Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Wyszukiwarki naszych partnerów

Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME
Europejski lider sprzedaży techniki i elektroniki.
Proszę, dodaj wyjątek elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Uciekający prąd z alternatora

retsef 13 Lut 2010 14:52 5213 25
  • #1 13 Lut 2010 14:52
    retsef
    Poziom 14  

    Witam,

    mam taki problem. Ucieka mi 3,2A w instalacji elektrycznej. Po krótkiej diagnozie stwierdziłem, że problemu nie ma gdy odłącze przewód D+ od alternatora. Drogą dedukcji oraz przy pomocy forumowiczów elektrody stwierdziliśmy że to alternator.

    Zakupilem nowy - dokladnie regenerowany w sprawdzonym serwisie zajmujacym sie profesjonalnie alternatorami za nie małe pieniądze. Wyglada jak nowy, sprawdzilem, ze regenerowane ma wszystko włącznie z komutatorem i łożyskami. Płytka prostownicza jest nowiutka i wlutowana. Stary wydaje się jedynie regulator napięcia, ale zakładam, że jeżeli go zostawili to go sprawdzili.

    Zamontowałem nowy alternator co nie było proste bo jest zimno, a robię to pod blokiem. Alternator montowany był przy dobrej pogodzie przy temperaturze 0-1 stopni Celsjusza. Niestety tutaj niespodzianka: ucieka prąd 3,2A. Czyli dokładnie ta sama sytuacja.

    Ponieważ przewód D+ nie jest jakims specjalnie waznym i skomplikowanym przewodem pytanie co moze byc nie tak. Osobiscie strzelam, że nie zepsułem drugiego alternatora. Zamontowany alternator siedzi porządnie przykręcony mocno do silnika. Z drugiej strony gdyby przewód D+ miał zwarcie to uciekałby o wiele większy prąd. Pytanie więc co mogę sprawdzic. W szczególności jak mogę sprawdzic sam przewod D+? Czy mogę go po prostu zewrzec do 12V przy wlaczonym zaplonie?

    Pytanie pomocnicze: Czy mogę jezdzic z odpietym przewodem D+? W starych samochodach byl tylko podpiety do żarówki. W nowym z komputerem nie mam pojecia gdzie jeszcze moze isc. Z wartosci prądu domyślam się, że napotyka nie tylko żarówkę.


    Samochod: Seat ibiza '98 1,4 benzynka.

  • #2 13 Lut 2010 15:13
    magnum460
    Poziom 13  

    Dla mnie jest uszkodzony regulator napięcia, który cały czas podaje napięcie poprzez szczotki na wirnik-uzwojenie wzbudzenia a wartość prądu o którym piszesz dokładnie temu odpowiada.

  • #3 13 Lut 2010 15:32
    retsef
    Poziom 14  

    magnum460 napisał:
    Dla mnie jest uszkodzony regulator napięcia, który cały czas podaje napięcie poprzez szczotki na wirnik-uzwojenie wzbudzenia a wartość prądu o którym piszesz dokładnie temu odpowiada.


    Tak, ale w kolejnym alternatorze? Kupiłem calkowicie nowy i sprawdzony alternator. W czasie regeneracji zostal nawet pomalowany, żeby udawac nowy. Serwis gwarantuje, ze byl sprawdzony przed sprzedażą. Dosyc to dziwne, żeby byl uszkodzony regulator napiecia, aczkolwiek jak zaznaczylem widze ze jest stary. Musialby sie jednak zepsuc po zamontowaniu.

    Czytam troche o roznych alternatorach. Muszę trochę swoją wiedze odswieżyc, gdyż zatrzymala sie gdzies na polonezach z gaźnikiem. Czytam, ze D+ może byc sygnalem dochodzacym do przekaźnika, który oprocz lampki ładowania steruje takze innymi podzespolami elektronicznymi. Moze wiec to nie alternator, ale przekaźnik lub cos za przekaźnikiem traci prąd. Urządzenie takie wlaczaloby sie wlasnie po podaniu napiecia z D+. Jak rozumiem gdy alternator nie pracuje wówczas na D+ pojawia się +12V a przekaźnik prawidlo sie nie zalacza bo od strony aku dostaje dokladnie to samo napiecie. Oczywiscie zaznaczam, ze problem jest nawet przy wylaczonym zaplonie. Samochodzik stoi sobie w tej chwili z podlaczonym aku i alternatorem, alarm nomalnie dziala jedynie D+ jest odlaczony.

    Chcialbym poszukac innego rozwiazania niz kupowanie regulatora napiecia. Zawsze moge tez oddac alternator na gwarancji, ale na tym etapie jeszcze zakladam ze jest sprawny.

    Za moment moze zejde i sprawdze napiecie ladowania. Jezeli regulator napiecia bylby strzelony rozumiem ze bylo by zbyt duze.

  • #4 13 Lut 2010 15:39
    1078231
    Usunięty  
  • #5 13 Lut 2010 15:41
    kwok
    Poziom 38  

    gdy alternator NIE pracuje to na D+ jest małe napięcie 0,6 - 1,2V i dlatego kontrolka świeci
    gdy pracuje to dopiero na D+ pojawia się napięcie = nap aku
    jeśli już wiesz że odłączenie przewodu D+ w znaczny sposób zmniejsza pobór prądu to sprawdź czy prąd wypływa z alternatora czy z przewodu D+
    możesz to zrobić amperomierzem podpinając końcówki do przewodu i do altka jeśli miernik pokazuje znak (-) albo żarówką do masy

  • #6 13 Lut 2010 15:42
    retsef
    Poziom 14  

    Motronic napisał:
    Alternator Bosch czy Valeo?


    Jak najbardziej Bosch 90A.

    Czy moge odpalac bez podpietego D+?

  • #7 13 Lut 2010 15:43
    1078231
    Usunięty  
  • #8 13 Lut 2010 16:36
    retsef
    Poziom 14  

    kwok napisał:
    gdy alternator NIE pracuje to na D+ jest małe napięcie 0,6 - 1,2V i dlatego kontrolka świeci
    gdy pracuje to dopiero na D+ pojawia się napięcie = nap aku
    jeśli już wiesz że odłączenie przewodu D+ w znaczny sposób zmniejsza pobór prądu to sprawdź czy prąd wypływa z alternatora czy z przewodu D+
    możesz to zrobić amperomierzem podpinając końcówki do przewodu i do altka jeśli miernik pokazuje znak (-) albo żarówką do masy


    O prosze konkretna porada. Zmierze amperomierzem. Wczesniej mierzylem oczywiscie przy AKU.

    Co z odpalaniem bez D+? Chyba alternatorowi to nie szkodzi. Z tego co ogladam schematy widze, ze co najwyzej bedzie mi sie swiecic kontrolka ładowania i ewentualnie cos nie bedzie dzialalo.

    Dodano po 51 [minuty]:

    Pomierzyłem co następuje:
    -> napiecie na D+ od strony alternatora -> 0,00V
    -> napięcie na D+ od strony instalacji -> 12V - dokladniej napiecie aku
    -> prąd na D+ przy wyłączonym zapłonie 3,6A przy minusowym wtyku w alternatorze. Odwrotnie wpięty amperomierz daje oczywiście ujemne wyniki z tą samą wartością.

    Poprawka co do uciekającego prądu -> ucieka 3,6A. Zapomniałem, że po wymianie alternatora prąd uciekający jest większy. 3,2A uciekało przy starym alternatorze.


    Jeżeli dobrze zatem rozumiem prąd ucieka z akumulatora przez instalację do alternatora przez D+. Jeżeli dobrze rozumiem kolejnym krokiem byłoby odpinanie urządzen ktore maja bez przerwy prąd np. wzmacniacza?

    Jeszcze taka uwaga, problem wystepuje takze po wyjeciu wszystkich bezpiecznikow. Odpinanie urzadzen zatem to bzdura. Moze cos ze stacyjką?

  • #9 13 Lut 2010 17:51
    viper555
    spec od auto-elektro

    retsef napisał:

    -> napięcie na D+ od strony instalacji -> 12V - dokladniej napiecie aku


    Nie możesz mieć 12V ,zwarcie przewodu do zasilania, jeżeli występuje po wyłączeniu zapłonu zwarcie do przewodu B+.P

  • #10 13 Lut 2010 19:07
    fuelinyourblood
    Poziom 35  

    viper555 napisał:
    retsef napisał:

    -> napięcie na D+ od strony instalacji -> 12V - dokladniej napiecie aku


    Nie możesz mieć 12V ,zwarcie przewodu do zasilania, jeżeli występuje po wyłączeniu zapłonu zwarcie do przewodu B+.P


    zgadza sie, zwarcie wzbudzenia do B+
    sprawdz dokładnie instalacje bo uwalisz alternator o ilejuz tego nie zrobiłes

  • #11 13 Lut 2010 21:33
    kwok
    Poziom 38  

    tak jak wyżej koledzy pisali
    12V na przewodzie D+ tylko po włączeniu zapłonu (napięcie idzie przez kontrolkę) i po zwarciu do masy ma zaświecić kontrolka
    oczywiście możesz jeszcze zrobić zwarcie a raczej dla bezpieczeństwa zaiskrzyć przewodem D+ do masy i jeśli duża iskra to D+ ma zwarcie do B+

  • #12 13 Lut 2010 22:32
    retsef
    Poziom 14  

    Ok czyli podsumowując mam zwarcie D+ do +12V przy wyłączonym zaplonie i mam nie podpinac alternatora o ile juz sie nie rozwalił - jest na gwarancji wiec moze nie jest tak źle.

    Najpierw diagnoza. Co moge sprawdzic? Od czego zaczac? Poszukam na schematach od ibi czy w tej instalacji jest przekaźnik na D+. Zejde w niedziele i sprawdze same przewody. Jak rozumiem moge odpiac aku, odpiac alternator i sprawdzic czy jest zwarcie pomiedzy D+ i B+.

  • #13 13 Lut 2010 22:38
    arek422
    Poziom 15  

    przekaźnik nie ma ,przewód idzie do kontrolki do licznika, gdzieś ci przywarł

  • #14 13 Lut 2010 22:40
    romoo
    Użytkownik obserwowany

    Skoro prąd płynie a w obwodzie jest tylko kontrolka to masz zwarcie tego przewodu do jakiegoś innego.
    Bo jak inaczej kontrolka wymusi 3,5A?

  • #15 13 Lut 2010 22:45
    retsef
    Poziom 14  

    arek422 napisał:
    przekaźnik nie ma ,przewód idzie do kontrolki do licznika, gdzieś ci przywarł


    romoo napisał:
    Skoro prąd płynie a w obwodzie jest tylko kontrolka to masz zwarcie tego przewodu do jakiegoś innego.
    Bo jak inaczej kontrolka wymusi 3,5A?


    Właśnie dlatego ta sytuacja jest dla mnie problematyczna, że prąd nie płynie jakiś extra duży co by mogło wskazywac na zwarcie między przewodami. Ale faktycznie jest ostatnio większy niż na początku 'zabawy'.

    Idac dalej jezeli dobrze sie orientuje to wlasnie w obwodzie jest nie tylko kontrolka. Kiedys faktycznie w D+ byla tylko zarowka. Teraz czesc instalacji moze byc uruchamiana z przekaźnika podpietego pod D+ i aku lub stacyjke.

    Pytanie pomocnicze czy moge przy takim zwarciu odpalic samochodzik zeby troche pochodzil bo juz troche stoi.

  • #16 13 Lut 2010 22:59
    romoo
    Użytkownik obserwowany

    Kolego wypnij kadelek z altrnatora i dołacz go do masy przy włączonym kluczyku.

  • #17 13 Lut 2010 23:00
    retsef
    Poziom 14  

    romoo napisał:
    Kolego wypnij kadelek z altrnatora i dołacz go do masy przy włączonym kluczyku.


    Przy wyłączonym zapłonie iskrzy całkiem ładnie. Przy włączonym nie próbowałem.

  • #18 13 Lut 2010 23:05
    romoo
    Użytkownik obserwowany

    To wypinaj bezpieczniki po kolei i dojdziesz z którym jest zwarcie w instalacji.

    Nie sugeruj sie poprzednikami.

  • #19 13 Lut 2010 23:10
    retsef
    Poziom 14  

    romoo napisał:
    To wypinaj bezpieczniki po kolei i dojdziesz z którym jest zwarcie w instalacji.

    Te wypociny powyżej to strata czasu ale taka jest elektroda.


    Pisałem juz ze problem jest nawet po wypieciu wszystkich bezpiecznikow. Gdy zobaczylem po tym ze problemu nie ma po wypieciu D+ z alternatora automatem stwierdzilem ze to alternator.

    Jeszcze rozmyslam ale skoro prąd ubytku rosnie mysle ze moze to i byc zwarcie miedzy przewodami. Teraz mi sie przypomina, ze z grubymi przewodami jest tak ciekawie ze jak ucieka nam tylko kilka nitek to prąd tracony nie wygląda na zwarcie. Oscyluje sobie właśnie na jakimś poziomie co generuje wnioski o diodach i innych podzespolach. U mnie wybral na początku bardzo fajną wartośc 3,2A. Teraz jest 3,6A zapewne przez ruszanie przewodami.

    Nie ma co debatowac. Zejde w ciagu dnia i sprawdze czy jest zwarcie miedzy przewodami. Poprawcie mnie jezeli sie myle po odpieciu alternatora i aku moge omomierzem sprawdzic rezystancje między D+ i B+?

  • #20 13 Lut 2010 23:16
    kwok
    Poziom 38  

    możesz odpalić auto ale z odpiętym D+
    będzie problem ze wzbudzeniem alternatora tzn altek wtedy potrzebuje dużych obrotów żeby zaczął ładować (obserwując np lampkę ośw wnętrza myślę że zauważysz moment wzrostu napięcia w inst) a jak już załapie to będzie ładował

    Cytat:
    Właśnie dlatego ta sytuacja jest dla mnie problematyczna, że prąd nie płynie jakiś extra duży co by mogło wskazywac na zwarcie między przewodami. Ale faktycznie jest ostatnio większy niż na początku 'zabawy'.

    prąd ok 3-3,5A jest to max prąd wzbudzenia a wynika z tego że masz w inst zwarcie D+ do B+ a różnica w prądzie może wynikać z właściwości drugiego reg napięcia w nowym altku
    Cytat:
    Idac dalej jezeli dobrze sie orientuje to wlasnie w obwodzie jest nie tylko kontrolka. Kiedys faktycznie w D+ byla tylko zarowka. Teraz czesc instalacji moze byc uruchamiana z przekaźnika podpietego pod D+ i aku lub stacyjke

    nawet jeśli przekaźnik czy coś innego to np prąd cewki przekaźnika to 160-180mA no chyba że cewka się usmażyła na amen i jest podpięta pod B+ albo pod stacyjkę to może przez nia się tak dzieje ale tu myślę że schemat auta ci pomoże
    z drugiej strony przewody mogą być gdzieś przetarte i robi się cyrk zwłaszcza jeśli są w rurkach karbowanych w okolicy silnika (wibracje)
    a z trzeciej strony nawet jeśli coś innego jest podłączone pod D+ to nie może to być odbiornik jakiejś mocy bo prostownika wzbudzenia nie można obciążać wszystkim co komu do głowy przyjdzie (diody 3-5A)
    podsumowując masz duże pole do popisu żeby znaleźć miejsce uszkodzenia

  • #21 13 Lut 2010 23:47
    retsef
    Poziom 14  

    Ok dzięki za info. Jutro zejde i zaczne od odpalenia samochodu. Moze sie lepiej troche poczuje psychicznie. Sprawdze jeszcze napiecie ładowania. Jezeli dobrze rozumiem gdyby regulator napiecia byl jednak walniety to poznalbym to po duzym napieciu na B+.

    Co do obwodu D+ to nie moze to byc odbiornik bo problem jest takze po wypieciu wszystkich bezpiecznikow. Stawialem po prostu na stacyjke lub imobilizer - nie wiem jak to dokladnie jest spiete w ibi, ale zwykle jest przed bezpiecznikami. W pewnym momencie po prostu zaczalem świrowac i wymyslac jakies dziwne teorie. Jezeli dobrze sobie czytam z D+ moga byc wzbudzane inne kontrolki na desce, ale nic ciężkiego.

    A pozniej bede sledzic instalacje. Kiedys wymienialem całą instalacje w polonezie. Wprawdzie nie to samo, ale cos tam umiem. Dam znac co ustale.

  • #22 14 Lut 2010 01:23
    kwok
    Poziom 38  

    ja myślę że jeśli nic ci w aucie nie świruje to powinieneś zacząć od spawdzenia przewodów od altka w okolicy silnika (zwarcie D+ do B+) i potem tzn po znalezieniu przyczyny na wszelki wypadek sprawdzenie diod wzbudzenia ponieważ przy zwarciu D+ do B+ w momencie gdy altek zaczyna ładować przez diody wzb może popłynąć nadmierny dla tych diod prąd co może spowodować ich uszkodzenie

  • #23 14 Lut 2010 01:25
    retsef
    Poziom 14  

    kwok napisał:
    ja myślę że jeśli nic ci w aucie nie świruje to powinieneś zacząć od spawdzenia przewodów od altka w okolicy silnika (zwarcie D+ do B+) i potem tzn po znalezieniu przyczyny na wszelki wypadek sprawdzenie diod wzbudzenia ponieważ przy zwarciu D+ do B+ w momencie gdy altek zaczyna ładować przez diody wzb może popłynąć nadmierny dla tych diod prąd co może spowodować ich uszkodzenie


    Tak zrobie.

    Nowy altek nie pracowal jeszcze w nowej instalacji. Po prostu wsadzilem go i od razu podszedlem z miernikiem. Od razu tez go odlaczylem.

    Dzięki za rady i dobranoc. Trochę późno się zrobiło :)

  • #24 14 Lut 2010 01:46
    kwok
    Poziom 38  

    jeśli nowy altek nie pracował to nie potrzeba go sprawdzać
    na teraz to trzeba znaleźć zwarcie
    jeśli potrzebujesz jechać to możesz ale z odpiętym D+ i w związku z tym to co napisałem wcześniej

    Dodano po 12 [minuty]:

    po odpięciu aku i na wszelki wypadek zwarciu na chwilę klem (rozładowanie kondensatorów np radia ecu itd) możesz spokojnie działać omomierzem
    weź wzgląd na ewntulaną baterię syrenki alarmu jeśli takowa jest zainstalowana
    pomiar napięcia na klemach po odłączeniu aku i chwilowym ich zwarciu powinien ci wszystko wyjaśnić tzn nie ma napięcia - możesz działać

  • #25 14 Lut 2010 10:58
    fuelinyourblood
    Poziom 35  

    wypnij d+ i dotknij do masy, na właczonym zapłonie kontrolka od ładowania powinna swiecić.
    weź probierke i podłącz krokodylem do plusa a drugą strona do d+ alternatora, probierka powinna swiecić, po uruchomieniu silnika powinno być normalne ładowanie, a probierka powinna zgasnąć.

  • #26 14 Lut 2010 19:55
    retsef
    Poziom 14  

    Odpaliłem. Działa prześlicznie na nowym altku. Ładowanie idealne przy odpiętym D+. Odśnieżona czeka na jazde.

    Ponieważ ECU jest zaprogramowane na razie przed jazdą nie będę testowac omomierzem. Moze jak wroce zejde jeszcze raz.

    Dodano po 5 [godziny] 31 [minuty]:

    Uff jestem po przejażdżce. Dobra więc wszystko jednak wskazuje na zwarcie na przewodach. Dosyć to ciekawe, no ale coz takie uroki stajni VW.

    Co prawda jeszcze tego nie naprawiłem, ale dziękuję wszystkim za pomoc w znalezieniu usterki. Jeżeli moderator nie zamknie wątku to dam jeszcze znac gdy zlokalizuje i naprawie uszkodzenie.

    Taka jeszcze ciekawostka altek faktycznie wzbudza sie trudniej, ale juz przy 2tys obr zaczyna dzialac i dziala nawet jak obroty spadaja na postoju. Kontrolka od ładowania sie nie zaswieca nawet przy wylączonym zapłonie co oczywiscie jest normalne w tej sytuacji.

 Szukaj w ofercie
Zamknij 
Wyszukaj w ofercie 200 tys. produktów TME