Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Multimetr FlukeMultimetr Fluke
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Passat B4 1,9 TDI AFN - wilgoć/mróz zwarcie i nie pali?

23 Jan 2010 13:11 7669 12
  • Level 9  
    Witam wszystkich,
    to mój pierwszy post i niestety tak od razu z prośbą o pomoc. Problem dotyczy elektryki w silniku 1,9TDI AFN w Passacie B4 rocznik 1996.

    W zimie przy mrozach, a także dużej wilgoci jesień/wiosna (rosa) po postoju nocnym auto nie chce zapalić. Zamiast kręcić rozrusznikiem dostaje jakby zwarcia - kontrolki gasną, licznik się zeruje, centralny zamyka, alarm uzbraja. Ciągnąc to dalej akumulator pada. Ponadto z pod maski i podszybie słychać jakby dźwięk zwarcia - elektryka szaleje czy coś, nie wiem..

    Problem mam od ub. zimy i czasowo jako rozwiązanie odpinałem klemę + co wieczór, by rano znów ją założyć. Robię tak od października i było ok. Dziś rano jednak -15 mrozu o poranku i nawet to nie pomogło - różnica taka, że rozrusznik pooowoli zrobił może z pół obrotu po czym kontrolki gasną, licznik się zeruje, wskazówka prędkościomierza skacze, centralny zamyka, i tak w kółko..

    Jak pisałem problem istnieje już od roku, a przez ten czas:
    - wymieniłem akku na nowy 12.2008 Bosch S5 74Ah, klemy czyste;
    - świeczki żarowe mają 1,5roku i grzeją dobrze;
    - rozrusznik jest po regeneracji 2 lata temu;
    - alternator kręci i ładuje w miarę dobrze (14,1V);
    - przewody akku/alternator/rozrusznik nie mają widocznych uszkodzeń, mają 'przejście' na mierniku;
    - przekaźnik N109 w porządku, bezpieczniki również;

    Ponadto wykluczyłem 'lewe' pobory prądu - w porywach miernik nie przekraczał 60mA, a to za mało by rozładować akku przez noc..

    Moje podejrzenie kieruje się ostatnio na komputer - być może złapał wilgoć lub zimny lut, który na mrozie powoduje jakiś opór nie do przejścia dla rozrusznika? Jeszcze go nie wyjmowałem, nie wiem za co się złapać. A może ktoś ma inny pomysł co jeszcze może być przyczyną, co sprawdzić?

    Pozdrawiam, B.
    Passat B4 Variant 1996 1,9 TDI AFN
    [Szkolenie 22.06.2021, g.9.30] Zabezpieczenia Internetu Rzeczy (IoT) programowe i sprzętowe. Zarejestruj się za darmo
  • Multimetr FlukeMultimetr Fluke
  • Level 42  
    To przygaszanie kontrolek , resetowania i włączanie się alarmu to wynik niskiego napięcia. Klemy - słaby kontakt lub niedoładowany akumulator.
    To ,że ładowanie masz na poziomie właściwym , to nie wszystko. Jest jesczce takie coś jak eksploatacja , krótkie trasy , częste uruchamianie silnika , i dogrzewanie świeć żarowych.
  • Level 13  
    według mnie może to być wina kostki stacyjki
  • Multimetr FlukeMultimetr Fluke
  • Level 9  
    emeryt2 wrote:
    To przygaszanie kontrolek , resetowania i włączanie się alarmu to wynik niskiego napięcia. Klemy - słaby kontakt lub niedoładowany akumulator.
    To ,że ładowanie masz na poziomie właściwym , to nie wszystko. Jest jesczce takie coś jak eksploatacja , krótkie trasy , częste uruchamianie silnika , i dogrzewanie świeć żarowych.


    Masz rację, że to efekt niewystarczającego napięcia, niemniej przyczyną na pewno nie są akku i przewody, choć te ostatnie sprawdzę jeszcze raz rozbierając je po kolei. Da radę może już jutro.
    Co do eksploatacji to Passek robi codziennie 50km i odpala przy tym 4 razy. Nie jest to powalające liczba, jednak to nie tak, że jest niedogrzany i niedoładowany..
    suder wrote:
    według mnie może to być wina kostki stacyjki


    Przepraszam - zapomniałem napisać:
    - stacyjka (kostka i połączenia) również była robiona rok temu; przy okazji puściłem wtedy radio 'po stacyjce' podejrzewając 'lewy' pobór w nocy przez radio, jak napisałem wyżej;
  • Level 42  
    Te 60 mA , w stanie spoczynku to nie tragedia. Pozostaje rozrusznik , chociaż robiony 2 lata temu. Mogą być luzy na tulejkach.
    Sprawdzić przy pomocy innego akumulatora lub życzliwego kolegi z autem.
  • Level 20  
    Woltomierz podlacz + na aku a - na silnik "Zakreć" rozrusznikiem do momentu przygaśniecia kontrolek i popatrz jakie jest napiecie na woltomierzu (przytrzymaj na rozruszniku ok 1sek)Zobacz jakie napiecie jest na woltomierzu tzn czy nie "spada poniżej 5V Jesli spada sprawdz tak samo ale z - podlaczonym do aku Sprawdzisz w ten sposób czy masz dobre polaczenie aku-silnik
  • Level 9  
    Elektron1234 wrote:
    Woltomierz podlacz + na aku a - na silnik "Zakreć" rozrusznikiem do momentu przygaśniecia kontrolek i popatrz jakie jest napiecie na woltomierzu (przytrzymaj na rozruszniku ok 1sek)Zobacz jakie napiecie jest na woltomierzu tzn czy nie "spada poniżej 5V Jesli spada sprawdz tak samo ale z - podlaczonym do aku Sprawdzisz w ten sposób czy masz dobre polaczenie aku-silnik

    Jeśli rano problem wystąpi będę miał woltomierz pod ręką i pomierzę jak mówisz. Rozumiem, że jeśli spadku nie będzie, to przewody są ok i pozostaje rozrusznik? Propo niego, od czasu regeneracji rzadko ale jednak ma 'krótkie wycie' (ok 0,5-1 sek) już po zapalaniu silnika, jakby bendiks jeszcze kręcił lub zębnik nie cofał dość szybko, ale nie wiem czy tu akurat w tym problem?

    emeryt2 wrote:
    Te 60 mA , w stanie spoczynku to nie tragedia. Pozostaje rozrusznik , chociaż robiony 2 lata temu. Mogą być luzy na tulejkach.
    Sprawdzić przy pomocy innego akumulatora lub życzliwego kolegi z autem.

    Parę razy gdy występował problem próbowałem na kablach z drugiego auta - nie pomagało. Jedynie na holu dawało rade go odpalić..
    btw. Czy elementy rozrusznika (bendiks, szczotki, tulejki) kupię w motoryzacyjnym i czy wyjęcie rozrusznika w B4 da radę 'zrobić w garażu z kanałem'? Pytam, bo miałem wcześniej B2 i tam trzeba było podwieszać silnik by wyjąć rozrusznik ;-/
  • Level 42  
    Beny , żle myślisz - gdy podczas kręcenia będzie spadek napięcia , poniżej 8V , to blokowanie rozrusznika , jeżeli jak twierdzisz jest akumulator OK.
    Przekonuje mnie ,że to rozrusznik , drugi akapit , w którym napisałeś ,że zdarzało sie iż nie zapalił z drugiego akumulatora , tylko na holu.
    Co do wymontowania rozrusznika , to wiem że są trudności ,jeżeli się nie mylę , to trzeba luzować pompę wspomagania. Ja tej operacji nie robię , robią to inni. Mam " uczulenie " na smar.
  • Level 17  
    Witam,sprawdz kolego połączenie masy akumulatora z karoserią .Proponowałbym odkręcić zacisk połączenia masy i wyczyścić papierkiem ściernym.Nie będzie dobrego połączenia to problem z zapalaniem i poprawnym ładowaniem pozdrawiam
  • Level 2  
    Witam mam identyczny problem zero reakcji przy odpalaniu co może być przyczyną ??
  • User removed account  
  • Level 42  
    .... wymienić kable rozrusznika i ... powietrze na zimowe w zapasowym kole!!

    Wytłumacz Waszka , co to znaczy "zero reakcji przy odpalaniu".
    Na krótko rozrusznik kręci? , na konektorku cewki automatu rozrusznika, po przekręceniu stacyjki na rozruch jest napięcie?
  • Level 2  
    Problem naprawiony ale podzielę się wrażeniami....

    otóż wczoraj auto ładnie cykało od kopa. Dzisiaj rano wsiadam i zero reakcji 103 przekaźnik zaczął wariować z wszystkich kontrolek zaczęła dziać się dyskoteka central wariował od pewnego czasu nawet załaczał i sie nie wyłaczał przy otwieraniu ale ponowne zamkniecie i i otarcie uciszało go climatronic wyłączał się całkowicie abs non top świecił no i po przekręceniu zapłonu po czasie wszystko sie uspokoiło ale przy przekręceniu dalej aby rozrusznik załapał zero reakcji tylko lekkie cykanie nic po za tym i kontrolki na stałe wygaszały się. No to zacząłem drążyć sieć w w google w celu wyeliminowania usterek. Kostkę co nie dawno wymieniłem w stacyjce mam również na przycisk załączanie pożyczyłem sprawne przekaźnik 103 i 109. Dopiero po przeczyszczeniu wszystkich styków od aku po połaczenia masy itp samochód odpalił. Więc jeśli u kogoś wystąpi podobny problem to 1 co proponuje przejrzeć połączenia kabli.

    Ale teraz mam ptanie troszkę z inną sprawą. Otóż każdy słyszał o niedziałaniu wycieraczek świateł i świecący ABS. Z początku do wyeliminowania był przekaźnik 18. Wymieniłem na nowy i niby usterka zniknęła ale z czasem to nawracało niby przekaźnik się zepsół ponownie ale jest 100 % sprawny sprawdzałem w innym aucie itp i u mnie też działa dalej oraz sprawdzałem pożyczony. I chciałbym uwagę zwrócić na to że jak zapali mi się przy odpaleniu abs i te światła nie działają to odkryłem taki motyw że jak cofnę leciutko kluczyk w stacyjce nie gasząc silnika nagle usterka znika zaczyna działać wszystko sprawnie. Słychać takie lekkie cyknięcie i wszystko się załącza tyle że to cyknięcie nie dobiega z przekaźników. Czy ktoś mógłby wyjaśnić co to za przyczyna jest i o co kaman ??