Witam od razu proszę moderatora o przeniesienie tematu do innego działu jesli nie tutaj napisałem.
Mam silnik jednofazowy o nieznanej mocy bez tabliczki znaminowej z kondensatorem który pracuje cały czas lecz nie znam jego wartosci. I tu jest moje pytanie jak go dobrać ??
W uzwojeniu roboczym płynie prąd 7A (na biegu jałowym), a jaki prąd powinien płynąć w uzwojeniu pomocniczym ?
Po podłączeniu kondensatora 25 uF w uzwojeniu pomocniczym płynie 2A.
Witam od razu proszę moderatora o przeniesienie tematu do innego działu jesli nie tutaj napisałem.
Mam silnik jednofazowy o nieznanej mocy bez tabliczki znaminowej z kondensatorem który pracuje cały czas lecz nie znam jego wartosci. I tu jest moje pytanie jak go dobrać ??
A może wiesz co napędzał ten silnik? Czy silnik posiada wyłącznik odśrodkowy?
Ewentualnie ile przewodów wychodzi z wnętrza stojana (nie licz przewodów kondensatora)
Raczej nie ma wyłącznika odśrodkowego, skoro przy pracy jałowej przez kondensator płynie prąd.
Witam.Logicznie rzecz ujmując to masz rację ,tym bardziej że autor napisał;
Quote:
Mam silnik jednofazowy o nieznanej mocy bez tabliczki znaminowej z kondensatorem który pracuje cały czas lecz nie znam jego wartosci.
Ale również napisał;
Quote:
Po podłączeniu kondensatora 25 uF w uzwojeniu pomocniczym płynie 2A.
Mógł również zmierzyć prąd w fazie pomocniczej ze starym kondensatorem.
Ale nie znamy stanu starego kondensatora (i nie stwierdzimy telepatycznie czy np. odśrodkowy jest zwarty.Stąd pytanie.
Witam
Z tego co wyczytałem z twojego postu, to pytasz o kondensator pracy.
Jego wartość zależna jest od mocy silnika. Na przykład w silnik firmy BESEL 1,1 kW pracuje z kondensatorem 25µF.
Niech ojciec zmierzy długość i średnicę pakietu blach stojana to spróbuję ustalić moc silnika i dobrać jakiś kondensator z typoszeregu.
WITAM.
Ja mam taki problem. Mam wciągnik elektryczny linowy. Nie ma przy nim kondensatora. A powinien być. Silnik jednofazowy z obrotami lewo - prawo. Moc szacuje na około 400 - 700W. Z silnika wychodzą 3 przewody. Do jednego z nich na stałe jest podłączone N zasilania. Rezystancje uzwojeń to: 1-2=20 ohm, 2-3=20 ohm, 1-3=40 ohm. I właśnie do 2 czyli do "srodka" uzwojenia jest podłączone N zasilania. Jak tu dobrać kondensator??? I może wie ktoś jak to poprawnie podłącyć by zmieniać obroty lewo - prawo?? Może jakiś odręczny schemacik ktoś narysuje?? Bo nie wiem czy dobrze podłączam. Prosze o pomoc.
WITAM.
Ja mam taki problem. Mam wciągnik elektryczny linowy. Nie ma przy nim kondensatora. A powinien być. Silnik jednofazowy z obrotami lewo - prawo. Moc szacuje na około 400 - 700W. Z silnika wychodzą 3 przewody. Rezystancje uzwojeń to: 1-2=20 ohm, 2-3=20 ohm, 1-3=40 ohm. Jak tu dobrać kondensator??? I może wie ktoś jak to poprawnie podłącyć by zmieniać obroty lewo - prawo?? Może jakiś odręczny schemacik ktoś narysuje?? Bo nie wiem czy dobrze podłączam. Prosze o pomoc.
A masz jakieś uprawnienia do remontu urządzeń elektrycznych?
Witam
Aby zmienić kierunek wirowanie w jednofazowym silniku klatkowym, musisz zmienić kierunek przepływu prądu w uzwojeniu pomocniczym. Niestety do tego celu na tabliczce zaciskowej silnika musisz mieć cztery przewody. Ty masz tylko trzy. Ewentualne wyprowadzenie czwartego przewodu, raczej zleć jakiemuś autoryzowanemu zakładowi przezwajania silników. Oni zrobią to profesjonalnie - czyli bezpiecznie.
Witam !
W wypadku silnika gdzie oba uzwojenia mają taką samą oporność i wyprowadzone są tylko trzy przewody, istnieje możliwość zmiany kierunku obrotów.
1-2 = 20om
2-3 = 20om
Kondensator należy podłączyć do 1 i 3
Przewód N ( tak jak opisał założyciel drugiego wątku tego postu Seweras ) do 2
Natomiast drugi przewód zasilający do zacisku 1 lub 3 i w ten sposób wybrać odpowiedni kierunek obrotów.
Pozdrawiam. Stefan
sp3ots
No i o to mi chodziło. Konkretna odpowiedz.
Tak myślałem, że trzeba tak podłączyć ale nie narzucałem swojego toku myślenia. A tera jestem pewien że będzie działał silniczek w obie strony poprawnie.
Dzięki za odpowiedz.
A co z kondensatorkiem?? Jaki powinienem dobrać do tego 580W silnika?
Ja myśle że 20uF może wystarczyć. Co wy na to??
Witam !
Nie wiem jak producent dobiera kondensator do danego silnika !
Ale tak na chłopski rozum wiedząc że oba uzwojenia są identyczne myślę że:
podczas pracy na biegu jałowym w obu uzwojeniach powinno pojawić się takie samo napięcie ?
Być może trzeba tak dobrać kondensator aby U - 1-2 było porównywalne, zbliżone do U - 2 - 3 , ale to tylko moje domysły.
Pozdrawiam. Stefan
ps. parę dni temu wpadł mi w ręce silnik 370W 220V 1470obr/min Besel i tam jest kondensator pracy 12uF/500V oporności uzwojeń roboczego i pomocniczego są różne, więc nie można tego silnika brać za przykład.
Jak będe miałchwlkę wojną to sprawdzę napięcia i prądy pobierane przez silnik na obu uzwojeniach przy zastosowaniu kondensatora 20 uF. Bo akurat taki mam. Myśle że skoro uzwojenia są identyczne to prądy i napięcia powinny być róene przy pracy jałowej.
Jeśli chodzi o kwestię napedu...
Silniki a raczej uzwojenia silników jednofazowych wiadomo z góry że kat przesuniecia pomiedzy głównym a (pomocniczym, rozruchowym) wynosi 90 stopni.
Mowiac krótko by nie mącić w głowach:
1. Symetryczne uzwojenia dwufazowe (tam gdzie wystepuje tylko i wyłacznie rozruch za pomocą wyłącznika odśrodkowego, bądź "nadprądowego"); pełnią rolę uzwojeninia rozruchowego (załączane jest na czas rozruchu)
2. asymetryczne uzwojenie dwufazowe, tam gdzie w s. występuje kondensator. Nie dosc ze bierze udział w procesie rozruchu ale mozna by zec wzmacnia moment.
Wracając do meritum.
Przy doborze kondesatora, jego parametrów... poniekad mniej istotna jest jego pojemność a raczej napiecie.
Przy zbyt małej pojemności kondesatora silnik jedynie bedzie charakteryzował się małym momentem.
Natomiast jeśli wstawisz kondensator na zbyt niskie napiecie (np. 230-250V) przy dłuższej pracy przegrzejesz uzwojenia pomocnicze.
Sugeruję kondensator o parametrach:
ok. 10 uF/400V
druga sprawa, o ile się nie mylę. Wg. prawa energetycznego silniki asynchroniczne 1-f jakie mogą być podłączane do sieci publicznej nie mogą przekraczać mocy 1,5kW, w z wiazku z czym na wyzsze moce nie są takowe produkowane.
Dodano po 23 [minuty]:
Owszem nie sprecyzowałem się sadze ze kondensator pomiędzy 14-20uF powinien spełnić oczekiwania to koszt ok 20zł.
Natomiast jeśli chodzi o zmianę kierunku obrotów, wystarczy zmienić kierunek przepływu prądu w którymś z uzwojeń.