Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Jakie zalety dwóch akumulatorów 6V?

30 Sty 2010 20:49 23387 17
  • Poziom 8  
    Witam

    Zastanawiam się dlaczego w ciągnikach rolniczych stosuje się dwa aku 6V połączone szeregowo. Przecież przy szeregowym połaczeniu rezystancja wewnętrzna będzie 2 razy większa. Jakie są zalety takiego połączenia?
  • Poziom 29  
    Masz większe ogniwa w aku 6volt i co za tym idzie wiekszy amperaż
  • Poziom 8  
    Czyli rozumiem, że pojemności tych dwóch akumulatorów się dodają? 65Ah + 65Ah = 130Ah?
  • Poziom 29  
    No tak. Masz większy prąd rozruchowy
  • Poziom 8  
    Zaraz zaraz. A gdy połączę dwa identyczne akumulatory równolegle to przecież pojemności tych akumulatorów też się dodają i też mam większy prąd rozruchowy? Myślałem, że przy połączeniu szeregowym akumulatorów pojemność maleje tak jak przy połączeniu kondensatorów.
  • Poziom 29  
    Jak równolegle to otrzymasz 6 volt
  • Poziom 31  
    Pojemność i prąd pozostają jak dla jednego akumulatora 6V.
    Przy danych gabarytach prąd rozruchowy będzie większy dla akumulatora 6V niż dla 12 V ze względu na mniejszą ilość cel a większą powierzchnię ich elektrod.
    Natomiast podczas ładowania będzie mniejsze obciążenie dla alternatora gdy dwa akumulatory 6V są połączone szeregowo niż dwa 12V równolegle.
  • Poziom 30  
    Panowie prawo Ohma sie klania , od kiedy 2 akumulatory polaczone szeregowo maja wieksza pojemnosc , im nizsze napiecie tym wyzszy prad i odwrotnie , im wyzsze napiecie tym nizszy prad , ogolnie dazy sie do wyzszych napiec w instalacjach bo sa mniejsze staty pradu
  • Poziom 39  
    dwa aku 6V w ciągnikach stosowano ze względu na duży prąd rozruchowy i gabaryty ponieważ w ciągniku ciężko znaleźć miejsce na jeden aku 12V i ok 200Ah czy chociaż 160Ah co daje dokładnie ten sam rezultat co dwie 6-tki
  • Poziom 31  
    kwok napisał:
    dwa aku 6V w ciągnikach stosowano ze względu na duży prąd rozruchowy i gabaryty ponieważ w ciągniku ciężko znaleźć miejsce na jeden aku 12V i ok 200Ah czy chociaż 160Ah co daje dokładnie ten sam rezultat co dwie 6-tki


    Mogły by być również 2 x 12 V 100/80Ah a nie są.
    Powodem jest np. tańszy alternator dla układu 2 x 6V szeregowo
    niż dla układu 2 x 12V równolegle, mniejsze obciążenie silnika, czyli ekonomia produkcji i eksploatacji itp, bo na różnicę kosztów akumulatorów dla omawianych układów może mieć wpływ jedynie popyt.
  • Użytkownik obserwowany
    Właśnie kwok w traktorach nie ma miejsca na 1 duży akumulator.
    I nic innego.
    Nowe traktory mają 1 duży akumulator przed chłodnicą.
  • Poziom 16  
    romoo napisał:
    Właśnie kwok w traktorach nie ma miejsca na 1 duży akumulator.
    I nic innego.
    Nowe traktory mają 1 duży akumulator przed chłodnicą.


    Jeden akumulator 12V przed chłodnicą miały Case-y z lat 80 już.
  • Poziom 14  
    Wyprowadzę co to niektórych z błędu..
    1. Akumulatory 6V były stosowane ze względu na ekonomię a właściwie braki akumulatorów 12V w momencie powstawania czeskiej myśli technicznej (odbudowa kraju po wojnie) zaabsorbowanej do polskiego Ursusa. Podobnie w motocyklach Gazela też stosowano 2 szt akum. po 6V.
    W stanie wojennym w Polsce wszystko szło jak świeże bułeczki więc po co się męczyć i dorysować dwie kreski na schemacie elektrycznym Ursusa dla akumulatora 12V jak ludzie i tak to kupią..
    2. Pojemność 2 jednakowych akumulatorów połączonych szeregowo = pojemności jednego akumulatora ale wzrasta napięcie 2x. Jak wiadomo im wyższe napięcie tym mniejsze straty na przewodach zasilających co wiążę się z cieńszymi przewodami.
    3. Pojemność 2 jednakowych akumulatorów połączonych równolegle 2x wzrasta ale napięcie pozostaje bez zmian. Zastosowanie takiego połączenia w Ursusie mija się z celem ponieważ powstaje problem z podłączeniem "plusów" tych akumulatorów ze sobą w ten sposób aby oba były równomiernie obciążone podczas pracy rozrusznika.
    3. C-360 można odpalić przy temp. ok 10°C z jednego dobrego akumulatora 12V 55Ah a z rozrusznikiem z przekładnią planetarną z jednego 12V 35Ah.
    4. W swoim C-360 mam jeden akumulator VARTA 12V 70Ah i jak do tej pory żadna zima nie powstrzymała mojej bestii od "zajarania" drugi schowek po akumulatorze przeznaczyłem na skrzynkę z narzędziami.
  • Poziom 32  
    Nie do końca tak jest. Może i było to stosowane z powdu braku akumulatorów 12V. Jednak niepodważalną zaletą akumulatorów 6V jest większa odporność na wstrząsy i wibracje z powodu grubszych kratownic płyt. Z tego samego powodu mają też mniejszą rezystancję wewnętrzną a co za tym idzie mniejszy spadek napięcia pod obciążeniem. A swoją drogą akumulator 12V to też jest 6 cel połączonych szeregowo, tyle że w jednej obudowie. Pod względem elektrycznym nie ma istotnych różnic (poza wspomnianą rezystancją) między 2x6V i 12V. Wadą połączenia szeregowego jest konieczność stosowania dodatkowego przewodu, na którym mogą wystąpić straty.
  • Poziom 9  
    więc podsumójmy dwa akumlatory 6v 165ah 900a a jeden akumulator 12v 165ah 900a mają taką samą pojemność i taki sam prąd rozruchowy takie samo napięcie tylko rążnią wymiarami i ceną ?
  • Poziom 32  
    No właśnie, wymiarami. Spróbuj zamontować akumulator 12V 165Ah w Ursusie C-330. Nie ma tam tyle miejsca żeby go gdzieś upchnąć. A dwa akumulatory 6V mieszczą się bez problemu. Oczywiście w dużych ciągnikach nie ma to znaczenia, bo miejsce zawsze się znajdzie.
  • Poziom 14  
    Panowie macie rację, nie w każdym ciągniku można zastosować większe gabarytowo akumulatory. Jakie zalety dwóch akumulatorów 6V?
    Akumulatory dobiera się w sposób właściwy do odbiorów. W ten sposób uzyskuje się zarówno poprawną pracę, jak i dobre ładowanie. Akumulator powinien zawsze być umieszczony w miejscu do tego przewidzianym przez konstruktorów (bezpieczeństwo i zmniejszenie ryzyka uszkodzenia na pierwszym miejscu).
  • Poziom 9  
    w c-330 jesli jest alternator z poloneza srawne świece żarowe i dobre kable to nie potrzebne są takie akumulatory wystarczy jeden 12v 800a 120ah lub 100ah też wystarczy bo ten jeden jest tańszy i dwa i jedno miejsce zostaje