Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Passat TDI AFN 110KM sztanga turbiny

ele5 09 Lut 2010 23:12 106491 39
  • #1 09 Lut 2010 23:12
    ele5
    Poziom 26  

    Sztanga zassana do góry to max doładowanie czy min?? Różnie każdy mówi więc pytam ponownie. Np Jak zdejmę wężyk podcisnieniowy z gruchy lub jest przerwany kolo N75 to mi przeładowuje czy niedoładowuje??

    -1 29
  • Pomocny post
    #2 10 Lut 2010 02:34
    Sztomel
    Poziom 34  

    Postaram się odpisać na pytanie trochę szerzej aby inni również mieli możliwość dowiedzieć sie co to jest "sztanga", "grucha" itd. i na jakiej zasadzie to działa :
    jeśli sztanga jest masymalnie zassana do gruchy tak, że dźwignia zmiennej geometrii (na którą założona jest sztanga i zabezpieczona klipem) oprze się o śrubkę ogranicznika ruchu dźwigni to wtedy łopatki zmiennej geometrii turbosprężarki ustawione są w pozycji prawie całkowicie przymkniętej (obrazuje to schemat na dole tego postu) czyli sprężarka osiąga wtedy maksymalne ciśnienie doładowania gdyż wirnik obraca się wtedy z większą prędkością, sztanga wysunięta maksymalnie z gruchy w dół powoduje otwarcie łopatek zmiennej geometrii i ustawienie się ich prawie prostopadle do wirnika turbiny co powoduje, że turbosprężarka daje minimalne ciśnienie doładowania (wirnik zwalnia wtedy swoje obroty) a zatem jeśli zdejmiesz z gruchy wężyk podciśnieniowy lub wężyk ten będzie dziurawy, pęknięty to brak podciśnienia (w czasie jazdy samochodem) nie podniesie sztangi do góry czyli nie wciągnie jej w stronę gruchy i sterownik silnika przejdzie wtedy w tryb pracy awaryjnej z powodu niedoładowania (ciśnienie rzeczywiste powietrza doładowanego będzie znacznie mniejsze niż ciśnienie zadane dla danej prędkości obrotowej silnika), w odwrotnej sytuacji - jeśli uszkodzony będzie elektrozawór N75 w pozycji zamkniętej (otwarte tylko kanały podciśnieniowe a zamknięty kanał dla ciśnienia atmosferycznego czyli wyjścia "ATMO" połączonego z obudową filtra powietrza) lub łopatki zmiennej geometrii będą zapieczone w pozycji maksymalnego doładowania (w takiej właśnie pozycji zapiekają się turbosprężarki ze zmienną geometrią) to mamy do czynienia z przeładowaniem (wtedy ciśnienie rzeczywiste będzie dużo wyższe niż ciśnienie zadane a procentowy wskaźnik impulsu otwierającego kanał OUT z ATMO w N75 będzie wskazywał prawie 100% - zazwyczaj około 94% w ostatnim polu logu dynamicznego grupy 011 podczas diagnozy Vagiem.
    Na poniższych ujęciach widać dźwignię zmiany kąta natarcia łopatek zmiennej geometrii opisaną jako "VNT lever" oraz ogranicznik ruchu tej dźwigni opisany jako "stop" :
    Passat TDI AFN 110KM sztanga turbiny

    Dla wyjaśnienia (gdyby ktoś nie był zorientowany) to podam, że widoczny na poniższym foto element wykonawczy (siłownik podciśnieniowy) sterujący dźwignią zmiennej geometrii składa się z walcowatej metalowej puszki (potocznie zwanej gruchą, gruszką) oraz wychodzącego z niej prętu o regulowanej długości (potocznie zwanego sztangą) którego koniec jest wsuwany na dźwignię zmiennej geometrii i zabezpieczony następnie zapinką (klipem) :
    Passat TDI AFN 110KM sztanga turbiny

    Dla zaspokojenia ciekawości dodam, że wewnątrz gruchy znajduje się tłok (stanowiący przedłużenie sztangi) z membraną oraz sprężyna wymuszająca wysuwanie się sztangi z gruchy po zbiciu podciśnienia przez elektrozawór N75, niejednokrotnie sam siłownik podciśnienia ulega zapieczeniu wewnątrz w wyniku korozji co objawia się takimi samymi skutkami jak zapieczenie się zmiennej geometrii łopatek wewnątrz części gorącej turbosprężarki, ustalenie czy mamy do czynienia z zapieczoną zmienną geometrią czy też tylko i wyłącznie samym siłownikiem podciśnienia jest możliwe dopiero po zdjęciu zatrzasku zabezpieczającego (klipa) i odłączeniu sztangi od dźwigni zmiennej geometrii. Poniżej widok rozebranej, zapieczonej, skorodowanej gruchy :
    Passat TDI AFN 110KM sztanga turbiny

    W Passatach gruchy są montowane u góry turbosprężarki a w Golfach, Audi A3, Ibizach itp. montowane u dołu turbosprężarki - nie ma to jednak żadnego znaczenia gdyż zawsze wciągnięcie sztangi w stronę gruchy zwiększa ciśnienie doładowania a wysuwanie jej na zewnątrz gruchy zawsze zmniejsza a tu zobrazowane jest w jakiej pozycji ustawione są łopatki zmiennej geometrii turbosprężarki w zależności od ich wysterowania przez sterownik silnika za pomocą elektrozaworu N75 i siłownika podciśnienia (czyli gruchy ze sztangą) :
    Passat TDI AFN 110KM sztanga turbiny

    Mam nadzieję, że tym opisem dałem Ci już jednoznaczną odpowiedź jak kształtuje się ciśnienie doładowania w sprawnych turbosprężarkach VNT w zależności od położenia sztangi gruchy.

    17
  • #3 10 Lut 2010 09:13
    ele5
    Poziom 26  

    Super opis. Ciekawe foto tej zgnitej gruchy a także porada aby odpiąć gruche i sprawdzić ją a nie od razu stawiać na zapieczone kierownice. Dzięki.

    2
  • #4 10 Lut 2010 11:13
    Sztomel
    Poziom 34  

    Pisząc o odpięciu sztangi gruchy od dźwigni sterowania zmienną geometrią miałem na myśli aby następnie manualnie wciskać sztangę w stronę gruchy i stwierdzić czy sztanga wtedy ruszy oraz czy da się lekko przesuwać na turbinie dźwignię zmiennej geometrii, faktem jednak jest to, że trzeba się wykazać zręcznością by odpiąć sztangę z dźwigni przy turbinie zamontowanej na silniku (w Passacie i Audi A4, A6 będzie łatwiej ale w pozostałych autach typu A3, Ibiza i wszystkich gdzie silnik jest montowany poprzecznie to już trzeba się wykazać ekwilibrystyką lub wręcz jesteśmy zmuszeni i tak zdemontować turbosprężarkę w całości.

    4
  • #5 10 Lut 2010 12:56
    cordoba_2004
    Poziom 27  

    Osobiście Dziękuje Sztomelowi za jego wypowiedzi, nie wiem kim jesteś ale jak nikt inny umiesz naświetlić problem

    4
  • #6 10 Lut 2010 13:15
    Sztomel
    Poziom 34  

    cordoba_2004 napisał:
    nie wiem kim jesteś ale jak nikt inny umiesz naświetlić problem


    Nie ma za co dziękować kolego, przecież właściwie to jestem "nikim" - takim sobie lamerem co pewne wiadomości wyczytał z netu i chce poudawać, że coś tam kuma czaczę :)

    6
  • #7 10 Lut 2010 13:17
    cordoba_2004
    Poziom 27  

    Oj jest za co Dziękować bo z twoich postów zrobił by książkę która by była o zylion razy lepsza niż zeszyty serwisowe

    1
  • #8 10 Lut 2010 17:38
    Anonymous
    Użytkownik usunął konto  
  • #9 10 Lut 2010 17:42
    cordoba_2004
    Poziom 27  

    Tak i do tego pięknie się dzieli swoją wiedzą. Nie bluzga nie komentuje tego co nie potrzeba. Najwyższe wyrazy uznania i szacunku. Czapki z głów.

    0
  • #10 10 Lut 2010 20:46
    emeryt2
    Poziom 42  

    Popieram .
    Jedyny , co obok opisówki zagadnienia , ma piękne materiały poglądowe.
    Czyta się bardzo przyjemnie.

    1
  • #11 09 Sie 2010 17:46
    Pawel_361
    Poziom 17  

    Znalazłem w sieci film, na którym autor twierdzi, że sztanga działa odwrotnie.
    Tzn jak jest wciągana do gruchy to doładowanie jest odcinane, a gdy wypychana z gruchy to wtedy silnik jest doładowywany.
    Link do filmu

    0
  • #12 14 Sie 2010 09:24
    ele5
    Poziom 26  

    Bzdura jest straszna na tym filmie!! Sztanga wciągnięta Doładowanie to po wierwsze, a po drugie to On,Off autor twierdzi że to sterowanie zaworem upustowym którego w prezentowanym przez niego w filmie silniku AFN go NIE MA!! bo jest zmienna geometria

    0
  • #13 01 Lut 2011 14:44
    pio508
    Poziom 2  

    witam
    czy może byc tak, że kierownice zapiekły sie gdzieś po środku i nie wpada mi w tryb awaryjny lecz traci moc przy 90km/h i czy czasem nie ma to zwiazku z EGR który, juz kiedyś wyświetlił kontrolkę i jest oboliwiony (mam passata 1,9 tdi 130 km 2005 r 123000km) prosze o doradę bo szkoda aż grzebać na ostro przy takim małym przebiegu.

    1
  • #14 01 Lut 2011 21:04
    ele5
    Poziom 26  

    Jak traci moc przy danej prędkości i obrotach to wpada w tryb awaryjny kolego. Odczytać błędy VAGiem.

    0
  • #15 04 Lut 2011 11:55
    pio508
    Poziom 2  

    Bardzo prosze o info : Czy przy przekręceniu kluczyka już powinna sztanga isc do góry o 2cm, czy póżniej po odpaleniu? I czy jak zgaszony silnik to szyanga powinna byc max wysunieta przez sprężynę?

    0
  • #16 04 Lut 2011 12:05
    Sztomel
    Poziom 34  

    Sztanga ma być wciągnięta w górę dopiero po uruchomieniu silnika. Przy niepracującym silniku stanem spoczynkowym dla sztangi jest jej maksymalne opuszczenie w dół przez sprężynę znajdującą się wewnątrz gruszki. Jak chcesz sprawdzić zakres jej skoku i stwierdzić ewentualne jej przycinanie się to wystarczy jak przy pracującym na wolnych obrotach silniku będziesz na przemian przykładał i odsuwał wężyk podciśnienia z króćca wychodzącego w górę z gruszki siłownika podciśnieniowego przy turbosprężarce. Przytykając wężyk do króćca sztanga musi iść w górę a odsuwając wężyk ma opadać w dół. W Twoim silniku zakres jej skoku zawiera się w przedziale 1,5 do 1,8 cm.

    0
  • #17 04 Lut 2011 12:18
    pio508
    Poziom 2  

    wielkie wielkie dzięki. A jeszcze co do kwesti ewentualnego rozruszania, to jak to zrobic bo nawt reki czy palca tam ciezko do sztango dostać i czy próbie rozruszania musi być wężyk zdjety z gruszki? I cZy podobnie stanem spoczynkowym dla EGR jest max wysuniecie i co to oznacza , czyli kiedy idzie najwiecej spalin do ssącego kol. i jaki to ma powiazanie z chyba naprzemienna pracą sztangi? Czy przy moim 130 konnym 1,9 z 2005 r zalecałby Pan zaślepić ten EGR , czy go czyscic czy wymieniać czy moze odpiac weżyk z EGR i go zatkać itp? Słowem Co powoduje zdjęcie wężyka z EGR (max zamkniecie czy otwarcie spalin) do silnika? Proszę wybaczyć śmiałość za tyle pytań ale jakby Pan mógł?

    -1
  • #18 04 Lut 2011 12:36
    Sztomel
    Poziom 34  

    Nie napisałeś jaki masz silnik - czy AWX czy AVF. W pierwszym można zaślepić EGR a w drugim nie - zależy to od wersji sterownika silnika. Stanem spoczynkowym dla zaworu EGR jest jego pełne zamknięcie i oznacza to, że do kolektora ssącego nie dostają się wtedy spaliny. Silnik dostaje najwięcej spalin na wolnych obrotach przez pierwsze 2 minuty od momentu jego uruchomienia (potem jest zamykany). W trakcie jazdy zawór EGR uchyla się bardziej lub mniej tylko wtedy jeśli nie przyspieszamy. W trakcie przyspieszania jest on zamykany. Zdjęcie wężyka z siłownika uchylającego zawór EGR spowoduje zamknięcie zaworu i tym samym zamknięcie dopływu spalin do kol. ssącego. Warunkiem prawidłowej pracy turbosprężarki jest szczelność wszystkich wężyków podciśnienia - nawet tych związanych z EGR. Jeśli układ podciśnienia jest szczelny a mimo to sztanga przy turbo nie pracuje w całym zakresie a nadto ma tendencje do przycinania się lub blokowania w jednym położeniu to rozruszanie manualne sztangi na wiele się nie zda. Trzeba demontować i czyścić zmienną geometrię turbo ze zwróceniem szczególnej uwagi na stan bieżni muszli wydechowej - często kierownice spalin żłobią w niej bruzdy i rysy, na których kierownice się blokują.

    2
  • #19 04 Lut 2011 13:07
    pio508
    Poziom 2  

    Czyli to pełne zamkniecie EGR - jego stan spoczynkowy jest spowodowany przez sprężynę zamykajacą , a nie przez podciśnienie z wężyka? czyli jakby odpiąc wężyk i go zatkać aby nie gubił podcisnienia jak rozumiem potrzebnego do sztangi, to powinna sprężyna go zamknać i w takim razie po co ludzie kombinuja z jakimis blaszkami i go zaślepiają?

    Dodano po 13 [minuty]:

    Napisał Pan na poczatku tego tematu , że najcześciej kierownice sie wieszaja zapiekaja w maxymalnym podciagnięciu sztangi I niewiem dlaczego tak jest skora za kazdym razem po zgaszeniu sprezyna powinna wrócic je do kąta prostego? I jeszcze ta przepływka jakie ona ma oddziaływanie na N75?

    -1
  • #20 04 Lut 2011 22:29
    ele5
    Poziom 26  

    Cytat-- takim razie po co ludzie kombinuja z jakimis blaszkami i go zaślepiają?


    Po to aby go całkowicie wyeliminować.Jak jest pełno nagaru na grzybku, występują tam nieszczelności, po mimo iż napiera na ten grzybek sprężyna.

    0
  • #21 22 Lut 2011 18:27
    scania24-84
    Poziom 9  

    witam i prosze o pomoc......mam passata b5fl 2001 101koni....zaczeło sie od tego że zgasiłem silnik wieczorem a rano już był brak mocy po zapaleniu
    budził sie po przekroczeniu 2600obr
    po zgaszeniu to samo....komp pokazał mi bąd przepływki i n75
    zamieniłem z innego passata i autko ożyło wiec kupiłem orginalna przepływke założyłem i ok...ale po przekroczeniuy 2500obr autko zamuli...pomoże jedynie zgaszenie i zapalenie auta spowrotem i jest ok...dzieje sie tak jedynie jak jade dłużej np na 4 biegu pod góre lub 5...a jak wcisne 3 i przeciągne to nie.wymieniłem tez ten zawór n75 ale ciągle to samo sie dzieje...co może jeszcze być??

    3
  • #22 09 Mar 2011 16:41
    pawelek1985
    Poziom 9  

    Witam Serdecznie Posiadam Seata Leona z silnikiem 1.9 TDI ASV i mam pytanie do Szanownego Grona. Mam problem z utratą mocy i dziś po ściągnięciu sztangi od dźwigni sterowania zmienną geometrii zauważyłem iż kierownice chodzą lekko nawet bym powiedział bardzo lekko tylko gdy podciągnę tą dźwignie do góry to wtedy czuc lekki opór tak ok 2mm i słychac taki jakby pisk a po przeskoczeniu tego oporu wszystko chodzi płynnie tak że dźwignia opada sama na dół i czy możliwe żeby w tym miejscu przycierały się kierownice i miało to wpływ na utratę mocy. Dodam iż utrata mocy nie występuje zawsze. Z góry bardzo dziękuje za pomoc i pozdrawiam

    1
  • #23 09 Mar 2011 17:35
    scania24-84
    Poziom 9  

    Kolego to całkiem mozliwe....Ja w passacie miałem tak że jak rozebrałem turbine to okazało sie że kierowniczki wytarły w tym osadzeniu leciutkie wgłebienia i nie mogły przesunąć sie dalej co powodowało nagłym spadkiem mocy i tylko ponowne uruchomienie pomagało.rozebrać i złożyć turbine to tylko koszt twojego czasu a bedziesz pewny jak zobaczysz.Ja tylko kupiłem nową uszczelkę pod smarowanie turbiny <koszt 9zł> i śmigam.A wpakowałem sie w niepotrzebny koszt zaworu N75<130zł>

    -1
  • #24 09 Mar 2011 17:40
    pawelek1985
    Poziom 9  

    No właśnie u mnie tylko w tym jednym miejscu ciężko chodzi tzn na górze w takim położeniu jak auto jest zgaszone a później bardzo lekko chodzą więc prawie pewne że to turbina bo myślałem jeszcze o gruszce ale ona chodzi tylko nie wiem czy ma lekko chodzić czy trochę siły trzeba użyć żeby ją wcisnąć

    0
  • #25 09 Mar 2011 17:55
    scania24-84
    Poziom 9  

    trzeba użyć siły bo w środku masz sprężynę co automatycznie odciska.Najlepiej wyciągnij sobie tą turbine i będziesz widział.Ja przerabiałem ten problem kilka tygodni temu....myślałem że będzie niewiadomo ile nagaru lecz okazało sie że była w miare czysta tylko zatarte kierowniczki były.umyjesz dokładnie ja to w ropie umyłem i było widać poprzecierane...ka żdą kierowniczką po kolei ruszałem i jedna tylko miała taki głęboki wgryz i automatycznie nie chodzą wszystkkie.drobniutkim papierem ściernym 600 przeleciałem każdą kierowniczkę i jest ok

    Dodano po 2 [minuty]:

    zaciera sie to na tym pierścieniu na którym kierowniczki są zakute.I czy wiesz jak sie zabrać za czyszczenie??

    Dodano po 6 [minuty]:

    http://forum.vw-passat.pl/showthread.php?t=4086

    0
  • #26 09 Mar 2011 18:08
    pawelek1985
    Poziom 9  

    No czytałem już o tym sporo tylko nie wiem czy dam rade sam to zrobic mechanik powiedział mi za to 200zł. A teraz po wyczyszczeniu masz wszystko wporządku? Nie przechodzi już w tryb awaryjny? bo u mnie nie zawsze wchodzi w muła i sie zastanawiałem czy to napewno turbina ale jak dziś zobaczyłem że się przycina to wydaje mi się że to będzie to

    -1
  • #27 09 Mar 2011 19:05
    scania24-84
    Poziom 9  

    zobacz tego linka co ci posłałem....tam jest wszystko czarno na białym co po kolei robić....Ja swoją po zdjęciach zrobiłem i teraz nie mam żadnych problemów z autkiem...więcej wiary w siebie....pomalutku a zrobisz....dzionek zleci...mi pół dnia to zajęło...ale klucze posiadać musisz różnego rodzaju bo u mnie w passacie to gimnastyki trzeba heh.To zrobisz sobie za darmola.....jedynie ta uszczelka pod turbine ze smarowania sobie kup.a dasz mechanikom to ci tyle powymieniają że masakra i tysiaka może ci braknąć...może masz jakiegoś kumatego kumpla to wiesz....co 2 głowy to nie jedna

    4
  • #28 09 Mar 2011 20:08
    pawelek1985
    Poziom 9  

    W sumie to dobrze mówisz troche się robiło samemu a i klucze posiadam a zawsze to i uciecha większa jak się coś samemu zrobi. Myślę tylko o jednym bo duzo osób pisze na różnych forach że wyczyścili turbiny i na miesiąc było dobrze a poźniej znowu to samo.
    A tą uszczelke dostałeś w sklepie motoryzacyjnym czy w serwisie? Bo chodzi chyba o tą co olej dochodzi do turbo????
    Pewnie chodzi o te uszczelki:
    http://moto.allegro.pl/vw-1-9-tdi-110-115-130-km-uszczelki-turbiny-turbo-i1488395839.html
    Tylko te dwie najmniejsze

    1
  • #29 10 Mar 2011 07:40
    scania24-84
    Poziom 9  

    kolego ja tylko kupiłem tą jedną taka mała w kształcie jajka bo z jednej strony turbiny jest króciec a z drugiej powierzchnia płaska tam gdzie olej wychodzi z turbiny czyli z dołu to właśnie tą....pod kolektory nic nie kupywałem tylko posmarowałem taka pastą co mi kolega pozyczył na wysokie temperatury.Może i wyczyścili z nagaru a wżery zostały lub może za słabo przeczyścili...niewiadomo.Uszczelkę kupiłem w małym sklepie na zamówienie koszt 9zł jak mówiłem.Tak było u mnie.Zapytaj w jakimś sklepie jakie przychodzą uszczelki do seata bo akurat nie wiem czy te same co u mnie i ci powiedzą.Rozbierzesz zobaczysz a potem zamówisz jeśli ci nie śpieszno.poprzyglądaj sie tym fotkom z linka ale tym poniżej dobrze to tam jest zobrazowane.u mnie część ssąca turba wyszła sama ale wydechowa musiałem młotkiem pouderzać bo nie było szans<wys temp>tylko w miejscu śrubki trzeba to robić żeby nie pękła obudowa i w rękach ją trzymałem.

    Dodano po 4 [minuty]:

    a na forumach też sie naczytałem i głowa już mnie z tego bolała a ty mówisz że ci blokuje więc nie zaszkodzi ci rozebrać i sprawdzić i do zasad przeczyścić i być pewnym.Nawet gdyby to nie była ta przyczyna to dopiero póżniej przyjdą ci wieksze wydatki a to sprawdzisz sam.Ja zrobiłem odwrotnie i jestem w plecy.Jak juz boisz sie rozbierać turbine to daj ją całą tymu mechanikowi to ci ją rozbierze za piwo a nie 200zł za wyciągnięcie jeszcze.Zawsze sie mozna dogadać ale tam w środku żadnych cudów nie ma i gwarantuję że sobie poradzisz a piwoprześlesz do mnie...heh

    Dodano po 2 [minuty]:

    po rysunkach popatrz...zaznacz sobie znakami na obudowie i dasz rade.Bedziesz miał turbo wyciągnięte to posprawdzaj wężyki podciśnieniowe bo ja sobie wymieniłem 2 bo lepsze dojście było.

    1
  • #30 11 Mar 2011 09:46
    pawelek1985
    Poziom 9  

    Dzięki bardzo za porady jak się za to zabrac. W poniedziałek się wezmę za to bo teraz weekend a auto potrzebne. Już sąsiada zmówiłem i będziemy działac. Dam znac czy coś pomogło.

    1