Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

jAK ZMNIEJSYC PREDKOSC SILNIKA, EKONOMICZNIE

27 Jul 2004 04:38 2468 19
  • Level 14  
    Mam w domu piec gazowy tzw (na cieple powietrze), zalozylem tzw.
    Air condition czyli klimatyzacje. Niestety glowny motor napedzajacy wiatrak okazal sie nie wystaeczajacy.
    Zmienilem motor (oryginalny 1/5 konia 110V , 8.2A 1075 obrotow tzw
    "shadded pole") pszepraszam ale nie znam polskiego odpowiednika,
    na nowy (3/4 konia 110v, 6.7A , 1650 obrotow, PSC co znaczy"permanent
    split capacitor")
    I teraz mam problem. Motor jest za szybki, czy sa jakies metody regulacji
    predkosci tego typu motoru.
    Chcialbym nadmienic ze musza one byc ekonomiczne, tzn zwkle triac
    jest nono.
    Jaknm ciezko by bylo zbudowac jednofazowy "inverter", czyli generator o
    zmiennej czestotliwosci, i czy mogl by to byc generator prostokatny?
  • Level 17  
    Nie piszesz jaki jest to silnik!
    - jak indukcyjny to do zmiany obrotów potrzebne jest napięcie o zmieniającej się częstotliwości i do tego należy użyć falownika dostępnego dzisiaj prawie wszędzie
    - jak jest to silnik prądu stałego to można regulować wartością napięcia np. wykorzystując triak lub rezystorami w obwodzie wzbudzenia metoda mniej ekonomiczna
    Ponieważ piszesz o regulacji na triaku więc domyslam się że masz doczynienia z silnikiem prądu przemiennego najprawdopodobniej jest to silnik indukcyjny klatkowy?
  • Level 14  
    Przepraszam, sa to silniki na prad zmienny , jednofazowe.
    Oryginalny byl tzw"shadded pole" a nowy jest "PSC" to po angielsku,
    niestety nie znam polskich terminow.
    Domyslam sie ze falownik o ktorym mowiles to po angielsku "inverter".
    A jedyny inverter jaki znalazlem do silnikow jedofazowych kosztuje
    $500. http://www.anaconsystems.com/text/eagle1.html
    Muslalem jednak o bardziej ekonomicznym sposobie.
    Dzieki.
  • Automation specialist
    No cóż najtańszym rozwiązaniem byłaby pewnie przekładnia. Jeżeli napęd przenoszony jest paskiem klinowym to najprościej jest zmienoć koła pasowe. A jeżeli zębatym to dorobienie kół bedzie kosztować trochę więcej. Pokombinuj z kołami jeżeli takie są. Bo o tym nie pisałeś.
  • Level 14  
    Naped bezposredni.
  • Level 14  
    A co myslicie o zwylkym autotransformatorze
    obnizajacym napiecie?
    Dodaje ze nie zalezy mi na regulacji predkosci w szerokim zakresie.
    Jakies ~10% ponizej znamionowej wystarczy.
  • Level 29  
    Obroty silnika indukcyjnego zależne są od częstotliwości a autotransformator zmienia wyłącznie napięcie więc się do tego celu nie nadaje.

    A swoją drogą co to za obroty 1075 lub 1650?
    Czy na tabliczce znamionowej są jeszcze inne parametry np. częstotliwość?
  • Automation specialist
    Autotrafo może pomóc. Kiedyć podobnie zrobiłem w silniku z kondensatorem rozruchowym i to działało dosyć dobrze. Silnik nie grzał się zbytnio, a obroty można było regulować w całym zakresie.
  • User under supervision
    to chyba nie w Polsce bo obroty (1650) jakby dla 60Hz, ale mozna jeszcze zdławić układ wentylatora na wejściu obroty nieznacznie zwiększą się ale pobór mocy zmaleje, i wydajność też a silnik chyba nie jest chłodzony tak jak odkurzacze.
  • Level 14  
    Wiecej info: Tak jest czestotliwosc sieci to tu 60Hz (hameryka).
    Tak wiec synchronicze predkosci to 3600,1800,1200,900 itd,
    Motory o ktorych mowa sa to tzw "high slip" specjalne przeznaczone do wetylacji.
    Stad te na pierwszy rzut oka nietypowe predkosci, i tak popularne wentylatory 4 polowe maja predkosci 1650,1550 a nawet mniej,
    6 polowe 1075,1000 .
    Dlawienie przeplywu przyniesie skutek dokladnie odwrotny do zamierzonego, tzn zwiekszenie szumu a mnie wlasnie chodzi o to by go wyciszyc.
  • Level 11  
    A może nie zmniejszać obrotów tylko dopasować mniejszy wiatrak. Wówczas spadnie wydajność całogo wentylatora i może będzie ok.
    Różne śmigła są w sklepach z częściami AGD i na giełdach elektronicznych.
  • Level 15  
    Wydaje mi się, że mógłbyś zastosować przysłonę zmniejszającą przekrój otworu zaciągania powietrza. Nie jest to może najlepsza metoda ale dość skuteczna i wymaga trochę pracy "mechanicznej"
  • Level 14  
    Dzekuje za wasze opowiedzi , zalozylem zwykly tyrystorowy regulator predkosci.
    Efekt: pobor pradu przy zmniejszonej predkosci (poziom szumu ktory moge zaakceptowac)
    wzrosl z 6,9A do 7,8A.Regulator gzeje sie nieznacznie(jest rated 15A).
    Niestety nie jest to Ekonomiczne rozwiazanie.
    Wszystke propozycje mechanicznego rozwiazania problemu, zostaly wziete pod uwage i odrzucone dawno temu.
    Powtarzam chodzi o zmniejszenie poziomu chalasu!!, a nie ilosci pompowanego powietrza!.
    Wszelkie dlawienie dmuchawy zwieksza jej obroty a zatem szum.
    Moj problem polega na osiagnieciu ok~ 1250 obr pzy 60 Hz zasilaniu.
    Uzylbym trzyfazowego silnika + falownik , gdybym mogl dostac silnik
    w tych gabarytach (to nie sa typowe silniki ani wedlug ISO ani nawet NEMA).
    Wymiary : srednica 5 5/8 cala, dlugosc 4 ~5 cali , walek 1/2 cala okolo 4 cali dlugi.
    Najblizszy silnik NEMA to jest frame 48 ale walek jest duzo za krotki, i korpus naogol duzo za dlugi.
    Tak wiec jestem w ponkcie wyjscia, tj jak zbudowac jednofazowy falownik
    I tanio?
  • Level 14  
    Podwojny post, przepraszam.
  • Level 14  
    Coś mi sie zdaje, że ten silnik nie długo pochodzi.
  • Level 16  
    alpher wrote:

    Zmienilem motor (oryginalny 1/5 konia 110V , 8.2A 1075 obrotow tzw
    "shadded pole") pszepraszam ale nie znam polskiego odpowiednika,
    na nowy (3/4 konia 110v, 6.7A , 1650 obrotow, PSC co znaczy"permanent
    split capacitor")


    Zaraz,zaraz...

    1/5 "konia"(czy kW) to 8.2 A, a 3/4 konia to 6,7 A :?:
    A potem piszesz, że ten 3/4 (6,7 A) przy obniżeniu napięcia zjechał z 6,9 A do 7,8 A 8O
    Ludzie, tu jest jakiś farmazon, czy mnie słoneczko dogrzało ?

    Ale nie czepiając się szczegółów - w przypadku wentylatora - można uzyskać regulację przez zmianę napięcia zasilania silnika indukcyjnego. To niejako (łącznie z pompami) wyjątek i wynika z charakteru obciążenia. Silnik pracuje po prostu w dużym poślizgu.
    Można zastosować zarówno regulację fazową (do silników) jak i autotrafo. Reg. fazowa powoduje przydźwięk silnika, sieczkę w sieci i straty ciepła na harmoniczne.

    pozdrawiam HAMERYKĘ !
  • Level 14  
    insz.talator wrote:


    Zaraz,zaraz...

    1/5 "konia"(czy kW) to 8.2 A, a 3/4 konia to 6,7 A :?:
    A potem piszesz, że ten 3/4 (6,7 A) przy obniżeniu napięcia zjechał z 6,9 A do 7,8 A 8O
    Ludzie, tu jest jakiś farmazon, czy mnie słoneczko dogrzało ?


    pozdrawiam HAMERYKĘ !




    Sloneczko faktycznie grzeje, 1/5 konia to byl motor tzw " shadded pole"
    a 3/4 konia to "permannent split capacitor" i nie zjechal z 6.7 na 7.8 przy
    OBIZENIU napiecia a przy uzyciu tyrystorowego regulatora, ktory reguluje kat fazowy.
    Zamiast sie opalac moze bys pomogl?
  • Level 14  
    Dla wszystkich co maja w planie odwiedzic hameryke'
    Moc silnikow (rowniez samochodowych) mierzy sie w koniach (ang Hp) , moment obrotowy w stopo/funtach( Ft/lb), cieplo w BTU(british thermal unit) podejrzewam ze nawet angole tego juz nie uzywaja.
    Wszystkie sruby za wyjatkiem samochodowych sa calowe.
    I czas chodzi do tylu.
  • Level 16  
    alpher wrote:
    słneczko faktycznie grzeje, 1/5 konia to byl motor tzw " shadded pole"
    a 3/4 konia to "permannent split capacitor" i nie zjechal z 6.7 na 7.8 przy
    OBIZENIU napiecia a przy uzyciu tyrystorowego regulatora, ktory reguluje kat fazowy.
    Zamiast się opalac moze bys pomogl?


    CZEŚĆ alpher !

    Jakbyś nie zauważył - to kieruję Cię do mojego postu powyżej, tam starałem się pomóc. Uważam, że w Twoim przypadku stosowanie regulacji częstotliwości jest "przedobrzeniem". I dalej nie rozumiem, czemu 1/5 ma większy prąd od 3/4

    Użycie tyrystorowego regulatora (regulacja kąta - wiem) obniża napięcie skuteczne na obciążeniu i dziwię się, że wzrósł prąd. Może regulator jest do bani - są specjalne do regulacji silników (obciążeń indukcyjnych)

    alpher wrote:
    Dla wszystkich co maja w planie odwiedzic hameryke'
    Moc silnikow (rowniez samochodowych) mierzy się w koniach (ang Hp) , moment obrotowy w stopo/funtach( Ft/lb), cieplo w BTU(british thermal unit) podejrzewam ze nawet angole tego juz nie uzywaja.
    Wszystkie sruby za wyjatkiem samochodowych sa calowe.
    I czas chodzi do tylu.


    kurde, ale fajnie :D
    może prawo Ohma też jest inne :roll: