Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Kilka pytań amatora (pasma tercjowe, oktawowe, SPL,wedge...)

25 Sty 2010 20:31 3680 11
  • Poziom 13  
    Witam,
    Otrzymałem dzisiaj pewien raider techniczny (koncert na marzec)
    Nie do końca wszystko rozumiem, pogadałem troche z google ale pewne pytania pozostały bez odpowiedzi.

    a więc:
    1. indywidualny phantom... - znaczy phantom dla każdego kanału? moja yamacha ma grupami po 8 kanałów.
    2. co to znaczy: nagłośnienie zdolne zapewnić w całej nagłaśnianej przestrzeni pełno pasmowe ciśnienie SPL w pracy ciągłej rzędu 115dB
    3. podwójny korektor tercjowy to taki co ma 31 pasm???
    korektor tercjowy ma być w insercie stołu i w każdym torze monitorowym. Czyli w sumie wychodzi mi że 5 korektorów ;)
    odsłuchy mają swoją korekcję (niskie i wysokie) ale nie wiem czy to wystarczy
    4. monitory "wedge" czyli???
    5. Input lista - to lista sprzętu który przywozi zespół???

    i jeszcze pytania poza raiderem...
    6. pasma tercjowe i oktawowe
    7. dlaczego korektory mają najczęściej 31 pasm a nie np 35???

    Proszę o wyrozumiałość i za wszystkie odpowiedzi z góry baaardzo dziękuję
    Pozdrawiam
  • Pomocny post
    Moderator Akustyka
    1. Tak. Włączany na poszczególnym kanale. Niektóre urządzenia podłączane symetrycznie na scenie mogą nie lubić phantomu. Takim urządzeniem może być mały mikserek używany przez klawiszowca do sumowania klawiszy/syntezatorów i innych peryferiów. Podanie takiemu phantom na wyjście może spowodować nieprawidłową pracę lub nawet uszkodzenie wyjścia. Rozwiązaniem na to jest di-box. Czyli twoja yamaha nie spełnia tu rideru. Ale to kwestia dogadania się z zespołem czy to faktycznie niezbędne.

    2. Poziom natężenia dźwięku w polu odsłuchowym powinien być podczas pracy ok 115dB w całym paśmie. Czyli to co napisali.
    3. Tak 30-32 pasma stereo. przeważnie jest to 31 ale zdarzają się inne wynalazki.
    4. wedge odnosi się do kształtu monitora. Po polsku monitor podłogowy. Taki w kształcie klina.
    5. input lista, to lista do którego kanału co zespół podpina. Jest to ważne gdy kręci akustyk zespołu, to od razu wie co gdzie ma. Jeżeli ty kręcisz, to wiesz co zespół wpina w mikser.

    6. 7. Tercja kwarta kwinta oktawa - nazwy odnoszą się bezpośrednio do interwałów w muzyce. Tercja (wielka) to 1/3 oktawy. Oktawa to wielokrotność częstotliwości. Jak masz 1kHz, to oktawa w górę to 2kHz (f*2) a w dół 500Hz (f/2). Dlaczego 31 pasm? bo tyle tercji mieści się w paśmie słyszalnym od 20Hz do 20kHz. wynika to z podziału muzyczno matematycznego.
    Łatwiej to zrozumieć jeżeli interesujesz się więcej muzyką, w sensie gry i technik wykonywania utworów. Uważam że takie informacje są bardzo ważne dla realizatora, ale zawsze można przyjąć że tak ma być, skoro inni mądrzy to wymyślili i jest to standardem.
    Zerknij też na Wikipedię
  • Poziom 13  
    adambyw ogromne dzięki za dokładne wytłumaczenie.
    Proszę jeszcze tylko o przybliżenie tamatu na pytanie 2.
    Co to jest to całe SPL?
    115dB... skąd mam wiedzieć że moje nagłośnienie sobie poradzi z takim poziomem???
    Pozdrawiam
  • Pomocny post
    Poziom 36  
    Nikt nie będzie ganiał z miernikiem decybeli po całym pomieszczeniu.

    Trzeba to wziąć na doświadczenie.
    Podaj jakie masz nagłośnienie i jaki metraż.

    W przybliżeniu przy nagłośnieniu estradowym, powinno wystarczyć około 10 watt/ 1m2.
    czyli np. nagłośnienie 100 m2 = 2x500 watt itd.
    Oczywiście to wszystko są szacunki, w przybliżeniu - które ulegają zmianie w wyniku bardzo wielu czynników - akustyka i kształt pomieszczenia, typ muzyki itp.
  • Pomocny post
    Moderator Akustyka
    W sumie poza miernikiem SPL to nie bardzo jest możliwość sprawdzenia.
    Większość robi to na ucho - i z nabytym doświadczeniem.

    Jest też zasada że dźwięk maleje z kwadratem odległości. Mając MaxSPL lub Cont SPL paczek na 1m, można sobie z grubsza policzyć jaki będzie SPL na n-tym metrze.

    Można też kupić miernik SPL za 150-300zł i na imprezach mierzyć sobie czasami SPL, i wiesz na czym stoisz.
  • Poziom 13  
    Koledzy dziękuję serdecznie za fachową pomoc.
    Nie potrafię w tej chwili określić wymiarów sali (ok 300osób)
    Ale mniejsza o to, widzę, że to SPL to w ogóle troche czarna magia jest.
    Tak na przyszłość, jak znów będe miał wątpliwości co do riderów to ponownie tutaj uderzę.
    Jeszcze raz DZIĘKI :)
    pozdrawiam
  • Poziom 36  
    nie magia, tylko po prostu jest to sprawa bardzo "płynna" i zależna od wielu czynników.
    Jeśli to sala na 300 osób, to można też przeliczyć na zasadzie 10 watt na osobę, choć to kwestia umowna. No i wiadomo, zawsze lepiej mieć zapas niż żyłować sprzęt, bo żaden nie będzie wtedy działał długo i bez szwanku ;)
  • Poziom 13  
    Witam ponownie :)
    oto moje kolejne pytanie:

    Cztery separowane tory odsłuchowe i 6 speakerów dla zespołu

    Nie wiem o co chodzi ze speakerami.
    Mają być 4 oddzielne tory monitorowe ale 6 odsłuchów???
    Czyli np 4 odsłuchy aktywne(4tory) i 2 odsłuchy pasywne???
  • Pomocny post
    Moderator Akustyka
    Nie. 4 tory odsłuchowe = 4 niezależne AUX w mikserze. z niezależną regulacją.

    6 głośników, w tym 2 podłączone równolegle z innymi.
    Przykład:
    AUX 1 - 1 głośnik drumfill
    AUX 2 - 1 głośnik dla basisty
    AUX 3 - 2 głośniki dla gitarzysty i klawisza
    AUX 4 - 2 głośniki dla wokalu

    lub:
    AUX 1 - 1 głośnik drumfill
    AUX 2 - 1 głośnik dla basisty
    AUX 3 - 1 głośniki dla gitarzysty
    AUX 4 - 3 głośniki dla wokalu - jak lubi biegać po scenie

    Konfiguracja do dogadania się z zespołem.
    Aktywne czy pasywne, to nie ma znaczenia dla zespołu. To kwestia twojej wygody, możliwości konfiguracji, elastyczności i szybkości przepinki. Zespół ma słyszeć i tyle.
  • Pomocny post
    Poziom 21  
    Co do SPL to jest to natężenie dźwięku.
    Ja zawsze kożystam ze swojej tabelki

    1w-90dB
    2w-93dB
    4w-96dB
    8w-99dB
    16w-102dB
    32w-105dB
    64w-108dB
    128w-111dB
    256w-114dB
    512w-117dB
    1024w-120dB
    2048w-123dB
    4096w-127dB
    itd.
    dla mnie jest to uniwersalna tabelka wystarczy podstawić odpowiednią ilość dB.Np. Mamy kolumnę 100dB -1w i 512watt to dodajemy 10dB do 117dB i wychodzi 127dB na maxa czyli przy 512w. a jeżeli posiadamy takich kolumn 2 to do tego jeszcze +3dB.
  • Poziom 36  
    Tabelka oczywiście może być przydatna, jednak pamiętajmy, że chodzi tu o natężenie na osi pojedynczego głośnika, 1 m. Dźwiękiem musimy pokryć całą salę.

    wiadomo, że im więcej sprzętu tym lepsze pokrycie, niż mniej mocniejszego. Jednak dochodzi kwestia transportu i kosztów.

    Cztery tory odsłuchowe to chyba nieduży zespół. Natomiast słownictwo "speakerów" rzeczywiście dość oryginalne i chyba nie tak powszechnie stosowane ;)
  • Poziom 41  
    115dB pod mixerem zakładając że mixer jest jakieś 15-20m od sceny to BARDZO głośno. Przepisy mówią o 97dB. Choć zależy to od ustawy w danym mieście, np rynek w Krakowie 97dB, w Warszawie 85dB.