Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

silnik 4kw i jego podłączenie

01 Lut 2010 16:53 21528 31
  • Poziom 8  
    Witam, mam zamiar kupić silnik 4kw
    Silnik elektryczny 3-fazowy produkcji INDUKTA - klasy EFF2

    Typ: Sg 112 M-4


    Dane znamionowe (wykonanie standardowe):

    * moc znamionowa przy 50Hz: 4 kW
    * prędkość obrotowa: 1435 obr/min
    * napięcie znamionowe 380, 400 lub 500 [V] połączenie "w trójkąt"
    * częstotliwość napięcia zasilania 50 lub 60 [Hz],
    * stopień ochrony IP 55,
    * skrzynka zaciskowa z dławnicami i tabliczką 6-zaciskową.
    * średnica osi: 28mm
    * sposób mocowania: IM B3
    * temperatura otoczenia od -15 do +40[°C],
    * wysokość instalowania do 1000 [m] n.p.m.,
    * waga: 34kg,

    Silnik napędzał by pompę hydrauliczną, a pompa siłownik dwustopniowy, oczywiście rozdzielacz do tego. Na wielu rzeczach się znam, ale na elektryce nie. Czy ten silnik będę mógł podłączyć na przełącznik 0-1 a w razie gdyby bezpieczniki wywalało to gwiazda-trójkąt? bo wiem, że obciążenie sieci przy włączniku 0-1 jest o wiele większe niż gwiazda - trójkąt. Z racji pracy całej maszyny lepszym wyjściem byłoby dla mnie używanie włącznika 0-1 ale czy silnik będzie się nadawał do 2 typów włączników, a co za tym idzie podłączenia napięcia do silnika? Pozdrawiam Radek
  • Poziom 23  
    Prąd znamionowy dla tego silnika wynosi ok. 8.3A . Jeśli będzie napędzał pompę hydrauliczną, to w momencie rozruchu prąd będzie sporo większy. Nie piszesz jakie zabezpieczenie masz na linii zasilającej. Jeśli są to bezpieczniki 25A to nie ma problemu z załączaniem tego silnika bez przełączania gwiazda - trójkąt . Upewnij się jednak czy w skrzynce zaciskowej wszystkie 6 styków ma wyprowadzone przewody do uzwojeń silnika. Będziesz miał pewność na przyszłość w momencie stosowania wyłącznika tgw-tr. Nic jednak nie stoi na przeszkodzie zastosować wyłącznik 0-1 i odpowiednie zabezpieczenie termiczne do tego silnika.
  • Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 13  
    Witam,
    Silnik można łączyć od razu w gwiazdę. Prąd rozruchowy w tym silniku wynosi 52,3 A - przy obciążeniu znamionowym oczywiście - ale zwykle tyle nie osiąga bo jego obciążenie jest mniejsze niż znamionowe. Ponadto układy hydrauliczne mają zwykle zawór odciążający i pompa przy starcie silnika nie jest obciążona więc sam silnik również - przez co taki prąd rozruchowy nie jest osiągany. Musiałbyś mieć naprawdę słabą sieć i ruszać silnik od razu przy pełnym obciążeniu pompy żeby nie móc włączać tego silnika bezpośrednio.
    Zabezpieczenie - silnik powinien być zabezpieczony wyłącznikiem silnikowym z zabezpieczeniem zwarciowym oraz przeciążeniowym (termicznym). Taki wyłącznik odpowiednio dobrany i ustawiony "wie" że silnik będzie pobierał większy prąd rozruchowy przy starcie i nie wyłączy silnika od razu (oczywiście jeśli rozruch będzie zbyt ciężki to wyłączy). Ponadto zabezpieczy silnik przed skutkami zwarć i przeciążeń.

    dariusz pawela - silniki indukcyjne trójfazowe klatkowe nie mają uzwojeń rozruchowych.

    Pozdrawiam,
  • Poziom 8  
    Co do bezpieczników to przedlicznikowe mam C 32A a silnik będzie chodził na C 25A. a jak proponujecie zabezpieczyć silnik? Wiem, że bezpiecznik i włącznik to za mało, ale tak do 200zł dałoby się w miarę przyzwoity sposób zabezpieczyć silnik? Pompa będzie z kombajnu Bizon hydrauliczna, do tego rozdzielacz 1 sekcyjny. A i żeby nie dublować zabezpieczeń dodam że na dzisiejszy dzień moja instalacja składa się tylko z bezpieczników, ale w lecie remont instalacji. Silnik będzie wtedy zabezpieczony różnicówką, czujnikiem zaniku fazy i kolejności (elektryk mówił że przez stycznik silnik się podłączy)
  • Poziom 13  
    Do 200 pln silnik zabezpieczysz. Są dostępne wyłączniki silnikowe w obudowie które instaluje się w otoczeniu silnika.
    Zobacz to:
    http://www.hurtownia.win.pl/product_info.php/products_id/74

    Propozycja: obudowa M611 + wyłącznik silnikowy M611 6,3 - 10A

    Producent silnika nie podaje napięć 230/400V tylko 400V (co jest nieco dziwne przy silnikach takiej mocy) więc rozruch trójkąt/gwiazda raczej nie wchodzi w grę.

    http://www.cantonigroup.com/pl/motors/indukta/product/313/sg-112m-4

    Tu znajdziesz też trochę inny:
    http://www.gdie.pl/domus/Oferta/Aparaturakontrolnosterownicza/Wy%C5%82%C4%85cznikisilnikowe/tabid/1807/Default.aspx
  • Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 33  
    stefanisko napisał:
    Gdyby ten silnik miał pracować w trójkąt/gwiazda to na tabliczce znamionowej wartość napięć taka: 400/690 albo 380/660

    Może jest na tabliczce znamionowej. Producent podaje że ma 6 zacisków i pracuje w połączeniu w trójkąt na 400V.
    Przy silnikach tej mocy chyba wszyscy producenci wyciągają wszystkie końce uzwojeń, chyba że "pan Miecio" przewijał.
  • Poziom 8  
    To jak brać ten silnik? Będzie pracował w 0-1 i gwiazda - trójkąt? Bo chcę kupić polski silnik, a znalazłem taki model, bo w sumie potrzeba mi 1400obr. 4kw.
  • Poziom 33  
    Brać, a najlepiej dowiedz się ile kosztuje z wyposażeniem dodatkowym - zabezpieczeniem termicznym, bo może warto dopłacić.
  • Poziom 20  
    Witam
    Na przełączniku gwiazda-trójkąt będzie działał bez problemu.
    Może być problem z rozruchem 0-1 będzie potrzebował bezpiecznik nin. 20A z charakterystyką D. Co rodzi kolejne pytanie czy wytrzyma zabezpieczenie pionu, a tam masz prawdopodobnie wts 25A.
    Pozdrawiam.
  • Poziom 10  
    Witam. Mam podobne pytanie jak mój poprzednik. Kupiłem silnik indukta 4 kW. Na dekielku narysowane są dwa schematy podłączenia. Jeden w trójkąt
    u1 v1 w1
    \ ......\.......\
    u2 v2 w2
    oraz w gwiazdę:
    u1--v1--w1--

    u2 v2 w2
    Aktualnie mostki są w trójkąt.
    Zakupiłem dodatkowo włącznik gwiazda-trójkąt. Silnik będzie zainstalowany w traku poziomym i doradzono mi aby rozruch odbywał się w gwiazdę trójkąt. Po otworzeniu włącznika okazało się że jest w nim 16 zworków do których mogę podłączyć przewody. Z lewej są oznaczone cyframi parzystymi (2; 4; 6; 8; 10; 12; 16) a z prawej nieparzystymi. Dodatkowo całkiem z boku zworki do N (neutral) i tzw. ziemia.
    Moje pytanie brzmi jak podłączyć przewody we włączniku. Dodam, że niektóre zworki we włączniku są zmostkowane. Z góry dziękuje za radę. Pozdrawiam.
  • Poziom 20  
    Witam!
    Podłączenie przełącznika gwiazda trójkąt nie jest łatwą sprawą lepiej zlecić to elektrykowi. Złe podłączenie może spalić silnik, a dodatkowo można pomylić przewód ochronny PE z przewodem fazowym. A w przypadku braku wyłącznika różnicowoprądowego może to prowadzić do porażenia prądem elektrycznym.
  • R.I.P. Zasłużony dla elektroda
    Cytat kol. GK
    Cytat:
    Podłączenie przełącznika gwiazda trójkąt nie jest łatwą sprawą lepiej zlecić to elektrykowi. Złe podłączenie może spalić silnik, a dodatkowo można pomylić przewód ochronny PE z przewodem fazowym. A w przypadku braku wyłącznika różnicowoprądowego może to prowadzić do porażenia prądem elektrycznym.

    Jeśli kolega jest elektrykiem, to może jednak napisze jak podłączyć taki wyłącznik :wink:
    Cytat:
    Może być problem z rozruchem 0-1 będzie potrzebował bezpiecznik nin. 20A z charakterystyką D
    Lepszym rozwiązaniem jest wyłącznik silnikowy- nie sądzisz? :wink:
  • Poziom 33  
    marcingeneral napisał:
    Witam. Mam podobne pytanie jak mój poprzednik. Kupiłem silnik indukta 4 kW. Na dekielku narysowane są dwa schematy podłączenia. Jeden w trójkąt
    u1 v1 w1
    \ ......\.......\
    u2 v2 w2
    Chyba

    u1 v1 w1
    \ ......\.......\
    v2 w2 u2
  • Poziom 20  
    Witam ponownie!
    marcingeneral podłączasz tak:
    1. Cyferki 1.3.5.7.9....2.4.6.8.10...itd nie są istotne. A zworek nie ruszaj.
    2. Na wyłączniku musisz mieć zaciski oznaczone U1;V1;W1 oraz U2;V2;W2
    3. Zaciski te łączysz przewodem YLY 3X2,5mm2 oraz przewodem YLY 4x2,5mm2
    z takimi samymi oznaczeniami na silniku (istotne jest abyś czegoś nie pomylił bo spalisz silnik).
    4. Na wyłączniku musisz mieć też zaciski opisane L1;L2;L3 i do zacisków tych podłączasz zasilanie YLY 4X2,5mm²
    5. I najważniejsze przewód ochronny PE (żółto-zielony) musisz połączyć z korpusem silnika poprzez jedną wolną żyłę w przewodzie pomiędzy wyłącznikiem a silnikiem. Dobrze by było aby żyła ta miała kolor żółto-zielony.Po podłączeniu silnika postaw go na czymś gumowym i sprawdź wskaźnikiem czy nie masz napięcia na jego korpusie.
    Powodzenia

    Akrzy74 Tak wyłącznik silnikowy będzie lepszy ma dodatkowe zabezpieczenie przeciążeniowe.
  • Poziom 10  
    Witam "GK' i dziękuje za pomoc. Sęk w tym że we włączniku mam tylko oznaczenia od 0 do 16 cyferkami a nie u v w jak na silniku. Nie ma tez oznaczeń faz L1, L2, L3. Gdyby takowe oznaczenia widniały na włączniku to bym go podłączył. Mam taki pomysł, ale nie wiem czy dobry. Skoro mam schematy jak łączy sie trójkąt i jak gwiazdę to chyba powinienem przesłać fazy przez włącznik w taki sposób, żeby po włączeniu gwiazdy fazy szły na u1, v1, w1 a, żeby u2, v2, w2 były zmostkowane. Następnie po przełączeniu na trójkąt powinno być tak (chyba) aby było połączenie:
    u1.....v1.....w1
    \""""""\"""""\
    v2......w2....u2. (códzysłowy jako spacja).
    Czy mam rację?
    Pozdrawiam i czekam na radę.

    Dodano po 15 [minuty]:

    Jeszcze jedna sprawa. Ze względu na bezpieczeństwo pracy i ochronę silnika chciałby zainstalować dwie rzeczy.
    Po pierwsze wyłącznik bezpieczeństwa (tzw. grzybek) oraz jakieś zabezpieczenie termiczne, które ochroni silnik przed przegrzaniem.
    Moje pytanie jest następujące:
    w którym miejscu między silnikiem a wyłącznikiem zamontować ww. urządzenia i w jaki sposób.
    Wyłącznik bezpieczeństwa już mam, nie wiem natomiast jakie urządzenie może zabezpieczać przed przegrzaniem.
    Pozdrawiam
  • Poziom 20  
    Witam
    Podłączenie wyłącznika bez oznaczeni to nie taka prosta sprawa (nie poradzisz sobie). Silnik który kupiłeś nie ma termika więc zabezpieczenie termiczne odpada.
    Istnieje możliwość zabezpieczenia wyłącznikiem przeciążeniowym (bimetalicznym) ale wtedy musisz zastosować rozruch na stycznikach. Masz wtedy także możliwość zastosowania wyłącznika bezpieczeństwa. Przy traku taki wyłącznik wydaje mi się konieczny.
  • Poziom 19  
    U1- 4 V1- 2 W1- 14

    W2- 7 U2- 9 V2- 16

    L1, L2, L3 do 1, 3, 13
    Zabezpieczenie termiczne o zakresie nastawy prądowej 6-10A.
  • Poziom 13  
    ale po co kombinować na zab. głównym 25A 4kW 0-1 (termik i stycznik) śmiga bez problemów a silnik napędza pilarkę tarczową (trajzegę)
  • Poziom 10  
    gocu87 napisał:
    ale po co kombinować na zab. głównym 25A 4kW 0-1 (termik i stycznik) śmiga bez problemów a silnik napędza pilarkę tarczową (trajzegę)
    .

    Masz rację w krajzedze nie ma potrzeby stosować gwiazda-trójkąt. Ale w traku ze względu na wysoki naciąg taśmy rozruch musi być spokojniejszy i to ponoć zapewnić ma włącznik gwiazda-trójkąt.
  • Poziom 10  
    GK napisał:
    Witam
    Podłączenie wyłącznika bez oznaczeni to nie taka prosta sprawa (nie poradzisz sobie). Silnik który kupiłeś nie ma termika więc zabezpieczenie termiczne odpada.
    Istnieje możliwość zabezpieczenia wyłącznikiem przeciążeniowym (bimetalicznym) ale wtedy musisz zastosować rozruch na stycznikach. Masz wtedy także możliwość zastosowania wyłącznika bezpieczeństwa. Przy traku taki wyłącznik wydaje mi się konieczny.


    Kupiłem drugi wyłącznik YD z oznaczeniami w środku. Podłączyłem wg. oznaczeń i śmiga wyśmienicie.

    Mam jeszcze jedno pytanie chciałbym go zabezpieczyć termikiem i może jakimś urządzeniem, które wyłączy wszystko gdy braknie jednej fazy. Czy może mi ktoś pomóc w wyborze urządzeń i w schemacie podłączenia.
  • Poziom 13  
    Zakup sobie sprytne małe urządzenie nazywa się FANOX (np9) tylko że on zadziała przy braku fazy, przeciążenia danej fazy(asymetria faz) Niestety ale musi być stycznik na wejściu który by ten cały majdan rozłączał...

    Dodano po 2 [minuty]:

    nie jest on metalicznie połączony z odbiornikiem lecz działa jak przekładnik prądowy a styki wykorzystujemy tylko w celu przerwania obwodu sterowania. mam i polecam
  • Poziom 2  
    Witam, chce podłączyć silnik o parametrach takich jak na tabliczce 4kw- 2800obr, silnik kupiłem już podłączony jak na zdjęciu czyli gwiazda. Znajomy powiedział , że silnik pracujący w gwiazde nie ma pełnej mocy , pełną moc ma w trójkącie .Czy moge ten silnik podłączyć w trójkąt na raz ? bo tego silnika raczej nie można podpiąć w gwiazde i trójkąt?

    silnik 4kw i jego podłączenie silnik 4kw i jego podłączenie
  • Poziom 33  
    W Polsce mamy napięcie międzyfazowe 3x400V, więc ten silnik powinien pracować w połączeniu w gwiazdę.
  • Poziom 34  
    W naszej sieci tylko w gwiazdę i w takim połączeniu ma pełną moc.