Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Ładowanie akumulatora prostownikiem Bass-Poland PTC 75-B

georgo 07 Lut 2010 14:24 18071 13
  • #1 07 Lut 2010 14:24
    georgo
    Poziom 2  

    Kupiłem na Allegro prostownik firmy Bass-Poland PTC 75-B. Celowo podaję dokładny opis modelu bo można znaleźć go poprzez przeglądarkę i zobaczyć go na zdjęciu (i wszystkie przełączniki). No cóż... nie jestem elektrykiem więc nie mam pojęcia na czym polega mój błąd. Mam passata diesla 130 koni. Akumulator Varta 72 Ah. Wybrałem następujące ustawienia przełączników prostownika. Przełącznik Ładowanie-Start w pozycji "ładowanie"; Przełącznik wybór napięcia w pozycji "12V"; przełącznik Wybór prądu ładowania w pozycji "6A" Podłączyłem prostownik do akumulatora i włączyłem przełącznik Zasilanie w pozycji "1" czyli "ładowanie". Zapaliła się dioda sygnalizująca, że akumulator jest naładowany w 25% (co może być prawdą aczkolwiek nie jestem pewien- być może jest to standardowe wskazanie po włączeniu prostownika). Wskazówka miernika na moment "podskoczyła" ale mam wrażenie, że nie posunęła się i jest w dokładnie takiej pozycji jak widać na zdjęciu prostownika. Moim zdaniem powinna pokazywać 6A, bo takie ustawienie wybrałem. Poza tym prostownik lekko bzyczy" :-)). Czytałem wymianę informacji na tym właśnie forum z roku 2005 (Tytuł tematu to: Jak ładować akumulator na prostowniku?). Sądzę , że wszystko podłączyłem prawidłowo ale chyba prostownik nie ładuje. Gdzie tkwi błąd? Bardzo proszę o pomoc

    2 13
  • #2 07 Lut 2010 14:44
    adamgluszczyk
    Poziom 15  

    Witam
    Sprawdź faktyczny stan akumulatora innym urządzeniem , akumulator może być naładowany , dlatego prąd ładowania jest niski.

    0
  • #3 07 Lut 2010 14:51
    georgo
    Poziom 2  

    A czy ustawienia prostownika jakie opisałem są prawidłowe ?

    0
  • #4 07 Lut 2010 14:56
    adamgluszczyk
    Poziom 15  

    Tak
    Najczęstsze metody ładowania to:
    • ładowanie wyrównawcze – polega na ładowaniu akumulatora prądem o wartości 1/20 jego pojemności do oznak pełnego naładowania (np. akumulator 50Ah ładuje się prądem 2,5A);
    • doładowanie - polega na ładowaniu akumulatora prądem o wartości 1/10 jego pojemności do oznak pełnego naładowania (np. akumulator 50Ah ładuje się prądem 5A);
    • ładowanie przyspieszone - polega na ładowaniu akumulatora prądem o wartości 0,8 jego pojemności do czasu rozpoczęcia gazowania, a następnie zmniejsza się prąd do wartości 1/10 jego pojemności i ładuje się do oznak pełnego naładowania (np. akumulator 50Ah ładuje się prądem 40A do rozpoczęcia gazowania, a następnie prądem 5A); ładowanie to nie jest korzystne dla akumulatora i stosować je należy jedynie w wyjątkowych sytuacjach;
    Oznaki pełnego naładowania - 3 pomiary wykonane w odstępach godzinnych wskazujące:
    • stałą wartość napięcia na zaciskach (dla akumulatorów samochodów osobowych to 12-12,5V);
    • stałą gęstość elektrolitu (1,27 – 1,28 g/cm3);

    1
  • #5 19 Lut 2010 01:21
    damian nowak
    Poziom 12  

    Witam mam pytanie które nurtuje mnie od lat i nie mogłem znaleść na nie odpowiedzi, dobrze ze ktoś zadał takie pytanie i dobrze że jest ktoś kto może na nie odpowiedzieć. moje pytanie brzmi jaki rodzaj ładowania stosuje mój alternator mam 72Ah akumulator i 90A alternator, i teraz sytuacja taka, że wyładowałem część prądu dajmy na to przez 2 godziny samochód stał na światłach awaryjnych(silnik zgaszony) przychodzę zapalam z wieeelkim trudem ale zapalił. Jaki prąd popłynie do akumulatora?
    Lub druga sytuacja wyładowałem akumulator prawie do końca tylko sie kontrolki świecą rozrusznik ani drgnie, kumpel bierze mnie na "hol" i co wtedy czy powinniśmy odłączyć pasek od alternatora przed uruchomieniem? przecież popłynie prawie 90A a pewnie i więcej bo "alternator da z siebie wszystko" co się wtedy stanie??

    0
  • #6 19 Lut 2010 08:29
    mczapski
    Poziom 38  

    Kolega chyba chce nam poprawić humor? Otóż chcemy, czy też nie to cały czas funkcjonuje taki regulator jak prawo Ohma. Każdy akumulator ma taką właściwość jak oporność wewnętrzna a do tego jeszcze elementy instalacji. Czyli, że nie istnieje możliwość ładowania akumulatora prądem 90 A natomiast jest możliwe obciążenie alternatora do tego poziomu. Inaczej mówiąc akumulator pobierze tyle prądu ile potrzebuje (na początku z pewnością dużo) a resztą obciąży instalacja pojazdu. Jak wiadomo parametrem odniesienia jest napięcie na instalacji. Oczywiście nadmiernie obciążony alternator ulegnie nadmiernemu nagrzaniu i zaczną plajtować jego części składowe. I od okoliczności oraz konstrukcji zależy, który element okaże się najsłabszy.
    Czyli paska nie zdejmujemy, ale warto przemyśleć nad ilością włączonych odbiorników.
    Zarazem jest to odpowiedź dla tych, którzy twierdzą, że używanie włączonych świateł przez całą dobę nic nie kosztuje.

    0
  • #7 19 Lut 2010 13:11
    damian nowak
    Poziom 12  

    Rezystancja wewnętrzna sprawnego akumulatora kwasowego jest właśnie bardzo mala kilka mili omów (dlatego stosuje sie akumulatory kwasowe w pojazdach do rozruchu akumulatory zasadowe i baterie mają znacznie wieksza rezystancję wewnetrzną), w kazdym razie jest w stanie stopić ten przewód ktorym ładuje alternator akumulator, dodatkowo rozładowany akumulator ma ponizej 12V około 10 a nawet mniej a alternator dązy do 14V wiec mamy 4, - 5V różnicy przewód ładujący tez ma niewielką rezystancję wiec spadek 4V na nim nie wchodzi w grę, oczywiście znacznie wiekszą rezystancję z urządzeń wymienionych wyżej wiec to on nie wyrobi napięciowo, ale prąd znamionowy osiągnie (gwarantuje to nam producent alternatora) wiec akumulator 75 Ah bedzie ladowany 90A (zakladam ze nie włączam żadnych innych odbiorników prądu tylko zapłon i ładowanie) czyli znacznie wiecej niz 0.8C a nawet wiecej niż 1C. A przecież moglem mieć pożyczony akumulator od kolegi co jeździ maluchem i jego pojemność 40Ah wiec wiecej niż 2C. I OKAZUJE SIĘ ŻE MOZNA??? ANO MOŻNA!!!

    Więc jak sie to ma do tego ładowania co kolega wyżej podał???

    Ano nijak.
    Wiec wnioski
    Można ładować Akumulator wysokim pądem TYLKO TRZEBA zachować jedną zasadę
    "TRZEBA WIEDZEĆ KIEDY PRZESTAĆ ŁADOWAĆ" czyliprzestać ładować jak na zaciskach napiecie przekroczy 14.4V oczywiśćie takim prądem to szybko sie stanie a po odjęciu zasilania napięcie zacznie spadać a akumulator nie bedzie do konca naladowany wiec INTELIGENTNY prostownik zacznie dalej ladować.
    W praktyce wygląda to tak że gdy osiąniemy 14.4V prostownik musi zacząć ograniczać prąd (Aby dalej ładując stalym prądem nie przekroczyć 14.4V (14.8V zimą) utrzymując stale napięcie na zaciskach akumulatora.

    Ja celowo przytoczyłem tak skrajną sytuację z mocno rozladowanym akumulatorem, ale ludziska pamiętajćie ze za każdym razem kiedy uruchamiacie wasze autka przez kilka a nawet kilkanaście sekund "czerpiecie ze swoich akumulatorów setki amper prądu, i alternator stara sie to uzupełnic, nie według zasad opisanych przez kolege wyżej tylko najszybciej jak sie da to zrobic!!(czyli ladując dużym prądem)
    Oczywiście zasadę opisana przez kolege nalezy BEZWZGLĘDNIE stosować w przypadku ładowania akumulatora zwykłym prostownikiem bez STABILIZACJI napięcia, ponieważ prostowniki są zaprojektowane tak żeby wyciągały jak najwiekszy prą przy jak najniższych kosztach produkcji (czyli male trafo ) zwieksza sie im napięcie do nawet 17V!!! aby z duzej różnicy napięć popłynoł duży prąd ładowania, no i jak zaczniemy ładować akumulator (jeszcze wszystko OK) i nie DOPILNUJEMY momentu naładowania akumulatora, to może sie okazać iz jak przyjdziemy(po czasie) to nasz akumulator bedzie mial nie 14.4 a 16V a wtedy to nawet nówka ze sklepu sztuka bedzie nadawala sie do wymiany. Po przekroczeniu 15V następuja nieodwracalne zmiany w strukturze akumulatora, zachodzi zjawisko SPŁYWU MAS CZYNNYCH powoduje to iż akumulator traci zdolność gromadzenia energii a dodatkowo masa ktora spłynęła zalega na dnie powodując zwieranie płyt pancernych akumulatora i w efekcie zwarcie w akumulatorze rozładowywując go(w skrajnych przypadkach może dojść do rozerwania akumulatora).
    Groźne również jest niedoładowanie akumulatora ze względu na to iż nastepuje inne zjawisko zwane śiarczeniem sie akumulatora (w skrócie pisząc coś jak kamień w czajniku).Dlatego też wymyślono takie sposoby ładowania ponieważ ladując małym prądem cieżko bedzie przeładować akumulator(im wyzsze napięcie tym mniejszy prąd)

    Ludziska dbajcie o swoje akumulatory doładowywujcie je jeśli jeździcie na krótkich trasach (np. w mieście), ale nie używajcie do tego tych badziewnych prostowników bez stabilizacji napięcia, polecam prostowniki impulsowe, technologia niedostępna jeszcze kilka lat temu (teraz akumulatory sa coraz mniejsze wiec i badziej delikatne wiec i wymagają bardziej wyrafinowanych sposobów ladowania) prostowniki impulsowe dysponuja sporymi pradami dbając o prawidłowe naładowanie akumulatora.

    0
  • #8 12 Maj 2014 12:55
    cynik606
    Poziom 9  

    Pozwolę sobie podpiąć się pod temat.

    Mam problem ze zrozumieniem działania dwóch przycisków na urządzeniu: przycisku "Ładowanie-Start" oraz przycisku "Ładowanie-Off-Start".
    Ładowanie akumulatora prostownikiem Bass-Poland PTC 75-B
    Mógłby ktoś mi napisać w jakich pozycjach powinny znajdować się te przyciski aby:

    1. Ładować akumulator
    2. Użyć funkcji rozruchu"
    ?
    Niestety instrukcja nie określa tego jednoznacznie, a producent nie odpowiada na maile.

    1
  • #10 02 Cze 2014 01:11
    Pawel wawa
    Moderator Samochody

    Ładowanie dobrze opisane. Słusznie piszą o ładowaniu przez 10 do 15 minut przed rozruchem. Potem przełączasz oba przełączniki na pozycję rozruch i odpalasz auto. Pamiętaj, ze to urządzenie wspomagające rozruch a nie rozruchowe. Tutaj prąd max to 75A.

    0
  • #11 02 Cze 2014 01:23
    Ture11
    Poziom 34  

    Urządzenie faktycznie opisane trochę mało przyjaźnie, ale ja to rozumiem tak, że wszystko, co nazywa się "START" oznacza wspomaganie rozruchu pojazdu - tak więc przełącznik ładowanie - start, nie oznacza załączania ładowania w pozycji start, tylko odwrotnie - napis "ładowanie" to jeden z dwóch stanów przełącznika. Tak samo trzy pozycyjny przełącznik START-OFF-Ładowanie :-)

    0
  • #12 02 Cze 2014 23:18
    cynik606
    Poziom 9  

    Podsumowując:
    - ładowanie: przełącznik lewy na "ładowanie" + przełącznik prawy na "ładowanie"
    - rozruch: przełącznik lewy na "start" + przełącznik prawy na "start"
    - brak jakiegokolwiek działania: przełącznik lewy na cokolwiek + przełącznik prawy na "off"

    Zgadza się?:)

    0
  • #13 03 Cze 2014 01:15
    Pawel wawa
    Moderator Samochody

    Tak. Zgadza się.

    0
  Szukaj w 5mln produktów