Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Dobór kondensatora do silnika jednofazowego

sztygar 23 Sty 2010 17:30 68085 19
  • #1 23 Sty 2010 17:30
    sztygar
    Poziom 14  

    Witam od razu proszę moderatora o przeniesienie tematu do innego działu jesli nie tutaj napisałem.

    Mam silnik jednofazowy o nieznanej mocy bez tabliczki znaminowej z kondensatorem który pracuje cały czas lecz nie znam jego wartosci. I tu jest moje pytanie jak go dobrać ??

    4 19
  • #2 23 Sty 2010 17:34
    528649
    Użytkownik usunął konto  
  • #3 23 Sty 2010 17:45
    sztygar
    Poziom 14  

    W uzwojeniu roboczym płynie prąd 7A (na biegu jałowym), a jaki prąd powinien płynąć w uzwojeniu pomocniczym ?
    Po podłączeniu kondensatora 25 uF w uzwojeniu pomocniczym płynie 2A.

    6
  • #4 23 Sty 2010 18:11
    528649
    Użytkownik usunął konto  
  • #5 23 Sty 2010 21:03
    wola
    Poziom 26  

    Witam.

    sztygar napisał:
    Witam od razu proszę moderatora o przeniesienie tematu do innego działu jesli nie tutaj napisałem.

    Mam silnik jednofazowy o nieznanej mocy bez tabliczki znaminowej z kondensatorem który pracuje cały czas lecz nie znam jego wartosci. I tu jest moje pytanie jak go dobrać ??

    A może wiesz co napędzał ten silnik? Czy silnik posiada wyłącznik odśrodkowy?
    Ewentualnie ile przewodów wychodzi z wnętrza stojana (nie licz przewodów kondensatora)

    2
  • #6 23 Sty 2010 21:05
    528649
    Użytkownik usunął konto  
  • #7 23 Sty 2010 21:28
    wola
    Poziom 26  

    technics6 napisał:
    Raczej nie ma wyłącznika odśrodkowego, skoro przy pracy jałowej przez kondensator płynie prąd.

    Witam.Logicznie rzecz ujmując to masz rację ,tym bardziej że autor napisał;
    Cytat:
    Mam silnik jednofazowy o nieznanej mocy bez tabliczki znaminowej z kondensatorem który pracuje cały czas lecz nie znam jego wartosci.


    Ale również napisał;
    Cytat:
    Po podłączeniu kondensatora 25 uF w uzwojeniu pomocniczym płynie 2A.


    Mógł również zmierzyć prąd w fazie pomocniczej ze starym kondensatorem.
    Ale nie znamy stanu starego kondensatora (i nie stwierdzimy telepatycznie czy np. odśrodkowy jest zwarty.Stąd pytanie.

    0
  • #8 23 Sty 2010 23:03
    g73
    Poziom 17  

    Witam,kolego mógłbyś wysłać zdjęcie tego silnika .Przezwajam silniki myślę ,że po wyglądzie rozpoznam i postaram się pomóc pozdawiam

    4
  • #9 28 Sty 2010 09:03
    sztygar
    Poziom 14  

    Temat założyłem z inicjatywy mojego taty on przewija silniki od 25 lat wiec mysle ze nie ma sensu dodawać tych zdjęć ...

    2
  • #10 05 Lut 2010 08:44
    GK
    Poziom 17  

    Witam
    Z tego co wyczytałem z twojego postu, to pytasz o kondensator pracy.
    Jego wartość zależna jest od mocy silnika. Na przykład w silnik firmy BESEL 1,1 kW pracuje z kondensatorem 25µF.
    Niech ojciec zmierzy długość i średnicę pakietu blach stojana to spróbuję ustalić moc silnika i dobrać jakiś kondensator z typoszeregu.

    2
  • #11 06 Lut 2010 21:40
    slawekx
    Poziom 28  

    sztygar napisał:
    Temat założyłem z inicjatywy mojego taty on przewija silniki od 25 lat wiec mysle ze nie ma sensu dodawać tych zdjęć ...


    ? a sens pytać ?

    2
  • #12 09 Lut 2010 22:01
    Seweras
    Poziom 11  

    WITAM.
    Ja mam taki problem. Mam wciągnik elektryczny linowy. Nie ma przy nim kondensatora. A powinien być. Silnik jednofazowy z obrotami lewo - prawo. Moc szacuje na około 400 - 700W. Z silnika wychodzą 3 przewody. Do jednego z nich na stałe jest podłączone N zasilania. Rezystancje uzwojeń to: 1-2=20 ohm, 2-3=20 ohm, 1-3=40 ohm. I właśnie do 2 czyli do "srodka" uzwojenia jest podłączone N zasilania. Jak tu dobrać kondensator??? I może wie ktoś jak to poprawnie podłącyć by zmieniać obroty lewo - prawo?? Może jakiś odręczny schemacik ktoś narysuje?? Bo nie wiem czy dobrze podłączam. Prosze o pomoc.

    4
  • #13 09 Lut 2010 22:14
    retrofood
    Moderator

    Seweras napisał:
    WITAM.
    Ja mam taki problem. Mam wciągnik elektryczny linowy. Nie ma przy nim kondensatora. A powinien być. Silnik jednofazowy z obrotami lewo - prawo. Moc szacuje na około 400 - 700W. Z silnika wychodzą 3 przewody. Rezystancje uzwojeń to: 1-2=20 ohm, 2-3=20 ohm, 1-3=40 ohm. Jak tu dobrać kondensator??? I może wie ktoś jak to poprawnie podłącyć by zmieniać obroty lewo - prawo?? Może jakiś odręczny schemacik ktoś narysuje?? Bo nie wiem czy dobrze podłączam. Prosze o pomoc.


    A masz jakieś uprawnienia do remontu urządzeń elektrycznych?

    -2
  • #14 09 Lut 2010 22:48
    Seweras
    Poziom 11  

    Mam uprawnienia. Świadectwo kwalifikacji E

    Dodano po 7 [minuty]:

    Aha. Uzwojenie z kondensatorem jest włączone na stałe. Nie ma wyłącznika odśrodkowego.

    Posty scaliłem, proszę używać przycisku "Zmień" w celu edycji postu. [Łukasz]

    Witam.
    Już wiem na pewno, że silnik ma 580W. Więc jaki potrzebuje kondensator?? Myślę że z 20 uF. Możliwe? Uzwojenia ma 2x20 ohm.

    4
  • #15 11 Lut 2010 07:17
    GK
    Poziom 17  

    Witam
    Aby zmienić kierunek wirowanie w jednofazowym silniku klatkowym, musisz zmienić kierunek przepływu prądu w uzwojeniu pomocniczym. Niestety do tego celu na tabliczce zaciskowej silnika musisz mieć cztery przewody. Ty masz tylko trzy. Ewentualne wyprowadzenie czwartego przewodu, raczej zleć jakiemuś autoryzowanemu zakładowi przezwajania silników. Oni zrobią to profesjonalnie - czyli bezpiecznie.

    1
  • #16 11 Lut 2010 12:24
    sp3ots
    Poziom 36  

    Witam !
    W wypadku silnika gdzie oba uzwojenia mają taką samą oporność i wyprowadzone są tylko trzy przewody, istnieje możliwość zmiany kierunku obrotów.
    1-2 = 20om
    2-3 = 20om
    Kondensator należy podłączyć do 1 i 3
    Przewód N ( tak jak opisał założyciel drugiego wątku tego postu Seweras ) do 2
    Natomiast drugi przewód zasilający do zacisku 1 lub 3 i w ten sposób wybrać odpowiedni kierunek obrotów.
    Pozdrawiam. Stefan

    3
  • #17 11 Lut 2010 13:56
    Seweras
    Poziom 11  

    sp3ots
    No i o to mi chodziło. Konkretna odpowiedz.
    Tak myślałem, że trzeba tak podłączyć ale nie narzucałem swojego toku myślenia. A tera jestem pewien że będzie działał silniczek w obie strony poprawnie.
    Dzięki za odpowiedz.
    A co z kondensatorkiem?? Jaki powinienem dobrać do tego 580W silnika?
    Ja myśle że 20uF może wystarczyć. Co wy na to??

    0
  • #18 11 Lut 2010 14:23
    sp3ots
    Poziom 36  

    Witam !
    Nie wiem jak producent dobiera kondensator do danego silnika !
    Ale tak na chłopski rozum wiedząc że oba uzwojenia są identyczne myślę że:
    podczas pracy na biegu jałowym w obu uzwojeniach powinno pojawić się takie samo napięcie ?
    Być może trzeba tak dobrać kondensator aby U - 1-2 było porównywalne, zbliżone do U - 2 - 3 , ale to tylko moje domysły.
    Pozdrawiam. Stefan
    ps. parę dni temu wpadł mi w ręce silnik 370W 220V 1470obr/min Besel i tam jest kondensator pracy 12uF/500V oporności uzwojeń roboczego i pomocniczego są różne, więc nie można tego silnika brać za przykład.

    1
  • #19 11 Lut 2010 15:57
    Seweras
    Poziom 11  

    Jak będe miałchwlkę wojną to sprawdzę napięcia i prądy pobierane przez silnik na obu uzwojeniach przy zastosowaniu kondensatora 20 uF. Bo akurat taki mam. Myśle że skoro uzwojenia są identyczne to prądy i napięcia powinny być róene przy pracy jałowej.

    2
  • #20 13 Lut 2010 00:11
    demontegil
    Poziom 10  

    Jeśli chodzi o kwestię napedu...
    Silniki a raczej uzwojenia silników jednofazowych wiadomo z góry że kat przesuniecia pomiedzy głównym a (pomocniczym, rozruchowym) wynosi 90 stopni.
    Mowiac krótko by nie mącić w głowach:
    1. Symetryczne uzwojenia dwufazowe (tam gdzie wystepuje tylko i wyłacznie rozruch za pomocą wyłącznika odśrodkowego, bądź "nadprądowego"); pełnią rolę uzwojeninia rozruchowego (załączane jest na czas rozruchu)
    2. asymetryczne uzwojenie dwufazowe, tam gdzie w s. występuje kondensator. Nie dosc ze bierze udział w procesie rozruchu ale mozna by zec wzmacnia moment.
    Wracając do meritum.
    Przy doborze kondesatora, jego parametrów... poniekad mniej istotna jest jego pojemność a raczej napiecie.
    Przy zbyt małej pojemności kondesatora silnik jedynie bedzie charakteryzował się małym momentem.
    Natomiast jeśli wstawisz kondensator na zbyt niskie napiecie (np. 230-250V) przy dłuższej pracy przegrzejesz uzwojenia pomocnicze.

    Sugeruję kondensator o parametrach:
    ok. 10 uF/400V

    druga sprawa, o ile się nie mylę. Wg. prawa energetycznego silniki asynchroniczne 1-f jakie mogą być podłączane do sieci publicznej nie mogą przekraczać mocy 1,5kW, w z wiazku z czym na wyzsze moce nie są takowe produkowane.

    Dodano po 23 [minuty]:

    Owszem nie sprecyzowałem się sadze ze kondensator pomiędzy 14-20uF powinien spełnić oczekiwania to koszt ok 20zł.
    Natomiast jeśli chodzi o zmianę kierunku obrotów, wystarczy zmienić kierunek przepływu prądu w którymś z uzwojeń.
    Dobór kondensatora do silnika jednofazowego

    3