Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

prostownik do akumulatorów IMPULS ZP-02 (ruski)- nie ładuje

zyjanu 01 Lut 2010 18:03 15966 23
  • #1 01 Lut 2010 18:03
    zyjanu
    Poziom 13  

    Witam.
    Dostałem od kolegi prostownik do ładowania akumulatorów, który po podłączeniu nie chce działać. Ma on rozbudowany monitoring stanu naładowania akumulatora /tak mi się przynajmniej wydaje/. Jest to płytka drukowana z elementami elektronicznymi. Rolę prostownika wykonują 2 tyrystory lub triaki wysterowane z P/W płytki sterownika.
    Spotkałem się z prostownikami, które mają sterowania wykonane na nowszych podzespołach elektronicznych co eliminuje, ilość podzespołów na płytce. Czy istnieje możliwość zamiany oryginalnej płytki na coś lepszego, ale spełniającego te wymagania.W załączeniu kilka zdjęć, które być może, będą przydatne, przy ustalaniu możliwości jakie ma elektronika w tym prostowniku.Niestety nie posiadam schematu elektroniki tego prostownika.Za wszelką pomoc z góry serdecznie dziękuję.

    prostownik do akumulatorów IMPULS ZP-02 (ruski)- nie ładuje prostownik do akumulatorów IMPULS ZP-02 (ruski)- nie ładuje prostownik do akumulatorów IMPULS ZP-02 (ruski)- nie ładuje prostownik do akumulatorów IMPULS ZP-02 (ruski)- nie ładuje prostownik do akumulatorów IMPULS ZP-02 (ruski)- nie ładuje

    1 23
  • #2 03 Lut 2010 11:41
    ducia
    Poziom 22  

    To tak jest to bardzo dobry prostownik z rozruchem. włącza się jak podłączysz go do akumulatora (zabezpieczenie) jak aku jest za słaby nie wystartuje. Od 1-10 prąd ładowania poniżej 1 na czerwonym polu rozruch.

    1
  • #3 03 Lut 2010 20:27
    transoptor
    Poziom 15  

    A ja poszukuję sprawnego transformatora od takiego właśnie prostownika .Jeżeli ktoś wie gdzie taki można kupić to proszę o informację. Nadmieniam że jest to bardzo dobry prostownik na warunki amatorskie Pozdrawiam .

    1
  • #4 06 Lut 2010 08:33
    zyjanu
    Poziom 13  

    Być może jest to dobry prostownik ale pod warunkiem, że jest sprawny.Zastanawiam się, czy go modernizować, czy poszukać schematu elektroniki i go naprawić. Tylko gdzie taki schemat znajdę?

    0
  • #5 15 Mar 2010 16:46
    Q1P
    Poziom 22  

    Schemat jest tutaj
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic1611402.html

    Uszkodzenie powstaje najczęściej z winy użytkownika. Do sprawdzenia działania do zacisku KONTROL należy przyłożyć tylko zacisk +. W przypadku przyłożenia obu zacisków powstaje łuk i ulega uszkodzeniu elektronika. Koszty naprawy są niewielkie.

    2
  • #6 16 Mar 2010 10:43
    zyjanu
    Poziom 13  

    Dzięki za schemat.
    Do informacji o uszkodzeniu dodam, że rozsadziło na płytce jeden z elektrolitów. Wymieniłem go i ...... dalej nic co oznaczałoby, że uszkodził się jeszcze jakiś inny element.
    Zastanawiam się też na tym, czy obecnie nie produkuje się takich kości, które w części lub całkowicie nie zastąpiłyby zastosowanego w tym prostowniku układu co uprościłoby sprawę?
    Może ktoś ma wiedzę na ten temat?

    0
  • #7 16 Mar 2010 12:17
    janek_66
    Poziom 19  

    Naprawić ten prostownik można. Usterki przeważnie są w elektronice, najczęściej - zniszczone korozją końcówki tranzystorów (kiepska powłoka antykorozyjna). Na początku należy sprawdzić szeregowe rezystory w bramkach, diody i tranzystor sterujący bramkami. Tranzystory w dalszej części schematu wylutować, jeśli są sprawne wlutować ponownie (ostrożnie - końcówki są dość łamliwe).

    0
  • #8 16 Mar 2010 12:31
    romoo
    Użytkownik obserwowany

    Transformatory mają potężne ale spalenie tyrystorów najczęściej pociąga spalenie wtórnego uzwojenia trafo.

    0
  • #9 16 Mar 2010 15:41
    Q1P
    Poziom 22  

    Prostownik pomyślany był jako idioto odporny. Nie działa bez podłączenia sprawnego akumulatora. Aby działał przy próbach trzeba wyeliminować tranzystor VT11 - zewrzeć E-K lub zacisk + dołączyć do KONTROL (jeśli sprawna jest dioda VD11).
    Uwaga: w tym układzie będzie działał w trybie rozruch i nie będzie regulował napięcia wyjściowego, napięcie będzie maksymalne. Umożliwi to sprawdzenie układu sterującego tyrystorami.

    0
  • #10 09 Kwi 2010 19:00
    zyjanu
    Poziom 13  

    W końcu znalazłem czas, aby skorzystać z waszych porad i wziąć się solidnie za naprawę prostownika.
    Wizualnie nie widać było żadnych uszkodzeń elementów więc zgodnie z jedną z porad zacząłem sprawdzać tranzystory. Trochę żmudna to robota, ale efekt końcowy był nagrodą za cierpliwość.
    Padnięte były cztery tranzystory, więc je wymieniłem korzystając z zamienników o zdecydowanie lepszej jakości i ............. prostownik działa.
    Zgadzam się z opinią, że jest to dobry prostownik wyszło mi to z przetestowania go.
    Jedynym mankamentem jest zdecydowanie elektronika trochę starej daty, a właśnie czy nie dałoby radę uprościć tą elektronikę z zachowaniem możliwości tego prostownika.
    Serdeczne dzięki za wasze porady, bo bez nich pewnie bym za bardzo sobie nie poradził.

    1
  • #11 11 Mar 2011 14:56
    szybki105
    Poziom 15  

    Witam ! Chciałbym odświeżyć temat naprawy tego prostownika i proszę w o pomoc w jego uruchomieniu .
    W moim prostowniku nie działało ani ładowanie ani rozruch , elementy na płytce były skorodowane . Korzystając ze schematu wymieniłem skorodowane i podejrzane elementy elektroniczne , rezystory , kondensatory , półprzewodniki ( niektóre były jeszcze sprawne ale wolałem na zapas je wymienić ) , zostały stare diody Zenera VD1 i VD15 . Tranzystory na zamienniki dałem BC337B i BC327B . W tej chwili jest tak że mam regulację prądu , ale prostownik nie stabilizuje napięcia na zaciskach podłączonego akumulatora (a zakładam że powinien ) . Przy maksymalnym wykręceniu potencjometru od regulacji prądu w prawo , prostownik pompuje w akumulator 17-18V . Po przełączeniu na rozruch jest podobnie , napięcie na akumulatorze rośnie do 17V . Gdzie szukać na schemacie stabilizacji napięcia , okolice VT12 ? Tam wszystko sprawdzałem i wygląda ok. Proszę o jakieś wskazówki .
    Pozdrawiam .

    0
  • #12 12 Mar 2011 11:16
    Q1P
    Poziom 22  

    Ten prostownik nie ma stabilizacji napięcia. Tranzystor VT12 przełącza prostownik na rozruch.

    0
  • #13 12 Mar 2011 11:53
    szybki105
    Poziom 15  

    Masz rację Q1P . Z początku zakładałem że jest inaczej ale dzisiaj znalazłem trochę czasu , posiedziałem nad schematem i elektroniką i jakoś nie mogę dopatrzeć się tam stabilizacji napięcia . A trochę szkoda i dziwne to , bo ten prostownik ma naprawdę dużą wydajność prądową , jeśli ustawimy za duży prąd to w kilka minut można zagotować i popsuć akumulator . Trzeba będzie spróbować samemu dorobić tą regulację .
    Pozd.

    0
  • #14 12 Mar 2011 17:24
    Q1P
    Poziom 22  

    Pomiar odkształconych napięć niewiele mówi. Podłącz amperomierz i sprawdź prąd w czasie ładowania akumulatora gdy napięcie na nim wynosi ok. 13,5 V. Jeśli nie odpowiada opisowi wokół potencjometra to popraw przy pomocy R1 i R4. Prostownik nie posiada układu końca ładowania i dlatego proces ładowania wymaga kontroli.
    Pozdrawiam

    0
  • #15 03 Gru 2012 23:40
    zygmunt7
    Poziom 12  

    Naprawiam właśnie taki sam.
    Zauważyłem, że na schemacie w formacie JPG nie ma potencjometru regulującego prąd.
    Jeśli chodzi o wymianę elementów zamienniki tranzystorów jakie zastosuje to:
    KT814B zamiennik BD436 lub 2n4903
    KT361B zamiennik BC327 lub 2n2907
    KT315B zamiennik BC237 lub 2n2222.
    Dodatkowo wymienię tez wszystkie elektrolity oraz te dwie podkówki (R1 i R4).
    Jak teraz je wyregulować? Jest do tego jakaś instrukcja? Czy rezystory i diody dla pewności także wymienić?

    Jak sprawdzić czy tyrystory są dobre? Bo z tego co znalazłem to jeden kosztuje około 50zł także koszty spore gdyby były spalone.
    Ktoś pisał że uzwojenie wtórne lubi się przepalić przy awarii płytki drukowanej, czy to rzeczywiście możliwe? Na mojej nie widzę śladów odymienia itp. Po prostu brakuje potencjometru od prądu i tranzystor VT8 ma zimny lut.


    Myślicie że ten prostownik dałoby się jakoś połączyć z układem:
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic21461.html

    Byłby to prostownik idealny :D

    0
  • #16 05 Gru 2012 20:19
    zygmunt7
    Poziom 12  

    Dowiedziałem się w sklepie że potencjometr 3,3k oma z wyłącznikiem to jakiś zabytek i nie ma szans takiego dostać :/ Można w takim przypadku zastosować 5k omów?

    0
  • #17 05 Gru 2012 22:06
    krzysiek7
    Poziom 34  

    Zastosuj 3,3 kΩ bez wyłącznika, a wyłącznik wstaw oddzielny.

    0
  • #18 06 Gru 2012 19:22
    Q1P
    Poziom 22  

    krzysiek7 napisał:
    Zastosuj 3,3 kΩ bez wyłącznika, a wyłącznik wstaw oddzielny

    Niedobre rozwiązanie; umożliwia kombinację ładowanie i rozruch a powinno być ładowanie albo rozruch. Zastosuj 5k z wyłącznikiem z równolegle dołączonym rezystorem 10k.
    Wymieniaj tylko uszkodzone elementy, najczęściej uszkodzenia występowały w okolicach zacisku "KONTROL"

    -1
  • #19 08 Gru 2012 01:48
    zygmunt7
    Poziom 12  

    Potencjometr 4,7k dałem równolegle z rezystorem 9,1k i wyszło mi około 3,3k
    Po wymianie elementów i uruchomieniu, jak dołącze "+" do "kontrol" a potencjometr jest na "rozruch"to miga pierwsza dioda, więc rozumiem że tak ma być. Jak podłącze akumulator to nic sie nie dzieje. Aku ma 10,3V więc pewnie za mało aby uruchomić prostownik.
    Wnioskuje że napięcie startu i końca ładowania ustawia się podkówkami, tylko że te oryginalne wymieniłem bo po wylutowaniu były całkiem zaśniedziałe... te nowe ustawiłem tak wizualnie jak tamte i wyszło około 1,5k na obydwóch. Czy wiecie który jest od którego napięcia i jak powinny być ustawione??

    Jak wygląda budowa wewnętrzna pot. z wyłacznikiem? Wyłącznik działa niezależnie od suwaka? Zapomniałem sprawdzić wczesniej a nie będę już tego rozbrajał specjalnie.


    Po testach na akumulatorze który ma 12,2V prostownik też nie ładuje (diody na prostowniku nie świecą, napięcie na aku się nie zmienia) świeci tylko dioda kontrolna gdy prostownik jest na rozruchu.
    Dalej któryś element jest uszkodzony czy to kwestia regulacji?

    0
  • #20 10 Gru 2012 13:21
    Q1P
    Poziom 22  

    Prostownik działa w układzie "rozruch" gdy spadnie napięcie na akumulatorze podczas rozruchu. Załączam instrukcję. UWAGA: punkcie 6.2.2. jest błąd!! Nie można dołączyć do zacisku "kontrol" obu klem gdyż wóczas prostownik pracuje na zwarcie. Dołączenie tylko klemy "+" umożliwia pominięcie tranzystora VT11 odpowiedzialnego za prawidłową biegunowość ładowanego akumulatora. W instrukcji podane są napięcia akumulatora niezbędne do pracy prostownika.

    1
  • #21 24 Gru 2012 14:54
    lopiola
    Poziom 15  

    Witam
    Mam taki prostownik z przewiniętym trafo (nigdy nie pracował po przewinięciu). Elektronika wydaje się dobra. Podejrzewam nieprawidłowe napięcia uzwojeń sterujących. Ze schematu wynika, że napięcie na uzwojeniu sterującym odejmuje się od napięcia głównego. U mnie napięcia główne i sterujące mają podobną wartość czyli różnica bliska zeru.
    Proszę o podanie wartości napięć na transformatorze.

    1
  • #22 27 Gru 2012 17:13
    Q1P
    Poziom 22  

    Podane są przy końcu instrukcji. Trzeba przeczytać.

    0
  • #23 09 Gru 2015 16:18
    16Łukasz
    Poziom 3  

    Mógłby Pan zrobić zdjęcia jak Pan ma popodlączany ten transformator bo mam taki sam ale niewiem jak go podłączyć do sieci.

    Dodano po 27 [minuty]:

    Czym mogę zastąpić kondensator C1 w instrukcji rosyjskiego prostownika (przed transformatorem).o nazwie napisanej po rosyjsku ELEKTRONIKA. Podam schemat .

    0
  • #24 09 Gru 2015 20:16
    aksakal
    Specjalista - urządzenia lampowe

    Kondensator С1 równolegle pierwotnego uzwojenia transformatora może mieć pojemność 47-150n i wytrzymywać napięcie nie mniej 400 ( lepiej 630V ) . On usuwa przeszkody przenikające do sieci.Dlaczego problemy z transformatorem, na schemacie wszystko wskazano?

    0