Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Stary rosyjski prostownik samochodowy-awaria

thomass200 09 Jan 2011 09:18 28401 65
  • #31
    jacekszczesny
    Level 12  
    Witam wszystkich i prosze o pomoc. Mam podobny problem z prostownikiem rosyjskim , było wszysko ok aż do pewnego czasu . Po pdpięciu akumulatora zaczeły mi się grzać przewody co idą do prostownika , oczywiście jeszcze bez napięcia sieciowego . Rozebrałem odpiełem te diody i sprawdziłem sam przekażnik pokazało napięcie 0,9 do 1,6v zmieniało się . Czy to nie zamało? Według mnie to powinno być jakieś 13-14v Prosze o wyrozumiałość nie jestem elektrykiem więc może pisze głupoty .
  • #32
    12pawel
    Level 33  
    Narysuj jakiś schemacik tego prostownika, pokaz gdzie dokładnie mierzyłeś te napięcie.
  • #33
    jacekszczesny
    Level 12  
    Mierzyłem przy wyjściu z transformatora na punktach 16 i 2 pokazane na zdjęciu . Odciełem te przewody od tych diód czy jak to się zwie.
    16 to chyba minus bo reszta wyjść tylko z nim pokazuje napięcie . Dodam ze było pokrętło i można było ustawiać prąd ładowania i dlatego tyle wyjść z tej cewki . Oczywiście mowa o 12v Bo z drugiej strony cewki są wyjścia takie same tylko na 6v - następne zdjęcie


    Stary rosyjski prostownik samochodowy-awaria



    Stary rosyjski prostownik samochodowy-awaria
  • #34
    12pawel
    Level 33  
    Szkoda że nie masz schematu, ale z tego co widzę po zdjęciach i z tego co piszesz to masz upaloną diodę w mostku ( radiator cały czarny wiec sądzę że spalona dioda) poza tym jakby mostek był poprawnie podłączony i sprawny to nie mogą się grzać przewody bez połączenia z siecią. Co do tych pomiarów napięcia to o jakim Ty minusie piszesz jak masz prąd przemienny? ( miernik powinieneś ustawić na prąd przemienny. Te 0,9V to różnica napięc najprawdopodobniej między dwoma odczepami.
  • #35
    jacekszczesny
    Level 12  
    Witam co do tych radiatorów to maż całkowitą rację całe ciemno brązowe , dwie sztuki a dwie jaśniutkie. Ale czy dokupie takie same bo oczywiście jakieś radzieckie, A co do tych pomiarów to pewnie masz racje przecierz to prąd przemienny. Proszę o odpowiedz czy muszą być takie same te diody czy mogę zmienić na jakieś polskie .
  • #36
    12pawel
    Level 33  
    Spokojnie możesz kupić polskie. Ważne żeby spełniały wymagania tego prostownika czyli żeby były o takim prądzie co tamte. Albo zamiast tych diód wstaw cały mostek jak był pokazany wcześniej w temacie.
  • #37
    jacekszczesny
    Level 12  
    Tam są takie diody.........
    e d 242A
    litera d oczywiście rosyjska ja napisałem po polsku . Jaką mogę zastosować - zamiennik , mam zamiar wymienić wszystkie cztery. Lub podrzuć mi jaki mogę zastosować mostek
    Według mnie to dioda 10A 100w ale czy napewno?
  • #38
    12pawel
    Level 33  
    Kup taki mostek jak kiedyś dawno pisałem w tym temacie 35 Amperowy, to nie będzie się mocno grzał. Kosztuje ok 6-7zł
  • #39
    jacekszczesny
    Level 12  
    A takie coś może być ?
    Linki zostały usunięte - zgodnie z regulaminem pkt.10.11. [dzimi]
    czy może zastosować 35A 1000v
    rozumiem że + to plus do akumulatora
    - to minus do akumulatora
    i te dwa pozostałe nużki to wyjście z cewki
    Czy dobrze kombinuje?
    I oczywiście jeden taki mostek zastąpi cztery diody?
  • #40
    12pawel
    Level 33  
    Dokładnie tak jak piszesz. To ze mostek jest do 1000V to nic nie szkodzi, ważny jest prąd.
    (+) i (-) do akumulatora? No niby tak ale jeszcze masz do podłączenia amperomierz.
    I oczywiście jeden mostek zastąpi te 4 diody gdyż tam są 4 diody tyle że obudowane w jedną całość.
  • #41
    jacekszczesny
    Level 12  
    Ten amperomierz to podłączyć w ten sposób ?na plusie jak wychodzi już z mosta przejście przez amperomierz i do akumulatora?
    Może dziwne zadaje pytania ale pierwszy raz coś takiego naprawiam . Dzięki
  • #42
    12pawel
    Level 33  
    Nie narysowałeś schematu więc nie wiem jak miałeś wcześniej. Ja to widzę tak:

    Stary rosyjski prostownik samochodowy-awaria
  • #43
    jacekszczesny
    Level 12  
    Miałem tak samo tylko myślę wywalić przełącznik sekcyjny bo i tak nie działał . Miałem ominięty , chyba że gdzieś dostanę to bym zastosował z resztą się całkowicie zgadzam
  • #44
    12pawel
    Level 33  
    Jak wywalisz przełącznik to nie będziesz miał żadnej regulacji napięcia. dobrze coś wstawić. Zamiast przełącznika sekwencyjnego możesz wstawić zwykłe włączniki ale wtedy musisz uważać żeby nie włączyć 2 naraz
  • #45
    jacekszczesny
    Level 12  
    Tak zastanawiam się nad tym pomimo że za dużo tych włączników , wystarczyło by mi 7-sztuk
    i jak bym zastosował dwie takie listwy włączników to bym miał prostownik na 12 i 6v bo on kiedys taki był dopuki nie rozsypał sie ten przełącznik
    Linki zostały usunięte - zgodnie z regulaminem pkt.10.11. [dzimi]
  • #46
    12pawel
    Level 33  
    No i to będzie chyba najlepsze rozwiązanie bo da Ci możliwość regulacji.
  • #47
    jacekszczesny
    Level 12  
    Muszę zamówić ten mostek prostowniczy 35A 1000v na allegro bo u mnie nie można dostać . A jak chciałbym zamówić to i tak musze czekać a ceny kosmiczne. A czy musze zastosować takrze radiator , myśle urzyć jednego z tych co były przy diodach. Czy nie będzie za mały taki radiator . Pozdrawiam
  • #48
    12pawel
    Level 33  
    Co do radiatora to powiem tak : Wszystko zależy od prądu jaki będzie przez niego płynął. Mam taki mostek przy swoim prostowniku i do 2A ładowania nie trzeba chłodzić wcale mostka. Jak zastosujesz ten radiator z tych diód to myślę że do ok 3-4A maksymalnie możesz dać. Jeśli powyżej 4A to już trzeba dać większy radiator. No i nie zapomnij o paście termoprzewodzącej.
  • #49
    jacekszczesny
    Level 12  
    A co to jest ta pasta termo przewodząca ? skąd zdobyć , jak urzyć itd. itp.
    A co do tego większego radiatora to czy mogę urzyć kawałek zwykłej lachy?
  • #50
    12pawel
    Level 33  
    Pasta jest po to by radiator lepiej odbierał ciepło z elementu (mostka). Bez pasty chłodzenie jest mało skuteczne. Pastę możesz kupić na allegro albo w każdym sklepie z częściami elektronicznymi. Radiatory są tak budowane by będąc stosunkowo małe miały bardzo dużą powierzchnie oddawania ciepła ( nacięcia rowki itp) i są z Al lub Cu bo te materiały maja dużą pojemność cieplną czyli zdolność pochłaniania ciepła. Blachę możesz oczywiście zastosować ale musi być ona dosyć duża by zapewnić dużą powierzchnię oddawania ciepła. No i jest jeszcze opcja by np zastosować wiatrak i wtedy radiator może być dużo mniejszy. Wybór należy do Ciebie.
  • #51
    jacekszczesny
    Level 12  
    Co do wiatraka to taki posiadam z zasilacza komputera jakbym ustawił przepływ powietrza przez radiator i cewkę to chyba było by dobrze? tylko czy mogę podłaczyć wiatrak bezpośrednio do wyjść na akumulator? Nie pamiętam dokładnie ale chyba kiedyś podłączyłem do akumulatora i działał , ale tam jest 12v a z prostownika jakieś 14v Co o tym sądzisz?
  • #52
    12pawel
    Level 33  
    Najlepiej to weź miernik, zobacz na którym odczepie z transformatora masz napięcie zbliżone do 12 V i podłącz tak jak na poniższym schemacie
    Stary rosyjski prostownik samochodowy-awaria
    Dioda prostownicza obojętnie jaka bo wiatrak i tak bardzo mało prądu pobiera.
  • #53
    jacekszczesny
    Level 12  
    Naprawde u nas to dziura nawet nie mogę dostać pasty termo przewodzącej , ale z tym sobie poradze.
    A najczęściej to z czego można zastosować transformator do prostownika? telewizor radio itp.
    Dziś sprawdzałem miernikiem ten transformator ,ustawiłem na ACV 200i wyswietlało 1,3 do1,4 nie wiem czy ten miernik dobrze wskazuje bo go kiedyś kupiłem na bazaże i tak się przewalał
  • #54
    12pawel
    Level 33  
    I w każdej możliwej kombinacji pokazuje tak małą wartość napięcia? Trochę to dziwne no ale jak tak jest to wygląda na to że transformator jest zepsuty.
  • #55
    jacekszczesny
    Level 12  
    Nie wiem jak tam z tym miernikiem . Czekam na mostek i wtedy sprawdze na wyjściu. A jak transformator padł to z czego mogę zastosować po najniższych kosztach
    A może się dogadamy jeśli posiadasz coś takiego ?
  • #56
    12pawel
    Level 33  
    Spróbuj ustawić na 750ACV i zobacz ile miernik pokazuje w gniazdku sieciowym.
    Jeśli ok 230 to miernik ok.
    Co do transformatora to trudno powiedzieć skąd można wziąść transformator. Tu trzeba trafo z odczepami by mieć regulację napięcia. Chyba że znajdziesz jakiś transformator o napięciu ok 18-20 V i wtedy trzeba robić jakiś regulator napięcia.

    Aha no i jest jeszcze jedna opcja kupić zwykły transformator 12V dać mostek i tyle. Będzie bez regulacji i maksymalny prąd ładowania to ok 3A ale na samochodowy akumulator starczy.
  • #57
    jacekszczesny
    Level 12  
    Widziałem taki na allegro 13,8v ale krzyczy 50zeta czy się opłaca?
    A co do miernika to sprawdzę jutro jak będzie widno , bo jak mi wywali bezpieczniki to mnie tu zamorduja
  • #58
    12pawel
    Level 33  
    Co do tego transformatora co napisałeś na pw to słabo się nadaje bo napięcia 4,12,17 V nie są "komfortowe" do ładowania. Tzn 12V jest ok ale 17 to już dość dużo, no a 4V to wcale nie wykorzystasz. Musisz pamiętać że napięcie zmienne jakie pokazuje miernik to wartość skuteczna, a jeśli napięcie puścisz przez mostek i podłączysz do akumulatora to napięcie do jakiego naładuje się akumulator będzie o 1,41 większe(napięcie szczytowe) od mierzonego napięcia zmiennego.
    Jeśli masz trafo 12V to akumulator naładujesz nim do napięcia ponad 16V itd
    W prostownikach z odczepami masz napięcia zmienne ok 9V,10V,11V,13V,15V, max 17V ale mało jest ten odczep już używany.
    Jeśli kupisz transformator 12V i z niego zrobisz prostownik to naładujesz nim spokojnie akumulator samochodowy. Nie bedzie co prawda regulacji ale to jest takie napięcie najcześciej używane do ładowania.
    Jeśli kupisz transformator 17V to musisz robić regulator napięcia, którym ustawisz żądaną wartość.
    Trudno dostać teraz tanio transformator z odczepami taki by nadawał się do prostownika.
    Nie wiem co mam Ci doradzić. Jest wiele różnych rozwiązań nie zapominając łącznie z tym że można już kupić gotowy 6A za 50-60zł.
  • #59
    jacekszczesny
    Level 12  
    Otrzymałem mostek , wszystko podłączyłem i nawet działa na wyjściu jest 13,8 do 14,6 tak sobie skacze ale najczęściej pokazuje ponad 14v
    Efekt może taki bo tylko dotykam miernikiem i nie ma dobrego połączenia , sprawdzałem żarówka wszystko ok . Jutro wyprubuje na akumulatorze , tylko musze założyć jakiś większy radiator narazie to jest taki mały Dzięki


    Proszę poprawić treść postu - liczne błędy ortograficzne - zgodnie z regulaminem pkt. 15. Zmienić treść możesz za pomocą przycisku "zmień " po prawej stronie postu.[dzimi]
  • #60
    kams01
    Level 10  
    Musisz sprawdzić napięcie na wyjściu pod obciążeniem.