Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Budowa trójkołowca odwróconego ,prosze o rady :)

M-Zender 02 Lut 2010 17:32 9343 25
  • #1 02 Lut 2010 17:32
    M-Zender
    Poziom 9  

    Witam ,jestem tu nowy ale od dawna przeglądam to forum. Od jakiegoś roku zbieram się do budowy trójkołowca odwróconego ,przeznaczenie tego pojazdu jest bardziej uliczne niż terenowe ,po prostu żeby poszaleć ,spalić gumę itp. :)

    Niżej zamieściłem kilak obrazków które przedstawiają ramę ,kreski czarne to grube rury ,niebieskie cienkie a czerwone to opcjonalne (możliwe ze dokręcane a nie dospawywane)

    Mam do was kilka pytań:

    1. Jakie rury kupić (grubość ścianki ,średnica)

    2. Od jakiego samochodu zwrotnice polecacie?? (potrzebne mi hamulce tarczowe z dosyć dużymi tarczami bo prawdopodobnie będą czarne alumy i chce aby to robiło wrażenie)

    3. Silnik chciałem kupić od jakiegoś motocykla np. CBR-ki (powyżej 100KM musi mieć żeby fajnie gumę palił) i jest problem ze wstecznym ,macie jakieś patenty na to?? Bo ja myślałem nad tym aby wsadzić skrzynie od maczana i ją trochę przerobić tak aby były w niej wsteczny i przełożenie 1:1 (nie wiem czy się coś takiego da stworzyć :) )

    Budowa trójkołowca odwróconego ,prosze o rady :) Budowa trójkołowca odwróconego ,prosze o rady :) Budowa trójkołowca odwróconego ,prosze o rady :) Budowa trójkołowca odwróconego ,prosze o rady :)

    0 25
  • #2 02 Lut 2010 21:43
    wowka
    Poziom 28  

    Chcesz sobie poszalec to kup jakies stare bmw z duzym silnikiem - wyjdzie taniej. A jesli zalezy ci na wygladzie i ma to robic wrazenie to musisz miec tyle pieniedzy ze ci na takich 5 starych bmw starczy. Masz tyle ?

    0
  • #3 02 Lut 2010 22:04
    M-Zender
    Poziom 9  

    Masz całkowitą racje ze o wiele taniej by wyszło kupić za 1500zł jakaś stara BMW ale mi chodzi o coś innego ,lubię to robić ,lubię majsterkować i będzie to dla mnie niesamowita frajda gdy po kilkunastu miesiącach wreszcie wsiądę do trójkołowca i przewiozę się po raz pierwszy ,a każdy będzie patrzał i myślał „co to kó… jest!! Zaje…!!” :)
    Kasą nie mam co się przejmować ponieważ zarobiłem trochę za granicą i na pewno wystarczy.


    Trójkołowiec ma być dwu osobowy ,zapomniałem wcześniej dopisać tego, i postanowiłem zastąpić rurki profilami zamkniętymi a rurki dać jedynie w klatce. Niektórzy mówią ze rurki estetyczniej wyglądają ale dla mnie nie ma różnicy.

    0
  • #4 30 Wrz 2010 22:58
    KRZYSIEK*
    Poziom 14  

    i jak tam budowa twojego trójkołowca?

    0
  • #5 10 Kwi 2011 13:15
    M-Zender
    Poziom 9  

    Hej ,Buggy juz zrobione :) silnik 110KM od CBR600 F4

    Budowa trójkołowca odwróconego ,prosze o rady :)

    Budowa trójkołowca odwróconego ,prosze o rady :)

    Fajnie tym jeździć po asfalcie ale niestety ja mogę tylko jeździć po polnych drogach ze względu na policje itp. silnik dosyć mocny na asfalcie pali gume na 1 ,2 ,3... dalej nie próbowałem ,najfajniejszy bajer jest taki ze wystarczy lekko skręcić i dać gazu i wtedy zaczyna sie zabawa ,albo sie zawróci w miejscu albo kółeczka...

    0
  • #6 10 Kwi 2011 16:52
    witek567
    Poziom 17  

    Co ze wstecznym? Rozwiązałeś jakoś ten problem?

    0
  • #7 10 Kwi 2011 17:47
    M-Zender
    Poziom 9  

    Teraz na tyle robie koła szeroko zeby bardziej bo polnych drogach dało sie jezdzić i wsteczny bedzie elektryczny ,mam skrzynke napędową z zębatka na łańcuch tarczą hamulcową oraz kołem zębatym (splanowane koło zamachowe z malczana) i do tego rozrusznik od skody felicji z przekładnia ,za szybki trochę będzie ale szkoda mi kasy na inny od jakiegoś ropniaka ,biore to co mam.

    0
  • #8 11 Kwi 2011 00:27
    jan1000
    Poziom 12  

    No robi wrażenie ! Gratulację za solidnie wykonaną pracę. Może masz jakieś zdjęcia z budowy i chciał byś ją opisać krok po kroku? Jestem bardzo ciekawy jak szły zmagania z tą zacną konstrukcją. No i jeszcze jedno, aż się prosi o filmik z jady :D

    0
  • #9 11 Kwi 2011 12:23
    M-Zender
    Poziom 9  

    Zdjęcia z budowy mam jakieś ale polegało to na tym że zakupiłem fotele i reszta była robiona na ich wymiar (żeby było w miarę wygodnie) Filmiku niestety nie będzie bo po kilku dniach od zakończenia kolega wpadł żeby pojeździć i mieliśmy dachowanie na łące ,lecieliśmy na ręcznym bokiem z 40m i niestety rów był ,koła wpadły i kilka obrotów w powietrzu ,jedynie lampy na dachu poszły i wahacz tylni się wygiął.... teraz przerabiam projekt i czekam na wenę ,jak przyjdzie to dokończę i będzie jakiś filmik na YT z driftu :)

    0
  • #10 02 Maj 2011 00:41
    KRZYSIEK*
    Poziom 14  

    witam od przyszlego tygodnia ja zacznam prace nad swoim projektem,maszynka powinna robic wrazenie bo mysle rame z robic rury o ściance 2mm a silnik wsadzic kolo 170KM,wieć osiągi powinny być imponujące na koncu bede to chcial zarejestrować

    0
  • #11 02 Maj 2011 00:51
    Błażej
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Wybitnie to niezgrabne i nieprzemyślane. Ogromna przestrzeń na silnik i jego nadbudowa. Krótka kabina. Koła przy tym wyglądają na zbyt małe...
    Już sama idea trójkołowego buggy wydaje się mocno nietrafiona, bo jak sam piszesz, rozstawiasz koła, bo tył jest niestabilny.
    Przednie zawieszenie też wygląda bardziej na coś wyścigowego, niż na pojazd terenowy (bardzo nisko i blisko osadzone oba wahacze).

    0
  • #12 02 Maj 2011 01:17
    M-Zender
    Poziom 9  

    Błażej nie wiem czy ty sie na tym znasz ale z tego co piszesz to widać że nie masz zielonego pojęcia o budowaniu tego typu pojazdów :D

    1. Silnik jest na styk w odległości od siedzeń do końca ramy i robiąc tak jak tobie się to umyślało to musiał bym go założyć poprzecznie i jakieś kosmiczne kombinacje z przekładniami kątowymi robić aby napęd przenieś co do szerokości kabiny silnika to chyba logiczne ze musi tak być jak jest :)

    2. Kabina jest idealnie zrobiona na wysokość i długość ,chciałem niższą ale za blisko głowy były by rurki ramy i było by to zbyt niebezpieczne

    3. Masz racje co do kół ,założę od stara i będą ładnie wyglądały ale na 2gim biegu będę miał 200km/h bo większa zębatka juz nie wejdzie

    4. Trójkołowiec terenowy to fajna sprawa ale zbyt niebezpieczne to jest na oponach od samochodu bo zrywa nawierzchnie i gdy da sie gazu to mimo tego że tył jest obciążony koła sie ślizgają i bokiem idzie :)

    5. Co do przedniego zawieszenia to ze śmiechu sie popłakałem ,haha
    jaki odstęp miedzy wahaczami ma być twoim zdaniem> mi sie wydaje i innym którzy mają trochę pojęcia o motoryzacji ze takie jakie jest rozmieszczenie uchwytów na zwrotnicach aby to mogło w ogóle pracować ,jeszcze oczywiście musi być pod odpowiednim kontem ustawiona maglownica... a co do "bardzo nisko" to inaczej się nie da ze względu na to iż jest to pojazd 2 osobowy i wahacze są krótsze niż w normalnym buggy typowo w teren a nie chciałem robić aż tak długiego pojazdu jak inni :)

    Na żywo gdybyś wsiadł i zobaczył ile jest miejsca w kabinie silnika i kabinie kierowcy to zmienił byś zdanie bo zdjęcia przekłamują :)

    Moderowany przez Błażej:

    Konto, to jest w banku panie konstruktorze...

    0
  • #13 12 Cze 2011 11:17
    KRZYSIEK*
    Poziom 14  

    witam panowie buduję trójkołowca i takie mam pytanie co do maglownicy czy jest taka mozliwość ze by maglownica była nad górnym wahaczem i zawieszenie poprawnie działało?

    0
  • #14 29 Lip 2011 00:01
    KRZYSIEK*
    Poziom 14  

    odpowiem sobie na pytanie,nie ma takiej możliwości

    0
  • #15 29 Lip 2011 13:38
    Błażej
    VIP Zasłużony dla elektroda

    :Z-Zender - wyjaśnij mi ideę pojazdu TERENOWEGO, który ma podłogę ustawioną jakieś 10 cm nad ziemią. Na zdjęciach widać, że już bez obciążenia wahacze idą od kadłuba W GÓRĘ do kół, gdzie w każdym pojeździe przystosowanym do pokonywania nierówności jest ODWROTNIE. By zapewnić jak najdłuższy skok. Ty zastosowałeś rozwiązanie typowe dla płaskich torów wyścigowych. Bo zastosowałeś też krótkoskokowe elementy amortyzacyjne. Przyznaj, że konstrukcję dopasowywałeś do tego co masz, a nie do tego jak to powinno być zrobione. Dodatkowo, jeśli przypatrzysz się przemyślanym konstrukcjom, to zauważysz, że wahacze mają w nich znacznie większą długość. Wiesz dlaczego?
    Przy konstrukcji tylnego wahacza nawet nie wziąłeś pod uwagę sił skręcających działających na niego przy pokonywaniu zakrętów w uślizgu. Z tego, co widzę, jest to jednowarstwowa konstrukcja bez żadnych wzmocnień poprzecznych. Ciekawe, jak szybko ci się to skręci lub zegnie. Zwłaszcza, że wisi na nim olbrzymia w tej chwili masa dwóch kół i zespołu hamulca. Co do punktu mocowania tylnego wahacza, to należało zachować wymiary takie, jak było to w motocyklu, z którego to zespół napędowy pochodzi.
    Zapytam jeszcze, czy w całej konstrukcji użyłeś tulei metalowo gumowych, czy wahacze są po prostu w sztywnych gniazdach?

    0
  • #16 29 Lip 2011 18:23
    M-Zender
    Poziom 9  

    Błażejku ,prześwit 30 cm a na zdjęciach jest na 25cm ustawiony. Tak zwane krótko skowe elementy amortyzujące nie mają wpływu na skok wahacza :) pomysl trochę a wpadniesz na to ;)

    Wiem wiem tylni wahacz jest huj...wy ale on o tym nie wie na szczęście i jak na razie przy jeździe około 120 km /h i wpadnięciu w poślizg boczny na nierównym terenie nic się nie dzieje :) Jest tak skonstruowany że jego punkt łamania/gięcia przy naprawdę silnym uderzeniu nie uszkodzi silnika oraz innych dosyć kosztownych elementów a naprawa nie będzie czasochłonna i kosztowna :)
    A co do mocowania wahacza tylnego stosując takie same wymiary jak w motocyklu z którego jest silnik to powiem Ci że to zły pomysł ,im szerzej tym masz mniejsze prawdopodobieństwo że wyłamie wahacz na mocowaniach i jest to trwalsze mniej przeciążone przy jeździe bokiem ,po prostu im szerzej tym lepiej :)

    Z przodu tuleje metalowo gumowe z malczana ale lepiej zastosować teflon lub jego odmiany dla lepszej sztywności ,tył jest na podwójnych łożyskach :)

    Aha to nie jest pojazd terenowy ,buggy nie musi być terenowe :D chociaż w moim wypadku ze względu na policje jazda odbywa sie w terenie tzn szutrowe nawierzchnie , łąki itp mnie kręci zawracanie na ręcznym ,jazda bokiem itp ,a ta konstrukcja idealnie sie przy tym sprawdza

    0
  • #17 02 Wrz 2011 23:16
    KRZYSIEK*
    Poziom 14  

    zender mam do ciebie pytanie. od czego wziołeś amorki i jak one pracuja pewnie masz twarde zawieszenie?

    0
  • #18 03 Wrz 2011 00:09
    M-Zender
    Poziom 9  

    Od ścigacza najlepsze moim zdaniem ,ja mam od cbr600 f4 ,na amorku jest chyba 9 poziomów regulacji sprężyny i regulacja na zbiorniku nie wiem jak to sie fachowo nazywa ale można na twardo i mięciutko , CBR waży z 200 kg a buggy ponad 400kg czyli nacisk rozłoży sie tak samo bo tam 2 koła a tu 4 :)

    0
  • #19 04 Wrz 2011 11:36
    KRZYSIEK*
    Poziom 14  

    tylko ze te amorki sa mocowane na wahaczu zaraz za mocowaniem do ramy a ja jak bym dawał na przód to zaraz przy sworzniu wahacza wiec na tego amorka na wahaczu przy hondzie działa o wiele wieksza sila niz by u mnie działala i sie zastanawiam czy by nie byly za twarde tak samo by bylo montowane na wahaczu z tyłu

    Dodano po 12 [minuty]:

    jeszcze jedno pytanko ,jak zrobiłes zmiane biegów bo ja myśle zastosować lewarek z linkami od vectry b ?

    0
  • #20 04 Wrz 2011 11:42
    Błażej
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Przecież to silnik motocyklowy - zmiana biegów góra - dół lub jak wolisz przód - tył. Przy zastosowaniu dwóch linek, można ten mechanizm umieścić w zasadzie gdziekolwiek.
    Można nawet zastosować elektryczne przełączanie (dwa elektromagnesy).

    0
  • #21 05 Wrz 2011 00:09
    KRZYSIEK*
    Poziom 14  

    no nie gdzie kolwiek bo zakres linek jest ograniczony i dlatego zadalem te pytanie w jaki sposób zostala zrobiona zmiana biegów ,jaki lewarek by sie nadawal najbardziej do tego

    0
  • #22 12 Wrz 2011 01:45
    M-Zender
    Poziom 9  

    U mnie zmiana biegów była kiepska ,miałem przeciągnięty pręt 10mm połączony z obciętą wajchą zmiany biegów z CBR... coś mi trzepało pojazdem jak bieg wbijałem ,ale to raczej sprzęgło źle odłączało ,Błażej ma racje tu tylko góra dół czyli co kolwiek możesz zastosować :) to wszystko zależy od inwencji i możliwości :)
    Doradzę Ci coś , jak budujesz buggy to zarejestruj się na forum tego typu ,przykładowo szayowozy.net tam zobaczysz zdjęcia i rozwiązania innych posiadaczy buggy i wybierzesz to co ci odpowiada.
    Moje buggy jest juz pocięte i zmniejszam go ,tył robię na szeroko bo już nie mam gdzie szaleć dzięki wspaniałym sąsiadom. Mi jakoś większą frajdę sprawia budowanie niż jazda

    0
  • #23 25 Wrz 2011 12:47
    KRZYSIEK*
    Poziom 14  

    zrobiłęm zmiane biegów za pomocą rurek bardzo prosta budowa jak skoncze za niedługo to pokaże moje dzieło

    0
  • #25 08 Gru 2011 21:08
    wienek5
    Poziom 9  

    KRZYSIEK* gratulacje dobra robota ,sam zbudowałem Buggy więc potrafię to docenić.Tylko jedno zasadnicze pytanie- gdzie tym jeździć.Asfalt to najodpowiedniejsze miejsce bo po polnych drogach nie poszalejesz, a o terenie możesz zapomnieć.
    Jak asfalt to trzeba by zarejestrować, a to trudna i kosztowna procedura.
    Więc nasuwa się pytanie czy Twój pojazd nie skończy tak jak trójkołowiec M-Zendera.

    Powodzenia w kolejnych konstrukcjach.Zarejestruj się na
    http://szayowozy.net/index.php?sid=5e1032bc8d1089be0ea1993ee86ae69c
    i zaprezentuj swój sprzęt .

    0
  • #26 09 Gru 2011 23:33
    KRZYSIEK*
    Poziom 14  

    mysle to jeszcze w tym roku zarejestrować

    0