Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Technologia AFE (Active Front End) - przemienniki częst.

28 Sty 2010 20:07 5976 9
  • Poziom 9  
    Witam Kolegów. Dowiedziałem się niedawno o ciekawej technologii stosowanej w przemiennikach częstotliwości. Na wejściu przetwornicy mamy układ mostkowy prostownika IGBT (taki sam jak w falowniku na wyjściu przetwornicy). Zaletą jest zwrot energii do sieci przez przemiennik. Energia ta jest odzyskiwana podczas hamowania silnika. Ponadto układ charakteryzuje niezła redukcja harmonicznych. Technologia nazywa się AFE. Ma ktoś jakieś materiały na ten temat po polsku? raczej nie ma tego dużo w naszym ojczystym języku.
  • Spec od Falowników
    http://www.imne.pwr.wroc.pl/Wydawnictwa/PNIMNIPEnr62/pdf/90_Wnuk_poprawiony_bk.pdf - to z Google.
    Idea podobna do zasilaczy impulsowych ze wstępną przetwornicą PFC (korekcja cos fi). Harmonicznych to raczej w praktyce będzie więcej - teoretycznie nie odkształcamy sinusoidy tak, jak mostkiem prostowniczym, ale za to siać impulsy to musi na pewno. Oczywiście filtry itd. :D
    Ciekawe rozwiązanie, choć na pewno bardziej narażone na uszkodzenia (przepięcia sieci itp.) od tradycyjnego. Miejmy nadzieję, że odzysk energii pokryje dodatkowe koszty.
    Tydzień temu naprawiałem elektroniczny zasilacz do świetlówek 2x36W z przetwornicą PFC - oczywiście wybuchł kondensator pośredni DC 22uF/450V - przwetwornica PFC zasila go napięciem 443V (oczywiście made in China). :idea: Przy zasilaniu tradycyjnym problem by nie istniał, a baterię w rozdzielni mam i tak, ze względu na maszyny.
  • Poziom 18  
    Nie wiem w jaki sposób sterowany mostek IGBT ma umożliwić odzysk energii.
    Taką rolę pełni chopper, który stanowi jeden klucz IGBT podłączony z rezystorem hamującym (lub innym obciążeniem np. żarówki). Silnik hamuje (praca tzw. falownikowa) napięcie na kondensatorach rośnie, załącza się chopper energia trafia na rezystor lub żarówki.
    Co do AFK to jej głównym zadaniem jest aby odbiornik (falownik+silnik) był postrzegany od strony źródła jako obciążenie rezystancyjne. Poprawia to znacznie jakość energii.
  • Spec od Falowników
    Kabuto15 napisał:
    Nie wiem w jaki sposób sterowany mostek IGBT ma umożliwić odzysk energii.
    Taką rolę pełni chopper, który stanowi jeden klucz IGBT podłączony z rezystorem hamującym (lub innym obciążeniem np. żarówki). Silnik hamuje (praca tzw. falownikowa) napięcie na kondensatorach rośnie, załącza się chopper energia trafia na rezystor lub żarówki.

    Tę funkcję trudno nazwać odzyskiem. Ale rzeczywiście w tym pdf-e nic nie piszą o odzysku.
  • Poziom 9  
    Macie może jakieś szersze informacje na temat tego choppera IGBT? interesuje mnie jak to dokładnie działa
  • Spec od Falowników
    Chopper to całkiem inna bajka - jest w każdym falowniku (czasem standard, czasem opcja). Służy do wytracania energii generowanej przy hamowaniu.
  • Poziom 18  
    Ogólnie to zasada działania choppera jest bardzo prosta. Poniżej zamieszczam najprostszą realizację.
    Technologia AFE (Active Front End) - przemienniki częst.
    Jako klucz użyć można tranzystora IGBT. Jak wiadomo silnik indukcyjny hamując zwraca energię. Zazwyczaj podbija wtedy napięcie na kondensatorach (nieodzowna część falownika napięcia). Napięcie to można wykorzystać (odzyskać). Dodaje się wtedy dodatkową gałąź - chopper, którą stanowi obciążenie oraz klucz. Dodatkowo trzeba wyposażyć falownik w funkcję pomiaru (komparacji) napięcia na kondensatorze. Jeśli silnik hamuje, napięcie wzrasta do odpowiedniego poziomu (wykrywane przez komparator) następuje uruchomienie choppera i prąd zaczyna płynąć przez obciążenie. Trzeba dodać, że chopper (przerywacz) może być sterowany częstotliwościowo (PWM).
  • Poziom 9  
    Wyglada to tak:
    Technologia AFE (Active Front End) - przemienniki częst.
    Jaką rolę pełnią w takim razie te tranzystory IGBT w układzie mostkowym na wejsciu (prostowniku) skoro funkcje odzyskiwania energii pełni chopper IGBT?
    Widziałem kilka broszur firm oferujących tego typu przemienniki i taki układ był przedstawiony jako całość(z możliwością odzysku energii), ale o żadnym chopperze IGBT nie było nigdzie mowy.
  • Poziom 18  
    W takim wypadku mówi się o przemienniku z sinusoidalnym prądem źródła. Chodzi o to, żeby taki układ napędowy (silnik+falownik) był widziany z zacisków sieci (od źródła) jako obciążenie rezystancyjne. Prowadzi to do poprawy jakości energii elektrycznej.

    Mam przykładową prezentację na temat, ale nie mogę jej ogólnoudostępnić, więc skontaktuj się na PV.
  • Poziom 15  
    Trochę wyjaśnia ten artykuł: Prostownik PWM

    To też warto poczytać: Voltage Oriented Control of Three‐Phase Boost PWM Converters

    Przetwornica VACON NXC AFE

    Ogólna (niestety tylko ogólna) zasada działania jest np. wyjaśniona w instrukcjach (niestety po angielsku):
    Vacon NX Active Front End Application Manual
    Vacon NX Active Front End unit (AFE) user manual

    Chyba można podejść do zagadnienia w następujący sposób. Wyobraźmy sobie dwa źródła napięcia (jednofazowe lub trójfazowe), które są sprzęgnięte ze sobą poprzez dławik (odpowiednio jednofazowy i trójfazowy). Jedno ze źródeł reprezentuje sieć zasilającą, drugie źródło reprezentuje pewien inwerter (mostek 6 x IGBT; mostek 4 x IGBT w przypadku obwodu jednofazowego). Sterując napięciem (fazą/częstotliwością i modułem) drugiego źródła (kluczując odpowiednio tranzystorami inwertera) uzyskujemy regulację składowej czynnej i biernej prądu pierwszego źródła.