Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Rozrusznik - szczotki węglowe a miedziane.

13 Lut 2010 21:17 10467 13
  • Poziom 17  
    Witam.
    Dziś mój rozrusznik odmówił posłuszeństwa. Rozebrałem go i okazało się że praktycznie nie ma już szczotek. Gdy chciałem kupić nowe gość w sklepie podał mi miedziane bo niby takie powinny być, a w moim były na bank węglowe. Tyle jeszcze z pozostałych resztek jestem w stanie rozpoznać. I w związku z tym mam pytanie, jakie faktycznie powinny być, bo te węglowe wyglądają na nie oryginalne - były lutowane. I drugie pytanie, dlaczego w rozrusznikach stosuje się miedziane szczotki? Na co dzień naprawiam elektryczne wózki widłowe i tam w silnikach o mocy ponad 8kW stosuje się normalnie szczotki węglowe, więc dlaczego w rozrusznikach są szczotki miedziane? (Wytrzymałość mechaniczna? Rezystancja?)
  • Poziom 31  
    Napewno miedziane? A nie węglowo-miedziane?
  • Pomocny post
    Użytkownik usunął konto  
  • Użytkownik usunął konto  
  • Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 17  
    Dzięki "Dareksart" za wyjaśnienie. Zastanawiam się dlaczego nie stosuje się tego typu szczotek w "dużych" silnikach do wózków widłowych. W pracy mamy wózki trzech producentów i żaden nie stosuje szczotek miedzianych bądź z dodatkiem miedzi. Chyba, że jest tej miedzi tak mało że nie widać jej gołym okiem. :D

    Szczotki które dostałem do rozrusznika mają barwę jak czysta miedź. Więc jeśli to węgiel z dodatkiem miedzi to węgla jest tam bardzo nie wiele.

    Dla ciekawości podam, że moje stare szczotki węglowe wytrzymały w rozruszniku ponad dwa lata.
  • Pomocny post
    Poziom 33  
    A jakie napięcia mają silniki w tych dużych wózkach? pewnie rzędu kilkudziesięciu V.
    Zauwazyłem że w silnikach na wyższe napięcia aż do 230V stosuje się szczotki z przewagą węgla, Mają one większą rezystancję co poprawia warunki komutacji (iskrzenia w momencie zwierania przez szczotkę dwóch kolejnych wycinków komutatora), spadek napięcia na szczotkach w tym przypadku jest drugorzędny, a zastosowanie w ich miejsce twardych szczotek z przewagą miedzi zajechałoby szybko komutator.
    Natomiast w silnikach niskonapięciowych (np 12V) stosuje się szczotki z przewagą miedzi, które powodują mniejszy spadek napięcia na komutatorze i szczotkach (przy napięciu 12V spadek rzędu 0,6V na szczotce, czyli 1,2V na obu to już jest 10% strat).
  • spec od auto-elektro
    Niestety ,ale zawsze były stosowane szczotki węglowe zarówno do alternatorów ,rozruszników czy silników komutatorowych. Ponadto pierścienie ślizgowe jak i komutatory były wykonywane z bardzo dobrej gatunkowo miedzi co sprowadzało się zawsze tylko do wymiany szczotek.Oczywiście jest warunek stosowania szczotek o odpowiedniej twardości do danego urządzenia. Obecnie na etapie zamienników stosuje się właśnie kompozyty miedziane lub miedziano-węglowe ponieważ są tańsze i łatwiejsze w produkcji jednocześnie powodując wcześniejsze zużycia komutatorów czy pierścieni ślizgowych.P
  • Poziom 17  
    Wózki pracują na 24V (Still RX50-10 i stare Polskie "WW"), tylko "Bułgary" mają baterie 80V. I wszędzie stosuje się szczotki węglowe. A przecież prądy są tam na poziomie 220A (czasami więcej) przy maksymalnie obciążonym silniku pompy i nie jest to praca chwilowa jak w rozruszniku.

    Cytat:
    zastosowanie w ich miejsce twardych szczotek z przewagą miedzi zajechałoby szybko komutator


    Dzięki "czesiu" - to faktycznie może być główna przyczyna stosowania szczotek węglowych. Tym bardziej, że silniki w wózkach pracują praktycznie "non-stop".
  • Użytkownik usunął konto  
  • Użytkownik usunął konto  
  • Użytkownik obserwowany
    W końcu sam sobie odpowiedziałeś--- węglowe wytrzymały 2 lata..... no comment.