Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Miejsce na antene cb (dostawczak + izoterma)

kszo91 04 Lut 2010 18:46 4715 5
  • #1 04 Lut 2010 18:46
    kszo91
    Poziom 8  

    Witam! Mam pytanie jak zamocować antenę CB na Lublinie3 z izotermą (ma ok. 320cm). Na dachu jest owiewka przykręcona do auta, w owiewce jest wycięcie na agregat chłodniczy. Izoterma jest wykonana z jakiegoś kompozytu, natomiast po rogach są aluminiowe narożniki. Teraz mam problem jak umocować tam antenę ?
    Ogólnie nie jestem w temacie i wiem tyle co gdzieś na forach wyczytałem, więc czasami może być zły tok myślowy, za co przepraszam.
    Chcę sobie kupić antenę "President alaska 150 cm"
    1. Czy aluminiowe narożniki mogą być masą dla anteny?
    2. Czy jak zamontuje to na górnym rogu izotermy to czy tam będzie jakiś kondensator wytworzony?
    3. Czy kupienie "anteny na magnes" i umiejscowienie jej koło agregatu pod owiewka jest możliwe i czy nie stracę na zasięgu i jakości nadawania/odbioru
    4. Czy zamontowanie anteny na rynience samochodu (40 cm poniżej poziomu izotermy) lub między podkładkę a śrubę mocowania owiewki jest dobrym rozwiązaniem ?
    5. Mam plastikowe lusterko o bardzo grubym przekroju czy to wyklucza możliwość zamontowania tam anteny ?
    6. Czy zamontowanie na klapie maski przed szyba jest dobrym pomysłem i czy tak nisko zamontowana antena będzie dobrze zbierać? (czy izoterma z tyłu nie będzie tłumiła?)
    7. Jaką długość anteny polecacie w moim przypadku?
    Pozdrawiam - Tomek

  • Pomocny post
    #2 04 Lut 2010 20:46
    kondensator
    Poziom 36  

    Nie gniewaj się, ale przedstawione "pomysły" zupełnie nie są dobre - chyba że chcesz zrobić jak najgorzej i np. powiększyć najdłuższy wątek o zakłóceniach w samochodzie...
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic1563748.html - w Twoim przypadku będzie łatwiej niż w wielu innych autach - na błotniku jest skośna powierzchnia ale dobrze że płaska i z przodu. Do CB potrzebna jest antena samochodowa min. 150cm, lepiej dłuższa (szczególnie z powodu kształtu Twojego pojazdu).
    Miejsce na antene cb (dostawczak + izoterma)
    ( https://obrazki.elektroda.pl/3_1265312550.jpg ) Widok samochodu zaczerpnięty z http://img.gratka.pl/upload/auto/4684/ogl/d5/36/2818_A.jpg)

    Gdy brak miejsca na przedniej/górnej powierzchni błotnika, należy zamocować antenę na niskie częstotliwości (HF, CB, VHF-L, VHF-M czyli poniżej ok. 100MHz) na bocznej powierzchni błotnika w podobnym miejscu jak zaznaczyłem, ale tak aby jak najmniejsza część anteny była równolegle z błotnikiem i aby promiennik był pionowo - i bardzo solidnie zabezpieczyć antenę przed pochyleniem się w bok na skutek wibracji czy wandalizmu - wykluczone nakrętki motylkowe !!! - to kwestia bezpieczeństwa ruchu !!!

    Przeczytaj, proszę wszystkie zagnieżdżone linki w w/w linku na Elektrodę.

  • #3 05 Lut 2010 16:23
    stemar28
    Poziom 17  

    Masz rynne to na rynnie zainstaluj antenę. Uchwyt rynienkowy zakładasz i po kłopocie.

  • Pomocny post
    #4 10 Lut 2010 14:32
    kondensator
    Poziom 36  

    Jak widzę, czytanie linków nie pociągało Kolegi, lepiej było ciągnąć temat w wątku na inny temat :) mimo że masz podane wszystko na tacy tutaj.
    Dopowiem że antena CB "president alaska" nie jest dobrym pomysłem nie ze względu na cenę a sposób mocowania, szczególnie w przypadku samochodu w którym niemożliwy jest montaż jej na dachu a konieczny na błotniku.
    Anteny np. AT1500, AT1700 umożliwiają ich montaż na skośnej (a nawet pionowej) powierzchni np. błotnika i pionowe ustawienie promiennika, a przy okazji umożliwiają wymianę przewodu koncentrycznego na znacznie lepszy (np. S544, RG223) i dorobienie odprowadzania ładunków elektrostatycznych z anteny - z czym wiąże się mniejsza ilość zakłóceń i większe bezpieczeństwo radiotelefonu.
    PS: Po zainstalowaniu anteny w pojeździe trzeba ją dostroić, najlepiej reflektometrem mostkowym. Długość promiennika tego samego modelu anteny będzie jednak inna w przypadku montażu na błotniku i na dachu.

  • #5 21 Lut 2010 00:12
    kszo91
    Poziom 8  

    faktycznie troszkę zapomnialem o tym temacie
    jeśli chodzi o te lemmy które zaproponowałes to faktycznie bardzo ładnie to wygląda , szczególnie ta możliwośc pochylenia anteny w tym wypadku jest bezcenna
    jesli chodzi o sam montaz to mam pytanie czy można to zrobic na uchwyt klapowy ? osobiście wolałbym nie wiercic dziur w samochodzi

    zaciekawiło mnie rowniez możliwośc wymiany koncentryka gdyż ostatnio zobaczyłem jak sfatygowany jest 1,5 roczny kabel mojego kolegi to zwątpiłem, taka wymiana raczej nie jest droga inwestycja?????

    i gdybyś mógł mi powiedziec na czym polega to dorobienie uziemienia to byłbym wdzięczny (chodzi mi bardziej od strony anteny

  • Pomocny post
    #6 21 Lut 2010 22:48
    kondensator
    Poziom 36  

    kszo91 napisał:
    ...i gdybyś mógł mi powiedziec na czym polega (...) to byłbym wdzięczny
    Napisałem jak zrobić dobrze, a nie "byle szybciej i łatwiej". Otwór do instalacji anteny CB ma być w głównej części metalowej karoserii (i to nie na jej dole ani na spodzie...) nie przypadkowo (i trzeba go wywiercić !). Powinien być na metalowym dachu, ale przy częstotliwościach < ok. 100MHz (gdzie potrzebne są długie anteny) nie jest to konieczne, a w wysokich pojazdach często też niemożliwe. Przy tak niskich częstotliwościach gdzie pojazd jest znacznie mniejszy niż długość fali częstotliwości pracy radiotelefonu - klapy silnika, bagażnika, drzwi mają być zatrzaśnięte nie tylko podczas strojenia anteny, ale i podczas nadawania - inaczej SWR zwykle się znacznie pogorszy co grozi uszkodzeniem nadajnika; Dla zwiększenia sprawności instalacji antenowej przez zmniejszenie strat (aby w.cz. nie przechodziło głównie w szczeliny auta - więcej sygnału pożądanego dotrze do korespondenta, mniej zakłóceń z samochodu dotrze do anteny), warto dorobić dodatkowe pewne styki masy (nie tylko przez zawiasy i zamek) np. z sprężynujących "grzebieni" z brązu lub stali nierdzewnej. Połączenia masy dla w.cz. muszą mieć jak najmniejszą indukcyjność, czyli płaskie, szerokie, w wielu miejscach - nie wystarczy "przez zawiasy", "dorobionym kabelkiem" itp. i kontrola omomierzem czy próbnikiem żarówkowym nie jest wystarczająca. Jest to tym bardziej krytyczne im częstotliwość pracy jest wyższa, podstawa anteny taka jak np. w antenie AT1500 nadaje się na 27MHz, na 160MHz jest już znacznie gorsza, a na 800MHz i wyżej zupełnie się nie nadaje (oddzielna sprawa że przy tych wyższych częstotliwościach antena musi być na dachu pojazdu).
    Wymiana przewodu koncentrycznego na lepszy (np. S544, RG223, S5LF5) i dorobienie odprowadzenia ładunków elektrostatycznych (rezystor 10...100kohm miniaturowy) - opisałem nie raz. Dobre przewody koncentryczne kosztują 5...10zł/m (2009r) i nie są w Polsce powszechnie wszędzie dostępne a nawet znane, ale jak się chce, to się znajdzie... Minimalny promień zgięcia przewodów koncentrycznych o średnicy ok. 5mm (czyli np. w instalacjach antenowych w pojazdach) to ok 50mm.
    Spód anteny AT1500, AT1700 i podobnych umożliwia w/w przeróbki, ale musi być zainstalowany w suchym chronionym przed wilgocią miejscu.
    Każde miejsce niepewnego styku, korozji - to źródło nie tylko strat ale i zakłóceń przy odbiorze i nadawaniu.

    Jak kończą się i czym grożą "zastępcze sposoby" umieszczenia anteny radiotelefonu na pojeździe - pisałem nie raz, linki tez podawałem, wystarczy poczytać. Najdłuższy wątek o zakłóceniach CB w samochodzie i wiele innych podobnych jest głównie dzięki tym, którzy udają ze ich prawa fizyki nie dotyczą...

 Szukaj w ofercie
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME