Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Fabia 1.9 tdi AXR z 2006 r. problemy z zapaleniem na mrozie

samsu100 26 Jan 2010 12:53 12688 7
  • #1
    samsu100
    Level 23  
    Mam problem z zapaleniem silnika na mrozie, ale nie jest to problem banalny. Po przekręceniu kluczyka elektronika/system jakby się zawieszał. Pozostają zapalone kontrolki od ładowania, ABS, ASR zaś nie zapala się kontrolka silnika (helikopter) ani kontrolka świecy żarowej. Oczywiście rozrusznik kręci silnikiem bardzo dobrze ale brak wtrysków i zapalenia. Nie słyszę też pracy modułu ABS/ASR.
    Po którymś tam przekręceniu kluczyka kontrolki zapalają się poprawnie i zapalam silnik bez problemu. Myślę że coś nie przekazuje zasilania do modułu silnika. Napięcie na akumulatorze jest prawidłowe (12,8 V) Myślałem że to uszkodzony przekażnik tzw 109, ale nie mam takiego wcale zamontowanego. Może ktoś wie jak zasilany jest moduł komputera silnika w tym samochodzie (2006 r.) lub ma inny pomysł na rozwiązanie tego problemu.
    Po nagrzaniu silnika i kabiny np po przejechaniu 25 km zapalanie odbywa się bez problemu, kontrolki na desce świecą się normalnie, czyli po przekręceniu kluczyka pozostaje zapalona tylko od ładowania i helikopter, zaś po zapaleniu silnika wszystkie gasną.
  • #3
    Sztomel
    Level 35  
    Masz kontrolkę świec żarowych i masz przekaźnik o nr 109 choć o tym nie wiesz, i on jest problemem w odpaleniu Twojego silnika, zajrzyj dokładniej nad pedałem sprzęgła a go dojrzysz, o reanimacji przekaźnika 109 pisałem wiele razy więc z pewnością post znajdziesz a jeśli mi nie wierzysz, to przyjedź z tego środka Polski na południe do Rybnika a naprawię Ci to auto w 3 minuty (regenerując 109). Popatrz tylko jaki masz przekaźnik nad tym największym o nr 377, jest to jego wina (109), jeśli nie zapala się kontrolka świec żarowych to silnika za h....nie odpalisz bo sterownik silnika nie ma zasilania, zregeneruj przekaźnik a jeszcze mi podziękujesz - sprawa jest prosta i bez żadnych kosztów.

    Dodano po 7 [minuty]:

    glosny83 wrote:
    CZUJNIK TEMP.

    bez wskazań tego czujnika silnik się uruchomi tylko będzie wchodził na wysokie obroty od razu po odpaleniu ciepłego silnika, bo na zimnym tego nie wykaże, aha, usterki przekaźnika 109 Vag nie wykaże bo nie ma takiej możliwości nie mając zasilania, nie połączy się z nim również Vag w czasie trwania tej usterki.
  • #4
    samsu100
    Level 23  
    Dzięki za odpowiedzi. Aktualnie duży mróz ogranicza moje działania. Zdemontowałem osłonę deski przy kierowcy i na panelu przekażników nie znalazłem tego 109. Skoro znajduje się on w innym miejscu (nad pedałem sprzęgła) to ponownie będę go szukał. Czujnik temperatury podmieniłem na inny i nie przyniosło to poprawy.
  • #5
    Sztomel
    Level 35  
    Wklej tu fotkę Twojej listwy przekaźników to zaznaczę Ci, który to 109.
    Po co wymieniałeś czujnik temp. chłodziwa, przecież pisałem że nie ma on z tym nic wspólnego.
  • #6
    samsu100
    Level 23  
    Ponownie zrobiłem przegląd pod deską rozdzielczą. Przekażnika 109 nie widzę. Załączam zdjęcie tego co zobaczyłem. Wg mnie przekaźniki umieszczone na listwie to od świec żarowych, pompy paliwa, dwa od ogrzewania elektrycznego, X-kontakt i na miejscu 15 oznaczony jako 469 (nie wiem od czego). Czyżby fabryka zrobiła jakąś inowację? Ale to dla mnie mało pocieszające gdyż byłem pewny że to usterka związana z tym przekażnikiem a tak stoję w miejscu z problemem.
    Fabia 1.9 tdi AXR z 2006 r. problemy z zapaleniem na mrozie
  • #7
    Sztomel
    Level 35  
    Sprawdź zatem jaką ma rozpiskę pinów ten 469, tu masz wzór nóżek przekaźnika zasilania zestyku 30 (109) :
    Fabia 1.9 tdi AXR z 2006 r. problemy z zapaleniem na mrozieFabia 1.9 tdi AXR z 2006 r. problemy z zapaleniem na mrozie

    jeśli ten 469 ma takie piny jak wyżej to jego musisz zregenerować a jeśli nie to szukaj w komorze silnika (jeśli tam masz jeszcze przekaźniki) - niestety nie dysponuję Autodatą by to sprawdzić dokładnie, "18" jest od zestyku X, "103" jest od świec żarowych, nie wiem od czego masz te pozostałe, w każdym razie nie widzę na tej listwie przekaźnika, sygnału dźwiękowego, pracy przerywanej wycieraczek, od pompy paliwa powinien być o nr 167 (taki jest w starszych modelach) więc sądzę, że powinieneś mieć jeszcze przekaźniki w komorze silnika". W każdym razie jeśli dysponujesz rozpiską przekaźników do Twojego modelu i rocznika to jest to przekaźnik zasilania zestyku "30" i tego poszukaj.
  • #8
    samsu100
    Level 23  
    Usterka którą opisałem była z tych typu "debilne". Wykonałem następujące czynności: powyjmowałem wszystkie złącza elektryczne z modułów i spryskałem je przed ponownym złączeniem preparatem konserwacyjnym, identyczne czynności zrobiłem z dostępnymi masami i przekaźnikami. To samo zrobiłem przy sterowniku silnika. Były to strzały w ciemno ale po nich usterka ustąpiła i więcej się nie powtórzyła.