Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Metal Work Pneumatic
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Chopper prądu stałego- uszkodzenie układu

LiutenetMaria 14 Lut 2010 11:36 3144 10
  • #1 14 Lut 2010 11:36
    LiutenetMaria
    Poziom 28  

    W maszynie gdzie silnik napędzany za pomocą choppera prądu stałego jak na foto:Chopper prądu stałego- uszkodzenie układu
    Zasilanie: prostowane napięcie sieciowe.
    Rezystor drutowy (pojedyncze omy) oraz dioda zabezpieczająca zostały dołożone przez poprzednika.
    wystrzelił tranzystor oraz rezystor R1.

    1) Jaką pełni funkcje ten rezystor i jak dobrać jego wartość? 50Ω jak w datasheecie?
    2) Czy nie lepiej dołożyć 2 diody Zenera połączone odwrotnie szeregowo pomiędzy masę a bramkę?
    3) Czy brak filtracji za mostkiem wpływa niekorzystnie na układ?
    4) Czy rezystor drutowy nie lepiej byłoby wpiąć pomiędzy źródło a masę? (Bo teraz ogranicza prąd przy rozładowywaniu energii z indukcyjności silnika)
    5) Czy dołożona dioda zabezpieczająca D2 (nie wiem co to za typ) nie jest zbędna? (wbudowana dioda w tranzystor)

    0 10
  • Metal Work Pneumatic
  • #2 14 Lut 2010 12:00
    bestler
    Admin DIY, Automatyka

    Ad. 1 Rezystor drutowy pełni rolę niewielkiego ogranicznika przez chwilowymi, bardzo krótkimi szpilkami prądu. Częsta sztuczka w układach tego typu. Chroni tranzystor przez spaleniem. Na wartość tego rezystora pewnie są jakieś wzory, ale nie zmam. Rezystor R1 służy do "masowania" tranzystora gdy nie ma sygnału sterującego. Chodzi o to, że tranzystor ma pojemność bramki i jeśli zdejmiemy sygnał sterujący to napięcie na bramce zostaje powodując stany nieustalone w układzie (przeważnie brak tego rezystora powoduje ka-bum :),

    Ad. 2 Dwie diody Zenera połączone odwrotnie równolegle to pomylony pomysł. Proponuję pogłębić wiedzę o diodach Zenera...

    Ad. 3 Brak filtracji może jedynie wpływać niekorzystnie na pracę silnika. Dla samego układu nie powinno to mieć znaczenia. Można oczywiście dołożyć jakiś filtr - nie zaszkodzi.

    Ad. 4 Do rozładowywania energii z tzw samoindukcji służy układ C1, D1, R2. Filtr ten gasi też wysokonapięciowe piki powstałe w procesie komutacji.

    Ad. 5 Nie wiem co autor miał na myśli montując tą diodę, ale na pewno ona nie zaszkodzi.

    Paweł

    0
  • Metal Work Pneumatic
  • #3 14 Lut 2010 12:28
    LiutenetMaria
    Poziom 28  

    Ad1. Ale jaką wartość tego rezystora R1 dobrać? 50Ω?
    Ad2. Nie wiem czy pomysł jest chory ale takie rozwiązanie przed chwilą oglądałem i miało ono zabezpieczyć tranzystor przed zbyt wysokim napięciem Ugs. Dwie diody były zamiast chyba transila dwukierunkowego....
    http://www.ece.uvic.ca/~ece499/2003a/group14/product.htm
    Ad4. Pytanie dotyczyło czy rezystor drutowy jest w dobrym miejscu bo teraz spowalnia rozładowywanie energii samoindukcji i ja bym go dał między S a GND. Wtedy działa jako ogranicznik prądu i nie spowalnia rozładowywania energii....
    Ad5. Że raczej nie zaszkodzi to wiem, ale czy pomaga?? Chodzi o to jak sprawdzają się te wbudowane diody w tranzystor, czy naprawdę konieczne jest ich dublowanie...

    0
  • #4 14 Lut 2010 12:53
    bestler
    Admin DIY, Automatyka

    Przepraszam kolego, z tymi diodami to źle przeczytałem - zrozumiałem, że chcesz je łączyć równolegle co de facto nie miało by sensu. Także pomysł jest ok - buduje się w ten sposób obustronny ogranicznik napięcia.

    R1 to kilka kilo. W takich kładach daje się rzędu 10K - chodzi o rozładowanie pojemności złącza.

    Ad. 4 - nie do końca rozumiem. Ale jeśli dasz go pod mostkiem to i tak będzie płynął przez niego identyczny prąd... chyba, że czegoś nie rozumiem.

    Ad. 5 Przy duży przebiciach napięcia taka zewnętrzna dioda (dwukierunkowa) może się okazać bardzo pomocna. Stosuje się taki układu we wszelkiego rodzaju inwerterach.

    0
  • #5 14 Lut 2010 13:16
    LiutenetMaria
    Poziom 28  

    Nic się nie dzieje:)
    Z rezystorem drutowym chodzi o to, że w tym momencie energia nagromadzona w indukcyjności silnika rozładowywana jest przez obwód: silnik, rez. drutowy R3, dwójnik RC. R3 spowalnia rozładowanie energii.

    Gdyby go zaś umieścić poza obwodem rozładowującym: albo pomiędzy masa a źródłem S, albo zaraz za + mostka wtedy nie bierze on udziału w rozładowywaniu tejże energii a swoją funkcję ogranicznika spełnia.

    0
  • #6 15 Lut 2010 12:14
    kemot55
    Poziom 30  

    To jeszcze ja dorzucę kilka słów komentarza.
    1) Diody Zenera są wolne ! lepiej stosować transile (i to najszybsze jak się da)
    2) Dioda zwrotna musi być. To co jest w tranzystorze wynika z budowy tego tranzystora i często nie spełnia swojej funkcji. Trzeba dołożyć diodę szybką o prądzie 2 razy większym od prądu silnika (tyle, że raczej włączył bym ją na uzwojenia silnika, przed R3) .
    3) Rezystor 50om - nie wiem czy to nie jest dużo. W każdym razie być powinien i musi mieć raczej sporą moc (jakiej mocy jest silnik? i na jakie napięcie?)

    Ale tu ostrożnie ! Ponieważ jeżeli przez silnik popłynie prąd (duży) i ten rezystor się przepali (w wyniku przekroczenia mocy) to będziesz miał gigantyczne przepięcie, które zniszczy wszystko.
    Zwykle taki rezystor ograniczający wstawiany jest na wejściu (przed mostkiem), Niestety tu nie mam dostatecznej wiedzy żeby się fachowo wypowiedzieć.

    4) Filtrowanie przed mostkiem poprawi nieznacznie warunki pracy całego układu, ale generalnie to zabezpieczy sieć przed wnikaniem śmieci z Twojego układu. Zauważ, że pobierasz z sieci prąd impulsowo.

    0
  • #7 16 Lut 2010 06:10
    LiutenetMaria
    Poziom 28  

    kemot55 napisał:

    Ale tu ostrożnie ! Ponieważ jeżeli przez silnik popłynie prąd (duży) i ten rezystor się przepali (w wyniku przekroczenia mocy) to będziesz miał gigantyczne przepięcie, które zniszczy wszystko.
    Zwykle taki rezystor ograniczający wstawiany jest na wejściu (przed mostkiem), Niestety tu nie mam dostatecznej wiedzy żeby się fachowo wypowiedzieć.


    jak prąd silnika ma się do tego rezystora??

    0
  • #8 16 Lut 2010 09:32
    kemot55
    Poziom 30  

    Nie bardzo rozumiem pytania. Z tego schematu w pierwszym poście wynika, że cały prąd silnika płynie właśnie przez rezystor R3 (obwód B1-SV21-SV22-R3-Q1-GND). Chyba, że coś źle odczytałem :-)

    0
  • #9 16 Lut 2010 09:59
    LiutenetMaria
    Poziom 28  

    Ale ten rezystor nie uległ uszkodzeniu. Rozerwało R1. Wsadziłem 470Ω/5W. Silnik nawet nie sprawdziłem, później aż z ciekawości zobaczę... Układ pracuje, co prawda nie oglądałem przebiegów, ale wydaje się że wszystko gra...

    Ale jak przepali R3 to silnik zostaje odseparowany od układu i tyle...

    0
  • #10 16 Lut 2010 11:33
    kemot55
    Poziom 30  

    Czyli jednak niedoczytałem :-) Spojrzałem na to co jest opisane "opornik drutowy".
    Ten rezystor rozleciał się (moim zdaniem) właśnie po przerwaniu obwodu (po przepaleniu tranzystora). Niestety jakiekolwiek niekontrolowane przerwy obwodów indukcyjnych przy pracy mogą się kończyć właśnie takimi eksplozjami. Na Twoim miejscy wymienił bym też na wszelki wypadek kondensator (a w ogóle jaki to jest kondensator (oznaczenie)?). W sumie diody też dostały porządnie po elektrodach :-)

    0
  • #11 16 Lut 2010 18:15
    LiutenetMaria
    Poziom 28  

    Diody żyją i mają się dobrze:) Kondensator- duży prostokątny i czerwony tyle da się o nim powiedzieć.
    Natomiast poszło również sterowanie: upalona nóżka tranzystora BD135 sterującego Mosfeta, dalej już nie sprawdzałem, tylko wymieniłem płytkę sterującą. Zachowawczo wymienie kolejne stopnie czyli Hex Inverter Cmos i bc 177 sterujący nim i transoptor...

    0
  Szukaj w 5mln produktów