Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

VW Bora 1.9 TDI jaki akumulator?.

AMON86 25 Sty 2010 21:56 38359 11
  • #1 25 Sty 2010 21:56
    AMON86
    Poziom 22  

    Witam, chciałem za pytać jaki akumulator jest zalecany do tego samochodu?. Chodzi mi o pojemność jaka powinna być. Jest to Bora 1.9 TDI 1998 rok. Ewentualnie jaki możecie polecić akumulator.

    0 11
  • #2 25 Sty 2010 23:29
    rm23
    Poziom 13  

    Witam.

    Według programu VW Bore robiono od 99roku.. a co do akumulatora to zalecane sa dla diesli 70ah/340a albo 80ah/380a (zależy od wyposażenia) dane aku. do Twojego auta wziąłem z programu etka 7.0. Pozdrawiam.

    1
  • #3 26 Sty 2010 08:27
    AMON86
    Poziom 22  

    Wg ciebie to nie za mało?. Znalazłem podobny temat na innym forum i gość od bory 1.9 tdi 116km pisze, że zalecany akumulator to 74 Ah 680-720A.

    0
  • #4 26 Sty 2010 08:35
    rm23
    Poziom 13  

    Ja wziąłem te dane z programu ja u siebie mam 80-siątke nie pamiętam jaki prąd rozruchowy a moje autko to passat 2003 rok 1.9 tdi prawie full opcja (wyposażenie ma znacznie). Pamiętaj żeby nie za duży bo alternator będzie się męczyć i nie będzie doładowywać... Pozdrawiam

    1
  • #5 26 Sty 2010 15:30
    zgaja
    Poziom 10  

    a ja polecam
    BOSCH SILVER S5 74Ah 750A
    nr katalogowy 0 092 S50 070

    4
  • #6 26 Sty 2010 22:23
    kajaba autoserwis
    Poziom 29  

    z praktyki najlepszy 74ah 720A lub 750A

    1
  • #7 12 Kwi 2010 19:31
    AMON86
    Poziom 22  

    Kupiłem Centre Future 72Ah 740A. I autko chodzi tak jak się należy.

    0
  • #8 13 Kwi 2010 21:02
    waldileszno75
    Poziom 2  

    spokojnie 72Ah wystarczy. Aku każde jest dobre jak nowe a chyba wszystkie mają teraz 2 lata gwarancji.

    2
  • #9 03 Paź 2010 09:30
    genaker
    Poziom 1  

    Poniżej cytat ze strony JAK KUPOWAĆ:

    Parametry
    Niezależnie od tego, jaki typ akumulatora wybierzesz, musisz wiedzieć, jakie ma on parametry. W tej części artykułu wyjaśnimy, jakie informacje zawarte są na etykiecie produktu oraz przedstawimy najważniejsze parametry akumulatorów i ich wpływ na użytkowanie.
    Oznaczenie na etykiecie może wyglądać następująco: 12V 74Ah 680A/EN

    Przykładowe oznaczenie akumulatora
    12V – napięcie
    74Ah – pojemność
    680A – prąd rozruchu
    EN – norma według której określono wielkość prądu rozruchu

    Napięcie
    Ten parametr podawany jest w woltach (V). Najczęściej spotkać można akumulatory o napięciu 6V lub 12V. Obecnie zdecydowaną większość rynku stanowią akumulatory dysponujące 12V. Wynika to z potrzeb wyposażenia elektrycznego pojazdu. Instalacje 6V spotkać można np. w samochodach zabytkowych. W Twoim aucie na 99% użyjesz akumulatora 12 woltowego, jeśli jednak masz wątpliwości, koniecznie sprawdź w instrukcji pojazdu.
    Pojemność
    Pojemność to najważniejszy parametr akumulatora. Pojemność podawana jest w amperogodzinach (Ah). Im wyższa wartość, tym akumulator ma większą pojemność. Jednak wbrew temu co może się wydawać, wcale nie występuje tu zależność „im więcej, tym lepiej”. Pojemność akumulatora powinna być dobrana do potrzeb urządzeń pokładowych samochodu.

    Wartość zalecana zawsze podawana jest przez producenta pojazdu i najlepiej właśnie taką pojemność stosować. Dlaczego? Wynika to z możliwości alternatora, czyli urządzenia, które akumulator na bieżąco ładuje. Producent samochodu dobiera alternator dokładnie do potrzeb zalecanego akumulatora. Jeśli zastosowanoby akumulator o pojemności, która przekraczałaby wydajność alternatora, akumulator pozostawałby w stanie permanentnego niedoładowania. Co za tym idzie, po paru miesiącach nadawałby się jedynie na śmietnik.

    Za dopuszczalne można uznać różnice ok. 10% w stosunku do pojemności zalecanej. Jednak odradzane jest montowanie nawet o tyle większych akumulatorów, jeśli pokonuje się krótkie trasy i alternator nie nadąży z ładowaniem. Kolejnym minusem większych akumulatorów jest czas ich ładowania. Jako że nie zaleca się ładowania z prądem większym niż 1/10 pojemności akumulatora na godzinę (a wskazane będzie nawet 1/20 tej pojemności), ewentualne podładowanie może potrwać kilkanaście godzin. Zastanów się, czy w razie czego będziesz mógł sobie na to pozwolić.

    Można spotkać się z poglądem, według którego przy eksploatacji samochodu wyłącznie na krótkich trasach, korzystne może być nawet zastosowanie mniejszego akumulatora niż zalecany. Miałoby to dać pewność tego, że akumulator zawsze będzie właściwie doładowany przez alternator. Uznać to można ze ryzykowne, ponieważ w zimie pojemność może okazać się zbyt mała. Wartość tego parametru na poziomie tej zalecanej przez producenta będzie najbezpieczniejszym wyborem.
    Prąd rozruchu

    Jest to parametr podawany w amperach (A). Odpowiada on za to, jak skutecznie akumulator będzie radził sobie z rozruchem silnika. Im wyższa wartość, tym skuteczność większa. Co za tym idzie, rozruch silnika będzie łatwiejszy. Jest to szczególnie istotne w czasie mrozów, kiedy akumulator musi dostarczyć rozrusznikowi odpowiednią ilość energii, potrzebnej do przełamania oporów silnika i zgęstniałego od mrozu oleju.





    Akumulator Moll M3 o zwiększonym prądzie rozruchu
    Mogłoby się wydawać zatem, że najlepiej szukać akumulatora o najwyższym prądzie rozruchowym. Jednak tak jak w przypadku pojemności, jest wiele wad wynikających z dużej wartości tego parametru. Pierwszą jest cena, która rośnie wraz z ilością amperów. Drugą może być mniejsza wytrzymałość akumulatora. W przyrodzie nic nie ginie i jeśli da się uzyskać coś więcej, to trzeba odjąć w innym miejscu. Żeby w takiej samej obudowie zmieścić instalację zdolną uzyskać większy prąd rozruchu, trzeba zastosować drobniejsze elementy, które w większym stopniu narażone są na uszkodzenia mechaniczne.

    Najlepiej wybierać akumulatory o prądzie rozruchu co najmniej takim, jaki zalecany jest przez producenta pojazdu, chyba że samochód wykorzystywany będzie w ciężkich warunkach, przy niskich temperaturach. W innym wypadku stosowanie akumulatora o zwiększonym parametrze nie będzie konieczne. Jednak jeśli masz do wyboru dwa akumulatory o niedużej różnicy prądu rozruchowego, wybierz ten o parametrze wyższym. Pozwoli to na łatwiejszy rozruch silnika.

    Prąd rozruchowy oznaczany jest według kilku norm. Warto wiedzieć, jakie są między nimi różnice.

    IEC – starsza norma europejska
    DIN – norma niemiecka
    EN – norma europejska
    SAE – norma amerykańska

    Można spotkać też wewnątrzzakładowe normy pomiaru. Niestety nie dają one możliwości porównania ich z konkurencją, a jedynie z innymi produktami danej firmy.

    Tabela jest porównaniem wartości w amperach według różnych norm pomiaru. Może okazać się przydatna, kiedy trafisz na dwa podobne akumulatory, ale w każdym z nich podano wynik pomiaru prądu rozruchu według innej normy. Zatem jeśli spotkasz produkty oznaczone: 140 DIN w pierwszym i 240 EN w drugim, oznaczać to będzie, że mają one identyczny prąd rozruchu, tylko mierzony według innych norm.

    IEC DIN EN SAE
    515 450 760 800
    550 480 800 850
    580 505 850 900
    615 535 900 950
    645 560 950 1000
    680 590 1000 1050
    710 620 1050 1100
    745 645 1100 1150
    775 675 1150 1200
    810 700 1200 1250
    840 730 1220 1300
    870 760 1250 1350
    905 790 1300 1400
    935 815 1350 1450

    IEC DIN EN SAE
    65 60 100 100
    95 85 140 150
    110 95 160 175
    130 110 180 200
    160 140 240 250
    195 170 280 300
    225 200 330 350
    260 225 360 400
    290 255 420 450
    325 280 480 500
    355 310 510 550
    390 335 540 600
    420 365 600 650
    450 395 640 700
    485 420 680 750

    1
  • #10 07 Lis 2010 08:27
    rokoski
    Poziom 11  

    Witam odgrzewam trochę temat. Mam Borę z silnikiem diesla. Mam oryginalny zalecany do tego modelu akumulator 1J0 915 105 AE. Parametry są zgodne z wypisanymi informacjami przez Rm23.
    Mój akku to 70ah/340a. Dodam jeszcze że akku służył dzielnie przez 6 lat i boję się że kolejnej zimy nie przetrzyma.
    Prawdopodobnie będzie trzeba kupić nowy i tu pojawiają się pytania. Chciałbym kupić taki jak ten który mam bo się dobrze sprawował i powstaje problem bo takich nie ma. Wszystkie mają już wyższe prądy rozruchu.

    Cytat:
    Żeby w takiej samej obudowie zmieścić instalację zdolną uzyskać większy prąd rozruchu, trzeba zastosować drobniejsze elementy, które w większym stopniu narażone są na uszkodzenia mechaniczne.
    Od siebie także dodam że dużo bardziej są narażone na zasiarczenie oraz na szybszą korozję.

    Czy nie rozsądny będzie zakup akku z trochę mniejszą pojemnością, i tak dużo większym prądem rozruchu w takiej samej dużej obudowie- za to będzie bardziej długowieczny.

    0
  • #12 05 Gru 2010 10:33
    rokoski
    Poziom 11  

    puniek napisał:
    nie


    nie przekonałeś mnie.

    0