Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Piec Junkers ZWR 24-3 KE "Zawiesza się"

13 Lut 2010 08:30 17308 18
  • Poziom 9  
    Witam Wszystkich,

    Zima ciężka i długa a tu pojawił się niespodziewany problem...:-)
    Jak pisałem w temacie posiadam piec Junkers ZWR 24-3 KE który od kilku
    dni "zawiesza się", tj. na wyświetlaczu pojawia się błąd EA i piec staje ....
    Był serwisant, wymienił elektrody zapalające i jonizujące, przeczyścił piec ... a
    problem nadal pozostał ....był drugi raz coś mówił o błędzie A9 i generalnie sugerował
    wymianę pieca ...:-(
    Czy ktoś może mi pomóc, czy rzeczywiście opisane w/w usterki wskazują na kompletne zużycie się pieca i konieczność jego wymiany ?
    Z góry dziękuję wszystkim za pomoc ...
  • Poziom 15  
    Raczej bym wymienił serwisanta na takiego co wie o co chodzi, a nie będzie wymieniał w kotle kolejne części metodą że może trafi.
    Co prawda, z tego co pamiętam to błąd EA dotyczy prądu jonizacji czyli postępowanie z elektrodami prawidłowe, ale potem coś się serwisantowi wymknęło z pod kontroli, i od razu kocią nowy? Masz jedno z lepszych urządzeń jakie robiono, i o ile było ono serwisowane , czyszczone i nie jest przekorodowane, przepalone czy zaklejone pyłem budowlanym czy brudem to na pewno jeszcze posłuży.
  • Poziom 20  
    A jak z podłączeniem elektrycznym? Czy prawidłowa jest biegunowość?
  • Poziom 9  
    W samym podłączeniu pieca nic się nie zmieniło.
    Wtyczka zasilająca jest w gniazdku z bolcem, tak ja była dotychczas...
    zatem zakładam że biegunowość jest poprawna...ale proszę o informację w jaki
    sposób mogę upewnić się że tak jest, tzn że biegunowość jest poprawna....
  • Poziom 20  
    Nie wiem jak w tym kotle, ale w niektórych kotłach listwa przyłączeniowa jest opisana. Przewód L to faza, N to neutralny - jeżeli masz próbówkę to sprawdź czy te przewody są dobrze podłączone. W kotłach z jonizacyjną kontrolą płomienia biegunowość jest bardzo ważna. Jeżeli wtyczka od zasilania da się rozkręcić, to spróbuj zamienić przewody miejscami i zobacz czy błąd zniknie.

    Junkers zaleca wymianę elektrody jonizacyjnej po 3 latach użytkowania. Sprawdź przewody od elektrod, wtyczki. Kiedy kocioł miał robiony przegląd? Kiedy pojawia się ten błąd?
  • Poziom 9  
    Sprawdziłem podłączenie pieca i wygląda to dobrze, tj. przewód fazowy jest podłączony do linii L1 a neutralny do N1. Piec miał regularne przeglądy co roku, zazwyczaj sprowadzało się to to tego że serwisant go czyścił i regulował. W tym roku kolejny raz zostały wymienione obie elektrody jonizująca i zapalająca. Problem zazwyczaj występuje w sytuacji gdy piec się wyłączy na noc, przestygnie i później ma się ponownie załączyć.
    Wówczas na wyświetlaczu pojawia się EA, i aby go uruchomić muszę go zresetować.
  • Poziom 20  
    Jeżeli serwisant wymienił elektrody, przewody są dobre, została jeszcze droga gazowa. Jeżeli problemy pojawiają się po dłuższym przestoju kotła, to zanim załączy się kocioł proponowałbym sprawdzić ciśnienia gazu przed i za zaworem (to drugie po załączeniu kotła). Myślę że to już zadanie dla serwisanta z odpowiednimi przyrządami. Jeżeli elektrozawór gazowy jest w porządku to została już chyba tylko płyta główna. To co możesz jeszcze zrobić przed wezwaniem serwisanta to sprawdź dokładnie wszystkie wtyczki i przewody. Jeżeli masz jakiś preparat do czyszczenia styków - warto byłoby go użyć.
  • Poziom 11  
    chyba tylko v płyte główné.
  • Poziom 10  
    Ta wersja kotłów posiada zespół sterujący (sterownik) składający się z dwóch płytek:
    - tzw. głównej, na której zabudowany jest wyświetlacz cyfrowy,
    - i modułu sieciowego zabudowanego w skrzynce sterownika po prawej stronie
    i umieszczonego prostopadle względem głównej.
    Do zacisku nr 32 modułu sieciowego doprowadzona jest końcówka przewodu kontroli jonizacji. Podłączając mikroamperomierz pomiędzy elektrodę jonizacyjną a przewód idący do zacisku 32, możemy w czasie pracy kotła (musi palić się płomień) zmierzyć prąd
    jonizacji. Winien on wynosić ok. 5 mikroamperów. Jeżeli jest dużo niższy, to albo elektroda jonizacyjna jest
    mocno zanieczyszczona osadami koksów, albo startowa ilość gazu jest zbyt mała.
    Identyczny objaw będzie występował w sytuacji gdy ciśnienie gazu na przyłączu kotła
    będzie niższe od 15 mbar. Regulacji ciśnień oraz sprawdzenia prądu jonizacji winna dokonać - TYLKO osoba uprawniona do tego rodzaju prac.
    W zespole GE 426 regulacji startowej ilości gazu dokonujemy małą śrubą po ustawieniu
    odpowiedniego przełącznika w pozycję "start".
    Opis powyższy, ze względów oczywistych, nie zawiera wszystkich możliwych sugestii.
    postępowania diagnostycznego.
  • Poziom 9  
    tak, w tym typie kotła są dwie płytki:
    - główna z wyświetlaczem cyfrowym,
    - sieciowa montowana pionowo w stosunku do płyty głównej.

    Na płycie sieciowej umieszczona jest elektronika odpowiedzialna za układ zapłonowy.
    Obserwowałem kocioł, aby zwrócić uwagę w jakich okolicznościach pojawia się błąd
    EA. Otóż błąd pojawia się w sytuacji gdy, załącza się gaz a nie występuje iskra zapłonowa.
    Za generowanie iskry odpowiedzialny jest moduł sieciowy od którego przez dwa styki
    odprowadzone są przewody do elektrody zapalającej. Wygląda na to, że generator iskry zapłonowej nie działa poprawnie. Zatem pytanie, czy ktoś może ma jakieś doświadczenie z takim przypadkiem i co można zrobić w takiej sytuacji ?
  • Poziom 10  
    Na płycie modułu sieciowego zabudowany jest transformator zapłonowy,
    takie małe szare lub niebieskie pudełko, do którego podłączone są dwa czerwone przewody biegnące do elektrod iskrowych. Istnieją dwie wersje tych przewodów.Jedne posiadają rezystory ograniczające wielkość prądu
    iskrowania, drugie nie są wyposażone w rezystory. Jeśli oba przewody mają
    jednakową rezystancję i nie są zwarte do masy lub pomiędzy sobą to należy sprawdzić czy w momencie inicjacji jest podawane napięcie na stronę pierwotną transformatora na końcówkach lutowniczych obwodów płyty.Brak tego napięcia świadczyć może o uszkodzeniu modułu lub wadliwym połączeniu tzw. taśmy z płytą główną. Również możliwa przyczyna to brak dobrego kontaktu na stykach przełącznika głównego ale tych, które załączają obwód 5 Volt. Przełącznik ten ma 6 styków.
  • Poziom 10  
    aload2 --przeczytałem jeszcze raz Twój pierwszy post. Wspominasz, że serwisant spostrzegł iż jest również wyświetlany błąd A9, otóż taki błąd jest niesklasyfikowany
    w systematyce kotłów Junkers.
    Natomiast możliwym jest pojawianie się błędu E9, który sygnalizuje następujące
    przyczyny:
    - przegrzewanie głównego wymiennika (nagrzewnicy) spowodowane albo niskim po-
    ziomem wody w kotle jak też jej zakamienieniem, albo ustawieniem pompy na
    pierwszym zakresie pracy, lub uszkodzeniem "rurkowego" czujnika temperatury
    znajdującego się po prawej stronie nagrzewnicy. Rezystancja tego czujnika w tem-
    peraturze ok. 20° C winna wynosić ok. 14,5 kΩ, ten czujnik jest typu NTC i przy
    wyższej temperaturze będzie miał niższą rezystancję.
    Gdyby jednak rzeczywiście pojawiał się błąd A9 to należy liczyć się z możliwością
    uszkodzenia w obszarze modułu sieciowego, o którym mówiłem w moim poprzednim poscie.
  • Poziom 9  
    kocioł został naprawiony, uszkodzeniu uległ moduł sieciowy (wg. mojej wiedzy elektronicznej prawdopodobnie uszkodził się któryś z elementów generatora iskry zapłonowej, iskra nie zawsze była generowana - stąd brak płomienia i błąd EA).
    z całej historii pozostaje mi nadal sprawny kocioł oraz moduł główny (jeśli ktoś jest zainteresowany mogę odsprzedać :-) )
    Wszystkim serdeczne dzięki za pomoc !
  • Poziom 2  
    Witam

    Mam podobny problem z EA. Serwisant twierdzi ,że trzeba wymienić płytę główną a ty piszesz Aload2 piszesz ,że to moduł sieciowy .Czy możesz zapodać zdjęcie tego modułu ??/
  • Poziom 9  
    U mnie przyczyną był uszkodzony moduł Art.-Nr. 8 748 300 194, problem polegał na tym że nie zawsze generował iskrę zapłonową...
  • Poziom 10  
    Dwa lata temu również u mnie wystąpiło to zjawisko braku iskry. Wezwany serwisant stwierdził awarię modułu wysokiego napięcia, ale nie miał nowego na wymianę. Po dokładnym oglądaniu uszkodzonej płytki zauważyliśmy, że transformator wysokiego napięcia miał zimny lut na jednej nóżce. Trafo ma dość dużą masę, a zamontowane jest w takiej pozycji, że bokiem wisi na nóżkach. Przy długotrwałych wibracjach spowodowanych pracą pompy cyrkulacyjnej zalutowany styk mógł puścić. Poprawne zlutowanie nóżek transformatora pomogło, piec bez problemów działał do wczoraj. Niestety zjawisko to ponownie wystąpiło. Tymczasowo pomogło postukanie w ten transformator. Domyślam się, że znowu puścił lut przy transformatorze. Chciałbym go zalutować, niestety bez pomocy serwisanta nie wiem, jak się dostać do płytki. Próbowałem zdjąć plastikową osłonę, ale po odkręceniu wkrętów sama nie chce zejść, a obawiam się siłować z nią, aby czegoś nie zniszczyć. Czy ktoś poratowałby mnie procedurą wydobycia tej płytki?
  • Poziom 2  
    Witam Wszystkich!
    Posiadam Junkersa ZR 24-3 KE, podobnie jak u poprzedników wystąpił u mnie problem z kodem EA, i zgodnie ze sztuką eksploatacyjną przy tego rodzaju błędzie podjąłem następujące czynności:
    1. Wyczyściłem elektrodę jonizującą - brak efektu.
    2. Wymieniłem elektrodę jonizującą i zapłonową- brak efektu.
    3. Poprosiłem serwisanta pierwszego - brak efektu, zaproponował wymianę kotła.
    4. Poprosiłem serwisanta drugiego, wyczyścił wszystko, co było tylko możliwe, dzwonił do swojego szefa, że ma problem bo jego robota nie przyniosła spodziewanego rezultatu, przekazał informację po wcześniejszym sprawdzeniu przez internet i to z dużym zdziwieniem, że choć rok produkcji kotła liczy ćwierć wieku to części do niego można dostać tylko ich cena jest bardzo droga (myślał o płytach elektronicznych cena ok 1000 zł) i lepiej zrobię jak pomyślę o nowym kotle. Skasował mnie za tę diagnozę na 140 zł. W zamian poprosiłem o nr katalogowe tych płyt.
    5. Dzięki wcześniejszemu postowi troszkę poszperałem i na ebay znalazłem w niemczech takie płyty, zamówiłem płytę systemową (jonizującą) za 330 zł z przesyłką, po paru dniach była u mnie.
    6. Wymiana samej płyty stosunkowo prosta przy posiadaniu minimalnych predyspozycji, należy tylko bez obaw po kolei: odpiąć zasilanie, zdjąć wszystkie pokrętła z pokrywy przedniej, odkręcić pokrywę plastykową górną 4 wkręty i dolną dwa wkręty. następnie poodpinać wszystkie wtyki z płyty głównej odkręcić przewód programatora ( wkręty 1,2,4) jeżeli jest, odpiąć przewód masowy, a następnie wysunąć powoli płytę główna do przodu ( płytę główną wyciąga się łącznie z płytą na której jest wyświetlacz - nie odpinać wtyki która łączy wyświetlacz z płytą główną).
    7. Teraz pozostaje odpiąć przewód jonizujący (u samej góry płyty) z płyty systemowej, wypiąć dolną wtykę, odkręcić przewody zasilające (L, N), wypiąć przewody masowe i powoli wysunąć płytę systemową.
    8 Montaż należy przeprowadzić oczywiście w odwrotnej kolejności, należy szczególnie zwracać uwagę na wsuwanie płyty głównej, łączy się ona z płytą systemową za pomocą kilku (8) sztyftów. Płytę główną wsuwa się po odpowiednich prowadnicach, które są w obudowie plastykowej, płyta prawidłowo wprowadzona dochodzi do odpowiednich ograniczników, które ją pozycjonują.
    9. Po umiejscowieniu płyty należy powpinać wcześniej wyjęte wtyczki, podpiąć wcześniej odkręcone przewody programatora a następnie założyć i przykręcić pokrywę obudowy.
    10. Po założeniu pokręteł na trzpienie podpięciu zasilania można dokonać odpalenia kotła.

    W moim przypadku zakończyło się sukcesem, kocioł dostał nowe życie i to nie za jakieś wygórowane kwoty.

    pozdrawiam T.J.
  • Poziom 21  
    Super, tylko nie ma co tak do końca wypatrywać złej woli serwisanta, bo te 1000zl to pewnie cena za nową płytę? A Ty kupiłeś używkę. Mieć tylko nadzieje ze pochodzi. Bo jezeli za 2-3 miesiące będzie to samo? A wkładając nową cześć serwisant zyskuje spokój...
    Pozdrawiam