Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Falownik do silnika 200 kW

artibpl 01 Lut 2010 10:09 4081 12
  • #1 01 Lut 2010 10:09
    artibpl
    Poziom 17  

    Mam pytanie do speców, praktyków. Zamierzam zasilić silnik sprężarki amoniakalnej przez falownik. Silnik 200 kW. Producent sprężarki twierdzi, że podłączenie falownika jest możliwe dopiero po wymianie łożysk w silniku na izolowane, bo przy tak dużych mocach prąd upływu z wirnika uszkadza zwykłe łożyska. Czy rzeczywiście zjawisko to jest na tyle duże, żeby się tym przejmować, czy to po prostu ściemnianie. Za wymianę łożysk na izolowane chcą 16000 PLN...

    0 12
  • #2 01 Lut 2010 10:19
    retrofood
    Moderator

    Producent ma rację. To znane zjawisko.

    0
  • #3 01 Lut 2010 10:20
    528649
    Użytkownik usunął konto  
  • #4 01 Lut 2010 15:17
    ctdrives
    Poziom 13  

    Z pewnością jest to rekomendowane. Choć widziałem kilka zastosowań napędów takich mocy ze starymi silnikami i działało to jakoś. Oczywiście zależy to od cyklu pracy. Bodajże zużywanie bieżni łożysk zależy od skoków prądu. Wiem, że w firmie Apator (www.acontrol.com.pl) robili modernizacje zasilania starych silników z przejściem na falowniki. Tam możesz popytać.

    0
  • #5 01 Lut 2010 17:04
    atlantel
    Specjalista Automatyk

    Witam!
    1. Łożyska i to dwie strony silnika.
    2. Kable ekranowane (o obniżonej pojemności pasożytniczej).
    3. Dławice do kabli ekranowanych.
    5.Izolowanie tarcz łożyskowych.
    6. Izolacja sprzęgła.
    Zapewniam, że czas między remontami wydłuży się!

    0
  • #6 02 Lut 2010 07:17
    artibpl
    Poziom 17  

    Jeśli dyrekcja wyrazi zgodę na zainwestowanie w falownik to, jak widzę ,bez wymiany łożysk się nie obędzie. Sprężarka pracuje praktycznie 20 godzin na dobę. Chciałem zaoszczedzić na zużyciu energii przez weekendy, zmniejszając prędkość obrotową do 1/3. Z izolają sprzęgła będzie problem, bo wał silnika jest na sztywno połączony z elementem sprężającym.

    0
  • #7 15 Kwi 2010 09:30
    stelmika
    Poziom 9  

    Naprawdę wał jest połączony na sztywno? Jeszcze się z czymś takim nie spotkałem. Powinno być jakieś sprzęgło które amortyzuje moment rozruchu, bo inaczej to długo by to nie pochodziło. Ale to tylko moje zdanie.

    0
  • #8 15 Kwi 2010 19:12
    kris669
    Poziom 19  

    Izolacja jednego łożyska + sprzęgła zapewni dostateczną "przerwę" dla przepływu prądu tzw. łożyskowego. Izolacja dwóch łożysk z pozostawieniem istniejącego sprzęgła także zapewnia dostateczną "przerwę". Natomiast w każdym przypadku zaistnieje przepływ prądu pojemnościowego (jednak nie jest to fizyczny przepływ elektronów w materiale izolacyjnym).
    Warto natomiast przeglądnąć oferty sprzęgieł tzw. podatnych (elastycznych) z izolującym elementem łączącym, spełniałoby ono równocześnie rolę tłumika drgań skrętnych.

    0
  • #9 15 Kwi 2010 21:16
    kuba2211
    Poziom 12  

    Witam. W praktyce miałem taką sytuację zwykłe łożyska przy silniku 150 kW wymieniałem co ok 6 miesięcy praca silnika 24 godz. przestój na naprawę ok 6 godzin falownik ABB. Po założeniu izolowanych zużyły się po 3 latach. Sprzęgło też mam wyizolowane. Oczywiście ekranowany kabel i dławiki. Ogólnie uważam że oszczędności na zużyciu energii przewyższają nakłady.

    0
  • #10 17 Kwi 2010 19:27
    artibpl
    Poziom 17  

    Cenna uwaga, kuba2211. W maszynie nie ma możliwości założenia sprzęgła elastycznego, dlatego raz na jakiś czas przeprowadza się bardzo kosztowne osiowanie silnika. Z łożyskami jest taka sprawa, że wkrótce będą do wymiany. Zlecenie tego serwisowi to ok. 6000 zł. Tak jak wspominałem izolowane to 16000 zł, ale miałbym przygotowany silnik pod ewentualny montaż falownika. Co do kosztów nowej maszyny z falownikiem, to oszczędności z zastosowania falownika zwracają się po 15 latach. Sprężarka z rozrusznikiem Y/Δ kosztuje 250 000 zł a z falownikiem 400 000 zł.

    0
  • #11 18 Kwi 2010 11:52
    kris669
    Poziom 19  

    Z ciekawości zapytam, czy ten koszt łożysk to do samego silnika, czy też do sprężarki? Czy mógłbyś tu wstawić zdjęcie całej sprężarki oraz szczegółową fotografię sprzęgła/wału? Oczywiście wnioskuję, że koszt łożysk zawiera również koszt ich wymiany. Czy naprawdę nie istnieje możliwość przeprowadzenia całej operacji wymiany we własnym zakresie?

    0
  • #12 18 Kwi 2010 21:10
    kuba2211
    Poziom 12  

    Witam. Kolego artibpl jesli nie masz możliwości odizolowania napędzanej przez silnik maszyny opierając się na doświadczeniu i rożnych opracowaniach odradzałbym montaż falownika. Prądy ''pasożytnicze'' popłyną wtedy także przez łożyska maszyny napędzanej i będą je uszkadzać. Pisząc o opłacalności miałem na myśli oszczędności wynikające ze zmniejszenia poboru prądu . Napisałeś że silnik jest połączony na sztywno i jest to kosztowne. Może udałoby sie jednak przerobić to na sprzęgło elastyczne . Wymieniałem wiele razy rozruszniki stycznikowe na falowniki i wszyscy klijenci zauwazali mniejsze rachunki z energetyki.

    0
  • #13 12 Cze 2010 06:57
    bonanza
    Spec od Falowników

    W silniku Siemens 132kW + filtr RF + falownik Twerd łożyska pozostały oryginalne ze względu na duży zakres równocześnie wykonywanych innych robót konstrukcyjnych, a także w celach doświadczalno-edukacyjnych, czyli dla zbadania ich trwałości. Specjalnie ostatnio pytałem - dotąd ne były wymieniane - już szumią, ale bez zauważalnych luzów. A silnik pracuje 5 lat 24/7 oprócz przerw remontowych. Dostęp w razie czego jest banalny (przeniesienie napędu pasowe).

    1