondy (bez obciążenia). Nie chodzi mi o pomiar sygnału sondy, gdyż to zrobiłem poprzez sterownik silnika, chodzi mi o dokładne sprawdzenie czy sygnał podawany na grzałkę sondy z komputera jest prawidłowy. Jeśli tak jest sonda tylko do wymiany.
  • Poziom 42  
    Nie doczytałem lub zapomniałem , że mierzyłeś przez ECU.
    Sterownik silnika zapina masę na grzałkę sondy i na pinie po włączeniu zapłonu i uruchomieniu silnika na pinie 20 ECU winna być masa , pomiędzy tym pinem i drugim przewodem białym sondy 12 V.
    Jak jest inaczej - kabelki lub zimne luty na pinach sterownika / w środku/ albo też dreiver w ECU podający masę na ten pin.
  • Poziom 16  
    To odpal i zmierz napięcie (bo po kluczyku u ciebie ma być 4.5V).