Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Technik Elektryk - Faber CK
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Przyczepka sam dwuosiowa czy jednoosiowa

krecik550 21 Lut 2010 13:04 74374 79
  • #31 21 Lut 2010 13:04
    krecik550
    Poziom 11  

    Znaczy sie ja oglądałem oryginalną przyczepke i one faktycznie mają osie prosto do ramy rtylko że ta oś ma już w sobie takie gumowe amortyzatory i jest ona amortyzowana. Taką oś można kupić tylko nie jest tania. Ja się rozglądam za używana przyczepką do remontu z papierami i wtedy zrobie ja jak bede chciiał

  • Technik Elektryk - Faber CK
  • #32 07 Mar 2010 12:48
    kotweiler
    Poziom 16  

    Osie lepsze są na stalowych drążkach skrętnych, podobnie jak w samochodach, zamiast tych wałków gumowych. Kiedyś produkowali na resorze skrętnym, na 2-3 piórach. Osie na drążkach skrętnych, można kupić w przystępnej cenie z używanej przyczepy kempingowej. Można trafić w idealnym stanie, przyczepy kempingowe są mało jeżdżone, przeważnie stoją :D Między jedną a drugą jest taka różnica, że belki na stalowych drążkach skrętnych są budowane z rury(okrągłe) i mają kalamitki do smarowania tulei, a budowane na wałkach gumowych mają przekrój kwadratowy. Osie na drążkach skrętnych stosowane były np w przyczepach byłej NRD, podaję taki przykład bo są najtańsze na rynku części używanych.

  • #33 27 Mar 2010 23:05
    lokis3-3
    Poziom 9  

    Witam mam pytanie do kolegi kotweier pisałeś że masz przyczepkę na osi Ducato a ja mam oś od Jumpera (chyba to samo) i resory Polonez Truck. Napisz jaka jest długość Twojej przyczepki bo ja myślałem zrobić 250 cm.

  • #34 28 Mar 2010 07:48
    dino777
    Poziom 25  

    myślę, że resor i amortyzator to zbędna komplikacja, jak robiłem przyczepę pod jacht to zastosowałem piasty od wv rura i mocowane do ramy na wahaczu z profila, jako amortyzacja służył odbój do przyczepy, coś podobnego jak w maluchu bałwanek, ale większy, do kupienia w Agromie za parę groszy, przyczepa dobrze trzymała sie drogi amortyzacja wystarczająca i brak komplikacji w budowie. jak gdzieś znajdę zdjęcie to zapodam.

  • Technik Elektryk - Faber CK
  • #35 15 Cze 2010 12:30
    krecik550
    Poziom 11  

    Witam panowie odnawiam temat. Mam do dyspozycji oś on poldka z resorami i profil zamknięty. Zabieram suie za robote. Tylko Jedno panowie przeglądałem oferty są przyczepki pop 350 zł do remontu, tylko czy jest obojojętnie jaką przyczepke kupie (myślę o takiej co były kiedyś produkowane seryjnie) czy tylko przyczepka typu sam która jest do wyremontowania. Mianowicie chodzi mi o to co pisze w dowodzie, żeby się wszystko zgadzało jak zrobię przyczepkę. Z góry dzięki za info

  • #36 15 Cze 2010 12:34
    dino777
    Poziom 25  

    jak masz możliwość kupić w takiej cenie to się nie zastanawiaj, a zrobisz sobie co zechcesz aby było w miarę zgodne, czyli jak jest jedna oś to tak musi zostać, a ile będziesz tam ładował to nikt i tak Ciebie nie weźmie na wagę także nie masz co się bać, a wymiarów nie ma w dowodzie. I do tego mniej komplikacji z rejestracją, Brać i się nie zastanawiać ;)

  • #37 15 Cze 2010 21:15
    krecik550
    Poziom 11  

    Aha no to biore bo to jest rozwalona przyczepka która wygląda jak wózek do siana. Cos podobnnego do tejPrzyczepka sam dwuosiowa czy jednoosiowa (fotka z jakiejś aukcji allegro) Głównie mi chodzi o to że jak ja ją przerobie czy nikt sę nie doczepi. Nie wiem jak wygląda dowód rejestracyjny, a raczej co w nim pisze. Czy nie ma t5am gdzies producenta itd.? Czy na takiej przyczepce jest jakaś tabliczka?? z góry dzięki

  • #38 15 Cze 2010 21:25
    dino777
    Poziom 25  

    jest tabliczka, ale musisz szukać raczej przyczepki SAM, choć i tak pewnie nikt się nie przyczepi, sprawdź co jest w DR a tabliczkę dorobisz bez problemu na SKP
    choć i tak Pan Misiek nie będzie jej szukał, a do 750kg nie ma badań tylko ubezpieczenie za jakieś grosze

  • #39 25 Lip 2010 22:47
    zygizz
    Poziom 9  

    mam pytanie czy os w przyczepce do 750kgDMC powinna znajdowac sie dokladnie na srodku przyczepy ( bez dyszla) czy powinna byc przesunieta do przodu?

  • #40 26 Lip 2010 05:05
    dino777
    Poziom 25  

    nacisk na hak ma być nie większy niż 75kg o ile się nie mylę, czyli trzeba tak rozplanować rozmieszczenie aby się w tym zmieścić

  • #41 06 Wrz 2010 07:47
    adipaw
    Poziom 10  

    Ja mam u siebie idealnie na środku. I to jest piękna rzecz! Tonę ładunku zdejmujesz sam z haka :) zimą będę budował drugą z ojcem dla mnie (bo obecna jest wspólna) bo zdobyłem papier do przyczepki za 200zł :) bo rejestracja sama teraz wychodzi ponad 500 gdzieś czytałem. W nowej Też będzie na środku.

    Dodano po 6 [minuty]:

    Tak wyglądała 3 lata temu po remoncie.

  • #42 09 Gru 2010 23:28
    szuma2
    Poziom 9  

    witam kolegów
    podepnę się pod temat
    gromadzę graty do zrobienia przyczepki potrzebnej do planowanego budowania domu ,przyczepkę chce o wymiarach 260-300 długości na 130 szerokości paki, belkę mam od golfa 3 , 4 koła 165/80/r13 zwykłe od osobówki wielosezonowe , rama z profila 80x40 , wzmocnienie wewnątrz ramy z 50x30 ,burty z 40x20 zawieszenie na sprężynach wv i amorach od malucha odboje od stara 6t( bałwanki) , całosci juz mam.
    wszystko ok ale nie mogę się zdecydować czy jedno czy dwu osiowa bo mam na miejscu do kupienia za 50 zł druga kompletna belkę od golfa a koła juz mam to koszty sami powiedzcie zadne i prosze o rade, dom chce budowac systemem gospodarczym i tak mnie kusi na tych dwóch belkach to wtedy te 1,5 tony jak trzabedzie tez pociogne bo nie wiem czy dobrze mysle ale jak bedzie swoje załadowane to nawet nie chce myslec co by byo przy złapaniu gumy a na 4 kółkach wtedy bez problemu i jak sa 2 osie to autko nie dostaje tak po kosciach, przyczepka bedzie tez wykorzystywana w gospodarstwie rolnym
    i jeszcze jedno jak rozplanowac połozenie osi koła wzgeldem srodka paki , do przodu czy do tyłu i o ile i jak to wyglada jak sa 2 belki

  • #43 10 Gru 2010 09:20
    toku74
    Poziom 31  

    szuma2: 130 szerokość to na osiach od golfa koła musisz wpuścić pod pakę, a to nie ma zbytnio sensu, bo np. płyta gipsowa nie wejdzie. piszesz o ładowaniu 1,5 tony, a gdzie hamulec najazdowy? temat przyczepki "sam" był już na forum. wpisz w wyszukiwarkę.

  • #44 10 Gru 2010 10:26
    szuma2
    Poziom 9  

    zapomniałem dodac ze os poszerzona o 25 mm na strone dystansami miedzy belka a piastami kół i wtedy otrzymam 130 cm bez problemu z kołami na zewnatrz tak jak powinno byc

  • #45 10 Gru 2010 21:16
    toku74
    Poziom 31  

    te dystanse w przyczepce bokiem ci wyjdą. łożyska co miesiąc w tej osi będziesz zmieniał, albo co chwilę czop wyginał.

  • #47 21 Sie 2011 13:29
    grzechu913
    Poziom 10  

    ja swoja przyczepke zrobilem na osi z ducato bardzo dobrze sie z nia jezdzi nie podskakuje i mozna spokojnie na nia zaladowac ponad tone

    Dodano po 46 [minuty]:

    Przyczepka sam dwuosiowa czy jednoosiowa

    Przyczepka sam dwuosiowa czy jednoosiowa

    Przyczepka sam dwuosiowa czy jednoosiowa

    tak wyglada dodatkowo dolozylem odboje nad resor i amortyzatory jest jeszcze plandeka ale nie mam zdjecia zrobionego

  • #48 21 Sie 2011 13:39
    carot
    Poziom 26  

    Camillo2000 napisał:
    A co sądzicie o przyczepce typu sam ale z zawieszeniem na sztywno tzn. oś bezpośrednio przymocowana do ramy. Jak to się ma do przeglądu, bo wiem że można taką kupić oryginalną z homologacja i wtedy nie ma problemu.

    Przegląd może i przejdzie, ale nawet ziemi po dziurach nie przewieziesz. No i będziesz poprawiał spawy i dokręcał śruby co jakiś czas.

  • #49 21 Sie 2011 22:50
    galernik79
    Poziom 14  

    stan2300 napisał:
    witam panowie ,tez mam przyczepke typu sam i o jednym trzeba pamietać ze przy przyczepce o dopuszczalnym cieżarze calkowitym powyżej 400 czy 500 kg musi byc hamulec najazdowy ,ale to juz inna bajka



    Powiem tak pie....enie. Podpowiedź.! Mam fiata Ducato dopuszczalna masa całkowita tego pojazdu to 3500kg zapinam do niego przyczepę lekką tj. 750 kg. Więc według powyższego postu mam mieć hamulec najazdowy?. Może jeszcze mam mieć kat E do B ?. Według minie nie!!!!!!!!!!!!!. Wystarczy tylko B !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    Dodano po 13 [minuty]:

    Dywagacje typu jedno czy dwu osiowa są bez sensu. Proponuję się zapoznać się z problemem typu co to jest oś wielokrotna.

  • #50 22 Sie 2011 19:49
    carot
    Poziom 26  

    galernik79 napisał:
    stan2300 napisał:
    witam panowie ,tez mam przyczepke typu sam i o jednym trzeba pamietać ze przy przyczepce o dopuszczalnym cieżarze calkowitym powyżej 400 czy 500 kg musi byc hamulec najazdowy ,ale to juz inna bajka



    Powiem tak pie....enie. Podpowiedź.! Mam fiata Ducato dopuszczalna masa całkowita tego pojazdu to 3500kg zapinam do niego przyczepę lekką tj. 750 kg. Więc według powyższego postu mam mieć hamulec najazdowy?. Może jeszcze mam mieć kat E do B ?. Według minie nie!!!!!!!!!!!!!. Wystarczy tylko B !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!


    A można mieć nawet 4 osie i jak będzie zarejestrowana na lekką, to mogę cię w rękę cmoknąć. Najazdowy jest powyżej 750 i basta! Poniżej nie jest potrzebny.

  • #51 23 Sie 2011 08:36
    galernik79
    Poziom 14  

    carot napisał:
    galernik79 napisał:
    stan2300 napisał:
    witam panowie ,tez mam przyczepke typu sam i o jednym trzeba pamietać ze przy przyczepce o dopuszczalnym cieżarze calkowitym powyżej 400 czy 500 kg musi byc hamulec najazdowy ,ale to juz inna bajka



    Powiem tak pie....enie. Podpowiedź.! Mam fiata Ducato dopuszczalna masa całkowita tego pojazdu to 3500kg zapinam do niego przyczepę lekką tj. 750 kg. Więc według powyższego postu mam mieć hamulec najazdowy?. Może jeszcze mam mieć kat E do B ?. Według minie nie!!!!!!!!!!!!!. Wystarczy tylko B !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!


    A można mieć nawet 4 osie i jak będzie zarejestrowana na lekką, to mogę cię w rękę cmoknąć. Najazdowy jest powyżej 750 i basta! Poniżej nie jest potrzebny.


    Jeżeli DMC przyczepy przekracza połowę masy własnej pojazdu który ją ciągnie to wymagany jest hamulec najazdowy. Wiec mam pojazd którego masa własna wynosi 1000kg wiec zapinając przyczepę której DMC wynosi 600kg musi ona posiadać hamulec najazdowy. Wiec jak widzisz w tym zestawie występuje taki mały mankament że i poniżej 750 kg musisz mieć hamulec najazdowy. Dz.U. z 26 lutego 2003 Nr 32 poz. 262

  • #52 09 Paź 2011 21:00
    bandi21
    Poziom 29  

    2. Prawo jazdy uprawnia do kierowania:

    kategorii A – motocyklem;
    kategorii A1 – motocyklem o pojemności skokowej silnika nieprzekraczającej 125 cm3 i mocy nieprzekraczającej 11 kW;
    kategorii B:
    pojazdem samochodowym o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t, z wyjątkiem autobusu lub motocykla,
    POJAZDEM, O KTÓRYM MOWA W LIT. A, Z PRZYCZEPĄ O DOPUSZCZALNEJ MASIE CAŁKOWITEJ NIEPRZEKRACZAJĄCEJ MASY WŁASNEJ POJAZDU CIĄGNĄCEGO, O ILE ŁĄCZNA DOPUSZCZALNA MASA CAŁKOWITA ZESPOŁU TYCH POJAZDÓW NIE PRZEKRACZA 3,5 T,
    ciągnikiem rolniczym lub pojazdem wolnobieżnym;
    kategorii B1 – trójkołowym lub czterokołowym pojazdem samochodowym o masie własnej nieprzekraczającej 550 kg, z wyjątkiem motocykla;
    kategorii C – pojazdem samochodowym o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 3,5 t, z wyjątkiem autobusu, a także ciągnikiem rolniczym lub pojazdem wolnobieżnym;
    kategorii C1 – pojazdem samochodowym o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 3,5 t i nieprzekraczającej 7,5 t, z wyjątkiem autobusu, a także ciągnikiem rolniczym lub pojazdem wolnobieżnym;
    kategorii D – autobusem, ciągnikiem rolniczym lub pojazdem wolnobieżnym;
    kategorii D1 – autobusem przeznaczonym konstrukcyjnie do przewozu nie więcej niż 17 osób łącznie z kierowcą, a także ciągnikiem rolniczym lub pojazdem wolnobieżnym;
    kategorii T – ciągnikiem rolniczym z przyczepą (przyczepami) lub pojazdem wolnobieżnym z przyczepą (przyczepami);
    KATEGORII B+E, C+E LUB D+E – POJAZDEM OKREŚLONYM ODPOWIEDNIO W KATEGORII B, C LUB D, ŁĄCZNIE Z PRZYCZEPĄ;
    kategorii C1+E – zespołem pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 12 t, składającym się z pojazdu ciągnącego określonego w kategorii C1 i przyczepy o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej masy własnej pojazdu ciągnącego;
    kategorii D1+E – zespołem pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 12 t, składającym się z pojazdu ciągnącego określonego w kategorii D1 i przyczepy o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej masy własnej pojazdu ciągnącego.

    To jest fragment kodeksu drogowego i wyraźnie jest napisane że jeśli samochód ma DMC 3,5 tony to musisz mieć B+E żeby ciągnąć jakąkolwiek przyczepę.

  • #53 10 Paź 2011 01:28
    galernik79
    Poziom 14  

    I tu się kolego mylisz!. Trzeba było poczytać ciut więcej i jest tam napisane jak byk cyt:

    3. Prawo jazdy:

    kategorii B i C+E lub B i D+E – uprawnia do kierowania zespołem pojazdów określonych w kategorii B+E;
    kategorii C+E i D – uprawnia do kierowania zespołem pojazdów określonych w kategorii D+E;

    kategorii A, B, B1, C, C1, D lub D1 – uprawnia do kierowania pojazdem w nich wymienionym z przyczepą lekką;[/size][/syntax]

    kategorii B+E, C+E, C1+E, D+E lub D1+E – uprawnia do kierowania ciągnikiem rolniczym z przyczepą (przyczepami) lub pojazdem wolnobieżnym z przyczepą (przyczepami).

    To właśnie taki kazusik. Więc posiadając tylko kat B możesz kierować pojazdem którego DMC nie przekracza 3,5 tony łącznie z przyczepą lekką. Więc 4250kg

  • #54 10 Paź 2011 08:44
    robokop
    Moderator Samochody

    galernik79 napisał:


    To właśnie taki kazusik. Więc posiadając tylko kat B możesz kierować pojazdem którego DMC nie przekracza 3,5 tony łącznie z przyczepą lekką. Więc 4250kg

    Oj nie.

    Cytat:
    Art. 88. 1. Dokumentem stwierdzającym uprawnienie do kierowania pojazdem silnikowym jest prawo jazdy określonej kategorii.

    2. Prawo jazdy uprawnia do kierowania:

    1. kategorii A - motocyklem;

    2. kategorii A1 - motocyklem o pojemności skokowej silnika nieprzekraczającej 125 cm3 i mocy nieprzekraczającej 11 kW;

    3. kategorii B:

    a) pojazdem samochodowym o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t, z wyjątkiem autobusu lub motocykla,

    b) pojazdem, o którym mowa w lit. a, z przyczepą o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej masy własnej pojazdu ciągnącego, o ile łączna dopuszczalna masa całkowita zespołu tych pojazdów nie przekracza 3,5 t,

  • #55 10 Paź 2011 09:04
    bandi21
    Poziom 29  

    Dokładnie tak jak pisze robokop.Ja po to właśnie robiłem E do B
    zmieniłem pomyłkę.

  • #56 10 Paź 2011 14:30
    galernik79
    Poziom 14  

    robokop napisał:
    galernik79 napisał:


    To właśnie taki kazusik. Więc posiadając tylko kat B możesz kierować pojazdem którego DMC nie przekracza 3,5 tony łącznie z przyczepą lekką. Więc 4250kg

    Oj nie.

    Cytat:
    Art. 88. 1. Dokumentem stwierdzającym uprawnienie do kierowania pojazdem silnikowym jest prawo jazdy określonej kategorii.

    2. Prawo jazdy uprawnia do kierowania:

    1. kategorii A - motocyklem;

    2. kategorii A1 - motocyklem o pojemności skokowej silnika nieprzekraczającej 125 cm3 i mocy nieprzekraczającej 11 kW;

    3. kategorii B:

    a) pojazdem samochodowym o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t, z wyjątkiem autobusu lub motocykla,

    b) pojazdem, o którym mowa w lit. a, z przyczepą o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej masy własnej pojazdu ciągnącego, o ile łączna dopuszczalna masa całkowita zespołu tych pojazdów nie przekracza 3,5 t,





    Oj tak!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    Polecam lekturę prawo o ruchu drogowym.

    A tak na marginesie nie słyszałem o czymś takim jak kat C do B chyba BE . Pozdrawiam



    aby nie ubijać śliny na pianę masz tu cały art. przeczytaj paragraf 3.
    Art. 88.

    1. Dokumentem stwierdzającym uprawnienie do kierowania pojazdem silnikowym jest prawo jazdy określonej kategorii.

    2. Prawo jazdy uprawnia do kierowania:

    kategorii A – motocyklem;
    kategorii A1 – motocyklem o pojemności skokowej silnika nieprzekraczającej 125 cm3 i mocy nieprzekraczającej 11 kW;
    kategorii B:
    pojazdem samochodowym o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t, z wyjątkiem autobusu lub motocykla,
    pojazdem, o którym mowa w lit. a, z przyczepą o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej masy własnej pojazdu ciągnącego, o ile łączna dopuszczalna masa całkowita zespołu tych pojazdów nie przekracza 3,5 t,
    ciągnikiem rolniczym lub pojazdem wolnobieżnym;
    kategorii B1 – trójkołowym lub czterokołowym pojazdem samochodowym o masie własnej nieprzekraczającej 550 kg, z wyjątkiem motocykla;
    kategorii C – pojazdem samochodowym o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 3,5 t, z wyjątkiem autobusu, a także ciągnikiem rolniczym lub pojazdem wolnobieżnym;
    kategorii C1 – pojazdem samochodowym o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 3,5 t i nieprzekraczającej 7,5 t, z wyjątkiem autobusu, a także ciągnikiem rolniczym lub pojazdem wolnobieżnym;
    kategorii D – autobusem, ciągnikiem rolniczym lub pojazdem wolnobieżnym;
    kategorii D1 – autobusem przeznaczonym konstrukcyjnie do przewozu nie więcej niż 17 osób łącznie z kierowcą, a także ciągnikiem rolniczym lub pojazdem wolnobieżnym;
    kategorii T – ciągnikiem rolniczym z przyczepą (przyczepami) lub pojazdem wolnobieżnym z przyczepą (przyczepami);
    kategorii B+E, C+E lub D+E – pojazdem określonym odpowiednio w kategorii B, C lub D, łącznie z przyczepą;
    kategorii C1+E – zespołem pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 12 t, składającym się z pojazdu ciągnącego określonego w kategorii C1 i przyczepy o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej masy własnej pojazdu ciągnącego;
    kategorii D1+E – zespołem pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 12 t, składającym się z pojazdu ciągnącego określonego w kategorii D1 i przyczepy o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej masy własnej pojazdu ciągnącego.

    3. Prawo jazdy:

    kategorii B i C+E lub B i D+E – uprawnia do kierowania zespołem pojazdów określonych w kategorii B+E;
    kategorii C+E i D – uprawnia do kierowania zespołem pojazdów określonych w kategorii D+E;
    kategorii A, B, B1, C, C1, D lub D1 – uprawnia do kierowania pojazdem w nich wymienionym z przyczepą lekką;
    kategorii B+E, C+E, C1+E, D+E lub D1+E – uprawnia do kierowania ciągnikiem rolniczym z przyczepą (przyczepami) lub pojazdem wolnobieżnym z przyczepą (przyczepami).

  • #57 10 Paź 2011 18:07
    robokop
    Moderator Samochody

    galernik79 widzę że masz kłopoty ze zrozumieniem tego co czytasz, tedy tłumaczę Tobie prostym językiem:
    -mając kategorię prawa jazdy "B", możesz kierować pojazdem o DMC do 3,5 tony, oraz takim że pojazdem z przyczepą, pod warunkiem że :
    - przyczepa nie ma DMC większego od pojazdu,
    -pojazd i przyczepa w sumie nie mają DMC przekraczającego 3,5 tony.
    Rozumiesz już ograniczenie wynikające z kategorii "B"?
    Mając auto o DMC 2000kg nie możesz ciągnąć przyczepy o DMC 1600kg, czy mając auto o DMC 1000kg nie możesz ciągnąć przyczepy o DMC 1100kg.
    Ponadto cały czas zwracam uwagę, że cały czas chodzi o tzw. przyczepę lekką, której DMC wynika z ustawy i wynosi 700kg. Czyli reasumująć mając auto osobowe o DMC 3000kg nie możesz ciągnąć przyczepy o DMC 700kg, ponieważ całość przekroczy DMC 3500kg.
    Ograniczenia tego nie ma w przypadku normalnej przyczepy, o dowolnej masie (czyli wyższej niż lekka), do ciągnięcia której potrzebna jest kat. "E", ale tu znowuż ogranicza kat "B" DMC 3,5T i ograniczeniami z lit "b" wspomnianego art. 88 PRD. I nie kłóć się, bo znam t ę ustawę na pamięć.

  • #58 10 Paź 2011 18:43
    Zico63
    Poziom 37  

    To jeszcze takie pytanie: prawko "B" robiłem w 1981 roku, gdzie w ówczesnym "Kodeksie" nie było śladu o dopuszczalnym DMC ZESTAWU; po prostu 3,5 t plus przyczepka lekka - i treść pytania - co z prawami nabytymi osoby posiadającej takie uprawnienie; czy nowy Kodeks nieprawnie je odbiera?

  • #59 10 Paź 2011 18:53
    robokop
    Moderator Samochody

    Jak nie było, jak było? Nigdy nie wolno było jeździć z czymś cięższym niż 3,5 tony z kat "B" ani samochodem, ani zestawem. Czegoś nie doczytałeś. Ponadto jak to nieprawnie? Jak już to w majestacie prawa - w końcu jest to ustawa. Tak samo jak z psychotestami. Jak robiłem pierwszy raz, miały być ważne do 65 roku życia, teraz muszę latać co 5 lat.

  • #60 10 Paź 2011 19:27
    Zico63
    Poziom 37  

    Co do kodeksu, mam gdzieś stary, jeszcze w żółtej okładce - poszperam; może gdzieś faktycznie był taki kruczek prawny. Pamiętam jednak jeszcze wykłady prowadzone w PZM przez sierżanta MO, gdzie goście byli żywotnie tym zainteresowani (dostawczaki z zieleniną) i taką jak podałem otrzymali interpretację.
    A co do praw nabytych: Ustawa czy Rozporządzenie - jedna granda, odbierają nie takie uprawnienia i ludzie żyją, fakt - ehhhh. :cry: