Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Stary rosyjski prostownik samochodowy-awaria

thomass200 04 Lut 2010 18:04 21771 65
  • #1 04 Lut 2010 18:04
    thomass200
    Poziom 11  

    Posiadam stary rosyjski prostownik.Przez pomyłkę pomyliłem biegunowości w podłączeniu go z akumulatorem samochodowym.Skutek był taki,że przewód jeden spalił się,wieć go wymieniłem na nowy i dalej nie chce ładować.Kontrolka zasilająca świeci się,gdy jest on podłączony do sieci,ale napięcie wyjściowe jest 0V.Jest to prosty prostownik.Niestety niemam aparatu,to zdjęć nie moge przesłać.Jest koloru czerwono-niebieskiego.Nie wiem,ale wydaje mi się,że dioda mogła się spalić w mostku Greatza.Prąd jest regulowany potencjometrem od 0A do 10A.Bezpiecznik sprawdzałem i jest cały.Proszę o pomoc panowie,co mogło się w nim spalić.

  • #2 04 Lut 2010 18:10
    12pawel
    Poziom 33  

    Bez schematu ciężko coś powiedzieć, ale jeśli prostownik jest sterowany potencjometrem to pewnie padł tyrystor bądź triak za pośrednictwem którego odbywa sie regulacja.

  • #3 04 Lut 2010 18:12
    Hucul
    Poziom 39  

    Na prostowniku powinny być jakieś napisy identyfikujące model itp. Czy mógłbyś je odczytać i podać nam - będą bardziej pomocne niż kolor obudowy ?

  • #4 04 Lut 2010 18:16
    thomass200
    Poziom 11  

    Właśnie,że niema w nim żadnego tyrystora ani triaka.Jest to bardzo prosty prostownik.230V->Bezpiecznik->Transformator->Potencjometr->Mostek Greatza->Wyjście pod akumulator...Tak wygląda połączenie

    Dodano po 1 [minuty]:

    Oj przykro mi,ale niestety nie znam rosyjskiego:cry: Nigdy w szkole nie miałem

  • #5 04 Lut 2010 18:23
    Hucul
    Poziom 39  

    thomass200 napisał:
    ... Oj przykro mi,ale niestety nie znam rosyjskiego:cry: Nigdy w szkole nie miałem

    Ale wzrok masz ? Narysuj co tam jest wydrukowane , nie musisz tego rozumieć :D

  • #6 04 Lut 2010 18:26
    12pawel
    Poziom 33  

    thomass200 napisał:
    Jest to bardzo prosty prostownik.230V->Bezpiecznik->Transformator->Potencjometr->Mostek Greatza->Wyjście pod akumulator...Tak wygląda połączenie


    Coś chyba pominołes. Nie wierzę żeby regulacja prądu 10 A została wykonana na samym potencjometrze. Musiałby być minimum 120W.

  • #8 04 Lut 2010 18:37
    thomass200
    Poziom 11  

    Stary rosyjski prostownik samochodowy-awaria

    Dodano po 1 [minuty]:

    Tak,masz kolego rację. To jest taki przełącznik

  • #9 04 Lut 2010 18:45
    12pawel
    Poziom 33  

    Z tego co mi sie wydaje to ten napis to jedynie nazwa własna.

    Co do usterki to sprawdź na jakim elemencie kończy się dojście prądu (przed mostkiem za mostkiem), a może nawet prąd nie dochodzi do transformatora. Posprawdzaj miernikiem i daj znać o wynikach pomiaru. wtedy będziemy wiedzieli więcej.
    Narazie najbardziej prawdopodobny jest mostek.

  • #10 04 Lut 2010 20:38
    thomass200
    Poziom 11  

    12pawel,dobrze. Zrobie jutro pomiary,zapisze je i postaram sie narysować schemat połączeń tego prostownika.

  • #11 08 Lut 2010 17:30
    thomass200
    Poziom 11  

    Stary rosyjski prostownik samochodowy-awaria

    Niestety jeszcze pomiarów nie zrobiłem.Myślę,że schemat dobrze jest narysowany. Proszę o wyrozumiałość...początkujący elektronik jestem.

  • #12 08 Lut 2010 17:49
    12pawel
    Poziom 33  

    Jeśli dioda świeci (a pisałeś że tak jest) to uszkodzeniu mógł ulec jedynie mostek lub ten przełącznik sekwencyjny.
    Sprawdź czy za przełącznikiem jest napięcie jeśli tak to do wymiany mostek (koszt ok 7zł)

  • #13 08 Lut 2010 18:50
    SAWEK101
    Poziom 30  

    Ale spłodziłeś schemat :D
    Spróbuj jeszcze raz bo coś cienko ci wyszło ,spójrz na swój schemat poza świeceniem diody ,to nie miało prawa ładować aku.

    Dodano po 12 [minuty]:

    A tak w ogóle to potrafisz zmierzyć multimetrem diodę czy sprawna?
    Poćwicz na jakiejś wymontowanej i potem spróbuj zmierzyć w prostowniku ,tylko wcześniej odłącz napięcie cieciowe.

  • #14 08 Lut 2010 19:36
    12pawel
    Poziom 33  

    Dioda z rezystorem zapewne jest wpięta równolegle.
    Coś w ten deseń
    Stary rosyjski prostownik samochodowy-awaria
    ale to już mniej ważne, przynajmniej wiemy co jest w którym miejscu.::D

  • #15 08 Lut 2010 19:41
    thomass200
    Poziom 11  

    Wiecie co panowie,jak przełączam tym przełącznikiem sekwencyjnym to widać iskrę przeskakującą z jednego poziomu na drugi. Czy to może być właśnie ta przyczyna??

  • #16 08 Lut 2010 19:45
    pipałosia
    Poziom 25  

    To trafo ma tylko jedno uzwojenie pierwotne i wtórne?.To po co by ten przełącznik był .Pierwsze to sprawdziłbym mostek następnie po kolei przełącznik ,napięcia na transformatorze skoro taki prosty to nie powinno być problemu.

  • #17 08 Lut 2010 19:46
    12pawel
    Poziom 33  

    thomass200 napisał:
    Wiecie co panowie,jak przełączam tym przełącznikiem sekwencyjnym to widać iskrę przeskakującą z jednego poziomu na drugi. Czy to może być właśnie ta przyczyna??


    Pewnie masz zwarcie na mostku. Wyłącz ten prostownik od zasilania i odłącz mostek, bo jeszcze spalisz transformator. Jak odłączysz mostek sprawdź czy za przełącznikiem jest napięcie (przemienne - AC).

  • #18 08 Lut 2010 19:52
    thomass200
    Poziom 11  

    Jednak wymienie mostek na nowy i wtedy zobaczę czy dało to jakieś efekty. 7zł to żadne pieniądze to można sprawdzic. Tam są takie stare diody,muszę najpierw zobaczyć jak one są oznaczone. Apropo,można kupić jakikolwiek mostek czy diody muszą być takie same jak te stare?? Wyglągem to przypominają mi tyrystory na wysokie napięcie. Zaraz znajdę w necie coś o tym.

  • #19 08 Lut 2010 19:58
    12pawel
    Poziom 33  

    Stary rosyjski prostownik samochodowy-awaria

    Kup taki. W dzisiejszych czasach nie warto bawić się w diody. kup mostek 35A to nie będzie się bardzo grzał a groszowa różnica w cenie.

  • #20 08 Lut 2010 20:02
    thomass200
    Poziom 11  

    Ok,dzięki wielkie za pomoc Paweł. Kupię taki mostek i jeszcze pojawię sie na tym forum z wnioskami. Dzieki za uwage. Jutro postaram sie kupić i będę działał. Pozdrawiam!

  • #22 08 Lut 2010 20:14
    thomass200
    Poziom 11  

    Od tego właśnie jest to forum. Pomaga w problemach elektronicznych. Przy czym też się czegoś nauczę... Tak jak to się mówi "na chłopski rozum" niż kuć w szkole.

  • #23 08 Lut 2010 20:19
    12pawel
    Poziom 33  

    To czy kolega chce się nauczyć czegoś czy nie to już jego sprawa. Ja ze swojej strony zamieszczę oznaczenia na mostku by kolego go na wstępie nie spalił.
    Stary rosyjski prostownik samochodowy-awaria

  • #25 08 Lut 2010 20:26
    thomass200
    Poziom 11  

    Posiadam miernik taki uniwersalny.Wiem kiedy dioda przewodzi,a kiedy nie wiem jak mostki jedno i dwupołówkowe działają,bo przerabiałem to dużo razy na elektronice i pracowni w szkole ale dzięki wielkie chlopaki za rady,napewno się przydadzą.

  • #27 13 Lut 2010 11:01
    thomass200
    Poziom 11  

    Stary rosyjski prostownik samochodowy-awaria


    Jakie są wyprowadzenia tego mostka??

  • #29 13 Lut 2010 18:10
    thomass200
    Poziom 11  

    Dzięki wielkie za pomoc. Pozdrawiam.

  • #30 13 Lut 2010 18:21
    kostian
    Poziom 25  

    W tym prostowniku nie ma regulacji prądowej tylko napięciowa poprzez przełącznik sekwencyjny który zmienia napięcie wyjściowe - co oczywiście teoretycznie pokazuje na amperomierzu jeżeli taki jest zamontowany większy prąd ładowania.

 Szukaj w ofercie
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME