Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Budowa silnika odrzutowego

Mark Marshall 23 Jan 2010 18:26 41182 47
Bosch
  • #1
    Mark Marshall
    Level 19  
    Witam, chciałbym dowiedzieć się paru rzeczy przed budową mojego silnika odrzutowego. Za cel wybrałem sobie zbudowanie silnika Turboodrzutowego lub Turbowentylatorowego. Dlatego mam parę pytań dotyczących budowy takiego silnika i odnośnie oceny moich pomysłów. W silniku zamierzam wykorzystać jako podajnik paliwa wtryskiwacze, jako niskoprężną sprężarkę wirniki od zwykłych sprężarek, do rozpędzenia wału turbiny zastosować silnik elektryczny 1400W z odkurzacza a smarowanie turbiny zapewnić podając olej do przekładni przy dyszy wlotowej i przy turbinach przy dyszy wylotowej za pomocą wtryskiwaczy. :) Pytania odpowiednio ponumerowałem :D

    1. Na jakim typie silnika można uzyskać największy jednostkowy ciąg silnika, który z pokazanych silników charakteryzuje się najwyższą wydajnością :?:
    Link
    Link
    Link - projekt forumowicza

    2. Mam problem z rozwiązaniem wtrysku, wiem że będę używać wtryskiwaczy lecz nie wiem jak zrobić by spalanie w komorze było ciągłe a nie cykliczne. Być może zamontowanie paru listw wtryskiwaczy rozwiąże problem

    3. Skąd można by było uzyskać wirniki takie jak na wyżej przedstawionych zdjęciach? Jedyne jakie na razie widziałem łopatki pochodzą z turbosprężarek lecz nie są one idealne do tego celu jeżeli zamierzamy użyć większej ilości takich wirników.

    4. Z jakich materiałów zbudować silnik? W jakich zakładach i w jakiej cenie można kupić lub zamówić części wykonane ze stali odpornej na wysoką temperaturę gdyż podejrzewam że ten materiał będzie najodpowiedniejszy. Czy wirniki za komorą spalania wytrzymają temperaturę?

    To chyba wszystko, na razie gromadzę materiały i informacje by jak najlepiej wykonać i aby jak najlepiej silnik się prezentował. Za wzór służy mi projekt silnika wykonany i opisany na tej stronie : Link (oczywiście pewne rozwiązania i materiały a nie cały projekt). Prosiłbym o sugestię i o konstruktywną krytykę co do moich planów, założeń :) Pozdrawiam i zapraszam do oceny rozwiązań i własnych propozycji :D
  • Bosch
  • #3
    Mark Marshall
    Level 19  
    Dzięki, ale zamierzam raczej samemu zrobić cały silnik a jedynie pomysły i rozwiązania podpatrywać w innych konstrukcjach. Ale dzięki za stronę przyda mi się gdyż podpatrzę rozwiązania innych :D
  • #4
    Kamis47
    Level 13  
    Nie lepiej zacząć od budowy pulsacyjnego?? Chyba że już kiedyś taki wykonałeś.
  • #5
    Mark Marshall
    Level 19  
    Wykonać jako tako nie wykonałem lecz znam bardzo dobrze jego budowę i właściwości. Na pewno byłby prostszy w budowie ale ja lubię wyzwania :wink:
  • #6
    forestx
    R.I.P. Meritorious for the elektroda.pl
    Mark Marshall wrote:
    ale ja lubię wyzwania :wink:
    - niestety, w tym przypadku podlega to pod paragraf o nazwie: motyka i słońce
    Poczytaj troszeczkę ile pracy wymaga zrobienie silnika bazującego na turbosprężarce z samochodu.
  • #7
    Mark Marshall
    Level 19  
    Doskonale wiem ile to wymaga pracy i umiejętności :wink: Dużo myślałem nad budową, rozwiązaniami technicznymi i innymi i podjąłem decyzje że dam radę. Co do silników budowanych na turbosprężarkach, to owszem zapoznałem się chyba ze wszystkimi co są na forum i sporo się o silniku turboodrzutowym dowiedziałem.
  • Bosch
  • #8
    submariner
    Level 32  
    Ja k nie masz pieniedzy na tyle aby kupic kilka takich silnikow to nie zabieraj sie za taka budowe. to jest totalnie skomplikowane pomimo przostej konstrukcji. rozumiem ,ze nie masz zadnych doswiadczen z takimi silnikami skoro myslisz o jego budowie.
    Realne jest zrobienie tylko czegos bazujacego na elementach samochodowych turbosprezarek ale taki silnika osiagnie max 20 KM i bedzie bardzo ciezki tzn nic lepszy od tlokowych a zapewne wiecej pozre paliwa.
    Co do linkow - pierwszy link przedstawia sprezarke odsrodkowa obecnie nie uzywana ze wzgledu na niska sprawnosc chociaz zaleta jej to duzy sprzez na 1 stopniu .
    Taki silnik uzywany jest/byl przy niskich predkosciach lotu. Drugi link przedstawia silnik ze sprezarka osiowa o znacznie wyzszej sprawnosci tyle ze do poprawnej pracy potrzebuje az 7 stopni sprezania jest nie do wykonania nawet w slabo wyposazonych zakladach lotniczych a nie dopiero w domu.
    Materialy w takich silnikach pracuja w ektrzemalnych warunkach a lopatki czesto wykonywane z monokrysztalow metali.
  • #9
    Mark Marshall
    Level 19  
    Widziałem jak się produkuje łopatki i wiem że są one z tytanu więc są bardzo wytrzymałe. Mi chodzi bardziej o zrobienie silnika o małym ciągu ale większych rozmiarów jak ten turbowentylatorowy. To ma służyć bardziej jako model niż jako coś co zastosuje w praktyce ze względów czysto ekonomicznych :wink: Niektórych rzeczy nie robi się z sensem i zgodnie z logiką :D
  • #10
    submariner
    Level 32  
    Proponuje zacznij od wyliczenia ksztaltu i profilu lopatek i kierownic dla sprezarki , bedzie to mniej kosztowne a bedziesz tez mial czas na podjecie decyzji czy potrafisz dokonczyc dziela jesli mozna Cie prosic to zalacz przynajmniej posczegolne przekroje poprzeczne moze byc bez wymiarowania by nie mogl ew nasladowca za darmo z tego skorzystac.
  • #11
    Mark Marshall
    Level 19  
    Nie jestem pazerny na pieniądze :P Aktualnie jestem na etapie planowania, w związku z tym iż nie mam talentu do rysowania niestety w związku z tym załączam wstępny szkic , tak naprawdę to jedynie ponumerowałem poszczególne elementy na przekroju silnika.

    Budowa silnika odrzutowego

    1. W związku z tym iż następuje tu przewężenie i bardzo ważne jest tu odpowiednie wymierzenie pozycji wału turbiny i następuje tu silne sprężenie postanowiłem spróbować tu zaimplentować turbosprężarkę conajmniej z 2.5l silnika (nie wiem czy to dobry pomysł)

    2. Podajnik paliwa chciałem zastosować wtryskiwacze lecz problemy techniczne z nimi związane nie wykluczają także zastosowania zwykłych zaworów

    3.Wymiary całej konstrukcji zależą właśnie od tego elementu, nie wiem jakiego rozmiaru uda mi się pozyskać turbiny a wpłynie to na rozmiar konstrukcji

    4. Wirnik przedni jest dość kłopotliwy więc najlepiej byłoby tutaj znależć wiatrak samochodowy z chłodnicy w całości wykonany z metalu by siła odśrodkowa nie rozerwała go

    5. Zastosuje tutaj przepustnice pompę paliwa i pompę oleju a także intercooler który schładzał by powietrze dostające się do silnika

    6. Jako dopalacz (nie wiem czy go zaimplentuje) zastosowałbym grzałkę a dodatkowo świece zapłonowe

    7. Wylot dyszy musi być zrobiony ze stali żaroodpornej i z tym będę musiał udać się do specjalistycznego zakładu w którym wykonano by dyszę wylotową

    8. Tutaj zastanawiałem się nad piastą kół z samochodów osobowych gdyż według mnie najlepiej spełniły by tutaj swoją funkcję i mają odpowiednie mocowania


    Bardzo proszę o sugestię i poprawienia mnie ( nie jestem mistrzem w tej dziedzinie). Nie jestem przekonany czy moje przypuszczenia, rozwiązania sprawdzą się przy budowie tego silnika. Co do całej obudowy wału turbiny z turbinami to zostanie ona wykonana w zakładzie specjalistycznym z dość grubej (zastanawiam się jeszcze jak grubej) stali żaroodpornej. Dziękuje za dotychczasową konstruktywną krytykę i o ocenę moich rozwiązań a także zachęcam do podawania własnych pomysłów :wink:

    Bardzo bym prosił o program do wyliczania rozmiarów turbin i rozmiarów komory spalania i innych, widziałem kiedyś taki program lecz teraz nie mogę go znależć, byłbym bardzo wdzięczny za pomoc :D
  • #13
    submariner
    Level 32  
    Kazda z tych lopatek - nie calej tarczy sprezarki tylko kazda malenka lopatka ma swoj profil=przekroj poprzeczny podobny do smigla lotniczego tworzony wg pewnych zasad w punkccie mocowania gruby i zwezajacy sie ku koncowi , rowniez zmienia sie kat natarcia u nasady jest rzedu kilkudziesieciu stopni a na koncach kilku stopni i tylko wg takiej sztuki lopatka bedzie miec wysoka sprawnosc , niskie opory i ma sznse sie nie urwac.
    Z kilkudziesieciu =ok setki takich lopatek skladasz dopiero tarcze sprezarki czy turbiny.
    Zauwaz, ze im powietrze jest bardziej sprzezone tym tarcza jest mniejsza w przeciwnym razie sprawnosc radykalnie spadnie poniewaz geste powietrze stawia tez wieksze opory a lopatki i tak nie maja czego tloczyc bo na wejsciu dostaly pewna porcje powietrza ograniczona przekrojem...
    Drugim rownie waznym elementem sa kierownice strug = tez lopatki tyle ze przeciwnie wygiete bez nich powietrze bedzie wirowac razem z walem i zostanie rozlozone na sciankach silnika, sprezanie bedzie bardzo male.
    To co zalaczylez na zdieciu to silnik odrzutowy dwuprzeplywowy z dopalaczem = najwyzsza szkola jazdy tego na pewno nie zrobisz :).
  • #14
    Mark Marshall
    Level 19  
    Wzoruje się na tym, na pewno nie uda mi się osiągnąć takiego ciągu jaki ma ten silnik. Na razie szukam zdjęć i zastanawiam się w jaki sposób i pod jakimi kątami powyginać łopatki a potem je przymocować. Widziałem na Discovery jak się produkuje takie łopatki ale tam był tylko jeden ich model. Zdecydowałem się na łopatki między innymi z przyczyn które już opisałeś :wink:
  • #15
    Stary1952
    Level 32  
    Nie bardzo wierzę , że zrobisz ten silnik . :?:
    Pomijając dostęp do odpowiednich obrabiarek i materiałów najprawdopodobniej nie przeskoczysz takich problemów jak łożyskowanie i temperatury o precyzyjnym wyważaniu nie wspomnę , oraz wiele wiele innych . :|
    Zobacz jeszcze tutaj :
    http://jetmodel.webpark.pl/silniki.html
    Pozdrawiam .
  • #16
    wowka
    Level 28  
    Mark Marshall wrote:
    Wzoruje się na tym, na pewno nie uda mi się osiągnąć takiego ciągu jaki ma ten silnik. Na razie szukam zdjęć i zastanawiam się w jaki sposób i pod jakimi kątami powyginać łopatki a potem je przymocować. Widziałem na Discovery jak się produkuje takie łopatki ale tam był tylko jeden ich model. Zdecydowałem się na łopatki między innymi z przyczyn które już opisałeś :wink:


    Lopatki proponuje powyginac z puszki po browarze a przymocowac na super glue.

    Temat nadaje sie do zamkniecia bo czytajac bzdury o wyginaniu lopatek itp to nie ma sensu tego dalej ciagnac nabijajac posty. Ciekawe jak kolega ma zamiar wywazyc caly zespol, no chyba ze ma zamiar uruchomic to bez wywazenia. O lozyskowaniu i odpornosci na temperature nawet nie wspomne. Chyba ktos sie tu naogladal za duzo bajek w ktorych wszystko jest proste. Wydaje mi sie ze autor tematu nigdy nawet nie obslugiwal wiertarki recznej.

    Na koniec taka uwaga, gdyby projektowanie i wykonanie takiego silnika bylo proste to pierwsze samoloty juz by takie mialy, ale historia pokazuje ze jednak najpierw uzywano tlokowych
  • #17
    jankolo
    R.I.P. Meritorious for the elektroda.pl
    Mark Marshall wrote:
    4. Wirnik przedni jest dość kłopotliwy więc najlepiej byłoby tutaj znależć wiatrak samochodowy z chłodnicy w całości wykonany z metalu by siła odśrodkowa nie rozerwała go

    Ten pomysł jest wystarczający do stwierdzenia że autor nie ma bladego pojęcia o tym, co ma zamiar zrobić.
  • #18
    submariner
    Level 32  
    Wiesz dlaczego pociski Cruise pojawily sie tak pozno bo nie mozna bylo zbudowac odpowiednio malego silnika turboodrzutowego a to z powodu iz nie bylo dostatecznie precyzyjnych obrabiarek CNC. Takie silniki o srednicach kilkunastu cm wszystkie tarcze z lopatkami maja frezowane z 1 kawalka lub drukowane z proszkow metali , nie ma mozliwosci poskladac z kawalkow np na jaskolczy ogon lopatek . Silnika o srednicach rzedu kilkudziesieciu cm nie zrobisz bo kosztuje wszystkie pieniadze a nawet jakbys jakims cudem zrobil i probowal to uruchomic to takie cos osiaga po kilkaset KM i do testow potrzebny jest niezly bunkier :).
    Nestety duzy silnik nie bedzie pracowal z malymi mocami takie silniki maja maly zakres regulacji mocy i nie moze pracowac np na kilku %.
    Lopatek nie mozna wyciac z blachy i powyginac :) osiagaja one na koncach predkosci przydzwiekowe a oderwanie sie lopadki praktycznie niszczy silnik to prawie takie predkosci jak pociskow chociaz moze trafniejsze porownanie bedzie do rozrywajacego sie granatu obronnego.
  • #19
    Mark Marshall
    Level 19  
    Czytać, czytać od czytania nie zgłupiejecie a się wiele dowiecie :!: Wyważenie, o tej sprawie już mówiłem i zaznaczyłem iż rozważam zastosowanie piast z kół samochodów osobowych, wirnik nie musi być podtrzymywany na całej długości jeżeli zostanie wykonany solidnie i zostanie wyważony

    Po 2 Czy ja mówiłem że chcę osiągnąć tym silnikiem jakiś konkretny ciąg :?: :!:
  • #20
    vv3k70r
    Level 11  
    Troche koledzy przesadzacie.

    Lopatki owszem wykonuje sie z blaszki poprzez wyginanie. Wyginanie calkiem reczne, trzeba tylko dobre narzedzie przygotowac do imadla.

    To ze blaszke trzeba najpierw przepuscic przez CNC, a jest zarotrwala i ma 6mm przed obrobka i 70mm srednicy to juz szczegoliki takie jak praca w 900stC i 1250stC ktore zniesie zanim zacznie pelzac :)

    Choc widzialem zrobione to recznie, wiertarka i szlifierka katowa. I tez dzialalo.

    Wywazanie robi sie na tokarce wyczuwajac palcami bicie i doklejajac kawalki tasmy samoprzylepnej. A na koniec daje sie kropke supergluta jako rownowaznie (tak, to sa tak male odchylenia).

    Kajotka, mieszczaca sie w dloni daje miedzy 3 a 15 koni mocy. Te wykonane domowymi sposobami blizej 3, a na dobrych czesciach 5-6. Wiecej mocy jest juz ograniczone dostepem do odpadkow z produkcji duzych silnikow.
    Dla porownania do takiej wazacej troche ponad kilogram KJ silnik dwussuwowy dajacy taka moc wazy od 6 kg. I wymaga wiecej narzedzi zeby go zbudowac oraz elektryki, bo w odrzutowym silniku elektryki byc nie musi.


    Sprezarka WYLACZNIE na centryfudze. A to z tego powodu ze zeby rozpoczela sie faza sprezania odpowiednia do zaplonu przy osiowej... to trzeba te drobne 70 tys obrotow na minutke miec. Ze znanych mi urzadzen to by byla spora tokarka z dolozona skrzynia biegow :)


    Regulacja ciagu jest bardzo mala, robi sie to wtryskujac chlodziwo (wode) do komry spalania. Co daje wiecej ciagu. Oczywiscie dla uproszczenia mozna wtryskiwac wiecej paliwa, tylko wtedy wychodza wariactwa jak silniki palace po 3-5 litrow mieszanki na minute. Z czego zostaje glownie struga niespalonego paliwa za samolocikiem.

    Paliwo: 90% diesla + 10% etyliny, im mniej stukowa tym lepsza, a katalizatora i tak nie ma, wiec ekologie zakop pod plotem.

    W modelarskiej mikroturbinie w komroze spalania trzyma sie 500-600stC.

    Owszem, mozna dac 900 jak ma sie odpowiednie do tego materialy, to jest wlasnie ta roznica miedzy 5 a 15 koni mocy na wale i 110 a 180tys r/min.


    Pozdrawiam walczacych z tematem. Tylko pierwsze turbiny sa trudne, pozniej okazuje sie ze to najprostszy silnik na swiecie.
  • #21
    submariner
    Level 32  
    vv3k70r widze , ze znasz sie na rzeczy , czy moglbyc zamiescic fotki takiego silnika tez jestem zainteresowany tyle , ze wystraszony problemami technologicznymi.
  • #22
    Mark Marshall
    Level 19  
    vv3k70r wrote:
    Troche koledzy przesadzacie.

    Lopatki owszem wykonuje sie z blaszki poprzez wyginanie. Wyginanie calkiem reczne, trzeba tylko dobre narzedzie przygotowac do imadla.

    To ze blaszke trzeba najpierw przepuscic przez CNC, a jest zarotrwala i ma 6mm przed obrobka i 70mm srednicy to juz szczegoliki takie jak praca w 900stC i 1250stC ktore zniesie zanim zacznie pelzac :)

    Choc widzialem zrobione to recznie, wiertarka i szlifierka katowa. I tez dzialalo.

    Wywazanie robi sie na tokarce wyczuwajac palcami bicie i doklejajac kawalki tasmy samoprzylepnej. A na koniec daje sie kropke supergluta jako rownowaznie (tak, to sa tak male odchylenia).

    Kajotka, mieszczaca sie w dloni daje miedzy 3 a 15 koni mocy. Te wykonane domowymi sposobami blizej 3, a na dobrych czesciach 5-6. Wiecej mocy jest juz ograniczone dostepem do odpadkow z produkcji duzych silnikow.
    Dla porownania do takiej wazacej troche ponad kilogram KJ silnik dwussuwowy dajacy taka moc wazy od 6 kg. I wymaga wiecej narzedzi zeby go zbudowac oraz elektryki, bo w odrzutowym silniku elektryki byc nie musi.


    Sprezarka WYLACZNIE na centryfudze. A to z tego powodu ze zeby rozpoczela sie faza sprezania odpowiednia do zaplonu przy osiowej... to trzeba te drobne 70 tys obrotow na minutke miec. Ze znanych mi urzadzen to by byla spora tokarka z dolozona skrzynia biegow :)


    Regulacja ciagu jest bardzo mala, robi sie to wtryskujac chlodziwo (wode) do komry spalania. Co daje wiecej ciagu. Oczywiscie dla uproszczenia mozna wtryskiwac wiecej paliwa, tylko wtedy wychodza wariactwa jak silniki palace po 3-5 litrow mieszanki na minute. Z czego zostaje glownie struga niespalonego paliwa za samolocikiem.

    Paliwo: 90% diesla + 10% etyliny, im mniej stukowa tym lepsza, a katalizatora i tak nie ma, wiec ekologie zakop pod plotem.

    W modelarskiej mikroturbinie w komroze spalania trzyma sie 500-600stC.

    Owszem, mozna dac 900 jak ma sie odpowiednie do tego materialy, to jest wlasnie ta roznica miedzy 5 a 15 koni mocy na wale i 110 a 180tys r/min.


    Pozdrawiam walczacych z tematem. Tylko pierwsze turbiny sa trudne, pozniej okazuje sie ze to najprostszy silnik na swiecie.


    Dziekuję bardzo za informację :wink: Teraz postanowiłem zbudować silnik w oparciu o turbosprężarkę a następnie zbudować silnik według schematu Gad-300 który wykonał jeden z forumowiczów lecz wykorzystać do jego budowy lepsze materiały :wink:
  • #23
    romoo
    User under supervision
    Weź procę zestrzel MIG-a i zaadoptuj jego serducho do swoich zapotrzebowań.
  • #24
    gabik001
    Level 37  
    romoo wrote:
    Weź procę zestrzel MIG-a i zaadoptuj jego serducho do swoich zapotrzebowań.

    Ee tam po co robic zamieszanie. Lepiej udac sie gdzies na skladowisko starych migow czy do muzeum i sprobowac taki silnik zdobyc...
  • #25
    romoo
    User under supervision
    1055kg - po 1kg/zł 1055zł Grzoszowe sprawy - a to silnik z dopalaczem więc uciąg zajefajny pewniem bo moc 2900kW.
    Fajny by był do ciągnika SAM 4X4 tylko to zużycie paliwa 550l/h.
    Ale słyszałem że po właczeniu dopalania dużo więcej ciągnie paliwa.
  • #26
    Pittt
    Level 32  
    romoo wrote:
    1055kg - po 1kg/zł 1055zł Grzoszowe sprawy - a to silnik z dopalaczem więc uciąg zajefajny pewniem bo moc 2900kW.
    Fajny by był do ciągnika SAM 4X4 tylko to zużycie paliwa 550l/h.
    Ale słyszałem że po właczeniu dopalania dużo więcej ciągnie paliwa.


    O czym ty piszesz ? Chyba nie na temat. Chciałeś kogoś ośmieszyć ? To strzeliłeś sobie w stopę.
  • #28
    Mark Marshall
    Level 19  
    romoo wrote:
    1055kg - po 1kg/zł 1055zł Grzoszowe sprawy - a to silnik z dopalaczem więc uciąg zajefajny pewniem bo moc 2900kW.
    Fajny by był do ciągnika SAM 4X4 tylko to zużycie paliwa 550l/h.
    Ale słyszałem że po właczeniu dopalania dużo więcej ciągnie paliwa.


    Po pierwsze moc silników odrzutowych wyrażana jest w kN i nie są to tysiące bynajmniej.
    Po drugie jakim cudem po włączeniu dopalacz może wzrosnąć spalania skoro nawet z nazwy "dopalacz" to element który dopala paliwo, paliwo które nie zostało spalone w komorze spalania dzięki czemu uzyskuje większy ciąg.
  • #29
    romoo
    User under supervision
    Mark Marshall wrote:
    romoo wrote:
    1055kg - po 1kg/zł 1055zł Grzoszowe sprawy - a to silnik z dopalaczem więc uciąg zajefajny pewniem bo moc 2900kW.
    Fajny by był do ciągnika SAM 4X4 tylko to zużycie paliwa 550l/h.
    Ale słyszałem że po właczeniu dopalania dużo więcej ciągnie paliwa.


    Po pierwsze moc silników odrzutowych wyrażana jest w kN i nie są to tysiące bynajmniej.

    Po drugie jakim cudem po włączeniu dopalacz może wzrosnąć spalania skoro nawet z nazwy "dopalacz" to element który dopala paliwo, paliwo które nie zostało spalone w komorze spalania dzięki czemu uzyskuje większy ciąg.


    Po pierwsze ciąg nie jest niekonwertowalny.

    Po drugie doucz się do czego służy dopalacz . I wcale ja nie muszę sie douczać żeby nagrode Nobla dostać!!!!!

    Po trzecie buduj co zechcesz nawet wykorzystaj turbinę wentylatora okapu kuchennego,
  • #30
    Mark Marshall
    Level 19  
    Po pierwsze moc silników odrzutowych wyrażana jest w kN i nie są to tysiące bynajmniej.

    Ciąg nie jest niekonwertowalny.

    A ty nadal się upierasz. Proszę bardzo oto link do wikipedii : [url=http://pl.wikipedia.org/wiki/MiG-29[/url] i tam w tabelce masz napisane:
    Dane techniczne
    Napęd
    dwuprzepływowe silniki odrzutowe Klimov / Sarkisow RD-33 (Klimov Corporation. ul. Kantemirovskaya 13 St. Petersburg)
    Moc
    ciąg (49.42 kN) / (81.4 kN) z dopalaczem, zużycie paliwa (21.81 g/kNs) / (59.48 g/kNs) z dopalaczem
    Pewnie "Wikipedia" też mówi prawdę i się nie zna

    2.Powiedz mi jak to określiłeś "spaliny" które zawierają tlenki węgla, azotu mogą się zapalić :?: Dopalacz dopala paliwo które nie zostało kompletnie spalone w komorze spalania i to jest jego główny cel. Owszem jego efektywność można podnieść dodając więcej paliwa lub wtryskując bezpośrednio do dopalacza paliwo lecz jest to już zupełnie inny silnik którego budowy i sposobu działania nie

    i ostatnie.Owszem buduje, podejrzewam iż ty mogłeś jedynie próbować bo z twoją wiedzą i pomysłami jak podłączanie silnika odrzutowego do SAM-a 4x4 to daleko w tej dziedzinie nie zajdziesz a jakbyś jakimś cudem dostał taki silnik od MiG'a to byś ty ucierpiał i mozliwe że niczemu nie winni ludzie. :|