Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

VITODENS 200 + kominek z płaszczem wodnym

eMCe2 28 Jan 2010 15:13 21934 46
  • #1
    eMCe2
    Level 12  
    Witam
    Mam pytanie jak sprządz vitodensa 200 ze sterowaniem pogodowym z kominkiem z płaszczem wodnym? Chodzi mi konkretnie o automatyke. Po nagrzaniu wody w kominku do temp 50*C sterownik kominka załącza pompe od obwodu kominka który przez wymiennik grzeje wode w instalacji CO. Jak zablokować w tym czasie grzanie kotła vitodens? Chodzi o to żeby piec przestał grzać wodę ale pompa obiegowa w nim nadal dzialala i sterowanie mieszaczem od obiegu M2 podlogowki rowniez...
    Z lektury instrukcji wynika ze najlepiej zrobic to przez rozszerzenie zew H2 a konkretniej blokowanie z zewnatrz na zlaczu 143 + ustawienie kodowania 32:0 by wszystkie pompy działały jak nalezy! Opcja fajna ale droga z uwagi na cene rozszerzenia... Czy istnieje na to inna opcja? Bardziej budżetowa?
    Kominek grzeje tylko CO bez CWU. Tym również dalej sterować ma kocioł gazowy!

    Przychodzi mi do głowy jeszcze rozwarcie zworki L-1 na złączu 96 jednak jak wtedy zachowa się kocioł? Wyłączy się całkowicie? Wyłączy tylko grzanie CO? Pompa obiegowa i sterowanie mieszaczem również zostanie odłączone? Jest w ogóle taka możliwość?
    Proszę o merytoryczną wypowiedź a nie teksty zaproś serwisanta to ci to zrobi :) Najlepiej kogoś kto ma z tym styczność na codzień

    Pozdrawiam
  • #2
    wawrzeczko_t
    Heating systems specialist
    eMCe2 wrote:
    Z lektury instrukcji wynika ze najlepiej zrobic to przez rozszerzenie zew H2 a konkretniej blokowanie z zewnatrz na zlaczu 143 + ustawienie kodowania 32:0 by wszystkie pompy działały jak nalezy! Opcja fajna ale droga z uwagi na cene rozszerzenia... Czy istnieje na to inna opcja? Bardziej budżetowa?


    Wg mnie nie istnieje (a raczej nie znam).

    eMCe2 wrote:
    Kominek grzeje tylko CO bez CWU. Tym również dalej sterować ma kocioł gazowy!


    Wg mnie można to tak zrobić, chociaż nie próbowałem w praktyce

    eMCe2 wrote:
    Przychodzi mi do głowy jeszcze rozwarcie zworki L-1 na złączu 96 jednak jak wtedy zachowa się kocioł? Wyłączy się całkowicie? Wyłączy tylko grzanie CO? Pompa obiegowa i sterowanie mieszaczem również zostanie odłączone? Jest w ogóle taka możliwość?


    Rozwarcie zworki na wtyczce 96 przy regulatorze pogodowym nic nie da. Kocioł będzie pracował tak samo jak teraz.
  • #3
    eMCe2
    Level 12  
    a co gdyby poprostu bezkarnie wlaczyc grzanie kominkiem? dodatkowa pompa na CO (poza tą co jest w vitodensie) sterowana również regulatorem od kominka...
    Czy jak kocioł wykryje że temp wody w CO rosnie to po prostu przestanie grzac jak osiagnie ona odpowiednią temp? czy wywali jakaś usterke?
  • #4
    wiesieks102
    Level 10  
    Witam.
    Automatyka kotła wyłączy palnik jak woda osiągnie temp zadaną(np. z kominka) pompy, mieszacz pracują zgodnie z programem .Jeżeli dogrzewani z kominka będzie sporadyczne to wystarczy.Przy systematycznym dogrzewani dobierz programy czasowe,nocne obniżenie zwłaszcza na obiegu bezpośrednim A1,obniża temp obliczoną,uważaj naM2,może zamknąć mieszacz. Zmień też kodowani A9na 0.Powinno pracować bez problemów i dodatkowych kosztów.Mam kilka takich instalacji i jest OK.
    Pozdrawiam.
  • #5
    eMCe2
    Level 12  
    po co zmieniać kodowanie a9 żeby nie było przestojów pompy obiegu CO jak jest dodatkowa pompa na obieg CO załączana sterownikiem od kominka razem z pompą po stronie kominka?
  • #6
    wiesieks102
    Level 10  
    To tylko sugestia ,znasz schemat hydrauliczny . Ja tak ustawiam ,to drobny szczegół,ale można przemyśleć.

    Dodano po 40 [minuty]:
  • #7
    eMCe2
    Level 12  
    a co jak mi w kodowaniu drugim przeskakuje A9? idzie to jakoś aktywować? Czy to jest zapisane we wtyku kodującym?


    Proszę zawsze stosować zasady zawarte w regulaminie; również p.15
    mod - mirrzo
  • #8
    waldemar6619
    Level 11  
    spróbuję coś pomóc ( a może się dowiedzieć). Otóż używam takiego kotła od jesieni 2009 w raz z kominkiem z Makrotermu. Początkowo nie zwracałem uwagi na zużycie gazu, gdyż paliłem w kominku sporadycznie. Od około dwóch miesięcy palę codziennie (pokochałem to zajęcie). Zaobserwowałem następujące zjawiska: Paląc w kominku około 6 godzin dziennie (18-24-tej) zużywam 2,5 m3 gazu, dużo za dużo. Patrząc na liniowość zużycia (nie jest tak do końca bo nocą zużywa się mniej gazu), to w ciągu doby paląc non stop w kominku daje to 10 m3 gazu. W tym jest oczywiście grzanie cwu, lecz 4 osobowa rodzina na podgrzanie cwu zużywa ok. 1m3 (dane sprawdzone), zatem w powietrze "idzie" jeszcze 9 m3 gazu, dużo za dużo. Skąd się to bierze. Sprawdzałem to dokładnie, ślęcząc przy kotle godzinami. Mianowicie kocioł załącza się co kilka, kilkanaście minut na kilkadziesiąt sekund a gdy sprawdzi, że temperatura w obiegu jest okey (kominek ją podgrzewa), to się wyłącza. Niesty to "sprawdzanie" powoduje takie zużycie. To co proponuje kolega pisząc o obniżeniu temperatury na nocną jest mało komfortowe, gdyż zdarza mi się nie palić w kominku bo np. gdzieś wychodzę i wówczas kocioł pracuje na parametrach nocnych, trzeba jeszcze pamiętać o zmianie ustawień kotła. Próbowałem na kotle na obu obiegach kaloryferów i podłogówki ustawiać grzanie tylko cwu (niemalże jednym guzikiem) ale kocioł te ustawienia ignorował bo odczytywał niską (ujemną) temperaturę na zewnątrz (regulator pogodowy), widocznie blokowała go "antyzamarzeniówka" kotła. Moim zdaniem idealnym rozwiązaniem byłoby, gdyby kocioł przestał pracować (podgrzewając tylko cwu), w momencie gdy pracuje pompa kominka, a więc wtedy, gdy temperatura w płaszczu wodnym kominka jest odpowiednia czyli kominek pracuje "na grzanie". Można to zrobić łącząc galwanicznie (kabelkiem) sterownik kominka lub poprostu pompę z kominka z kotłem. Słyszałem, że jest taki zacisk na kotle, na który doprowadzenie sygnału (napięcia) powoduje przerwanie jego pracy. Niestety nie wiem gdzie. Dlatego tym razem ja proszę o pomoc. Jeszcze jedna uwaga. Ustawienie A9 na 0 nie bardzo ma chyba sens, gdyż wówczas przez okres pracy kominka (kilka, kilkanaście godzin dziennie), praca obu pomp nie potrzebnie się dubluje powodując większe zużycie prądu.
  • #9
    eMCe2
    Level 12  
    to o czym Pan pisze można właśnie zrobić przez zewnętrzne rozszerzenie korzystając z funkcji blokowanie z zewnątrz
    Mając schemat elektryczny tych rozszerzeń może faktycznie dałoby się dojść do wniosku że następuje to właśnie przez podanie napięcia ( raczej wątpię że ~230V) na któryś z pinów płyty głównej...
    Mimo wszystko bezpieczniej chyba zainwestować w rozszerzenie niż kombinować na własną rękę...
  • #10
    waldemar6619
    Level 11  
    zgadza się, w między czasie przeczytałem instrukcję ale zewnętrzne rozszerzenie ( w tym przypadku chyba H1) trzeba zamówić bo jego nie ma na wyposażeniu kotła, ze schematu wynika, że rzeczywiście nie może to być 230V, ale można zastosować przekaźnik, żeby "to ominąć", trzeba wykorzystać zacisk 143, problem jest inny, blokowanie z zewnątrz z tego co wyczytałem (chyba, że się mylę), powoduje blokowanie wszelkich startów palnika, zatem kocioł nie pogdrzewałby cwu, co ty na to ??? emce2, piszesz powyżej, że cena rozszerzenia jest duża, a wiesz jaka ???
  • #11
    wawrzeczko_t
    Heating systems specialist
    Rozszeżenie zewn. H1 kosztuje ok. 350 zł

    A blokowanie z zewnątrz może działać następująco:

    VITODENS 200 + kominek z płaszczem wodnym

    Tak więc przy odpowiedniej nastawie kodu 32 palnik będzie zablokowany, ale zawór przełaczający w razie potrzeby przełaczy się na bojler, a ciepło z kominka jeśli "pójdzie" przez kocioł to skierowane zostanie na weżownicę podgrzewacza c.w.u. (tu: pompa obiegowa ogrzewania podgrzewacza=zawór przełączający c.o./c.w.u.).

    PS: Nie próbowałem jeszcze tego nigdy więc ...
  • #12
    waldemar6619
    Level 11  
    a jakie powinno być w tym przypadku, H1 czy H2 ???, jeśli H2 to ile kosztuje ???, no i co z tym o czym piszę powyżej, mianowicie, czy blokowanie z zewnątrz nie spowoduje zablokowania działania kotła wogóle, czyli niestety przestanie grzać mi cwu ???
  • #13
    wawrzeczko_t
    Heating systems specialist
    Wystarczy zewnętrzne H1. To rozszeżenie ma miedzy innymi gniazdo do podłączenia pompy ładującej, tak więc należałoby pod tą wtyczkę podłączyć pompę która dostarczać będzie ciepło z kominka na wężownicę podgrzewacza w czasie blokowania z zewnątrz. Piszę o tym, bo obawiam się, że jak napisałem powyżej: pompa obiegowa ogrzewania podgrzewacza=zawór przełączający c.o./c.w.u. może być bzdurą.
  • #14
    waldemar6619
    Level 11  
    dzięki za odpowiedź, tabelkę znam choć nie dokońca ją rozumiem, tzn. czym się różni wewnętrzna pompa obiegowa od pompy obiegu grzewczego i pompy podgrzewacza. Mój przypadek jest taki: zasobnik podłączony bezpośrednio do kotła (pod spodem), zasobnik z pompą cyrkulacyjną i ogrzewanie podłogowe z własną pompą i mieszaczem, czyli jakie ustawienie twoim zdaniem powinienem mieć ??? (32.?), piszesz, że zawór przełączający przełączy na bojler, czyli nie będzie działał tylko palnik a cała reszta tak (kontrola temperatury w zasobniku i w razie potrzeby jego otwarcie) ???
  • #15
    wawrzeczko_t
    Heating systems specialist
    A jak (gdzie) podłączony jest płaszcz kominkowy ?

    Uwaga: "blokowanie z zewnątrz" to beznapięciowe zwarcie pinów 2 i 3 we wtyczce 143
  • #16
    waldemar6619
    Level 11  
    beznapięciowe... zrozumiałem, rozumiem, że pytasz nie o płaszcz, gdyż on pracuje w układzie otwartym a o wężownicę "zanurzoną" w płaszczu, jest podłączona równolegle do układu, tak jak kocioł, przed mieszaczem z podłogówki, oczywiście kominek (wężownica) ma swoją pompę, która uruchamia się, gdy kominek osiągnie odpowiednie parametry (temp. w płaszczu wodnym powyżej wartości zadanej)
  • #17
    wawrzeczko_t
    Heating systems specialist
    Nie rozumiem. Więc jak połączony jest układ otwary (kominek) z zamkniętym (kocioł, podłogówka itd.) ?
  • #18
    waldemar6619
    Level 11  
    płaszcz pracuje w układzie otwartym ale on nas nie interesuje bo nie jest skojarzony z okładem co, wężownica z kominka jest wpięta równolegle do układu co, czyli mój kominek jest widziany przez istniejący układ co jak dodatkowy kocioł z własną pompą,

    Dodano po 2 [minuty]:

    chodzi o to, że jak pracuje kominek (jakby inny kocioł co) to "pompuje" ciepło do układu istniejącego co, a wtedy nie powinien załączać się kocioł Vitodens, chyba, że po to aby pogdrzać cwu,
    obserwują schemat Vitodensa 200-W widzę, że nie zadziała podgrzanie cwu przez kominek, bo jak się przełączy trójdrogowy w kotle na cwu, to nie zamknie mi się obwód z kominka do podgrzewacza
  • #19
    wawrzeczko_t
    Heating systems specialist
    Płaszcz wpięty tak czy owak w tą samą rurę co kocioł jest układem skojarzonym. Może być skojarzony dobrze lub źle. W to nie wnikam. Ale żeby coś rzeczowego Ci doradzić (bez pisania kilkunastu postów bez większego sensu) potrzebuję mieć Twój układ grzewczy wyjaśniony do końca, najlepiej czarno na białym. :)
  • #21
    wawrzeczko_t
    Heating systems specialist
    ... oczywiście :)
  • #22
    waldemar6619
    Level 11  
    płaszcz jest zbiornikiem w kominku o pojemności około 70 litrów, w którym zanurzona jest wężownica, wpięta do układu "co", zatem płaszcz nie jest skojarzony z "co" a wężownica zanurzona w nim, ale mniejsza z tym,
    podaję link na stronę producenta ze schematem do pobrania, przy czym mój kominek ma tylko jedną pompę, na "co"

    Dodano po 40 [sekundy]:

    http://makroterm.pl/kominki,,-turbokominki-/instalacje.html
  • #23
    mirrzo

    Moderator on vacation ...
    W linku, co go podałeś, albo czegoś nie widzę, albo jest błąd.

    VITODENS 200 + kominek z płaszczem wodnym

    Jaki kocioł gazowy jest do tej instalacji podłączony, skoro pracuje w układzie otwartym?
  • #24
    wawrzeczko_t
    Heating systems specialist
    Albo kocioł pracuje z płaszczem w układzie otwartym albo to wszystko pracuje w zamkniętm. Nie ma innej opcji na tym schemacie. Więc otwarty czy zamknięty ? - oto jest pytanie.
  • #26
    waldemar6619
    Level 11  
    Przepraszam, że się nie odzywałem ale miałem awarię kompa, schemat nie jest spaprany, kominek pracuje w układzie zamkniętym (wężownica skojarzona z układem "co") i otwartym (płaszcz wodny, na scemacie na lewo od kominka). Proponuję się jednak nie zajmować układem otwartym (płaszcz) bo nas kompletnie nie dotyczy. Zatem kominek z punktu widzenia naszego "istniejącego ukłądu "co"", pracuje w układzie zamkniętym

    Dodano po 5 [minuty]:

    A teraz jeszcze raz pytanie, na które mi nie odpowiedziałeś wawrzeczko, czy zablokowanie z zewnątrz tj. blokowanie startów palnika, powoduje również nie zapalenie kotła dla podgrzania "cwu" ???
    Jeśli tak to rozwiązanie, które proponujesz koledze na początku z zewnętrznym zestawem uzupełniającym nie rozwiązuje problemu, bo co prawda "odcina" kocioł wtedy kiedy pracuje kominek ale blokuje również kocioł dla podgrzewu "cwu", zatem jak jest ??? Za chwilę podam wymyślone przez kumpla rozwiązanie, zastosowane przeze mnie dwa dni temu
  • #27
    wawrzeczko_t
    Heating systems specialist
    waldemar6619 wrote:
    A teraz jeszcze raz pytanie, na które mi nie odpowiedziałeś wawrzeczko, czy zablokowanie z zewnątrz tj. blokowanie startów palnika, powoduje również nie zapalenie kotła dla podgrzania "cwu" ???


    Tak. Blokowanie z zewnątrz blokuje palnik całkowice.

    Dlatego widzę następujące rozwiązanie:

    1. Odłączenie podgrzewacza c.w.u. od kotła,
    2. Montaż rozszeżenia zewnętrznego H1,
    3. Zabudowanie podgrzewacza z zewnętrzną pompą ładującą na wężownicę i podłączenie jej pod H1 (+ odpowiednie przekodowanie kotła),
    4. Wykonanie prostego przełącznika elektrycznego który zewrze obwód blokowania przy określonej temperaturze w kominku,
    5. Wykonanie przekaźnika elektrycznego i prostego regulatora który będzie załączał pompę ładującą od strony układu kominkowego (podgrzew c.w.u. kominkiem)

    Wtedy podgrzewacz c.w.u. nie będzie związany z kotłem zaworem przełączającym i blokowanie palnika z zewnątrz będzie bez większego znaczenia dla podgrzewu c.w.u. bo będzie ona grzana z kominka.
  • #28
    waldemar6619
    Level 11  
    Oto rozwiązanie, o którym piszę wyżej.
    Jest ono banalne, wydaje się być genialne ale niestety okazało się, że ma sporo wad.
    Otóż w obwód termistora (regulatora pogodowego) szeregowo wpiąłem opornik o rezystancji 90Ω, który „oszukał” automatykę kotła o około +40 stopni. Czyli przy temperaturze rzeczywistej 0 stopni, kocioł odczytuje +40 stopni. Oczywiście kocioł odczytując taką temperaturę „widzi” jakby był „środek lata”. Równolegle do rezystora podłączyłem styk zwierny przekaźnika zasilanego ze sterownika kominka. Można oczywiście podpiąć zasilanie cewki przekaźnika bezpośrednio pod zaciski pompy wodnej kominka (pompa pracuje wtedy kiedy kominek osiąga parametry grzewcze). W razie awarii zasilania bądź samego przekaźnika, cewka „puszcza” przekaźnik i opornik zostaje zwarty czyli tak jakby go nie było a kocioł odczytuje rzeczywistą temperaturę zewnętrzną. W czasie palenia w kominku zużycie gazu drastycznie spadło, gdyż kocioł przestał się załączać „próbując” wprowadzić ciepłą wodę w obieg. Choć te próby kosztowały mnie wcześniej zużycie około 1,5-2m3 gazu w ciągu sześciu wieczornych godzin palenia w kominku plus zużycie gazu na podgrzanie „cwu”. Niestety szybko okazało się, że rozwiązanie to ma wady. Otóż automatyka kotła wyłączyła zawór trójdrogowy i pompę z podłogówki. Co prawda pompę udało mi się szybko uruchomić ustawiając parametr A5 na „0”, natomiast mieszacz pozostał dalej zamknięty (grzały kaloryfery a podłogówka nie). Okazało się jednak, że zawór 3-drogowy pomimo zamknięcia przepuszcza ciepło, gdyż temperatura zasilania podłogówki utrzymała się na poziomie około 30 stopni. Jednak wcześniej (dwa miesiące temu) przy temperaturach na zewnątrz na poziomie -15, -20 stopni, automatyka kotła ustawiła mi temperaturę zasilania podłogówki na około 40 stopni a w takim układzie pewnie nadal miałbym około 30, co powodowałoby oczywiście, że w pomieszczeniach, w których mam ogrzewanie podłogowe miałbym za zimno.
    Okazało się również, że rano jak wstałem temperatura zasilania podłogówki (pomimo tego, że około 1-ej w nocy temperatura na zewnątrz „spadła z +40 na ) stopni) wynosiła 23 stopnie. I tak było aż do wieczora gdy wróciłem z pracy. Dom się mocno wychłodził i to samo dotyczy kaloryferów. Skąd się to wzięło. Otóż kocioł posiada parametr tzw. temperatury stłumienia, która w normalnych warunkach jest równa temperaturze zewnętrznej rzeczywistej, natomiast przy tak gwałtownych zmianach temperatur (z+40 na 0 stopni) kocioł „wie”, że budynek się nie wychłodził i utrzymuje niskie parametry grzania. Parametr ten (uwzględniający pasywność budynku) zmieniłem w kodowaniu 9F z 8 na 0, ale nie wiem czy dobrze, gdyż opisy w instrukcji są kiepskie a właściwie ich nie ma i trzeba się domyślać o co chodzi w tych parametrach. Zresztą nawet gdyby ten czy inny parametr usunął by te nieprawidłowości związane z wychładzaniem budynku to w układzie niepalenia w kominku byłoby to niekorzystne dla automatyki budynku.
    Czy ktoś chce skomentować moje wątpliwości ???
    Zapraszam.
  • #29
    wawrzeczko_t
    Heating systems specialist
    Pozwolę sobie podsumować to w następujący sposób:

    Schemat hydrauliczny całej Twojej instalacji c.o. jest nieprawidłowy (czyt: zbyt oszczędny). Wszystko można załatwić ale na etapie projektu. Teraz przeróbki tanie nie będą. Tym bardziej że chcesz żeby to wszystko działało automatycznie. To się da zrobić ale nie za cenę opornika za 0,50 zł. A widzę że chcesz zrobić to tanio i dobrze a jak wiemy to niemożliwe.
  • #30
    waldemar6619
    Level 11  
    Dzięki za podpowiedź ale rozwiązanie drogie (poza zestawem zewnętrznym, dodatkowa pompa...) i w moim przypadku nie wykonalne bo zachciało mi się łądnej kotłowni i wszelkie połączenia rur poza zaworami i pompami mam pod kafelkami. A co z funkcją "przełączanie programu roboczego z zewnątrz" ewentualnie "zapotrzebowanie z zewnątrz", co one oznaczają ???