Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Napęd do bramy przesuwnej

czarny_1963 16 Lut 2010 18:59 79544 74
  • #32 16 Lut 2010 21:25
    czarny_1963
    Poziom 21  

    Witam.
    Kolego ryglowanie już opisywałem kilka odpowiedzi wyżej, i proszę sobie tam zajrzeć, ale powtórzę jeszcze raz, że zamontuje rygiel elektromagnetyczny. Bramster ma taką opcje (cytuje z instrukcji bramstera), "automatyczne odblokowywanie rygla bramy (blokada otworzenia bramy) przez impuls na wyjściu WZ tuż przed otwarciem bramy". Tak więc po podłączeniu rygla i zaprogramowaniu sterownika, ryglowanie powinno działać.
    Jeżeli chodzi o kowalstwo, to na pewno zajrzę na forum kowalstwa. Dzięki kolego, też mnie to ostatnio interesuje, i powiem że może jeszcze w tym roku, zrobię sobie małą kuźnie w garażu.
    Pozdrawiam.

  • #33 17 Lut 2010 13:30
    reaven22
    Poziom 27  

    czarny_1963 napisał:
    Chce to rozwiązać w taki sposób, że kupię UPS, i dam do niego akumulator samochodowy, żeby miał większą pojemność, bo na moim UPS-ie otworzy się parę razy, i koniec.



    Silnik jest zasilany z 12V, wystarczy umieścić akumulator z UPSa 7 lub 14Ah, taki akumulator może być podpięty cały czas do prądu o napięciu max13,8V. Wystarczy zasilacz zrobić taki aby napięcie nie przekroczyło 13,8V.

  • #35 20 Lut 2010 00:23
    slaff
    Poziom 15  

    Herbatnick napisał:
    Konstrukcja super jak na warunki amatorskie. Niestety kolega powiela błędne nazewnictwo ta brama i ogrodzenie nie zasługuje na miano kutej. Ja nie zauważyłem ani jednego elementu wykonanego techniką kucia.
    Pozdrawiam



    Przepraszam że nadal poruszam ten temat ale nie mogłem powstrzymać się od komentarza.
    To czy coś jest kute czy nie, nie zależy od tego czy zostało wykonane średniowiecznymi metodami przez kowala. Groty, listki są ewidentnie kute, nie przez kowala a na prasie (raczej rzadko są odlewane). Walcowanie też jest rodzajem kucia, pręty i płaskownik są walcowane. Do czego można by się doczepić to że jest w większości pospawana a nie zgrzana poprzez kucie, czego nawet współcześni kowale raczej nie stosują.
    Czyli jest to brama pospawana z kutych elementów. Pokaż mi kowala który nie używa spawarki.

  • #36 01 Mar 2010 19:23
    matunio21
    Poziom 13  

    Witam. czy można prosić by o schemat? :) bo też posiadam bramę suwaną i chciałbym coś takiego wykombinować :)

  • #37 03 Mar 2010 14:51
    marcin0311
    Poziom 12  

    Witam, mam pytanie ile obrotów na minutę wykonuje taki silnik od wspomagania elektrycznego i ile zębów przypada na 1 metr listwy zębatej?
    Planuję u siebie zastosować łańcuch rowerowy i muszę mieć rozeznanie jak dużą zębatkę zamontować.

  • #38 08 Mar 2010 09:47
    czarny_1963
    Poziom 21  

    Witam kolegów. Długo mnie tu nie było, ponieważ z czasem bywa różnie. Jeżeli chodzi o obroty silnika, to powiem szczerze że nie wiem ile ma tak naprawdę obrotów, ale jeżeli się nie mylę, to koło zębate napędzające ma 14 zębów, a na metr listwy zębatej przypada 79 zębów. Brama ma 4 metry w świetle, a chodzi 15 sekund, więc orientacyjnie możesz sobie policzyć ile ma obrotów silnik.

  • #39 26 Mar 2010 13:39
    ziras
    Poziom 16  

    marcin0311 napisał:
    Witam, mam pytanie ile obrotów na minutę wykonuje taki silnik od wspomagania elektrycznego i ile zębów przypada na 1 metr listwy zębatej?
    Planuję u siebie zastosować łańcuch rowerowy i muszę mieć rozeznanie jak dużą zębatkę zamontować.


    Kiedyś popełniłem taką konstrukcję - łańcuch do podajnika - jak z motoru (troszkę masywniejszy od rowerowego). Zastosowałem silnik od wycieraczek z jelcza (lub czegoś podobnego) i zębatkę z 8 zębami - niestety czas otwierania jest zbyt długi gdybym robił jeszcze raz zastosowałbym większą zębatkę.

    Musisz dobrać eksperymentalnie wiekowość zębatki do skoku łańcucha i prędkości obrotowej silnika - trochę zabawy.

  • #40 27 Mar 2010 14:05
    marcin0311
    Poziom 12  

    Witam
    Czekam na przesyłkę ze wspomaganiem od Corsy. Zliczę obroty na minutę pod napięciem z posiadanego trafa i do tego dobiorę zębatkę. Myślę nad jakimś prostym softstartem coby wyeliminować szarpnięcie przy starcie ale nie wiem czy jest sens i potrzeba bawić się w takie komplikacje. Brama będzie lekka, ok 150 kg. Myślałem, żeby końce łańcucha zamocować do sprężyn pracujących na rozciąganie albo dać rolki napinające takie jak z przerzutki przy zębatce.
    Skłaniałbym się ku rozwiązaniu ze sprężynami na końcach łańcucha choćby ze względu na prostszą konstrukcję i łatwiejsze wysprzęglenie napędu (opuszczenie na dół w razie awarii bądź braku zasilania). Pozatym napęd dostawałby mniejsze przeciążenia po zamknięciu/otwarciu.
    Co Wy na to?
    Napęd do bramy przesuwnej

  • #41 27 Mar 2010 16:22
    reaven22
    Poziom 27  

    Rozwiązanie ze sprężyną ma ten plus, że łańcuch będzie cały czas napięty. Softstartu robić nie trzeba, masa bramy wystarczy jako soft start :) dodatkowo jeśli zasilacz nie będzie zbyt "sztywny" to również i on zapewni soft start.

    Tak nie do końca jestem przekonany do stosowania łańcucha. Widziałem kilka bram pędzonych łańcuchem, to to co mi się rzuciło w oczy, to łańcuchy były zawsze pordzewiałe i kiepsko wyglądały. Przy tak lekkiej bramie zastosował bym listwy zębate nylonowe. Są niedrogie i ciche, nie rdzewieją i nie wymagają smarowania.

  • #42 28 Mar 2010 13:02
    marcin0311
    Poziom 12  

    Zaletą łańcucha w moim przypadku jest to, że zębatka i łańcuch zalegają mi w garażu :) Z blachy 0,5mm wywinie mi szwagier okapnik, który zamocuję do ramy bramy tak, że całość będzie niewidoczna. Oczywiście jeśli nie zda to egzaminu, to założę listwy zębate i po problemie.
    Pozdrówki!

  • #43 01 Kwi 2010 21:19
    kamsiluss
    Poziom 9  

    Potrzebowałbym jakiegoś schematu do tej elektroniki, ma ktoś?

  • #44 02 Kwi 2010 09:21
    czarny_1963
    Poziom 21  

    Witam ,widzę że dalej jest zainteresowanie i koledzy konstruują bramy i bardzo dobrze , tylko jak mogę coś doradzić kolego marcin0311 to zrób od razu to sobie na oryginalnej listwie zębatej jak ci piszą poprzednicy . Listwy teraz nie są takie drogie, staniały prawie o połowę od czasu kiedy ja kupowałem, tym bardziej przy ciężarze twojej bramy spokojnie możesz dać z tworzywa.Kiedyś też robiłem jakieś konstrukcje z czego popadnie i to co miałem na stanie bo za darmo, ale potem i tak były poprawki i remonty. Nie trzeba stosować żadnych opóźnień brama chodzi naprawdę przyzwoicie a teraz jak syn kupił auto to chodzi non stop czasami zastanawiam się czy u kogoś też się tyle razy otwiera i zamyka, czasem mam wrażenie że to brama na jakiś zakład pracy .

  • #45 03 Kwi 2010 09:23
    marcin0311
    Poziom 12  

    Witam. Powoli zaczynam się skłaniać ku listom zębatym, głównie z powodu przeliczenia kosztów: łożyskowanie napinaczy, materiał, tokarz kontra gotowa zębatka i listwy.
    Zostanie więc na listwach.
    Zakupiłem siłownik od Corsy C, zmierzyłem, pod napięciem 12V na biegu jałowym wał zalicza ok. 130 obrotów na minutę. Konstrukcja (kształt) ślimacznicy umożliwia obrót ręką. Silnik jest na stałe sprzęgnięty z przekładnią.
    Mam "pomysła" na prostą blokadę jeśli zaistnieje potrzeba jej zastosowania.

  • #46 03 Kwi 2010 10:01
    reaven22
    Poziom 27  

    U siebie jako blokadę, zastosowałem elektrozamek od furtki :) ma na tyle solidną konstrukcję, że nie powinno nic się z nim dziać przez długie lata.

    Tak odbiegając nieco od tematu, natknąłem się niedawno na znanym serwisie aukcyjnym na ciekawy silnik, który myślę że z powodzeniem mógłby pracować jako napęd bramy.
    Silnik elektryczny z przekładnią od skutera.
    Dane techniczne:
    Zasilanie 24V DC
    Moc 250W
    Przekładnia 9,78:1
    Model : MY1016Z2
    MAX pobór prądu ok 14A
    Obroty wirnika silnika 3300 obr/minutę
    Obroty wyjściowe z przekładni 338 obr/minutę

    Występuje również o mocy 350W, ale jest deko droższy. Wersja 250W kosztuje około 150 PLN.

    Co myślicie nad zastosowaniem takiego silnika ?

    Napęd do bramy przesuwnej Napęd do bramy przesuwnej Napęd do bramy przesuwnej Napęd do bramy przesuwnej

  • #47 03 Kwi 2010 13:42
    marcin0311
    Poziom 12  

    Obawiam się, że 338 obr/min to trochę za dużo. Za 100 zł masz siłownik od corsy lub renówki. Te siłowniki mają chyba zbliżone obroty sądząc po wielkości.
    Można wiedzieć jak jest sterowany ten elektrozaczep? Sterownik Bramster posiada opcję odblokowania rygla bramy przed otwarciem przez podanie impulsu napięcia, ciekawym tylko jak długo ten impuls trwa?

  • #48 11 Kwi 2010 21:46
    michal54_87
    Poziom 17  

    Ja stosuje silniczek od wycieraczek od poloneza. Zrobiłem już 6 takich napędów, i wszystkie działają. Również robiłem na sterowniku "bramster".

  • #50 15 Lip 2010 17:00
    amciek80
    Poziom 10  

    Kol czarny_1963 naprawdę wyrazy uznania co do tej bramy. Wykonanie pierwszy soegort.
    Czy byłbyś w stanie podzielić się jakimiś rysunkami?

  • #51 18 Lip 2010 22:34
    czarny_1963
    Poziom 21  

    O jakie wymiary chodzi koledzy, i jakie rysunki. Co by to miało być? Na fotkach wszystko chyba dobrze widać, ale jak co, to chętnie odpowiem na pytania. Proszę o konkretne pytania.
    Pozdrawiam.

  • #52 23 Sie 2010 19:53
    tpolo
    Poziom 17  

    Projekt świetny, nie skomplikowany i czytelny, Gratulacje. Mam do wszystkich czytających ten temat pytanie. Zacząłem zbierać graty do własnego napędu i wpadł mi w ręce siłownik wraz z kolumną podobny do tego u autora lecz po oględzinach okazało się że to jest od Fiata Punto i tu problem bo z silnika wystają dwie wiązki kabli. Jedna to trzy grube kable i druga z około sześcioma cienkimi. A pytanie jest jak to zasilić żeby zaczęło działać na stole?
    Za wszelką pomoc w rozwianiu wątpliwości jak to podłączyć z góry dziękuję.

  • #53 24 Sie 2010 16:06
    j4rek
    Poziom 18  

    Grube to zasilanie a te cienkie zapewne sterowanie i czujnik obrotów. Z tego co pamiętam w punto była płytka z przekaźnikami, które często się upalały od dużych prądów, na elektrodzie powinno się coś znaleźć na ten temat awarii tego wspomagania - poszukaj i dojdziesz, które kabelki idą do silnika.

    przykładowy temat: https://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.ph...ie+punto&sid=a0a71026f61613de07633b90cdbb9bf9

    Wydaje mi się, że żółty i czerwony to plus zasilanie z czego jeden z nich może być do wolniejszych obrotów, a drugi od szybszych bo w autach była funkcja city - mocniejsze wspomaganie. Płytka z przekaźnikami jest w obudowie silnika. Ja bym zaczął od podłączenia głównego zasilania do grubych przewodów i próbować wysterować przekaźniki podając napięcie na cewki.

    Jeżeli te grube wchodzą do korpusu silnika (nie widzę ich na płytce z przekaźnikami) to przekaźniki prawdopodobnie zamykają główne obwody w trakcie zadziałania. Trzeba pamiętać, że przekaźniki mogą być upalone jeśli wspomaganie było kupione jako używane ;)

    Napęd do bramy przesuwnej

    Napęd do bramy przesuwnej

  • #54 25 Sie 2010 09:21
    bigthomas666
    Poziom 12  

    Witam,
    Mam podobny problem co kolega tpolo niemniej jednak posiadam siłownik od opel agila:
    Napęd do bramy przesuwnej

    Z którego wychodzą 4 kable jak widać na powyższym obrazku.
    Nie chcę podłączać na ciemno i coś spalić.
    Znalazłem schemat elektryczny od wspomagania elektrycznego z tego postu: https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic686764.html

    Napęd do bramy przesuwnej

    Możecie mi powiedzieć czy po podłączeniu tych grubych przewodów (czarny i czerwony) silnik wraz z przekładnią będzie działał ?

    Dzięki

  • #55 25 Sie 2010 11:25
    j4rek
    Poziom 18  

    Teoretycznie powinien kręcić, bo te dwa czarne cienkie przewody to może być jakiś czujnik termiczny do sygnalizowania przeciążenia. Podłącz do grubych przewodów słabszy zasilacz i nie powinno się nic upalić.

  • #56 30 Sie 2010 20:53
    bigthomas666
    Poziom 12  

    Niestety słychać że silnik się kręci ale cała przekładnia stoi, po odkręceniu silnika od obudowy widać jakby sprzęgło. Ale dokładnie nie wiem co to jest.
    Na tym schemacie co podałem wcześniej są 2 symbole
    Napęd do bramy przesuwnej

    Edit: Doszukałem się że jest to symbol cewki zaworu elektromagnetycznego.
    Teraz żeby to zadziałało muszę podać napięcie na tą cewkę ? Dobrze myślę ?

  • #57 30 Sie 2010 22:12
    j4rek
    Poziom 18  

    Może tak być - zasil to przez jakiś rezystor lub bezpiecznik i się powinno wyjaśnić. Możliwe, że to sterowanie jakiegoś stycznika/sprzęgiełka.

  • #58 22 Wrz 2010 19:54
    stary72
    Poziom 1  

    Witam serdecznie.
    Te dwa cienkie czarne kabelki trzeba podłączyć równolegle do zasilania. Inaczej mówiąc jeden cienki czarny razem z grubszym czerwonym, a drugi cienki czarny z grubszym czarnym. Jest to zasilanie takiego małego elektromagnetycznego sprzęgiełka.
    Trochę po czasie, ale może pomogłem :D

  • #59 23 Wrz 2010 19:28
    bigthomas666
    Poziom 12  

    Dzięki już dawno tak zrobiłem, i teraz mogę polecić ten układ elektrycznego wspomagania.
    Nie potrzeba jest dorabiania ułożyskowania.

    Editt:
    Zastanawiam się nad zasilaniem (ponieważ mam 2 opcje):
    1 Opcja
    Zasilić tak jak autor tego postu przez trafo umieszczone w skrzynce razem z napędem i elektryką bramy. I do skrzynki pociągnąć kabel ok 20 metrów z 230V
    2 Opcja
    Zasilić to przy pomocy akumulatora 12V 7Ah i ładować go prostownikiem który będzie oddalony od skrzynki 20 metrów w garażu (prostownik może być automatyczny lub uruchamiany raz na jakiś czas)

    Zastanawiam się która opcja będzie:
    - bezpieczniejsza
    - mniej awaryjna
    - oszczędna podczas użytkowania (zużycie prądu)
    - tańsza

  • #60 29 Wrz 2010 18:55
    Jacek1982!
    Poziom 1  

    1 Opcja

    bezpieczna -
    mniej awaryjna +
    oszczędniejsza +
    tańsza w wykonaniu +

    Tak więc wg mnie wybierz opcje nr 1.