Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
PCIM Europe 2019
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Stałe napięcie na wyjściu różne na wejściu.

seradam 11 Lut 2010 14:55 2176 5
  • #1 11 Lut 2010 14:55
    seradam
    Poziom 17  

    Stoję przed problemem ładowania dość dużego pakietu Li-Ion.
    Mam balanser itd.
    Teraz sedno sprawy. Do ładowania tego pakietu dobrze by było mieć dość znaczny prąd.
    Pojemność pakietu to 19Ah.
    I najważniejsze możliwość ładowania w trudnych warunkach terenowych.
    Czyli w jadącym samochodzie, napięcie wejściowe około 14,4V.
    W stojącym , lub z samego akumulatora pewnie od 10V.
    Podsumowując potrzebuję przetwornicy pracującej z napięciem wejściowym od 9V do 16V i wyjściowym 12.6V o natężeniu minimum 5A.
    Proszę podpowiedzcie co się da i jak ?

    0 5
  • #2 11 Lut 2010 19:32
    trol.six
    Poziom 31  

    Skoro pytasz pewnie potrzebujesz prostych rozwiązań, zaadaptuj może do tego przetwornice push-pull, coś w stylu znanej konfiguracji car-audio, oczywiście z dławikiem na wyjściu.

    0
  • #3 11 Lut 2010 20:10
    seradam
    Poziom 17  

    Dzięki. Robiłem kiedyś przetwornicę na SG3525 (chyba) do wzmacniacza. I w tym przypadku też o tym pomyślałem. Pytanie na jakie napięcie obliczać trafo ? Na najniższe przewidywane zasilające ? Czy napięcie wyjściowe jest wystarczająco stabilne? i co i jak z dławikiem na wyjściu? Czy w mojej propozycji jest potrzebny?

    0
  • #4 12 Lut 2010 21:16
    trol.six
    Poziom 31  

    Jak pisałem, dławik musisz dać, przekładnie transformatora liczysz oczywiście dla najniższego napięcia uwzględniając wszystkie spadki na tranzystorach i diodach, ewentualnie plus mały margines.

    Ja bym do akumulatora nie przyjmował aż 9V. Raczej 10,5V

    Jak stabilne będzie wyjściowe, to zależy od toru sprzężenia. Zwykle to sprzężenie nie może być zbyt mocne, i podczas ładowania napięcie będzie spadać. Ale, tak czy siak podczas ładowania musisz mieć ograniczony prąd, więc to napięcie musi spadać w zależności jakim prądem ładujesz, a w miare naładowania akumulatorów prąd będzie spadać. Tak jest w akumulatorach LI-ION. Więc trzeba jakoś to ograniczenie uwzględnić, szczególnie jeśli zależy ci na możliwości ładowania różnych ogniw to wyjdzie potrzeba regulacji. Wypada by było minimalnie niższe, coby akumulatorom się nic nie stało w razie jakiś zmian termicznych.

    Myśle są jakieś tutaj schematy przetwornic zarówno na TL494 na UC3525 jak i na UC3846, możesz przeszukać forum i zapoznać sie jak inni to robią.
    .

    0
  • #5 12 Lut 2010 21:30
    seradam
    Poziom 17  

    Wszystko się zgadza. Nie potrafię określić z jakiego akumulatora będę ładował pakiet. Nie wiem jaki będzie spadek napięcia jak będę brał z niego np 10A.
    Dlatego pewien szeroki zakres. Prąd raczej chciałem ograniczyć możliwościami przetwornicy. Wiadomo, że max prąd dla mojego pakietu to jakieś 40A, a normalny dopuszczalny to 20A , więc mam spory zapas. Tak czy inaczej rozważam ( niestety) fabryczny produkt. Ładowarki do 5A są poniżej 200zł, a to trudne do osiągnięcia w prototypie.

    0
  • #6 15 Lut 2010 00:13
    _jta_
    Specjalista elektronik

    seradam - rozumiem, że te 12.6V to do 3 akumulatorów Li-ion połączonych szeregowo?
    Napięcie akumulatora samochodowego powinno wystarczyć, bez przetwornicy - jeśli jest za niskie, to nie ma rady,
    trzeba włączyć silnik i podładować akumulator w samochodzie, albo potem będziesz go uruchamiał na korbę...

    Odpowiedź na off-topiczny post usunąłem R.

    0